Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Яцкевич Інна Володимирівна. Організаційно-економічні форми взаємодії малого і великого підприємства в телекомунікаційній сфері : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Яцкевич І. В. Організаційно-економічні форми взаємодії малого і великого підприємства в телекомунікаційній сфері. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – Одеська національна академія зв’язку ім. О.С. Попова, Одеса, 2008.

В дисертаційній роботі досліджено теоретичні і практичні засади щодо організаційно-економічних форм взаємодії малого і великого підприємства і розроблено рекомендації зі створення малого підприємства в телекомунікаційній сфері та оцінки ефективності його діяльності.

Досліджено економічну характеристику суб’єктів малого підприємництва і їх інтеграційні можливості в сучасних умовах шляхом таких організаційно-економічних форм, як: франчайзинг, венчур, аутсорсінг, субконтракт. Визначено, що одним з перспективних напрямів створення та функціонування малого підприємства є телекомунікаційна сфера.

Дано визначення малого підприємства в телекомунікаційній сфері, обґрунтовано критерії класифікації, види надаваних послуг та оптимальна кількість працівників, що дозволяє забезпечити наукове обґрунтування вибору діяльності підприємницького суб’єкта. Виконано системний розгляд основних проблем, з якими зіштовхуються у своїй діяльності малі підприємства в телекомунікаційній сфері.

Розглянуто вплив малого підприємства в телекомунікаційній сфері на розвиток галузі та регіону і установлено, що ефективним розвитком підприємств є взаємодія з великими підприємствами на основі аутсорсінгової та венчурної організаційно-економічної форми.

Запропоновано організаційні засади щодо створення, розвитку та оцінки ефективності діяльності суб’єктів малого підприємництва в телекомунікаційній сфері у сільській місцевості.

У дисертаційній роботі проведено теоретичне узагальнення процесу розвитку малого підприємництва в економіці країни і наведено нове вирішення наукової задачі щодо обґрунтування організаційно-економічних форм взаємодії малого і великого підприємства в телекомунікаційній сфері. Практична реалізація даного рішення сприятиме підвищенню ефективності діяльності підприємницьких суб’єктів телекомунікаційної сфери.

Основні результати дослідження, рекомендації щодо їхнього наукового і практичного використання полягають у наступному:

1. Мале підприємство є провідним сектором ринкової економіки; складає основу дрібнотоварного виробництва; здійснює структурну перебудову економіки, швидку окупність витрат, свободу ринкового вибору; забезпечує насичення ринку споживацькими товарами та послугами повсякденного попиту, реалізацію інновацій, додаткові робочі місця; має високу мобільність, раціональні форми управління; формує новий соціальний прошарок підприємців-власників; сприяє послабленню монополізму, розвитку конкуренції. Роль малого підприємства в економіці України полягає в тому, що воно є одним з найважливіших дійових факторів економічного розвитку суспільства, який опирається на ринкові методи господарювання та сприяє соціально-політичній стабільності суспільства, тобто він відкриває простір вільному вибору шляхів і методів роботи на користь суспільства та забезпечення власного добробуту.

Одним із перспективних напрямів створення та розвитку малого підприємства в сучасних умовах є взаємодія з великими підприємствами, шляхом їхньої інтеграції, що приводить до створення і формування організаційно-економічних форм, а саме: франчайзинг, венчур, аутсорсінг, субконтракт.

2. Однією з найважливіших галузей інфраструктури, яка суттєво впливає на розвиток суспільства та відбиває рівень його економічного розвитку, є телекомунікаційна сфера. Аналіз розвитку телекомунікацій за останні роки показав, що темпи розвитку галузі були найбільш високими серед інших галузей економіки України. Тому, розвиток малих підприємств у галузі, є ефективним напрямом розбудови телекомунікаційної сфери.

Мале підприємство в телекомунікаційній сфері – це підприємство будь-якої форми власності, що надає телекомунікаційні послуги і діє незалежно та самостійно відповідно до законодавчих актів як фізична або юридична особа, метою діяльності якого є задоволення потреб споживачів в даній сфері та одержання прибутку. Обґрунтовано, що основними критеріями класифікації суб'єктів малого підприємництва в телекомунікаційній сфері є обсяг послуг (продукції, робіт), кількість працівників та видові ознаки. Оптимальна кількість працівників, тобто та кількість працівників за якої діяльність малого підприємства буде ефективною складає 7 осіб.

3. Визначено, що на ієрархічних рівнях економіки (регіональний, галузевий) розвиток малого підприємства сприяє зростанню обсягу надання послуг (робіт, продукції), що вказує на їх значущість у сучасних умовах. Запропоновано узагальнюючий показник (коефіцієнт ефективності галузі), який дозволяє оцінити вплив розвитку МПТ на економіку галузі, регіону і країни.

4. Системні дослідження діяльності МПТ дозволили визначити основні проблеми, з якими вони зіштовхуються у своїй діяльності, а саме: недосконалість законодавства, тому що більшість законодавчих документів не відповідають становищу, як ринкової економіки, так і державної політики, через те, що відсутня зведена єдина законодавча база; відсутність стабільного політичного та економічного становища в Україні; недостатня налагодженість взаємодії між регіонами, як у плані обміну інформацією й досвідом з розвитку малого підприємства, так і в організації практичної взаємодії підприємців; через слабку державну підтримку діяльності малих підприємств у сільських, гірських місцевостях, що обмежує забезпечення доступу користувачів цих місцевостей до телекомунікаційних послуг; використання морально застарілого та фізично зношеного обладнання; наявність значної кількості підприємств, що надають телекомунікаційні послуги, приводить до неузгодження їхньої діяльності та відсутності єдиного підходу щодо їх надання.

5. Взаємовідносини між великим і малими підприємствами в телекомунікаційній сфері є об'єктивною необхідністю, обумовленою задачею прискореного розвитку галузі, української економіки і підвищення конкурентоспроможності, що сприяє розвитку таких організаційно–економічних форм, як:

венчур – організаційно-економічна форма взаємодії малого та великого підприємства, діючих в телекомунікаційній сфері як комерційне науково-технічне підприємство, зайняте розробкою і впровадженням нових і новітніх технологій, обладнань та послуг на ринку телекомунікаційних послуг з невизначеним заздалегідь доходом, тобто з ризикованим внеском капіталу;

аутсорсінг – організаційно-економічна форма взаємодії малого та великого підприємства в телекомунікаційній сфері, де велике підприємство наймає за договором мале підприємство, що функціонує в даній сфері для виконання певних функцій з метою забезпечення потреби споживача у послугах.

Характерні ознаки венчурної та аутсорсінгової організаційно-економічної форми дають можливість підприємцю визначити в якому підприємницькому середовищі буде здійснюватись підприємницька діяльність.

6. Теоретично обґрунтовано, що одним із напрямів розвитку організаційно-економічної форми взаємодії малого та великого підприємства телекомунікаційної сфери в сільській місцевості є аутсорсінг.

Автором розроблено і запропоновано теоретико-методичні пропозиції та характеристика загальних і видових ознак щодо створення МППКД. Визначено, що мале підприємство у вигляді пунктів колективного доступу до мережі Інтернет – це суб’єкт, що здійснює підприємницьку діяльність у виділених приміщеннях або частині приміщення, що обладнані засобами зв'язку і доступні кожному користувачу населеного пункту для надання таких послуг, як: робота на персональному комп'ютері з доступом до мережі Інтернет, пошук інформації в мережах Інтернет на замовлення та інше відповідно до Закону України «Про телекомунікації» та Концепції розвитку телекомунікацій в Україні до 2010 року. Організація МППКД у сільській місцевості сприятиме зростанню обсягів послуг внаслідок додаткового використання виробничих ресурсів великих підприємств, підвищенню рівня інформаційної культури та загального освітнього рівня населення.

7. Системні дослідження дозволили визначити перелік показників щодо оцінки ефективності діяльності МПТ: підприємницький ефект; економія основних виробничих фондів; економія оборотних виробничих фондів; економія матеріальних витрат; економія фонду оплати праці працівників; коефіцієнт ефективності. Адекватність показників щодо оцінки ефективності їхньої діяльності підтверджено розрахунками на прикладі діючих підприємств. Запропоновані показники можна використовувати не тільки в телекомунікаційній сфері, але і в інших галузях економіки країни.

8. Впровадження запропонованих організаційно-економічних форм в умовах функціонування ринкової економіки дозволить підвищити ефективність функціонування галузі і сприятиме збільшенню виробництва та надання споживачам високоякісних послуг.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях

  1. Орлов В.Н., Яцкевич И.В. Развитие малого и среднего бизнеса в телекоммуникациях Украины // Розвиток методів управління та господарювання на транспорті: Зб. наук. праць. – Одеса: ОНМУ, 2003. – Вип. 15. – С. 181 – 194 (0,6 д. а.) (Особистий внесок здобувача: відображення місця і ролі малого та середнього підприємства в Україні та роль бізнес-інкубаторів в їхньому розвитку. – 0,3 д. а.).

  2. Яцкевич І.В. Мале підприємництво і проблема безробіття // Регіональні аспекти розвитку і розміщення продуктивних сил України “Економічна думка”: Зб. наук. праць кафедри управління трудовими ресурсами і розміщення продуктивних сил ТАНГ. – Тернопіль: Економічна думка, 2004. – Вип. 9. –
    С. 284 – 286 (0,5 д. а.).

  3. Яцкевич И.В Классификация малых предприятий в отрасли связи // Економіка: проблеми теорії та практики: Зб. наук. праць. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2004. – Вип. 192: В 4-х т. – Т. ІІІ. – С. 723 – 727 (0,3 д. а.).

  4. Яцкевич І.В. Соціальна ефективність розвитку малого підприємництва в Одеській області // Труды Одесского политехнического университета: Научный и производственно-практический зборник по техническим и естественным наукам. – Одесса, 2004. – Спец. вып.: В 3-х т. – Т. 3. – С.295 – 298 (0,5 д. а.).

  5. Орлов В.М., Яцкевич І.В. Регіональні аспекти розвитку малого підприємництва в телекомунікації // Економіка: проблеми теорії та практики: Зб. наук. пр. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2004. – Вип. 194: В 5-ти т. – Т. ІІ. –С. 500 – 507 ( 0,5 д. а.) (Особистий внесок здобувача: аналіз та перспектива розвитку малого підприємства в телекомунікаційній сфері. – 0,25 д. а.).

  6. Яцкевич И.В. Функционирования малого и крупного предпринимательства в телекоммуникационной сфере // Экономические инновации. – Вып. 25. Актуальные проблемы развития инфраструктуры производства: Сб. науч. работ. – Одесса: Институт проблем рынка и экономико-экологических исследований НАН Украины, 2006. – С. 334 – 338 (0,38 д. а.).

Друковані праці наукових конференцій,

статті у журналах, видання, тези доповідей

  1. Яцкевич И.В. Проблемы малого бизнеса в отрасли связи // Радиоэлектроника и молодежь в XXI веке: ХІ Международный молодежный форум: Сб. материалов форума. Харьков, 23 - 25 апреля, 2002 г. – Харьков: ХНУРЭ, 2002. – С. 418 – 419 (0,1 д. а.).

  1. Яцкевич И.В. Развитие малого бизнеса в регионах Украины // Мир информации и телекоммуникаций: Международная научно–техническая конференция студенчества и молодежи. Киев, 3 - 4 декабря, 2002 г. – К.: ДУІКТ, 2002. – С. 310 – 312 (0,4 д. а.).

  2. Яцкевич И.В., Якименко М.В. Эффективность «Бизнес – инкубаторов» в развитии малого предпринимательства в Украине // Радиоэлекторника и молодежь в XXI веке: ХІІ Международный молодежный форум: Сб. материалов форума. Харьков, 22 – 24 апреля, 2003 г. – Харьков: ХНУРЭ, 2003. – С. 560 (0,05 д. а.) (Особистий внесок здобувача: розробка рекомендації щодо впровадження бізнес-інкубаторів для розвитку малого підприємства в Україні. – 0,03 д. а.).

  3. Яцкевич И.В. Критерии классификации малых предприятий в электросвязи // Економіка підприємства: проблеми теорії та практики: Матеріали II Всеукраїнської науково-практичної конференції. Дніпропетровськ, 23 березня, 2004 р. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. – Т. 1: Економіка. – С. 190–191 (0,1 д. а.).

  4. Яцкевич І.В. Роль галузі зв’язку у проблемі безробіття // Регіональні проблеми зайнятості і ринку праці: Матеріали всеукраїнської науково-практичної конференції. Тернопіль, 13 – 14 травня, 2004 р. – Тернопіль: Економічна думка, 2004. – С. 205 – 206 (0,2 д. а.).

  5. Яцкевич И.В. Социально-экономические аспекты малого предпринимательства в регионах Украины // Системы и средства передачи и обработки информации: Труды VIII Международной научно-практической конференции ОНАС им. А. С. Попова. Одесса, 7 – 12 сентября, 2004 г. – Одесса, 2004. – С. 198 (0,07 д.а.).

  6. Яцкевич І. В., Лучакова Т.О., Клименко О.М Розвиток малого підприємництва у сфері пошти та зв’язку в Одеській області // Економічна доповідь. Головне управління статистики в Одеській області. – Одеса: ДКСУ, 2004. – 21 с. (0,6 д. а.) (Особистий внесок здобувача: визначення проблем та їх вплив на розвиток малого підприємства в телекомунікаційній сфері в Одеській області. - 0,21 д. а.).

  7. Зяблов С.В., Орлов В.Н., Отливанская Г.А., Яцкевич И.В. Экономические аспекты развития сетей телекоммуникаций сельских районов Украины // Зв’язок. – 2005. – № 7. – С. 15 – 19 (0,6 д. а.) (Особистий внесок здобувача: відображення розвитку телекомунікаційної сфери. - 0,15 д. а.).

  8. Яцкевич И. В. Методы управления жизненным циклом услуг малых предприятий на рынке телекоммуникации // Дні науки’2005: Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. Дніпропетровськ, 17 – 25 квітня, 2005 р. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2005. – Т. 9: Економіка підприємства та промисловості. – С. 117 – 119 (0,25 д. а.).

  9. Яцкевич І. В. Венчур в системі відносин малих і великих підприємств на ринку телекомунікаційних послуг // Інвестиційні стратегії підприємств України на міжнародних товарних та фінансових ринках: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. Дніпропетровськ, 3 – 4 лютого 2006 р. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2006. – Том 2.– С. 86 – 88 (0,23 д. а.).

  10. Яцкевич И. В. Особенности развития малого и крупного предпринимательства на рынке телекоммуникационных услуг // Передові наукові розробки – ’2006: Матеріали I Міжнародної науково-практичної конференції. Дніпропетровськ, 1 – 15 вересня 2006 р. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2006. – Том 3: Економічні науки – С. 14 – 15 (0,1 д. а.).

  11. Орлов В.М., Яцкевич І.В. Регіональні проблеми та протиріччя малого підприємництва в телекомунікаційній сфері // Соціально-економічні напрямки розвитку регіонів в контексті сучасних процесів міжнародної інтеграції: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції студентів і молодих вчених. Херсон, 16 – 19 вересня, 2006 р. – Херсон: ПП Вішемирський В.С., 2006. – С. 167 – 170 (0,2 д. а.) (Особистий внесок здобувача: пропозиції щодо вирішення проблем малого підприємства в телекомунікаційній сфері. – 0,1 д. а.).

  12. Орлова О.В., Яцкевич І.В. Мале підприємництво як чинник розвитку соціальної економіки регіону // Регіональна політика на сучасному етапі державотворення: проблеми децентралізації, ризики та перспективи впровадження: Матеріали щорічної загальноінститутської науково-практичної конференції. Одеса, 31 жовтня, 2006 р. – Одеса: ОРІДУ НАДУ, 2006. – С. 120 – 122 (0,2 д. а.) (Особистий внесок здобувача: дослідження державної підтримки малого підприємства. – 0,1 д. а.).

  13. Орлов В.М., Яцкевич І.В. Проблеми і протиріччя розвитку малого підприємництва в телекомунікаційній сфері // Зв’язок. – 2007. – №3 (71). – С. 17 – 20 (0,55 д. а.) (Особистий внесок здобувача: дослідження проблем функціонування та розвитку малого підприємства в телекомунікаційній сфері. – 0,2 д. а.).

  14. Орлов В.М., Яцкевич І.В. Венчурне інвестування як перспективна форма розвитку малого підприємництва в телекомунікаційній сфері України // Україна – Чехія – ЄС: Сучасний стан та перспективи: Зб. матеріалів міжнародного науково-практичного семінару. Прага, 6 – 12 лютий 2007 р. – Херсон – Прага: Херсонський національний університет, 2007. – С. 90 – 94 (0,3 д.а.) (Особистий внесок здобувача: визначення ролі венчурного інвестування як одного із напрямів розвитку малого підприємства в телекомунікаційній сфері України. – 0,15 д. а.).

  15. Яцкевич І.В., Орлов В.М. Моніторинг малого підприємництва в Одеської області // „Украина – Латвия – Белоруссия ЕС: современное состояние и перспективы”: Сб. материалов международного научно-практического семинара. Херсон Рига Гомель, 16 – 21 апреля 2007 г. Херсон Рига Гомель: Херсонский национальный технический университет, 2007. С. 98 – 101. (0,3 д. а.) (Особистий внесок здобувача: дослідження аналізу стану розвитку малого підприємства в Одеській області. –- 0,15 д. а.).

  16. Яцкевич І.В. Державна політика підтримки малого підприємництва в Україні // Інноваційні технології в науці, підготовці фахівців: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції. Одеса, 17 – 18 травня 2007 р. – Одеса: ОІФ УДУЕФ, 2007. – С. 98 – 100 (0,37 д. а.).

  17. Яцкевич І.В. Перспективи розвитку аутсорсінга в телекомунікаційній сфері // Актуальні проблеми економічного та соціального розвитку виробничої сфери: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції молодих учених і студентів. Донецьк, 7 – 8 червня, 2007 р. – Донецьк: ДВНЗ „Донецький національний технічний університет”, 2007. – В 3-х т. – С. 229 – 231 (0,15 д.а.).

  18. Яцкевич И.В. Особенности развития малого предпринимательства в телекоммуникационной сфере // Телеком – 2007: Международная научно-практическая конференция. Ростов-на-Дону, 4 – 5 октября, 2007 г. – Ростов-на-Дону: Северо-Кавказкий филиал Московского технического университета связи и информатизации, 2007. – С. 284 – 286 (0,2 д.а.).