Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Фізичне виховання та спорт / Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення


Віндюк Ольга Валеріївна. Організаційно-методичні основи фізичного виховання дітей 5-7 років у спортивно-оздоровчих установах США : Дис... канд. з фіз. виховання і спорту: 24.00.02 / Гуманітарний ун-т "Запорізький ін-т держ. та муніципального управління". — Запоріжжя, 2003. — 218арк. — Бібліогр.: арк. 151-182.



Анотація до роботи:

Віндюк О.В. Організаційно-методичні основи фізичного виховання дітей 5-7 років у спортивно-оздоровчих установах США. – Рукопис.

Дисертація на здобуття вченого ступеня кандидата наук з фізичного виховання і спорту за спеціальністю 24.00.02 – Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення. – Львівський державний інститут фізичної культури, Львів, 2003 рік.

Дисертаційна робота присвячена дослідженню організаційно-методичних основ фізичного виховання дітей 5-7 років у спортивно-оздоровчих установах США.

У роботі теоретично й експериментально узагальнено досвід фізичного виховання американських дітей 5-7 років, організаційними основами якого є участь державних і громадських структур в організації рухової активності як основного чинника зміцнення і збереження здоров'я, підвищення національного престижу, поліпшення міжнародних відносин.

Американські фахівці розглядають біологічну потребу дітей у рухах як складову частину задоволення естетичних, фізичних, емоційних та інших потреб.

Основні вимоги до методики фізичного виховання дітей 5-7 років полягають у творчому розвитку можливостей дитини самовиражатися. Похвала і позитивна оцінка використовуються як стимул всебічного розвитку дітей, формування соціальної компетенції в умовах ринкової економіки.

Застосування різноманітних ігор є основним прийомом розвитку творчої ініціативи дітей 5-7 років. Гра розглядається як засіб соціального, пізнавального, емоційного і фізичного розвитку дитини.

У США діє система педагогізації батьків, що включає 16 регіональних програм. Кожна програма багата рекомендаціями з організації морального, фізичного, інтелектуального виховання дитини в родині.

У добре обладнаних спортивних залах спортивно-оздоровчих установ США лише 18,7 % працівників спортивно-оздоровчої установи Менло Парк мають вищу фахову освіту. У частині СОУ, Пенінсула Гімнастікс, заснованому вихідцями з України, 56,3% мають вищу освіту за фахом, яку майже всі (66,6 та 91,6%) здобули в республіках колишнього СРСР.

Педагогічний аналіз занять показав, що тренери СДЮШОР (Україна) провели 85% занять на «відмінно», Менло Парк (США) – 11,2%, Пенінсула Гімнастікс (США) – 75%. Як правило на «відмінно» оцінюються заняття, що проводять фахівці, які одержали вищу освіту в країнах СНД.

1. Огляд літературних джерел показав, що фізична культура у США розглядається як один з основних чинників виховання населення, й особливо дітей. Участь американського суспільства і державних структур у розвитку фізичної культури і спорту визначається такими функціями: підтримка здоров'я нації; забезпечення потреб індівідуума; захист Батьківщини; поліпшення міжнародних відносин; політичне виховання в дусі панівної ідеології; підвищення національного престижу; підтримка суспільного порядку; законодавча, економічна та трудова функція. Аналіз науково-методичної літератури свідчить, що організаційно-методичні особливості фізичного виховання дітей 5-7 років у спортивно-оздоровчих закладах США розкриті недостатньо.

2. Численними дослідженнями зазначено низький рівень рухової активності дітей і, як наслідок, незадовільний стан їхнього здоров’я. У США здоров'я 23% дітей 5-7 років відзначається як слабке, у 32% - задовільне, у 45% - гарне, лише 28% дітей не хворіють протягом трьох місяців.

3. У США нараховується понад п’ять тисяч спортивно-оздоровчих установ, усі мають сучасну матеріально-технічну базу. 98 % спортивного інвентарю й устаткування відповідає олімпійському стандарту. Проте у більшості спортивно-оздоровчих установ США відсутні лікарські кабінети.

Спортивно-оздоровчі установи, у тому числі й ті, де проводилися дослідження, у своїй діяльності виходять з таких принципів:

- не існує небажаючих займатися спортом, є погана організація цієї діяльності;

- початківцям бажано пропонувати заняття спортом у такій формі, щоб уже їхні перші кроки принесли успіх;

- має бути хтось (інструктор, друг, родич і т.д.), хто запросить і проводить початківця;

- шлях у спорт - це майже завжди шлях двох (дитини та тренера, батька, друга і т.д.).

4. Спортивно-оздоровчі установи США працюють за власними програмами фізичного виховання. Спільною є їхня спрямованість на виховання рухом. Програми вимагають розвитку в учнів свідомого ставлення до рухової активності, як основного засобу зміцнення здоров’я і самовдосконалення. Вони розроблені з урахуванням потреб усіх прошарків населення і включають:

- історію розвитку і місце знаходження конкретної спортивно-оздоровчої установи;

- вимоги до стану здоров’я дітей;

- зміст фізичних вправ з урахуванням віку;

- нормативні вимоги;

- рекомендації вчителям-тренерам;

- правила техніки безпеки.

Програми фізичного виховання спрямовані на всебічний розумовий, психічний і фізичний розвиток молодого покоління США, їх завдання – навчити так званому “стилю життя”, дотримуватися здорового способу життя, підтримувати себе в гарній формі, правильно виконувати важливі рухові дії.

5. Методи навчання у США вчитель пристосовує до індивідуальних характеристик дитини з метою задоволення її потреб. Кожен метод фізичного виховання рекомендується творчо застосовувати для підвищення можливостей дитини самовиражатися. В основі навчання і виховання лежить демократичний стиль діяльності вчителя. Зміст і методи фізичного виховання спрямовані на виховання індивідуалізму та самостійності з акцентом на самовираження і саморегуляцію особистості. Похвала і тільки позитивні оцінки діяльності кожного учня є стимулом виховання інтересу дітей до фізичної культури і спорту. Ігровий метод фізичного виховання дітей 5-7 років є основним. Змагальний метод не рекомендується використовувати раніше восьми років.

6. У США створена система педагогізації батьків на комплексній основі, ключовим моментом якої є навчання батьків і матерів умінню допомагати дитині самостійно давати собі раду, поступово переносячи усю відповідальність за прийняття рішень на саму дитину. Основне завдання методики полягає у підготовці дітей до життя, до конкурентної боротьби, до дій в екстремальних ситуаціях. Понад 80% батьків бажають, щоб дитина відвідувала позашкільні СОУ.

7. Проведені дослідження допомагають підсумувати, що достатньо високі матеріально-технічні умови для фізичного виховання дітей 5-7 років у спортивних установах США не реалізуються, а саме показники професійної компетентності працівників фізичного виховання США нижчі, ніж вчителів і тренерів України.

Вищу фізкультурну освіту мають 100 % вчителів і тренерів у досліджених установах України, у спортивно-оздоровчих установах США - 41,3%, з них 85% отримали вищу освіту в країнах СНД, вищу освіту не за фахом мають 12% працівників спортивно-оздоровчих установ, закінчили коледж 10% тренерів, інші (36%) є учнями коледжу, старших класів школи (20,6%) та ті хто закінчив курси (8,6%).

8. Педагогічний аналіз занять показав, що тренери СДЮШОР (Україна) провели 85% занять на «відмінно», Менло Парк (США) – 11,2%, Пенінсула Гімнастікс (США) – 75%. Як правило, на «відмінно» оцінюються заняття, що проводять фахівці, які одержали вищу освіту в країнах СНД. Оцінку «задовільно» за заняття одержали 22,2% тренерів спортивно-оздоровчих установ Менло Парка і 8% - Пенінсула Гімнастікс.

9. З метою удосконалення фізичного виховання в Україні можливе використання елементів американських програм, спрямованих на розвиток творчих здібностей, виховання в дітей уміння оцінювати потенційні можливості свого організму і практично їх використовувати.

Публікації автора:

1. Виндюк О.В. Организация двигательной активности младших школьников США // Фізичне виховання, спорт і культура здоровя у сучасному суспільстві: Зб. наук. праць. –Луцьк, 2002. Том 1. – С. 10 – 12.

2. Виндюк О.В. Двигательная активность – основа здорового образа жизни // Физическое воспитание студентов творческих специальностей:
Сб. науч. тр. / Под ред. С.С. Ермакова. – Х., 2003. - №1. – С. 72 – 75.

3. Виндюк О.В. Двигательная активность школьников США – фактор подготовки к конкурентноспособности личности // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: Зб. наук. пр. / За ред. С.С. Єрмакова. – Х., 2003. - № 1. – С. 63 – 68.

4. Виндюк О.В. Особенности подготовки специалистов по физическому воспитанию в США // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: Зб. наук. пр. / За ред. С.С. Єрмакова. – Х., 2003.
- № 2. – С. 88 – 93.

5. Віндюк О.В. Навчання вчителів США методиці керування здоров’ям учнів // Молода спортивна наука України: Зб. наук. пр. з галузі фізичної культури та спорту. Вип.. 7: У 3-х т. – Л., 2003.– Т. 2. – С. 175 – 178.

6. Віндюк О.В. Концептуально-педагогічні підході до оздоровлення дітей молодшого віку в США // Наукові записки: Зб. наук. статей Націон. ун-ту ім. М.П.Драгоманова. – К., 2000. – С. 21 – 26.

7. Виндюк О.В. Новые подходы к совершенствованию двигательной культуры и питания младших школьников // Педагогіка і психологія творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. пр. – К.; Запоріжжя, 1999. –Вип.15.
– С. 142 – 143.

8. Виндюк О.В. Элементы творчества в воспитании у детей культуры двигательной активности и питания // Педагогіка і психологія творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. пр. – К.; Запоріжжя, 1999. –Вип.15.
– С. 178 - 180.

9. Виндюк О.В. Особенности организации физического воспитания школьников в США // Актуальні проблеми фізичної культури та спорту в сучасних соціально-економічних і екологічних умовах: Матеріали міжнар. наук. конф. - Запоріжжя, 2000. – С. 5 - 7.

10. Виндюк О.В. Воспитание культуры питания в системе школьного образования США // Міжнародний науковий конгрес: Олімпійський спорт і спорт для всіх: проблеми здоровя, рекреації, спортивної медицини та реабілітації. К., 2000. – С. 176.

11. Виндюк О.В. Воспитание творческой инициативы и самоответственности у американских школьников // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. пр. К.; Запоріжжя, 2000. - Вип. 16. – С. 50 – 53.

12. Виндюк О.В. Инновационные подходы американских программ по двигательной активности и питанию младших школьников // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. пр К.; Запоріжжя, 2000. - Вип. 17. – С. 113 - 115.

13. Виндюк О.В. Участие государственных и общественных организаций в реализации программ физического воспитания школьников // Педагогіка і психологія фомування творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. пр.
– К.; Запоріжжя, 2001. - Вип. 18. – С. 252 – 256.

14. Виндюк О.В. Анализ программ по физическому воспитанию младших школьников США // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. пр. – К.; Запоріжжя, 2001. - Вип. 19.
– С. 251 – 253.

15. Виндюк О.В. История развития школьных программ по физическому воспитанию в США // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. пр. – К.; Запоріжжя, 2001. - Вип. 21.
– С. 292 – 295.

16. Виндюк О.В. Игра – как средство развития творческих способностей школьников США // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. пр. – К.; Запоріжжя, 2002. - Вип. 22.
– С. 315 – 317.

17. Волкова С.С., Виндюк О.В. Физическая культура – составляющая ЗОЖ в США и Украине // Валеологія: сучасний стан, напрямки та перспективи розвитку: Матеріали міжнар. наук.-практ. конф., 4-6 квітня 2003 р., м. Харків: У 3 т. – Х., 2003. – Т. 1. – С. 102 – 108.