Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Розміщення продуктивних сил і регіональна економіка


974. Шутов Михайло Михайлович. Організаційно-економічний механізм розвитку системи охорони здоров'я у регіоні: дис... д-ра екон. наук: 08.10.01 / НАН України; Інститут економіко-правових досліджень. - Донецьк, 2004.



Анотація до роботи:

Шутов М.М. Організаційно-економічний механізм розвитку системи охорони здоров’я у регіоні. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук за спеціальністю 08.10.01 – Розміщення продуктивних сил і регіональна економіка. – Інститут економіко-правових досліджень НАН України, Донецьк, 2004.

Дисертація присвячена розв’язанню практичних проблем регіональної економіки – формуванню організаційно-економічного механізму розвитку системи охорони здоров’я у регіоні у сучасних умовах. У дисертації розглядаються економічні та організаційно-правові основи ринкового розвитку охорони здоров'я та становлення ринкових відносин до надання платних медичних послуг. Відображені концептуальні підходи до формування та управління системою життєзабезпечення у регіоні. Автором вперше дана оцінка готовності населення до часткового фінансування та платності медичних послуг. Доведена неминучість розвитку ринкових змін у охороні здоров’я. Обгрунтована концепція маркетингового управління діяльністю лікарняних закладів. Досліджено поняття медичної послуги як товару медичного ринку. Надано новий підхід до ціноутворення медичних послуг, що дозволяє з’ясувати доцільність ринкових відносин у охороні здоров’я. Особливу увагу приділено розподілу бюджетних асигнувань з урахування стану здоров’я населення у регіонах. Цей економічний підхід дозволив розробити нову методику формування цільових програм щодо усунення ризиків погіршення здоров'я та смерті населення регіону.

У дисертації розкриваються теоретичні і практичні узагальнення регіональної економіки та нове трактування економічного механізму розвитку охорони здоров’я у регіоні за умов трансформації у сфері надання медичних послуг. Поширення регіональних позицій у сфері охорони здоров’я повинно стати ланцюгом загальних економічних реформ, тому що досягнення кінцевих цілей розвитку суспільства не можливо без поліпшення здоров’я громадян.

На підставі проведених досліджень можна сформулювати ряд принципових висновків, із яких основними є:

  1. Визначення державного впливу на розвиток економічних відносин в охороні здоров’я у різних країнах свідчить, що система охорони здоров’я, як соціально-громадська структура, чутлива до усіх змін, які проходять у суспільстві і носить територіальний характер. Різні держави мають різні організаційні системи медичної допомоги населенню, власні підходи до усунення виникаючих проблем. На цій підставі зроблено висновок, що власна українська система охорони здоров’я не повинна обмежуватися копіюванням діючих систем інших країн, вона повинна шукати свої підходи до рішення цієї важливої проблеми на базі селекції світового досвіду.

  2. На підставі аналізу організаційно-правової форми діяльності лікарняних закладів визначено, що на сучасному етапі розвитку України охорона здоров’я залишається державною достатньо регламентованою системою з низьким рівнем якості медичної допомоги та поширеним рівнем тіньової економіки у рамках державних закладів. Державне регулювання охороною здоров’я недостатньо відпрацьоване і не відповідає вимогам ЄС. Превалює погляд, що керування охороною здоров’я повинно бути більш децентралізовано з огляду на те, що переважна більшість лікувальних закладів розміщується у містах і селищах, що підпорядковуються органам місцевої влади і є їхньою комунальною власністю.

  3. Доведено, оскільки кінцевою метою охорони здоров’я є тривалість життя і поліпшення здоров’я населення, завдання регіональної медичної допомоги повинно бути зорієнтовано на досягнення цієї мети, через виконання пріоритетних загальнодержавних задач. У Донецькій області існують додаткові задачі, які стосуються якості медичних послуг, доступності і можливості їхнього вибору, що визначаються поглядами пацієнтів.

  4. Аналіз регіонального розвитку дозволив визначити, що стан здоров’я є головною продуктивною силою соціально-економічної системи регіону, а “людський капітал” є наочним відбитком рівня економічного розвитку країни, спрямованості її національної політики. Виступаючи якісною характеристикою економічно активного населення, стан здоров’я народу безпосередньо обумовлює рівень продуктивності праці у суспільстві й значною мірою впливає на перспективи його економічного розвитку. Якщо процес відтворення людського фактора припиняється, то процес економічного розвитку громади піде на спад. Відмічаючи глобальність проблеми демографії, не можна забувати економічні витрати держави, що пов’язані з тимчасовою або стійкою втратою працездатності робочого населення, а також передчасної смерті працюючого населення. Це економічна категорія розвитку регіону.

  5. Розширені можливості порівняльного міжрегіонального аналізу на підставі оцінки взаємозв’язку забруднення навколишнього середовища та стану здоров’я населення, визначили, що Донецька область належить до найбільш екологічно напружених регіонів України. Сьогодні забруднення довкілля веде до погіршення здоров’я населення. У дисертації розглянуті ці зв’язки на прикладі забруднення атмосферного середовища. Аналіз дозволив зробити висновок про те, що щільність викидів у повітря хімічних та твердих речовин від стаціонарних джерел у регіоні веде до більш високої захворюваності та смертності мешканців промислових міст ніж у інших. Установлено, що для усунення ризиків погрози життю та смерті необхідно у бюджеті регіонів передбачати додаткове фінансування на програми усунення екологічної небезпеки з метою вирівнювання здоров’я населення. Для цього, запропонована регіональна стратегія розвитку охорони здоров’я, яка реалізує державну ідеологію зберігання здоров’я.

  6. Проаналізовано, визначено та обгрунтовано організаційно-економічні, фінансово-бюджетні та нормативно-правові елементи механізму платності частини медичних послуг. Доведено, що населення готове до платні за медичні послуги і подальшого розвитку ринкових відносин у галузі, але за умов безкоштовності гарантованого державного мінімуму медичної допомоги і ряду умов покращення якості лікування та медичного сервісу. На жаль, у сучасній концепції реформи охорони здоров'я спостерігаються тенденції роз'єднання інтересів медичного персоналу і пацієнтів, які фінансують охорону здоров'я як через сплату податків, так і розраховуючись наявними грошима за платні медичні послуги. Платність певної частини медичної допомоги не означає спрямування до утрати традицій, відмови від Основного закону країни. Наявність платності паралельно з гарантованим безоплатним державним мінімумом медичних послуг припускає існування ринку медичних послуг.

  1. Економічне перетворення у межах регіону показало, що державне регулювання та місцеве самоврядування повинно спрямовувати свої дії на раціональне використання потенціалу ринку медичних послуг. Обумовлено, що державне управління галуззю повинно бути наближене до населення з передачею частини своїх повноважень регіонам, але узгодження між попитом населення на медичну допомогу і пропозиціями лікувальних закладів повинно відбуватися централізовано. Інакше кажучи, для організації ринкових відносин у системі регіональної охорони здоров'я необхідно створення ринку громадського здоров'я у державі. Доведена неадекватність ринкових понять у економіці і медицині, тому що товар медичного ринку – послуга, яка має подвійну ознаку. Це товар, який продається та купується і одночасно соціальна категорія, що необхідна для життєзабезпечення людини.

  2. Не дивлячись на значну різноманітність форм організації регіонального фінансування охорони здоров’я, простежується загальна спрямованість на поширення сплачування за медичні послуги. Ринковий механізм надавання медичної допомоги населенню орієнтується на платоспроможнього покупця, і не охоплює бідне населення. Надія цієї групи людей тільки на гарантовану оплату державного мінімума медичних послуг. Тому справедливість та прозорість розподілу державного бюджету по регіонам має особливе значення.

У дисертації розроблена нова науково обгрунтована методика розподілу бюджету країни з урахуванням вирівнювання здоров’я населення по регіонам, особливо його працюючої частини. Це дає реальну можливість додавати інвестиції у адресні регіональні програми, спрямовані на усунення ризиків погіршення здоров’я населення та передчасної його смерті.

  1. Розкрито зміст старої системи планування розвитку охорони здоров’я і нового стратегічного планування. Насамперед, це пов’язано з надлишком кількості ліжок і лікарів у стаціонарних відділеннях. Сучасні ринкові відносини потребують економічного обгрунтування витрат на лікування хворих та скорочення медичних кадрів, що приведе до економії бюджету. В основі запропонованих у дисертації методичних підходів до скорочення кількості ліжок та лікарів лежать розрахунки оптимально необхідної та достатньої кількості медичного персоналу при умовах інтенсифікації праці та раціонального використання ними робочого часу.

  2. Комплексний економіко-статистичний аналіз ситуації у Донецькій області та за її межами показав, що результати соціальних процесів, пов'язаних із переходом до ринкових відносин, значною мірою знаходяться у сфері економічного розвитку регіону. Нажаль, враховуючи невирішені проблеми та помилки реформування системи охорони здоров’я, висвітлено лише декілько позитивних тенденцій у регіональному розвитку галузі. Головна мета – поліпшення стану здоров’я населення не досягнута. Оскільки сьогодні система медичної допомоги сама не може вирішувати проблеми, що є у сфері охорони здоров'я, то поряд із пріоритетними програмами розвитку економіки регіону необхідна розробка цільових програм економічного розвитку регіональної системи охорони здоров’я.

  3. Подані у дисертації інноваційні форми розвитку медичної допомоги населенню регіону дозволили розробити механізм економічного розвитку системи охорони здоров’я, який характеризує загальний рівень економічного і соціального розвитку регіону, а також виявлення і дослідження залежності динаміки рівня життя населення регіону від зміни рівня суспільної продуктивності праці, рівня зайнятості і чисельності трудових ресурсів. Використовуючи вищеназвану концепцію, можна будувати стратегії, моделювати, прогнозувати, готувати програми для економічного розвитку охорони здоров'я будь-якого регіону.

Отримані залежності, закономірності, принципи і вимоги до методологічних основ економічного механізму розвитку охорони здоров’я визначають теоретичну наукову новизну проведеного дослідження. Отримані результати, виявлені недоліки, сформульовані заходи спрямовані на підвищення якості медичної допомоги і сприяють життєдіяльності мешканців, становлять практичну площину наукової значущості проведеного дослідження.

Публікації автора:

  1. Шутов М.М. Экономические основы рыночного здравоохранения: Монография. – Донецк: «ВИК», 2002. – 296 с.*

  2. Шутов М.М. Экономический потенциал здоровья населения региона (на примере Донецкой области) // Экономика и право. – 2001. – № 1. – С. 18-22.

  3. Шутов М.М. Государственное управление здравоохранением // Економіка та право. – 2003. – № 1 (5). – С. 21-24.

  4. Шутов М.М. Евроинтеграционная концепция развития здраво-охранения Украины // Економіка. Менеджмент. Підприємництво. – Луганськ: СНУ ім. В. Даля. – 2003. – № 10. – С. 19-23.

  5. Шутов М.М. Организация и управление коммуникативным пространством здравоохранения региона // Актуальні Проблеми Економіки. – 2003. – № 6 (24). – С. 46-49.

  6. Шутов М.М., Лунева А.Г., Вовк С.М. Выбор формы собственности и оказания возмездных услуг в здравоохранении // Вісник Донецького університету. Серія В: Економіка і право. – 2001. – № 1. – С. 158-164. (Особистий внесок здобувача: оцінка рентабельності платних лабораторних послуг та пропозиції щодо вибору форм власності у державній мережі).

  7. Шутов М.М. Концепция модели ценообразования в здравоохранении // Вісник Донецького університету. Серія В: Економіка і право. – 2003. – № 1. – С. 186-191.

  8. Шутов М.М. Возможности населения к частичному финансированию и платности медицинских услуг, состояние частной (приватной) медицины // Менеджер. – 2003. – № 2 (24). – С. 164-170.

  9. Шутов М.М. Воспроизводство человеческого капитала как приоритетный путь сохранения экономического потенциала региона // Стратегия управления социально-экономическим развитием региона на период до 2010 года. – Донецк: ИЭПИ НАН Украины. – 1999. – С. 114-119.

  10. Шутов М.М. Правовые противоречия в оказании медицинских услуг // Актуальні Проблеми Економіки. – 2004. – № 4 (34). – С. 176-180.

  11. Шутов М.М. Системные признаки социальных проблем безработицы // Менеджер. – 2000. – № 5 (12). – С. 119-125.

  12. Шутов М.М. Концепція маркетингової логістики у охороні здоров’я // Менеджер. – 2003. – № 3 (25). – С. 105-108.

  13. Шутов М.М. Оценка результатов реформ в здравоохранении Донецкой области // Проблемы развития внешнеэкономических связей и привлечение иностранных инвестиций: региональный аспект. – Донецк: ДонНУ. – 2004. – Ч. II. – С. 814- 818.

  14. Ляшенко А.В., Шутов М.М. Экономическая стратегия диверсификации фармацевтического производства // Менеджер. – 1999. – № 2(4).– С. 25-30. (Особистий внесок здобувача: Наведений аналіз потреб та задоволення охорони здоров’я Донецького регіону фармацевтичними препаратами по окремих групах хвороб).

  15. Шутов М.М. Сбалансированная методика распределения государствен-ного бюджета здравоохранения на основе принципа выравнивания здоровья населения // Город, регион, государство: проблемы распределения полномочий. – Донецк: ИЭПИ НАН Украины. – 2003. – С. 426-433.

  16. Шутов М.М. Выбор метода борьбы с неформальными платежами в здравоохранении // Вісник Хмельницького інституту регіонального управління та права. – 2003. – Спецвипуск 2. – С. 285-287.

  17. Шутов М.М., Дорофієнко В.В., Лобас В.М. Нова форма кореспон-денського навчання менеджменту у сфері охорони здоров’я // Актуальні Проблеми Економіки. – 2003. – № 5(23). – С. 62-65. (Особистий внесок здобувача: запропонован прискорений метод індівідуальної післядипломної підготовки менеджерів).

  18. Шутов М.М., Словенко Э.И. Учебно-информационный сервер последи-пломного самообучения менеджменту в здравоохранении // Менеджер. – 2002. – № 5(21) – С. 45-52. (Особистий внесок здобувача: надані статистичні звіти за останні 10 років підготування фахівців-економістів у закладах Донецької області).

  19. Шутов М.М. Результативность рыночных реформ в здравоохранении Донецкой области // Актуальні Проблеми Економіки. – 2004. – № 6(36). – С. 144-148.

  20. Шутов М.М. Экономическая регуляризация решений жизнедеятельнос-ти и медицинской помощи человека // Економіка: проблеми теорії та практики. – Дніпропетровськ: ДНУ. – 2001. – Вип. 69. – С. 15-21.

  21. Дорофиенко В.В., Шутов М.М., Словенко Э.И. Использование Web-технологий для подготовки специалистов менеджеров здравоохранения // Математичне моделювання та інформаційні технології в економіці. Серія: Економіка. – Донецьк: ДонДАУ. – 2002. – Т. III. – Вип. 10. – С. 141-149. (Особистий внесок здобувача: обґрунтовані можливості використання комп’ютерних технологій при підготовці менеджерів).

  22. Дорофієнко В.В., Шутов М.М. Запровадження до управління економікою охорони здоров’я: Метод. реком. – Донецьк: ДонДАУ, 2001. – 88 с. (Особистий внесок здобувача: розробка технологічних карт, графологічних структур тем, тематичних питань та рекомендованої літератури по темах).

  23. Шутов М.М. Економіка та менеджмент охорони здоров’я: регіональний аспект: Навч. посібник. – Харків: Основа, 2000. – 367 с.

  24. Шутов М.М. Экономика и менеджмент в здравоохранении. Сборник заданий для самоподготовки: Учеб. пособие. – Донецк: ВИК, 2001. – 156 с.

  25. Шутов М.М. Фінансовий менеджмент у галузі охорони здоров’я: Навч. посіб. – Донецьк: ВІК, 1999. – 152 с.

  26. Лобас В.М., Шутов М.М., Дорофієнко В.В., Оборнєв Л.Є., Савкіна О.В. Основи менеджменту охорони здоров’я: соціально-медичні проблеми: Метод. реком. – Донецьк: МОЗУ ЦМК ВМО ДДМУ, 2003. – 87 с. (Особистий внесок здобувача: розробка надрукованого ІІ Модуля “Менеджмент людського капіталу”).

  27. Шутов М.М. Населення як об’єкт управління. Відтворення людських ресурсів // Матеріали Міжнар. наук. конф. “Соціал-демократія й соціальна політика: європейський досвід і українські перспективи”. – К.: Київський університет. – 2004. – № 63-65. – С. 169-173.

  28. Шутов М.М. Удосконалення економічно обгрунтованих методів використання державного бюджету у системі охорони здоров’я України // Матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. “Фінансово-економічні засади реформування охорони здоров’я України: нові законодавчі ініциативи”. – К.: Комітет Верховної Ради України з питань охорони здоров’я, материнства та дитинства. – 2004. – С. 124-127.

  29. Шутов М.М., Дорофиенко В.В. Неучтенная экономика и неформальные платежи в здравоохранении // Матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. молодих вчених “Фінансово-кредитна система України: проблеми та шляхи іх вирішення”. – Дніпропетровськ: Наука і освіта. – 2003. – С. 193-196. (Особистий внесок здобувача: запропоновані нові підходи до боротьби з тіньовою економікою в охороні здоров’я).

  1. Шутов М.М., Котельников В.Д. Общественная экспертиза состояния воспроизводства ресурсов для труда // Социальный менеджмент и управление информационными процессами. Серия: Государственное управление. – Донецк: ДонГАУ. – 2000. – Т.1. – Вып. 2. – С. 31-38. (Особистий внесок здобувача: розрахунки та оцінка регіональних можливостей репродуктивної поведінки населення).

  2. Шутов М.М. Целевая модульная программа последипломного экономического обучения менеджеров здравоохранения // Социальный менеджмент и управление информационными процессами. Серия: Государственное управление. – Донецк: ДонГАУ. – 2001. – Т. II. – Вып. 5. – С. 33-39.

  3. Шутов М.М. Прогрессивные технологии контроля уровня знаний в оптимизации процесса обучения // Соціальний менеджмент і управління інформаційними процесами. Серія: Державне управління. – Донецьк: ДонДАУ. – 2002. – Т. V. – Вип. 30. – С. 277-282.

  4. Шутов М.М. Актуальные проблемы объединения узкоспециализи-рованной (медицинской) и менеджерской подготовки // Соціальний менеджмент і управління інформаційними процесами. Серія: Державне управління. – Донецьк: ДонДАУ. – 2002. – Т.ІII. – Вип. 8. – С. 248-253.

  5. Шутов М.М., Словенко Е.І. Вибір ефективних форм поетапного дистанційного післядипломного навчання менеджменту у охороні здоров’я // Матеріали ІV Всеукр. наук.-метод. конф. “Комп’ютерне моделювання та інформаційні технології в науці, економіці та освіті”. – Кривий Ріг: І.В.І. – 2002. – С. 64-68. (Особистий внесок здобувача: запропоновано принцип мотиваційного підходу до навчання менеджменту).

  6. Брадул С.В., Брадул Н.В., Словенко Э.И., Шутов М.М. Дестабилизация как основной влияющий фактор экономики Украины // Матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. молодих вчених “Економіко-математичні методи прийняття управлінських рішень на сучасному етапі”. – Дніпропетровськ: Наука і освіта. – 2003. – С. 120-123. (Особистий внесок здобувача: дана оцінка фінансовим можливостям державних підприємств невиробничої сфери).

  7. Шутов М.М., Савкина О.В. Оценка результатов реформ в здравоохранении // Матеріали наук.-практ. конф. “Охорона здоров’я: проблеми та перспективи”. – Донецьк: ПП “Іскандер”. – 2004. – С. 64-66. (Особистий внесок здобувача: доведені нові підходи до оцінки розвитку охорони здоровя регіону).

  8. Казаков В.Н., Гарина М.Г., Шутов М.М. Модель формирования групп для последипломного дистанционного обучения менеджменту в здравоохранении // Медицинское образование ХХІ века. – Витебск: ВГМУ. – 2002. – С. 344-347. (Особистий внесок здобувача: надана нова методика формування груп слухачів для дистанційного навчання менеджменту охорони здоров’я).

  9. Шутов М.М. Цільове модульне післядипломне навчання менеджменту в охороні здоров’я // Актуальні питання реформування системи охорони здоров’я на сучасному етапі соціально-економічного розвитку суспільства. – Харків: “Фоліо”. – 2002. – С. 41-43.

  10. Шутов М.М. Новая концепция распределения ограниченных финансовых ресурсов здравоохранения // Меркурий. – 2003. – № 3 (147). – С. 41-42.

  11. Шутов М.М. Определяющие факторы воспроизводства экономически активного населения // Актуальні проблеми акушерства і гінекології, клінічної імунології та медичної генетики. – Київ-Луганськ: Трафик. – 2002. – Вип. 7. – С. 134-139.

  12. Галалу С.И., Шутов М.М., Талалаенко Ю.А. Стратегический маркетинг репродуктивного здоровья населения Донецкой области // Асоціації акушерів-гінекологів України. – К.: “Фенікс”. – 2001. – С. 132-135. (Особистий внесок здобувача: економічне прогнозування кількості населення Донецької області у 2010 році).

  13. Шутов М.М. Необхідність корекції діючої моделі охорони здоров’я // Тези доп. VIII Всеукр. наук.-метод. конф. “Проблеми економічної кібернетики”. – Донецьк: ТОВ “Юго-Восток, ЛТД”. – 2003. – С. 247-248.