Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Єпіфанова Ірина Миколаївна. Організація системи обслуговування технічної бази машинобудівних підприємств : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2007.



Анотація до роботи:

Єпіфанова І.М. Організація системи обслуговування технічної бази машинобудівних підприємств. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук зі спеціальності 08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (машинобудівної галузі) - Інститут ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України, Одеса, 2007.

У дисертації проведено дослідження теоретичних, методологічних і методичних питань, пов’язаннях з виробленням загального підходу і конкретних методичних рішень щодо організації системи обслуговування технічної бази сучасних машинобудівних підприємств. На основі дослідження стану технічного обслуговування виробництва, запропоновано концепцію технічного обслуговування сучасного обладнання. Визначено місце і роль технічного обслуговування обладнання у сучасному виробництві і надання йому прерогативи в порівнянні з ремонтом. Обґрунтовано напрямки запровадження інформаційних технологій на виробництві.

Обґрунтовано спрямованість здійснення ефективного технічного обслуговування машинобудівного виробництва до найважливішої сфери послуг – технічного сервісу. Зазначено організаційно-економічні підходи до обслугову-вання систем ЧПУ застарілого, але працездатного обладнання.

Надані рекомендації щодо активізації інноваційно-інвестиційної діяльності в сфері розвитку нових технологій, зміни технологічної структури виробництва, підвищення його науково-технічного потенціалу, спрямованих, у тому числі, на удосконалення технічного обслуговування виробництва.

У дисертації наведено теоретичне узагальнення та нове вирішення наукового завдання, що виявляється в розробці теоретичних і методичних положень щодо організації системи обслуговування технічної бази сучасних підприємств машинобудівної галузі, її розвитку та удосконаленню.

Основні наукові і прикладні результати, рекомендації з наукового і практичного їхнього використання полягають у такому:

1. Дослідженнями автора виявлено, що без удосконалювання рівня технічного обслуговування неможливо вирішити проблему поліпшення рівня технічної бази сучасного машинобудівного підприємства, результативності його функціонування. Найбільш актуальним стає процес організації технічного обслуговування обладнання на сучасному машинобудівному підприємству, де він потребує принципово нового підходу.

2. У результаті дослідження здобувачем уточнено місце процесу технічного обслуговування у системі технічного обслуговування і ремонту, надання йому пріоритету у порівнянні з ремонтом, тому що при експлуатації сучасного обладнання дуже важливим стає саме недопущення навіть короткострокової його непрацездатності. Тому технічне обслуговування сучасного обладнання можна позначити, як комплекс предикативних заходів, спрямованих на утримання його тільки у працездатному стані з оптимально можливими характеристиками функціонування на усіх стадіях виробництва на базі застосування сучасної обчислювальної техніки, автоматизованих засобів діагностики з метою зменшення виробничих витрат.

3. З урахуванням тенденції автоматизації, інтелектуалізації сучасного виробництва та значущості безперебійної роботи виробничої системи, була представлена концепція організації системи технічного обслуговування обладнання на базі застосування автоматизованого оперативного діагностування предикативної спрямованості, яка охоплює усі важливі елементи виробничої системи, а не деякі окремі її складові з метою підвищення результативності функціонування підприємства. Ця система, яка зазначається автором як інтелектуальна, є складовою частиною автоматизованої системи управління підприємства. До неї інтегрується система технічного обслуговування застарілого, але працездатного обладнання. Пропонуються заходи щодо проведення додаткових регламентних робіт, покликаних підняти рівень надійності таких систем.

4. Автором показано, що при реалізації наведеної концепції, має вирішуватися проблема стиковки фізичних параметрів технологічних процесів, у яких відсутня економічна складова, до традиційних бізнес-систем, які оперують опосередкованими даними економічному характеру. Це дозволить здійснювати оптимізацію процесу технічного обслуговування, мінімізацію витрат.

5. У досліджені доведено, що комплексне впровадження інформаційних технологій революціонізує промислову сферу, їх використання – це найбільш раціональний шлях прискорення темпів відновлення продукції, підвищення її якості, здійснення ефективного технічного обслуговування. Підкреслюється, що повноцінний ефект від розрізненої автоматизації не досягається. Ця проблема може бути вирішеною тільки за умови створення на виробництві єдиного інформаційного простору, тобто реалізації концепції CALS -технології – стратегії, спрямованої на ефективну підтримку життєвого циклу обладнання на усіх його етапах, у тому числі при здійсненні його технічного обслуговування.

6. У дисертаційній роботі встановлено, що технічне обслуговування перетворюється в найважливішу галузь сфери послуг. Надання якісних сервісних послуг вважається важливою економічною перевагою. Але широкі можливості застосування високого рівня технічного обслуговування, якими користуються машинобудівні підприємства економічно розвинених країн, українським підприємствам у теперішній час повною мірою недоступні. Пропонуються шляхи формування сприятливого середовища розвитку технічного обслуговування.

7. У дисертації показано, що потребує значної доробки законодавство, щодо розвитку лізингу в Україні, який у теперішній час не відбиває своєї головної функції – організаційної форми трансферу технологій. Не використовується одна із значних переваг лізингу - економія засобів підприємства при застосуванні лізингових відносин на супроводжувальні послуги – сервісне технічне обслуговування придбаного у лізинг об’єкту, здійснення його подальшої модернізації.

8. В дисертаційній роботі встановлено роль держави в сфері значного поліпшення рівня технічної бази підприємств машинобудування. Тільки перехід до нової моделі економічного розвитку – економічної системи, розвиток якої здійснюється під впливом цілеспрямованого стимулювання інвестицій, інновацій і відчутних позитивних структурних змін дасть змогу побудувати такий інструментарій економічної політики, який був би націлений на вирішення завдань інноваційного розвитку, прискорення науково-технічного прогресу, розвиток і удосконалення технічної бази сучасного виробництва.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях:

  1. Бельтюков Е.А., Епифанова И.Н. Организация работ и стимулирование технического обслуживания машиностроительного производства // Проблеми праці, економіки та модулювання: Зб. наук. праць. – Хмельницький, 1997. - С. 35-38. Особистий внесок здобувача: розроблено систему фіксованих доплат робітникам, які здійснюють технічне обслуговування обладнання.

  2. Бельтюков Е.А., Епифанова И.Н. Ресурсное обеспечение повышения технического уровня производства // Вісник технол. ун-ту Поділля. - 1998. - № 5 - С. 74-78. Особистий внесок здобувача: визначено напрямки акумулювання на підприємствах інвестиційних засобів.

  3. Епифанова И.Н., Бельтюков Е.А. Лизинг – важный фактор технического совершенствования производства // Перспективные направления развития экологии, экономики, энергетики: Сб. науч. статей. – Одесса, 1998. - С. 45-49. Особистий внесок здобувача: розроблено напрямки пожвавлення лізингових відносин у виробничій сфері.

  4. Епифанова И.Н. Перспективный источник инвестирования технического развития производства // Труды Одесского политехнического университета: Сб. науч. и произв.- практ. статей. – Одесса, 1999. – С. 260-263.

  5. Бельтюков Е.А., Епифанова И.Н. Тенденции развития инвестиционно-инновационного процесса в регионах // Вісник технол. ун-ту Поділля. - 1999. - № 5. - С. 169–172. Особистий внесок здобувача: зазначено ефективні заходи щодо збільшення технічного рівня виробництва підприємств машинобудівної галузі.

  6. Епифанова И.Н. Экономико-организационные аспекты технического обслуживания станков с ЧПУ и гибких производственных систем // Вісник технол. ун-ту Поділля. - 2000. - №3. - С. 104-107.

  7. Епифанова И.Н. Инновационный потенциал предприятия – критерий конкурентоспособности выпускаемой продукции // Экономические инновации. Сб. науч. работ. – Одесса, 2003. – Вып.16. - С. 150-157.

  8. Бельтюков Є.А., Єпіфанова І.М. Мотивація і стимулювання підвищення ефективності машинобудівного виробництва. // Вісник соціально-економічних досліджень: Зб. наук. праць. – Одеса, 2004 – С. 32-39. Особистий внесок здобувача: розроблено рекомендації щодо пожвавлення мотиваційних та стимуляційних процесів на сучасних машинобудівних підприємствах.

Матеріали і тези доповідей

  1. Епифанова И.Н. Направления технического обслуживания современного производства // Современное состояние и перспективы развития гуманитарных наук (социология, социальная психология, менеджмент): Междунар. науч.-практ. конф. - Одесса, 1997. - С. 141-142.

  2. Єпіфанова І.Н., Бельтюков Є.А. Інноваційні та інвестиційні напрямки у забезпеченні технічного розвитку виробництва // Шляхи розбудови ринкового середовища в Україні: Наук.-практ. конф. Одеса, 20-22 жовт.1998 р. – Одеса, 1998. - С.159-163. Особистий внесок здобувача: розроблено основні напрямки інвестиційної стратегії з метою забезпечення технічного розвитку виробництва.

  3. Бельтюков Є.А., Дерев’янченко О.Г., Єпіфанова І.М. Концепція технічного обслуговування сучасного устаткування на основі підприємств малого і середнього бізнесу // Стан та засоби підвищення ефективності підприємницької діяльності: Наук.-практ. конф. Миколаїв, 22-23 берез. 2001 р. – Миколаїв, 2001. – С. 3-9. Особистий внесок здобувача: розроблено концепцію технічного обслуговування обладнання на машинобудівних підприємствах.

  4. Епифанова И.Н. Пути улучшения технической базы машино-строительного производства // Економічні проблеми розвитку промисловості регіонів: Наук.-практ. конф. Первомайськ, 2-3 червня 2005. – Первомайськ, 2005. – С. 38-41.

  5. Єпіфанова І.М. Інформаційні технології у сфері технічного обслуговування машинобудівного виробництва // Економічні проблеми розвитку промисловості регіонів: Наук.-практ. конф. Первомайськ, 18-20 квіт. 2007 р. – Первомайськ, 2007. – С. 201-205.

  6. Епифанова И.Н. Направления развития технического обслуживания современного машиностроительного производства // Дни науки – 2007: ІІІ Междунар. науч.-практич. конф. Днепропетровск, 1-15 апр. 2007 г. – Днепропетровск, 2007. – С. 42-43.