Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Організація управління, планування і регулювання економікою


Бортнік Світлана Миколаївна. Організація управління розвитком транспортно-логістичних систем в контексті європейської інтеграції : Дис... канд. екон. наук: 08.02.03 / Луцький держ. технічний ун-т. — Луцьк, 2003. — 210арк. : рис. — Бібліогр.: арк. 183-192.



Анотація до роботи:

Бортнік С.М. Організація управління розвитком транспортно-логістичних систем в контексті європейської інтеграції. Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.02.03 – Організація управління, планування та регулювання економікою. – Український державний університет водного господарства та природокористування, Рівне, 2003.

В дисертаційній роботі поглиблено теоретичні та методологічні підходи до формування та організації управління розвитком транспортно-логістичних систем в умовах європейської інтеграції.

У першому розділі досліджені сучасні форми прояву інтеграційних процесів у розвитку транспортних систем; розкрито сутність та значення логістики як засобу підвищення ефективності функціонування транспортних систем, а також обгрунтовані методологічні засади формування та розвитку прикордонних транспортно-логістичних систем з врахуванням їх інтеграції до загальноєвропейської та міжнародної системи транспортних комунікацій.

У другому розділі здійснено оцінку функціонування транспортної системи, зокрема – аналіз динаміки та структури експортно-імпортних і транзитних вантажопотоків України, а також процесів залізничного і автомобільного транспортного обслуговування прикордонної території на прикладі Волинської області.

Третій розділ присвячений визначенню концептуальних засад функціонування транспортно-логістичної системи. Обгрунтовано доцільність впровадження термінальної системи доставки вантажів, створення транспортно-логістичних центрів та транспортно-складських комплексів в межах транспортно-логістичної системи. Запропоновано організаційно-функціональну структуру та систему управління логістичної системи транспортного обслуговування.

Проведене в дисертації теоретичне узагальнення концептуальних підходів, наукових гіпотез і сучасних теорій щодо розвитку та проблем функціонування транспортно-логістичних систем у контексті європейської інтеграції, а також комплексний емпіричний аналіз основних існуючих тенденцій та схем, послужили вихідною теоретико-аналітичною базою вирішення важливої й актуальної науково-теоретичної проблеми організації управління розвитком транспортно-логістичних систем з урахуванням особливостей євроінтеграційної стратегії України.

Головні науково-теоретичні, методологічні та практичні результати дисертації полягають у наступному:

1. Подальший розвиток та ефективна інтеграція економіки України до загальноєвропейського економічного простору неможливі без науково обгрунтованої, високоефективної організації управління розвитком транспортних систем на засадах інтегральної концепції логістики, здатної забезпечити конкурентоспроможність вітчизняного транспортного комплексу на внутрішніх і світових ринках. З огляду на це виникає необхідність у визначенні економічної сутності категорії “логістична система”, яка репрезентується як адаптивна економічна система, що складається з взаємопов’язаних елементів-ланок, інтегрованих в єдине ціле матеріальними та відповідними їм потоками, перетворення і управління якими здійснюється відповідно до загальних цілей і критеріїв ефективності. Логістичні системи в сфері транспорту забезпечують значний економічний ефект за рахунок реалізації переваг об’єднання учасників транспортного процесу та комплексного вирішення усіх організаційно-технологічних та фінансово-економічних питань.

2. На основі дослідження сучасних інтеграційних процесів розвитку транспортних систем актуалізовано доцільність формування логістичних транспортних систем, що забезпечує єдність технологічного процесу транспортування за допомогою комплексної технології, в рамках якої на основі системного підходу здійснюється чітка взаємодія всіх елементів логістичної системи. При цьому інтегрованість економічного середовища зумовлює необхідність координації досліджень з міжнародними програмами в сферах транспорту, торгівлі та логістики, врахування чинників нового ринково-економічного оточення, що може бути забезпечене за допомогою циклічної процедури застосування системного підходу до організації й управління розвитком транспортно-логістичних систем.

3. Узагальнення теоретичних та методологічних підходів до вдосконалення функціонування транспортних систем дає можливість зробити висновок, що формування транспортно-логістичних систем прикордонних територій повинно слугувати засобом інтеграції вітчизняного транспортного комплексу до міжнародної системи транспортних комунікацій, а також є інструментом вирішення соціально-економічних задач розвитку прикордонних територій, притаманних трансформаційному етапу, створення інфраструктурної бази ринкових перетворень, формування ринку транспортних послуг, який забезпечує просторову інтеграцію господарської діяльності, розвиток міжобласних та міжнародних зв’язків, комплексне раціональне використання усіх видів ресурсів.

4. Оцінка процесів залізничного та автомобільного транспортного обслуговування прикордонних територій, здійснена на прикладі Волинської області, дала підстави стверджувати, що суттєвою особливістю транспортного ринку є швидке зростання частки малого та середнього бізнесу як серед споживачів транспортних послуг, так і серед перевізників. Порівняно з іншими областями України на Волині відбувається стрімке розукрупнення транспортних підприємств, збільшення їх абсолютної чисельності, активізується підприємницька діяльність в області, пожвавлюється зовнішньоекономічна діяльність, з’являються конкурентоспроможні на зовнішніх ринках транспортних послуг місцеві вантажоперевізники. В найближчому майбутньому міжнародні вантажоперевезення розвиватимуться випереджаючими темпами порівняно з міжобласними та внутріобласними перевезеннями.

5. Дослідження стану функціонування суб’єктів транспортної системи Волинської області свідчить, що зародження потреб у перевезеннях, характер підготовки відправлень, розміщення клієнтури і автотранспортних підприємств в області характеризується розпорошеністю клієнтури та автовласників, дрібнопартійністю значної частини вантажопотоків, непідготовленістю багатьох клієнтів до ефективного виконання навантажувально-розвантажувальних робіт, що в сукупності негативно впливає на організацію транспортного процесу на внутріобласних перевезеннях вантажів. Розвиток і вдосконалення діяльності автотранспорту в місті та приміській зоні, з урахуваням вищезазначеного, необхідно будувати на комплексній основі. Запропоновані заходи повинні враховувати всю сукупність виявлених факторів, котрі суттєво впливають на ефективність роботи автотранспортних підприємств загального користування та якість транспортного обслуговування.

6. Подолати виявлені негативні моменти та підняти на якісно новий рівень транспортне обслуговування споживачів можна за допомогою формування ТЛС Волинської області, створення територіального транспортно-логістичного центру та автотранспортного логістичного центру в його складі, який здійснюватиме управління та координацію дій учасників транспортного процесу, моніторинг ринку транспортних послуг та ін., що в кінцевому підсумку забезпечить просторову інтеграцію процесів транспортного обслуговування вантажоперевезень.

7. Для вдосконалення безпосередньо технології здійснення внутріобласних перевезень вантажів доцільно впровадити термінальну логістичну систему доставки вантажів, яка порівняно з існуючою забезпечить підвищення виробітку рухомого складу в 1,6 рази, вдвічі скоротить час виконання заявок на перевезення, підвищить продуктивність праці в системі в 1,64 рази та зменшить собівартість одиниці транспортної роботи на 32%. Крім того, створення і функціонування термінальної логістичної системи дозволить вирішити гостру проблему “дрібного відправлення” та практично застосувати ряд логістичних організаційних, технологічних, управлінських рішень, що в умовах існуючої системи неможливе.

8. Ефективність організації та здійснення інтермодальних вантажоперевезень залежить від належної підготовчої роботи з переобладнання перевантажувальних станцій, залізничних шляхів, терміналів, тобто відповідного світовим вимогам рівня розвитку транспортної інфраструктури та обгрунтованої організації управління змішаними системами перевезень. З метою вдосконалення транспортного обслуговування експортно-імпортних і транзитних перевезень необхідно реалізувати проект транспортно-складського комплексу «Інтерпорт-Ковель», оскільки крім отримання економічного та інших ефектів він слугує засобом забезпечення інтеграції транспортно-логістичної системи вантажоперевезень Волинської області до загальноєвропейської та міжнародної системи інтермодальних транспортних сполучень.

Публікації автора:

У наукових фахових виданнях:

1. Димарчук С.М. Особливості організації транспортно-логістичних систем інтермодальних вантажоперевезень // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Логістика. Зб.наук.пр.– №469.– Львів: Вид-во НУ “Львівська політехніка”, 2003.– С. 195-200.

2. Димарчук С.М. Питання формування регіональних транспортно-логістичних систем // Проблеми раціонального використання соціально-економічного та природно-ресурсного потенціалу регіону. Серія “Зайнятість, праця та соціальна інфраструктура”. Зб.наук.пр. Випуск VIII, №3 – Луцьк:Надстир’я, 2002. – С. 163-170.

3. Димарчук С.М. Передумови створення транспортно-складського центру в м. Ковель як необхідної складової сучасної транспортної системи України // Проблеми раціонального використання соціально-економічного та природно-ресурсного потенціалу регіону. Серія “Трансформація, інтеграція та корпоратизація”. Зб.наук.пр. Випуск VIII, №1 – Луцьк: Надстир’я, 2002. – С.102-109.

4. Димарчук С.М. Застосування логістичних концепцій товароруху в Україні та їх державна підтримка // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”, Логістика. Зб.наук.пр. – №416.– Львів: Вид-во НУ “Львівська політехніка”, 2001. – С. 250-255.

5. Димарчук С.М. Формування регіональних транспортних логістичних систем // Проблеми раціонального використання соціально-економічного та природно-ресурсного потенціалу регіону: Фінансова політика та інвестиції. Зб.наук.пр. Випуск VII, №3.– Луцьк: Надстир’я, 2001. – С. 36-44

6. Димарчук С.М. Логістична система управління та її взаємозв’язок з стратегією підприємства // Вісник Державного університету “Львівська політехніка”. Логістика. Зб.наук.пр.– Випуск 390.–Львів: Вид-во Держ. ун-ту “Львівська політехніка”, 2000.– С. 20-22.

7. Димарчук С.М. Створення системи комплексного транспортного обслуговування: сучасний і перспективний ринок транспортних логістичних послуг // Проблеми раціонального використання соціально-економічного та природно-ресурсного потенціалу регіону: фінансова політика та інвестиції. Серія “Розвиток соціальної інфраструктури”. Зб.наук.пр. Випуск VI, №3– Луцьк: Надстир’я, 2000. – С. 86-92.

8. Димарчук С.М.Логістика як система раціонального використання ресурсів підприємства // Проблеми раціонального використання соціально-економічного та природно-ресурсного потенціалу регіону. Серія: “Структурна політика і трансформація”. Зб.наук.пр. Випуск V, №2 – Луцьк: Надстир’я, 1999. – С. 80-82.

9. Павлов В.І., Димарчук С.М. Місце та роль зовнішньоекономічної діяльності у реалізації товарної політики регіону // Проблеми раціонального використання соціально-економічного та природно-ресурсного потенціалу регіону. Серія: ”Товарна політика і маркетинг”. Зб.наук.пр. Випуск V, №4 – Луцьк: Надстир’я, 1999. – С. 14-26 (особистий внесок – обгрунтування можливостей європейської інтеграції Волинської області та тенденцій розвитку її зовнішньо-економічних зв’язків).

В інших виданнях:

10. Димарчук С.М. Необхідність застосування логістичних концепцій товароруху в Україні та їх державна підтримка // Тези доповідей III міжнародної науково-практичної конференції “Маркетинг та логістика в системі менеджменту” (Львів, 9-11 листопада 2000р.) – Львів: В-во НУ “Львівська політехніка”, 2000. – С. 82-84.

11. Павлов В.І., Димарчук С.М., Коломийчук В.С. Місцеве самоврядування та проблеми регіональної бюджетної політики. // Наукові доповіді міжнародної науково-практичної конференції «Соціально-економічні та екологічні проблеми розвитку адміністративних районів» (м.Тернопіль, 17-18 квітня 1997р.). – Львів, 1997.– Ч. II – С. 117-121 (особистий внесок – обгрунтування принципів та пріоритетів регіональної політики самоврядування).