Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Організація управління, планування і регулювання економікою


Васенко Вячеслав Ксенофонтович. Організаційно-економічний механізм розвитку спеціальних (вільних) економічних зон : дис... д-ра екон. наук: 08.02.03 / Сумський національний аграрний ун-т. — Суми, 2005.



Анотація до роботи:

Васенко В.К. Організаційно-економічний механізм розвитку спеціаль- них (вільних) економічних зон. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук за спеціальністю - 08.02.03 – організація управління, планування і регулювання еконо-мікою. Сумський національний аграрний університет,м. Суми, 2005.

Дисертаційна робота присвячена теоретичним, методологічним і приклад- ним проблемам становлення якісно нової парадигми створення механізму спеці-альних (вільних) економічних зон в рамках реалізації концепції сталого розвитку та структурно-інноваційної перебудови економіки України (2004-2015 роки).

У роботі розглянуті організаційно-економічний механізм та соціально-економічні й екологічні передумови створення і функціонування спеціальних (вільних) економічних зон, визначена методологія їх аналізу шляхом структури- зації показників соціально-економічного розвитку в сучасних умовах глобалізації, регіоналізації, інтернаціоналізації, інтеграції та міжнародного поділу праці, науко-во обгрунтованих принципів їх формування.

Розроблено теоретичні та прикладні засади забезпечення високої ефектив- ності функціонування спеціальних (вільних) економічних зон, обгрунтовано необ-хідність вдосконалення розподільчих відносин та внутрішніх механізмів фінан-сової стабілізації підприємств у ВЕЗ. Обгрунтовано створення нових типів ВЕЗ в Україні – еколого-економічних, аграрнопромислових (продовольчо-сировинних), техніко-технологічних, інноваційних та інтеграційних. Визначена система факто-рів, що забезпечують високу ефективність функціонування ВЕЗ, сутнісно-змістові положення фінансового забезпечення спеціальної (вільної) економічної зони, економічної безпеки підприємств в умовах високої відкритості їх світовому ринку, підвищення конкурентоздатності, ефективності управління зональними форму-ваннями.

Проведені багаторічні дослідження нетрадиційних форм і методів держав-ного регулювання економіки провідних країн ринкової, перехідної економіки та держав, що розвиваються, дають можливість автору стверджувати, що в основі їх закладений організаційно-економічний механізм спеціальних (вільних) економіч-них зон, який забезпечує ефективне використання обмежених вітчизняних фінансових ресурсів і сприяє залученню додаткових іноземних інвестицій для прискореного економічного розвитку за допомогою відповідного кошика пільг і преференцій, які надаються країнами-реципієнтами, що дає можливість зробити такі висновки:

  1. Створення й розвиток спеціальних (вільних) економічних зон є важливим напрямом вдосконалення ринкових відносин, формою ефективного залучення економіки в міжнародний поділ праці, позитивних структурних змін, доступу до високих технологій, інтеграції у світове господарство і прискорення на цій основі соціально-економічного розвитку.

  2. Побудовані на принципах управлінсько-підприємницького ризику, конку-рентних переваг, рівноправного партнерства, узгодження цілей, орієнтації на споживача, прибутковості, ефективності та інших - вільні економічні зони протягом тисячоліть надавали урядам багатьох країн неоціниму допомогу в розвитку їх національних економік і вирішенню актуальних соціально-економічних проблем сучасності.

  3. Сьогодні, враховуючи глобалізацію і регіоналізацію розвитку світового господарства, суспільний розвиток потребує нових типів вільних економічних зон, характерною рисою яких у третьому тисячолітті є заміна економіки товарів на економіку знань і, в першу чергу це - науково-технічні й науково-впровад- жувальні, трансграничного зростання, інноваційні центри, туристично-рек-реаційні, продовольчі, еколого-економічні, інтернаціональні, локальні (точ-кові) підприємницькі та інші зони. Ці типи ВЕЗ найбільш повно відповідають вимогам і процесам, що відбуваються у світовому господарсті.

  4. Світовий досвід створення і функціонування ВЕЗ показує, що спеціальні (вільні) економічні зони лежать в основі майже всіх широких стратегічних перетворень, які зачіпають всю економічну інфраструктуру суспільства й надають їй могутній стимулюючий імпульс, в результаті якого:

підвищується ефективність національної економіки;

створюються умови для досягнення національних стратегічних цілей;

комерціалізується наука, як матеріальна основа розвитку, виникають нові джерела її фінансування, а відповідно й альтернативи економічного розвитку;

зберігається й нарощується сучасний науково-технічний та інноваційний потенціал;

розвиваються перспективні екологічні високотехнологічні й наукомісткі галузі;

підвищується конкурентноздатність товарів вітчизняного виробництва на світовому ринку;

збільшується експорт, а відповідно, валютні надходження, економіка країни поступово втягується у світову систему міжнародного поділу праці;

відкриваються нові джерела залучення іноземних інвестицій;

забезпечується ефективний розподіл природних ресурсів та доходів, відтворення людського, природного і економічного потенціалу;

скорочується кількість дотаційних, відстаючих у економічному розвитку районів, створюються центри («полюси») економічного зростаня і вдоско-налюється структура національної економіки;

створюються необхідні передумови для ноосферно-космічної цивілізації, наукові основи якої закладені В.І.Вернадським.

  1. Ефективність функціонування вільних економічних зон знаходиться у прямій залежності від дієвості їх організаційно-економічного механізму, рівня його наукового обгрунтування, правового забезпечення та панівних у країні конструктивних чи деконструктивних політичних сил, від яких залежить політична стабільність в країні та її інноваційно-інвестиційний клімат.

  2. Проведений аналіз функціонквання вільних економічних зон дає можливість зробити узагальнення, що у більшості країн світу, які добилися ефективної діяльності ВЕЗ, головною складовою розвитку є висока питома вага в їх інфраструктурі малого бізнесу і підприємництва (США, Японія – майже 90%, а їх щільність на 10 тис. населення складає - 650-720 одиниць, що перевищує аналогічний показник України в 13-15 разів), більш удосконалені розподільчі відносини, створене надійне правове забезпечення й підтримка на державному рівні.

  3. Аналіз організаційно-економічного механізму створення і функціонування вільних економічних зон країн прехідної економіки і перш за все України свідчить, що, крім нерозвинутості ринкової інфраструктури, другим суттєвим недоліком є конструктивна недосконалість розподільчих відносин в СЕЗ, в основі яких лежить нічим не обгрунтований мізерний рівень мінімальної заробітної плати працівників галузей матеріального виробництва, що є головно причиною низької купівельної спроможності населення і обмежуючим фактором розширеного відтворення виробництва й подолання кризи недовиробництва та не досконала, діюча в інтересах лише великого бізнесу податкова політика.

  4. Здійснена нова науково-обгрунтована класифікація ВЕЗ і її типів. Доказана помилковість ототожнювання понять «тип» і «вид», яке допускають деякі вітчизняні економісти та країн СНД. Поняття «вид» доцільно відносити до системи живих організмів, «тип» - до соціальних явищ.

  5. Вноситься пропозиція з метою підвищення ефективності функціонування ВЕЗ переглянути існуючу в ній систему розподілу, так як саме розподіл - є однією із головних стадій відтворювального циклу, що йде слідом за виробництвом товарів, створенням доходу і забезпечує його адресне призначення для передачі в окремі фонди, виробниче й особисте споживання відповідно до встановлених правил економічної гри світового господарства, тобто з урахуванням факторів його створення.

  6. Важлива роль у забезпеченні ефективного функціонування СЕЗ належить підготовчому (передстартовому) періоду, який має передувати прйняттю відповідного рішення стосовно створення ВЕЗ. Сутність його полягає в розробці й здійсненні необхідного комплексу заходів із прискорення розвитку ринкових відносин та необхідної інфраструктури на майбутній території, що відводиться під відповідний тип ВЕЗ. Особливо увагу слід звернути розвиток малого бізнесу й підприємництва, збільшення асормименту страхових послуг відповідно до світових стандартів, вдосконалення форм організації і оплати праці в зональному формуванні, диверсифікацію продукції СЕЗ, використання інноваційного потенціалу регіону, створення зонального банку та ін.

  7. Як встановлено нашими дисертаційним дослідженням ефективність функціонування СЕЗ знаходиться в прямій залежності від рівня менеджменту (США, Китай, Угорщина та ін). Головним недоліком системи управління ВЕЗ України є високий рівень державного втручання на різних рівнях, «непро-зорість» менеджменту зонального формування, «ручний» режим управління, який створює ідеальні умови для різних зловживань та відмивання «брудних» грошей. Управління ВЕЗ - це своєрідна адміністративна інновація, особливо для країн СНД, тому допускати до керівництва зоною можна лише висококваліфіковані кадри з відповідною теоретичною й практичною підготовкою та знанням ринкових методів управління і лише на конкурсній основі (подання самостійно розробленого бізнес-плану державній конкурсній чи тендерній комісії як альтернативного варіанту розвитку зони).

Адміністрація ВЕЗ має формуватися як корпорація чи холдингова компанія з повною формою матеріальної відповідальності за прийняті рішення й кінцеві результати діяльності економічного формування. Якщо в керівництво зоною вводяться державні структури, то вони також мають майнову відповідальність. Якщо вільна економічна зона є невеликою за розмірами, то управління в ній може здійснювати найбільш активна вітчизняна чи іноземна фірма. Державні органи влади не повинні втручатися у поточну діяльність ВЕЗ, обмеживши її відповідними нормативно-правовими актами.

  1. Враховуючи недостатню підготовленість національних кадрів з ринкових форм і методів управління, про що свідчить найбільша кількість послідовних років спаду вітчизняного виробництва (10), створити одну базову (зразково-показову) СЕЗ, яку використовувати як навчальний полігон та наочний показ можливостей потенційного регіонального розвитку в умовах відкритості економіки світовому ринку і поширення відпрацьованого і перевіреного на практиці менеджменту на інші території Україн.

  1. З метою забезпечення ефективної діяльності ВЕЗ здійснювати її науково-технічне обгрунтовування на двох рівнях: мікро -і макроекономічному.

На мікрорівні створити дієвий організаційно-економічний механізм ВЕЗ, що органічно поєднує зональний бюджет, банківську систему, грошовий обіг, привабливий кошик фінансових пільг (включаючи пільгове кредитування), ліберальний валютний та митний механізми, гнучку податкову політику, необхідну ринкову інфраструктуру, спрощену систему реєстрації підприєм-ницької діяльності, репатріації доходів і грошових перказів та ін.

На макрорівні вирішити питання створення митного союзу або зони вільної торгівлі з зацікавленими країнами СНД, Чорноморського басейну та ЄС з метою ефективного відновлення господарських зв’язків, поглиблення інтеграції їх економік і забезпечення свободи для вільного переміщення капіталів, товарів і робочої сили. Активізувати роботу з уніфікації правил економічної діяльності відповідно до торгових традицій і відповідними правилами країн Європейського Союзу і Світової організації торгівлі (СОТ). Сприяти розвитку вертикальних і горизонтальних зв’язків господарюючих суб’єктів. Створити надійні правові гарантії в країні для іноземного капіталу. Стабілізувати нормативно-правову базу, не допускати частого внесення змін і доповнень до чинного законодавста та ін.

  1. Проведені дисертаційні дослідження дали можливість вдосконалити методо-логічні підходи стосовно визначення ефективності функціонування ВЕЗ та обгрунтувати основні показники їх діяльності.

  2. Проведений аналіз організаційно-економічного механізму СЕЗ багатьох країн світу дав можливість визначити важливе значення нормативно-правового, інформаційно-методичного, маркетингового, ідеологічного забезпечення нетрадиційних метододів державного регулювання, вплив конструктивних і деструктивних сил країни на ці процеси. На прикладі України, розкрита важливість для прискореного соціально-економічного розвитку країни єдиної загальнодержавної ідеології та послідовної політики, негативну роль на розвиток суспільства надмірної заполітизованості народних мас (наявність у країні великої кількості політичних партій), що на фоні переважаючої бідності населення створює нездоровий політичний і економічний імідж країні, який не сприяє проведенню курсу на економічне зростання та відродженню «нової народної економіки» з високими соціальними стандартами та гарантіями.

  3. Розкрита важлива роль необхідності підвищення економічної безпеки діяльності суб’єктів ВЕЗ, використання внутрішніх резервів фінансової стабілізації, необхідності підвищення їх конкурентноздатності на внутріш-ньому і зовнішньому ринках, ринкових переваг управління й участі в міжнародному поділі праці та інтеграції в світове господарство.

  4. Проведені дослідження сприяли визначенню ролі та значенню економічних стимулів вільної економічної зони для детінізації економіки відповідного регіону та держави в цілому, виходу з тіньової діяльності капіталів, робочої сили та інших факторів виробництва.

  5. Висока ефективність функціонування СЕЗ досягається завдяки зростанню ролі соціально-психологічних факторів у відтворювальних процесах. Особливе місце тут завжди відігравала людина як головна продуктивна сила суспільства та її сутністні характеристики як власника, керівника, технолога, працівника, споживача, інвестора та члена суспільства. В силу цього, інвестиції в людський капітал і перш за все з боку держави, стають найважливішими її пріоритетами, найбільш ефективним видом інноваційно-інвестиційної діяльності.

Це давно зрозуміли уряди США, ФРН, Японії та інших країнах, а тому готують не просто менеджерів для економіки, а спеціалістів сфери глобального і регіонального менеджменту (особливо регіонального менеджменту, стрижневу основу якого складають вільні економічні зони).

У процесі економічної глобалізації все більше зіштовхуються і взаємодіють економічні інтереси держав з різною культурою, історією, традиціями, різним менталітетом населення. Тому, при аналізі процесів становлення й розвитку вільних економічних зон на їх територіях необхідно використовувати методи й підходи інституційно-еволюційних теорій, в основі яких лежать соціально-психологічні фактори, витісняючи таким чином нині пануючу неокласичну школу та її методологію, що ігнорує ці фактори. Це ще раз підкреслює те важливе значення мікро- і макроекономічних умов у здійсненні державної політики, що її успіхи й поразки залежать не лише від відповідних економічних умов, але й від сприйняття державної доктрини економічного й соціального розвитку широкими народними масами, їх співчування, підтримки й мотивації трудової та інноваційно-інвестиційної діяльності, стимулювання інтенсифікації праці, перспективи зростання матеріального благополуччя тощо.

Публікації автора:

Монографії

  1. Васенко В.К. Організація зовнішньоекономічної діяльності.- Суми: Видав-ництво “Ярославна,”2001.- 400 c.

  2. Васенко В.К. Вільні економічні зони: стратегія розвитку.- Суми: Видавництво “Довкілля,” 2004.- 348 с.

Статті у наукових фахових виданнях

  1. Васенко В.К. Валютний механізм вільних економічних зон//Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія “Фінанси і кредит”.- 2003.- № 1. - С.62-65.

  2. Васенко В.К. Інноваційно-інвестиційний механізм вільних економічних зон //Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія “Фінанси і кредит.”- 2003. - № 2. - С.155-159.

  3. Васенко В.К. Господарський механізм вільних економічних зон//Вісник Сумського державного університету. Серія “Економіка.”- 2004.- № 6(65).- С.143-149.

  4. Васенко В.К. Фінансове забезпечення вільних економічних зон//Вісник Сумсь-кого національного аграрного університету. Серія “Фінанси і кредит.”- 2004.- № 1.- С.29-34.

  5. Васенко В.К. Напрями диверсифікації діяльності спеціальних (вільних) еконо- мічних зон//Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. Гумані-тарний університет “Запорізький інститут державного та муніципального управління.”- 2004.- №1.- С.57-62.

  6. Васенко В.К. Еколого-економічний розвиток регіональних систем//Економіка: проблеми теорії та практики. Збірник наукових праць. Випуск 191: В 4 т. Том ІІІ.- Дніпропетровськ: ДНУ, 2004.- С. 690-698.

  7. Васенко В.К. Інноваційні структури вільних економічних зон в умовах високих технологій і глобалізації//Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. Гуманітарний університет “Запорізький інститут державного та муніципального управління. “- 2004.- №2.- С.36-40.

  8. Васенко В.К. Стимулювання діяльності вільних економічних зон//Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. Гуманітарний університет “Запорізький інститут державного та муніципального управління.”-2004.-№3.-С.38-43

  9. Васенко В.К. Фінансове стимулювання інвестиційної діяльності у вільній економічній зоні//Вісник Харківського національного університету ім. В.Н Каразіна. Економічна серія. - 2004.- № 630. - С. 61-64.

  10. Васенко В.К. Мале інноваційне підприємництво у вільній економічній зоні //Вісник Національного технічного університету “ХПІ.” Збірник наукових праць. Тематичний випуск “Технічний прогрес і ефективність виробництва.”- 2004. – Випуск 09. - С.136-147.

  11. Васенко В.К. Роль банківської системи у становленні і розвитку вільних еконо-мічних зон//Проблеми і перспективи розвитку банківської системи України: Збірник наукових праць.Т 11.-Суми: ВВП “Мрія-1”ЛТД, УАБС,2004.-С.223-230

  12. Васенко В.К. Кредитно-грошове регулювання у вільній економічній зоні// Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія “Фінанси і кредит”.- 2004.- №2. -С.73-77.

  13. Васенко В.К. Податкова політика вільної економічної зони//Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія “Економіка та менеджмент.” Випуск 3-4 (13-14), 2004.- С.170-174.

  14. Васенко В.К. Соціальні гарантії і оплата праці у вільних економічних зонах// Економіка розвитку. Харківський національний економічний університет, вересень 2004р.- №3 (31).- С.59-62.

  15. Васенко В.К. Страхування підприємницьких ризиків у вільній економічній зоні//Вісник Харківського національного аграрного університету ім. В.В. Доку-чаєва. Серія “Економіка АПК і природокористування.”-2004.- №7.-С.122-130.

  16. Васенко В.К. Агропарки як важливий інструмент активізації інноваційної діяльності в аграрному секторі економіки України//Економіка АПК.- 2004.- № 9 (119).- С.84-88.

  17. Васенко В.К. Інвестиційні ресурси вільної економічної зони. //Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. Гуманітарний університет “Запорізький інститут державного та муніципального управління,” – 2004, №5.- С.37-39.

  18. Васенко В.К. Агропромислові вільні економічні зони: стратегія розвитку в Україні//Економіка АПК.-2004, №10.-С.154-158.

  19. Васенко В.К. Фінансові інструменти вільної економічної зони//Вісник Української академії банківської справи.- 2004.-№2 (17).- С.105-108.

  20. Васенко В.К. Вдосконалення менеджменту вільної економічної зони//Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства: Економічні науки. Ринкова трансформація економіки АПК. Випуск 31.- Х.; ХНТУСГ, 2004.- С.35-39.

  21. Васенко В.К. Економічна безпека підприємництва у вільних економічних зонах//Науковий журнал “Право і безпека” Національного університету внутрішніх справ.- 2004.- № 4.- Т.3.- С.182-185.

  22. Васенко В.К. Спеціальні продовольчі зони: передумови створення і необхідність існування //Агроінком.- 2004.- № 11-12.- С.71-73.

  23. Васенко В.К. Економічні функції держави у вільній економічній зоні //Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. Гуманітарний університет “Запорізький інститут державного та муніципального управління,” – 2005, №1.- С.42-48.

  24. Васенко В.К. Спеціальні (вільні) економічні зони: сутність і передумови створення // Економіка АПК.-2005, №1.-С.141-145.

Статті в інших виданнях, тези доповідей

  1. Vasenko V.K. Farming in transition in the Ukraine.//LANDMARK.- 1995.- № 9.- P.10 (GB).

  2. Васенко В.К. Вільні економічні зони – важливі інструменти вдосконалення місцевого самоврядування//Матеріали ХІ історико-правової конференції “Міс-цеві органи влади та самоврядування: історико-правовий аспек. Видавничий відділ Національного університету внутрішніх справ. ТОВ “PRES-тиж.”- Суми.- 2004.- С.3-13.

  1. Васенко В.К. Еколого-економічний розвиток регіональних систем. //Матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції “Економіко-математичні методи прийняття управлінських рішень на сучасному етапі” (24 березня 2004 року).- Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004.- С.8-9.

  2. Васенко В.К. Вільні економічні зони – важливі анклави підвищення конку-рентоспроможності підприємств АПК України//Матеріали Міжнародної науко-во-практичної конференції “Формування конкурентоздатності підприємств АПК в умовах ринкової трансформації економіки”(2-4 червня 2004 р.).- Полтава, 2004.- С.12-13.

  3. Васенко В.К. Монетарне регулювання у вільній економічній зоні.//Матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції “Динаміка наукових дослід-женень”2004”(21-30 червня 2004 р.). Том 54. Державне регулювання економі-ки.- Дніпропетровськ:Наука і освіта, 2004.- С.10-12.

  4. Васенко В.К. Черноморская зона экономического сотрудничества: стратегия и практика//Материалы ІІ Международной научной конференции “Проблемы и перспективы развития сотрудничества между странами Юго-Восточной Европы в рамках Черноморского Экономического Сотрудничества и ГУАМ”(8-12 сентября 2004 г.).- Донецк- Свиштов.- 2004.- Т. 1.- С.91-96.

  5. Васенко В.К. Фінансові відносини ВЕЗ//Матеріали Першої Міжнародної науко-во-практичної конференції “Науковий потенціал світу’ 2004”(1-15 листопада 2004 р.). Том 10, Фінансові відносини.-Дніпропетровськ:Наука і освіта, 2004.-С.12-14.

Інші видання

  1. Васенко В.К., Комісар С.Б., Малікова І.В., Полятикіна Л.І., Шалигіна І.В. Осно-ви малого бізнсу і підприємницької діяльності./Навчальний посібник.- Суми: ВАТ СОД, видавництво “Козацький вал,”2002.- 186 с. (автор – с.3-10; с.27-34; с.163-181).

  2. Васенко В.К., Малікова І.В. Основи бізнесу і підприємництва./Навчальний посібник-практикум.- Суми: Видавництво “Ярославна,” 2002.- 140 с. (автор – с.3-87; с.103-131).

  3. Васенко В.К. Валютно-фінансовий механізм зовнішньоекономічної діяльності: Навчальний посібник.- Київ: “Центр навчальної літератури.” 2004.- 216 с.