Щербина Вероніка Володимирівна. Організаційно-економічний механізм функціонування транспортних підприємств на ринку морських контейнерних перевезень : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2008.
Анотація до роботи:
Щербина В.В. Організаційно-економічний механізм функціонування транспортних підприємств на ринку морських контейнерних перевезень. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (економіка морського та річкового транспорту). – Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України. – Одеса, 2007.
Проведено комплексне дослідження теорії і практики функціонування транспортних підприємств у контейнерному судноплавстві, сформульовано поняття “організаційно-економічний механізм функціонування транспортних підприємств на ринку морських контейнерних перевезень” в умовах глобалізації світової економіки, розглянуто його основні складові. Виконано оцінку сучасного стану і досліджено тенденції розвитку світового і вітчизняного ринку морських контейнерних перевезень, досліджено зміни, що відбулися в контейнерному судноплавстві за останні роки і їхній вплив на подальше функціонування транспортних підприємств. Розширено класифікацію організаційних форм інтеграції контейнерних перевізників, дано визначення поняттю “глобальний стратегічний альянс” у лінійному судноплавстві. Розроблено методичні основи оптимізації роботи операційних об'єднань судноплавних компаній на ринку морських контейнерних перевезень в умовах глобалізації й оцінки співробітництва між судноплавними і стивідорними компаніями в рамках вертикальної інтеграції.
У дисертації наведено теоретичне узагальнення і нове вирішення наукового завдання, що виявляється в розробці теоретичних і методичних основ з удосконалення організаційно-економічного механізму функціонування транспортних підприємств на ринку морських контейнерних перевезень в умовах глобалізації світової економіки. Основні висновки теоретичного та науково-практичного характеру і результати, які одержано автором в ході проведених досліджень, такі:
В дисертаційній роботі запропоновано розглядати організаційно-економічний механізм функціонування транспортних підприємств на ринку морських контейнерних перевезень як сукупність способів, методів, прийомів і форм взаємодії транспортних підприємств-учасників ринку морських контейнерних перевезень по здійсненню господарської діяльності з урахуванням принципів і тенденцій економічного розвитку, що об'єктивно складаються. Цей механізм включає: оцінку стану і тенденції розвитку ринку морських контейнерних перевезень в умовах глобалізації, механізм ціноутворення, форми і методи конкуренції, форми організації контейнерних перевезень, сукупність національних й міжнародних правових норм, організаційні, економічні та правові аспекти інтеграції транспортних підприємств. Оскільки ОЕМ є складною категорією, його доцільно постійно удосконалювати на основі економічної теорії і методів регулювання економічних процесів.
Проведений автором огляд світового ринку морських контейнерних перевезень свідчить, що йому властиві випереджальні темпи зростання в порівнянні зі збільшенням обсягів світової торгівлі, зростаюча конкуренція, збільшення кількості і місткості суден-контейнеровозів, інтеграція контейнерних перевізників і інших транспортних підприємств.
В роботі узагальнено та досліджено тенденції розвитку вітчизняного ринку морських контейнерних перевезень: високі темпи зростання обсягів контейнерних перевезень, розвиток портових потужностей по обробці контейнерів, залучення найбільших контейнерних операторів і відкриття нових ліній. До негативних факторів, що стримують розвиток вітчизняного ринку, можна віднести низьку частку українських перевізників на контейнерному ринку, перерозподіл вантажопотоків не на користь українських портів, труднощі, що виникають при транспортно-митному оформленні, стримуючу тарифну політику, неефективну взаємодію окремих видів транспорту. Такі проблеми можуть стати серйозною перешкодою для інтеграції України у світовий ринок, розвитку транзиту й експорту транспортних послуг, а також для зниження частки транспортних витрат у вартості товару.
В дисертаційній роботі наведено класифікацію організаційних форм інтеграції судноплавних компаній у залежності від цілей об'єднання, докладно розглянуто кожне об'єднання, відзначено найбільш ефективні, такі як операційні угоди, що сприяють зростанню продуктивності, зниженню витрат і економії за рахунок ефекту масштабу, виявлено їхні недоліки та переваги, що дало змогу сформулювати визначення поняття “глобальний стратегічний альянс” в лінійному судноплавстві з урахуванням особливостей галузі.
Проведене здобувачем дослідження кон'юнктури ринку морських контейнерних перевезень, форм конкуренції й економіко-правових аспектів регулювання діяльності транспортних підприємств на ринку показало, що в лінійному судноплавстві почалася нова епоха дерегулювання і вільної конкуренції. Цьому сприяло посилення позицій вантажовласників, скасування протекціоністської політики багатьма урядами, скорочення антимонопольних пільг, надання права на укладання індивідуальних сервісних контрактів. Втрати, понесені вантажовласниками через цінові угоди, що обмежили конкуренцію і призвели до необґрунтованого зростання фрахтових ставок, дали можливість переглянути законодавчі акти, які регулюють контейнерне судноплавство, і знайти варіанти оптимізації розвитку консорціумів і глобальних стратегічних альянсів.
Для оптимізації роботи судноплавних компаній у рамках операційних угод, включаючи стратегічні альянси, в дисертації запропоновано модель розподілу суден за вантажонапрямками, що враховує особливості подібних об'єднань. Використання запропонованої моделі дозволить вітчизняним перевізникам отримувати вигоди, вступаючи в стратегічні альянси або інші операційні угоди з іноземними перевізниками. Для України розвиток контейнерних перевезень у рамках інтеграції у світову транспортну систему можливий шляхом стимулювання розвитку діяльності транспортних посередників, зокрема NVOCCs, участі в різних міжнародних об'єднаннях не тільки з перевізниками, але й іншими учасниками ринку морських контейнерних перевезень.
В дисертаційній роботі вперше розроблено методичні засади для оцінки переваг співробітництва судноплавних і стивидорних компаній шляхом створення й експлуатації виділеного контейнерного термінала, що дозволяє врахувати не тільки інтереси окремих судноплавних і стивідорних компаній, які беруть участь в управлінні й експлуатації виділеного термінала, але й оцінити чи буде вигідно іншим клієнтам контейнерного термінала виділення його частини в ексклюзивне користування. Створення виділеного контейнерного термінала в Україні дозволить підвищити конкурентоспроможність вітчизняних контейнерних терміналів шляхом надання високоякісних послуг.
Публікації автора:
Статті у наукових фахових виданнях
Жихарева В.В., Щербина В.В. Тенденции развития рынка морских контейнерных перевозок // Розвиток методів управління та господарювання на транспорті: Зб. наук. праць. – Одеса, 2004. – Вип. 19. – С. 44-58. (особистий внесок здобувача: узагальнено та досліджено тенденції розвитку світового і вітчизняного ринку морських контейнерних перевезень).
Жихарева В.В., Щербина В.В. Стратегические альянсы в линейном судоходстве // Економіко-правові аспекти розвитку транспортних систем: Зб. наук. праць. – Одесса, 2004. – Вип. 7. – С. 223-229. (особистий внесок здобувача: визначення поняття “глобальний стратегічний альянс” у лінійному судноплавстві, переваг та недоліків альянсів).
Щербина В.В. Организационные формы консолидации контейнерных перевозчиков // Розвиток методів управління та господарювання на транспорті:Зб. наук. праць. – Одеса, 2005. – Вип. 21. – С. 15-28.
Щербина В.В. Развитие «премиум» услуг в сфере морских контейнерных перевозок // Економіка транспортного комплексу: Зб. наук. праць. – Харків, 2005. – Вип. 9. – С. 117-122.
Щербина В.В. Роль предприятий сервисной деятельности в развитии национального рынка морских контейнерных перевозок // Економіка: проблеми теорії та практики: Зб. наук. праць. – Дніпропетровськ, 2005. – Вип. 208. – Том ІІ. – С. 421-428.
Щербина В.В. Механизм ценообразования в контейнерном судоходстве. Контейнерное судоходство: ставки сделаны? // Судоходство. – № 12 (116). – 2005. – С. 22-23.
Щербина В.В. Антимонопольное освобождение: все «за» и «против» // Судоходство. - № 5 (120). – 2006. – С. 14-15.
Щербина В.В. Антимонопольное регулирование в контейнерном судоходстве // Экономические инновации: Зб. наук. праць. – Одесса, 2006. – Вып. 25. – С. 92-99.
Щербина В.В. Анализ мирового рынка контейнерного тоннажа // Судоходство. – № 10 (124). – 2006. – С. 32-34.
Щербина В.В. Инвестиции в создание и развитие контейнерных терминалов // Розвиток методів управління та господарювання на транспорті: Зб. наук. праць. – Одеса, 2006. – Вип. 25. – С. 85-97.
Холоденко А.М., Щербина В.В. Оптимизация прибыли контейнерных перевозчиков-участников глобальных стратегических альянсов // Методи та засоби управління розвитком транспортних систем: Зб. наук. праць. – Одесса, 2006. – Вип. 11. – С.120-130. (особистий внесок здобувача: постановка задачі, введення обмежень (2-5) і (7-10) і результати оптимізаційних розрахунків).
Тези доповідей
Щербина В.В. Перспективы развития контейнерных предприятий в Украине на основе мирового опыта // Проблеми забезпечення економічного розвитку підприємств: Матеріали всеукраїнської наукової конференції студентів і молодих вчених. Донецьк, 29-30 квітня 2005 р. – Донецьк: ДонУЕП, 2005. – В 2 ч. Ч. 1. – С. 48-50.
Щербина В.В. Интеграция контейнерных операторов и перспективы их развития в Украине // Проблеми розвитку економіки і підприємництва в Україні в контексті міжнародних інтеграційних процесів: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. Тернопіль, 26-27 травня, 2005 р. – Тернопіль: Ін-т економіки і підприємництва, 2005. – С. 130-131.
Щербина В.В. Основные пути развития судоходных компаний на рынке морских контейнерных перевозок // Научные исследования и их практическое применение. Современное состояние и пути развития: Материалы научно-практической конференции. Одесса, 1-15 октября 2005 р. – Одесса: Черноморье, 2005. – Том 9. – С. 17-18.
Щербина В.В. Развитие “премиум” услуг в сфере морских контейнерных перевозок // Морские технологии: проблемы и решения – 2005: Материалы IV Международной научно-практической конференции. Керчь, 19-20 сентября 2005 г. – Рибне господарство України. – Керчь: КМТИ, 2005. – № 7. – С. 146-147.
Щербина В.В. Направления развития контейнерных перевозок в Украине // Наука та інновації – 2005: Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. Дніпропетровськ, 17-31 жовтня 2005 р. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2005. – Том 11. – С. 14-15.
Щербина В.В. Экономико-правовые аспекты регулирования деятельности объединений контейнерных перевозчиков // Современные направления теоретических и прикладных исследований: Материалы международной научно-практической конференции. Одесса,1 5-25 апреля 2006 г. – Том 1. – Одесса: Черноморье, 2006. – С. 19-21.
Щербина В.В. Проблеми залучення інвестицій у розвиток контейнерних терміналів України // Науково-технічний розвиток: економіка, технології, управління: Матеріали V Міжнародної конференції студентів, аспірантів і молодих учених під девізом “Крок молоді у майбутнє”. Київ, 20-21 квітня. – К.: НТУУ “КПІ”, 2006. – с. 302-303.
Щербина В.В. Розвиток контейнерних перевезень в умовах глобалізації // Проблеми та перспективи економічного розвитку і міжнародної інтеграції: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції студентів, аспірантів і молодих учених. Харків, 21-22 квітня. – Харків, 2006. – С. 73-75.
Щербина В.В. Перспективы создания выделенных контейнерных терминалов в Украине // Проблеми міжнародних транспортних коридорів та єдиної транспортної системи України: Тези доповідей 2-ої міжнародної науково-практичної конференції. Коктебель, 5-10 червня. – Вісник економіки транспорту і промисловості. – Випуск 14. – Харків: УкрДАЗТ, 2006. – с.16.