Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Опьонова Ірина В'ячеславівна. Організаційно-економічний механізм системи ідентифікації та маркування товарів (EAN.UCC) на підприємствах: дисертація канд. екон. наук: 08.06.01 / Українська академія зовнішньої торгівлі. - К., 2003.



Анотація до роботи:

Опьонова І.В. Організаційно-економічний механізм системи ідентифікації та маркування товарів (EANUCC) на підприємствах. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – Економіка, організація і управління підприємствами – Українська академія зовнішньої торгівлі, Київ, 2003.

Дисертація присвячена питанням теоретико-методологічного обґрунтування механізму автоматичної ідентифікації та маркування товарів в Україні. Систему штрихового кодування товарів слід розглядати як програмно-апаратний комплекс автоматизації обліку і управління з урахуванням специфіки організації технологічного процесу на конкретному підприємстві.

Подається характеристика нумерувальних структур EAN/UCC. В роботі розроблено алгоритм вибору Глобального номера торгової одиниці та блок-схему вибору штрихкодової символіки. Систематизовано, на основі даних аналізу, фактори впливу на розвиток системи EANUCC в нашій країні. Наведено низку причин, якими зумовлена потреба у впровадженні стандартів EANUCC у сфері виробництва, торгівлі й транспорту. Розглядається можливість практичного застосування міжнародного стандарту EANСОМ на базі синтаксису UN/EDIFACT в цих сферах діяльності.

Розроблена модель реалізації стратегії застосування штрихкодових технологій на українських підприємствах. Запропоновано проект оптимізації процесів постачання і торгівлі (оптимізації потоку товарів та інформації) в Україні з використанням стандарту EANСОМ UN/EDIFACT.

  1. В дисертаційній роботі нами зроблена спроба заповнити ще одну прогалину, яка на сьогодні має місце у вітчизняних наукових працях, – це явна недостатність науково-теоретичних узагальнень з питань штрихового кодування товарів та електронного обміну даними, а також відсутність такої інформації у господарюючих суб’єктів і широкого кола споживачів.

Теоретико-методичне значення результатів дослідження полягає у впорядкуванні понятійного апарату в галузі автоматичної ідентифікації та штрихового кодування, в поглибленні знань з питань ідентифікації та маркування товарів. На нашу думку, ключовими поняттями, які потребують однозначного тлумачення, є “автоматична ідентифікація об’єктів”, “ідентифікація”, “кодування”, “маркування”, “штрихове кодування”, “штриховий код”.

2. Важливою методологічною підоймою у роботі став принципово новий підхід до розкриття сутності процесів ідентифікації та маркування товарів. Нами доведено, що автоматична ідентифікація на основі штрихового кодування, як вид нормотворчої діяльності, зовсім не обмежується спеціалізованим обладнанням з програмним забезпеченням для роботи з штрих-кодами, а розповсюджується на більш широке коло об’єктів, а також виробничі, транспортні, торгівельні процеси і відносини.

  1. Практичне застосування вітчизняними підприємствами-виробниками запропонованої блок-схеми для вибору структури Глобального номера торгової одиниці дозволить: уникнути ситуації, коли різні товари змінної кількості мають однаковий ідентифікаційний номер; уникнути помилки, коли товар змінної кількості маркується штрихкодовою позначкою як товар фіксованої кількості; значно скоротити час, який товаровиробники витрачають на формування ідентифікаційних номерів за Глобальним номером торгової одиниці.

  2. З метою уникнення грубих порушень при маркуванні виробів штрихкодовими позначками запропоновано алгоритм, який допоможе українським підприємствам-виробникам правильно вибрати штрихкодову символіку.

  3. На основі вивчення зарубіжного досвіду в логістиці обґрунтовано, що в умовах зростання вантажних перевезень оптимізація інформаційного забезпечення транспортних систем України буде важливою складовою комплексних заходів, спрямованих на підвищення ефективності транспортно-складського процесу в цілому. На нашу думку, ключовими моментами організації інформаційного супроводження та оптимізації постачання в Україні повинні бути: міжнародна універсальна система ідентифікації; стандартна транспортна етикетка EANUСС; система Електронного обміну даними (стандарт EANCOM).

  4. На основі результатів дослідження обґрунтовано, що недостатній рівень розвитку вітчизняних інформаційних технологій, які базуються на стандартах EANUСС, є одним із факторів, що сповільнює економічний розвиток нашої країни, а тому існує нагальна необхідність автоматичної ідентифікації продукції всіх українських підприємств-виробників на основі штрих-коду.

  5. За період становлення і розвитку системи EANUСС в Україні відбулась ціла низка кількісних і якісних змін у цій сфері, що дає підстави виділити такі три етапи: перший (1995-1998 рр.), другий (1998-2000 рр.), третій (2000 р. і дотепер). Аналіз впровадження штрихкодових технологій в Україні показав, що найчастіше використовують штрих-коди спільні підприємства, акціонерні товариства та підприємства з невеликою номенклатурою виробів, які експортують свою продукцію за кордон або до країн СНД.

  6. Проведене дослідження сучасного стану та передумов розвитку системи EANUСС в Україні свідчить про те, що попри стрімке зростання кількості суб’єктів підприємництва, які отримали Свідоцтво на присвоєння своїй продукції штрих-кодів EAN, належної динаміки розвитку цієї системи в нашій державі ще не забезпечено. Це дає підстави стверджувати про необхідність “механічного нарощування” в Україні кількісних показників як по галузях, так і в охопленні різних сфер виробництва. Основною причиною такої ситуації є проблема відсутності в Україні вичерпної інформації про штрихкодові технології – як загальної, так і про конкретні приклади застосування. Незабезпеченість підприємств необхідною технікою, брак кваліфікованих працівників у цій сфері, а також фахівців суміжних галузей (логістика, пакування тощо) робить практично неможливим працювати безпосередньо по даних технологіях.

  7. На основі аналізу етапів становлення та оцінки рівня розвитку системи EANUСС в Україні, визначено склад і проведено класифікацію факторів, які впливають на її розвиток. Всі фактори поділено на економічні, організаційно-інституційні, політико-правові, соціально-психологічні та історичні.

  8. За допомогою апроксимуючих кривих (кривих тренда) нами здійснено прогноз кількості товарів, маркованих штрих-кодами EAN та числа підприємств-учасників системи EANUСС. Апроксимація даних виконана трьома функціями: степеневою, експоненціальною і поліноміальною 6-го степеня.

  9. Виявлено проблеми забезпечення якості штрихкодових позначок на етикетках та упаковках вітчизняних товарів. Запропоновані можливі альтернативні рішення щодо підвищення маркування українських товарів штрих-кодами EAN.

  10. У ході дослідження обґрунтовано необхідність логістизації в Україні процесів прикордонно-митного контролю транзитних вантажів (товарів) із застосуванням засобів EANUСС. Шляхом аналізу діяльності українських митниць визначені основні технологічні принципи логістизації митних процедур.

  11. Перегляду і коригуванню підлягають всі діючі на сьогодні ДСТУ із штрихового кодування та електронного обміну даними. З огляду на це, обґрунтовано необхідність оновлення комплексу ДСТУ в галузі автоматичної ідентифікації та впровадження в Україні найновіших версій міжнародних і регіональних (європейських) стандартів і Специфікацій EAN International.

  12. На основі узагальнення вищевикладених власних розробок побудована структурна модель реалізації стратегії застосування штрихкодових технологій на вітчизняному підприємстві. Економічна доцільність її впровадження визначається комплексним та послідовним використанням стандартів і методик EANUСС.

Практичну цінність у роботі становлять запропоновані стратегічні кроки по впровадженню на підприємстві-виробнику технологій автоматичної ідентифікації на основі штрих-коду EAN. Чільне місце займають організаційні питання проведення робіт з ідентифікації об’єктів. У зв’язку з цим визначено можливі варіанти присвоєння вітчизняним товарам ідентифікаційних номерів структури EAN/UСС. Такі проектні ідеї мають прикладний характер і можуть бути використані українськими підприємствами – виробниками, які приймають рішення працювати в системі EANUСС .

  1. Зрозуміло, що успішна реалізація стратегії застосування штрихкодових технологій на українських підприємствах значно залежатиме від того, який зміст вкладено в це поняття. Запропоновано нове тлумачення “системи штрихового кодування товарів”, як програмно-апаратного комплексу автоматизації обліку і управління з урахуванням специфіки організації технологічного процесу на конкретному підприємстві. Така система в значній мірі визначає конкурентоспроможність продукції, а, отже, і розвиток виробництва, його рентабельність та ефективність.

  2. Спроектована бізнес-модель безперервного постачання товарів із застосуванням стандартизованого електронного обміну даними. Виходячи з переваг застосування електронного обміну даними системи EANUCC, розроблено проект оптимізації процесів постачання і торгівлі (іншими словами, оптимізації потоку товарів і інформації) в Україні з використанням стандарту EANСОМ на базі синтаксису UN/EDIFACT.

  3. Виходячи з того, що використання національної системи ідентифікації вагових товарів не проводиться на належному рівні, нами обґрунтована необхідність створення в Україні Депозитарію ідентифікаційних номерів EANUCC обмеженої циркуляції. Визначено головні пріоритети проекту його створення та перспективи розвитку.

СПИСОК ОПУБЛІКОВАНИХ ПРАЦЬ
ЗА ТЕМОЮ ДИСЕРТАЦІЇ У ФАХОВИХ ВИДАННЯХ

1. Павлов В.І., Павліха Н.В., Мишко О.В., Опьонова І.В. Основи стандартизації, сертифікації та ідентифікації товарів: Навчальний посібник / Під ред. Дзіся Г.В., Долішнього М.І. – Луцьк: Надстир’я, 2002. – 252 с. - 14,65 друк. арк. Особистий внесок: обґрунтування організаційно-економічного механізму системи автоматичної ідентифікації на основі штрих-коду - 3,66 друк. арк.

2. Опьонова І. В. Міжнародне співробітництво України в сфері стандартизації, сертифікації та ідентифікації товарів // Науковий вісник Чернівецького університету: Зб. наук. пр. Вип. 141-142. Економіка. – Чернівці: Рута, 2002. – С. 152-155. - 0,25 друк. арк.

3. Опьонова І.В. Особливості сертифікації та ідентифікації продукції на регіональних споживчих ринках // Социально-экономические аспекты промышленной политики: региональная политика – организационные и экономические механизмы. Современные проблемы социально-экономического развития регионов Украины: Материалы докл. всеукр. науч-практ. конф. (Донецк– Мелекино, 9-10 сентября 2002 г.). - Т.2: Сб. науч. тр. / НАН Украины. Ин-т экономики пром-сти; Редкол.: Амоша А. И. (отв. ред.) и др. – Донецк, 2002. – С.347-354. - 0,44 друк. арк.

4. Опьонова І.В. Особливості застосування системи штрихового кодування товарів (EANUCC) для обліку транзитних вантажів // Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Проблеми управління інноваційною діяльністю: Зб. наук. пр. Випуск 4 (ХХХV)/ НАН України. Ін-т регіональних досліджень. Ред. кол.: Долішній М.І. (відп. ред.) та ін. – Львів, 2002. – С.324-330. - 0,41 друк. арк.

5. Опьонова І.В. Обґрунтування стратегії застосування штрихкодових технологій на вітчизняних підприємствах-виробниках // Проблеми раціонального використання соціально-економічного та природно-ресурсного потенціалу регіону: фінансова політика та інвестиції. Серія: “Підприємництво, інновації та маркетинг”. Випуск VІІІ. №2: Зб. наук. пр. – Луцьк: ЛДТУ, 2002. – С. 61-69. - 0,53 друк. арк.

6. Опьонова І.В. Автоматизована ідентифікація об’єктів: штрихкодові символіки системи EANUСС // Проблеми раціонального використання соціально-економічного та природно-ресурсного потенціалу регіону: фінансова політика та інвестиції. Серія: “Розвиток соціальної інфраструктури”. Випуск VІІ. №3: Зб. наук. пр. – Луцьк: Надстир’я, 2001. – С. 53-60. - 0,38 друк. арк.

7. Опьонова І.В. До питання забезпечення якості штрихкодового маркування товарів // Экономика промышленности. Экономика Украины в транс-формационный период: Сб. науч. тр. / НАН Украины. Ин-т экономики пром-сти; Редкол.: Амоша А. И. (отв. ред.) и др. – Донецк, 2001. – С. 235-240. - 0,38 друк. арк.

8. Опьонова І.В. Особливості штрихового кодування товарів і послуг в Україні // Проблеми раціонального використання соціально-економічного та природно-ресурсного потенціалу регіону: фінансова політика та інвестиції. Серія: “Розвиток соціальної інфраструктури”. Випуск VІ. №3: Зб. наук. пр. – Луцьк: Надстир’я, 2000. – С. 56-63. - 0,47 друк. арк.