Тарасюк Наталія Яківна. Організаційно-методичні основи пропагандистської та рекламної діяльності в сфері фізичної культури і спорту : Дис... канд. наук з фіз. виховання і спорту: 24.00.02 / Волинський держ. ун-т ім. Лесі Українки. — Луцьк, 2002. — 194 арк. : рис., табл. — Бібліогр.: арк. 146-165.
Анотація до роботи:
Тарасюк Н. Я. Організаційно-методичні основи пропагандистської та рекламної діяльності в сфері фізичної культури і спорту. Рукопис.
Дисертація (рукопис) на здобуття наукового ступеня кандидата наук з фізичного виховання і спорту за спеціальністю 24.00.02 – Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення. – Львівський державний інститут фізичної культури, Львів, 2003 рік.
Метою дослідження є визначення шляхів активізації пропагандистської і рекламної діяльності, яку проводять фізкультурні організації різних типів.Об`єктом дослідження є місце пропаганди і реклами в системі функцій, які виконують типові організації сфери фізичної культури і спорту. Предмет дослідження – організаційні та методичні аспекти пропаганди і реклами фізкультурних занять. Застосовано комплекс взаємодоповнюючих методів дослідження: аналіз літературних джерел з питань пропаганди і реклами, контент - аналіз, анкетування, системний аналіз, експертна оцінка, соціально-управлінський експеримент, методи математичної статистики. Наукова новизнаотриманих результатів полягає у тому, що вперше отримано інформацію про діяльність керівних фізкультурних організацій обласного рівня з управління пропагандою фізкультурних занять; конкретизовано зміст і обсяги проведення пропагандистської діяльності спортивними школами і рекламної - оздоровчими клубами; виявлено резерви подальшої активізації пропаганди і реклами, з урахуванням яких складено і апробовано цільову комплексну програму (ЦКП) підвищення їхнього рівня у Волинській області; отримано нові теоретичні дані про технологію управління пропагандистською і рекламною діяльністю у сфері фізичної культури і спорту.
Розроблено організаційно-методичні рекомендації для керівних фізкультурних організацій обласного рівня, скеровані на подальше удосконалення пропаганди і реклами. Впроваджено в практику діяльності окремих спортивних шкіл та оздоровчих клубів заходи щодо активізації пропаганди і реклами фізкультурних і спортивних занять.
Результати дослідження впроваджені в практику, вони підтверджують ефективність запропонованої програми.
У дисертації розроблені організаційно-методичні основи активізації пропагандистської та рекламної діяльності, яку проводять обласні фізкультурні організації. Результати дослідження дали можливість сформулювати такі висновки:
Аналіз фахової літератури засвідчив актуальність і недостатню теоретичну та наукову розробку питань управління та організації пропаганди і реклами. Контент-аналіз обласних періодичних видань виявив значну кількість друкованих матеріалів інформаційного характеру і недостатність публікацій методичного, освітньо-виховного змісту.
Функція “пропаганда фізичної культури і спорту“ планується і реалізується всіма керівними фізкультурними організаціями обласного рівня. Найбільші її обсяги мають місце в планах Волинської обласної ради ФСТ “Спартак“ –19%; Управління фізичної культури, спорту і туризму Волинської облдержадміністрації – 17%. Обласні ради фізкультурно-спортивних товариств “Динамо“, “Колос“, “Україна“ планують 14,4, 14,3 і 12,2% відповідно, Відділення НОКУ у Волинській області – 13,6%.
Реальні обсяги діяльності незначною мірою перевищують заплановані в роботі Управління облдержадміністрації, обласних рад ФСТ “Колос“, “Україна“, “Динамо“. Не в повному обсязі виконується запланована діяльність із пропаганди фізичної культури і спорту обласною радою ФСТ “Спартак“ і Відділенням НОКУ.
Результати дослідження свідчать, що керівні фізкультурні організації Волинської області третину всієї пропаганди проводять у вигляді її наочної форми (планується – 33%, реалізується – 33,2%). Це пояснюється сучасним розповсюдженням реклами як однієї з форм наочної пропаганди. Друге місце у реальній практиці посідає видавнича діяльність (26,1%), заплановані обсяги якої у двічі менші. На наступному місці - співпраця із ЗМІ (16,9%), якої планується більше, ніж реалізується. Серед усіх видів і форм пропаганди позбавлена належної уваги лекційна пропаганда (8,1% реальних обсягів.)
Вихованці спортивних шкіл стають об’єктом пропагандистського впливу під час набору в секції – про це свідчать 43,7% респондентів. У подальшому не завжди пропагандистська діяльність проводиться як безперервний педагогічний процес. Лише 46,5% опитаних постійно відчувають намагання тренерів сформувати у них стійку позитивну мотивацію до систематичних занять.
Упродовж навчання в спортивних школах достовірно підвищується рівень спеціальних знань юних спортсменів про обраний вид спорту (r=0,50). Одначе зацікавленість у матеріалах газетних публікацій на спортивну тематику у вихованців спортивних шкіл сформована недостатньо, що потребує додаткових зусиль тренерського складу.
Дослідженням установлено прямо пропорційну двомірну залежність між рівнем знань респондентів з обраного виду спорту і їхньою участю у пропаганді (r= 0,21). Більшість (80%) вихованців спортивних шкіл, які мають відмінний рівень знань, постійно або дуже часто переконують своїх друзів і знайомих у користі занять спортом. Аналогічна тенденція простежується з тими, хто має дуже хороший рівень знань. Респонденти з незадовільним рівнем знань участі у пропаганді не беруть.
Вивчення наявності сумісного пропагандистського впливу на вихованців спортивних шкіл, тренерів, шкільних вчителів фізкультури і батьків дало можливість простежити, що батьки лише 59,4% юних спортсменів знайомі з тренерами. У той же час 60,4% респондентів засвідчили наявність контактів тренера з учителем фізкультури.
Таким чином, існують резерви активізації сумісної діяльності всіх трьох соціальних груп, які, безперечно, здатні зміцнити позитивну мотивацію дітей до систематичних спортивних занять.
Реклама оздоровчих послуг проводиться всіма фізкультурно-оздоровчими клубами, які були об’єктами дослідження. Носіями рекламної інформації виступають здебільшого самі члени клубів (засвідчили 39,2% респондентів) або рекламні оголошення на вулиці (32,2%). Співробітники оздоровчих клубів не завжди цікавляться джерелами поінформованості своїх відвідувачів, лише 34,9% респондентів засвідчили наявність такої зацікавленості.
У ході дослідження було виявлено дещо обмежений арсенал рекламної продукції на місцях занять. У більшості випадків це стінні газети, фото стенди і фотоальбоми. Рівень якості рекламних матеріалів був визначений більшістю респондентів як середній (41% відповідей). Двомірна залежність визначення якісного рівня реклами і стажу оздоровчих занять виявила, що зі збільшенням стажу оцінка якості реклами знижується. Це свідчить про відсутність диференційованого рекламного впливу на відвідувачів оздоровчих клубів.
Вирішення проблеми активізації пропагандистської і рекламної діяльності відповідно до умов функціонування фізкультурного руху сучасної України можливе в рамках ЦКП, яка, на думку експертів, має відображати принципи проведення пропаганди і реклами, залучення всіх зацікавлених організацій, наявність основних функцій управління: планування, організації, мотивації, контролю. Проектна ефективність цілей і завдань, включених до ЦКП, високо оцінена експертами за десятибальною шкалою: п’ятирічний горизонт планування – 10, послідовність – 9,8, повнота відображення етапів виконання – 9,2.
Соціально-управлінський експеримент, проведений за спеціально розробленою програмою удосконалення пропаганди і реклами спортивних і оздоровчих занять у типовій ДЮСШ “Олімп“ і Федерації аеробіки Волинської області, підтвердив гіпотезу, сформовану на початку дослідження: активізація вищезазначених аспектів діяльності фізкультурних організацій, їх відповідність вимогам і умовам функціонування фізкультурного руху сучасної України дасть позитивні результати. На об’єктах дослідження вони виявилися у підвищенні на 10% показників стабільності континґенту ДЮСШ та залученні до оздоровчих занять аеробікою додаткової кількості членів клубу “Венера“ (19,2%).
Запропонована ЦКП, експериментальні програми удосконалення пропагандистської і рекламної діяльності фізкультурних організацій, методичні рекомендації для керівних організацій обласного рівня можуть бути запроваджені у практику в інших областях України.
Публікації автора:
Тарасюк Н. Сучасний етап пропаганди занять фізичною культурою: підходи до вивчення проблеми // Молода спортивна наука України: Зб. наук. статей. – Л., 2000. – Вип..4. - С. 28-29.
Тарасюк Н.Я. Експериментальне обґрунтування ефективності впровадження системи заходів з пропаганди і реклами фізкультурних занять //Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: Зб. наук. праць /за ред. С.С.Єрмакова. – Х.., 2002. – №15. – С. 3-7.
Тарасюк Н.Я. Особливості проведення реклами фізкультурно – оздоровчих послуг // Молода спортивна наука України: Зб. наук. статей. – Л., 2002. – Вип..6 .- Т.1. – С. 124-127.
Тарасюк Н.Я. Роль пропаганди у залученні школярів до занять спортом // Молода спортивна наука України: Зб. наук. статей. – Л., 2001.- Вип..5.- Т.1. – С. 173-175.
Тарасюк Н.Я. Дослідження та порівняння окремих аспектів пропаганди фізкультурних занять і реклами оздоровчих послуг//Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: Зб. наук. праць /за ред. С.С. Єрмакова. – Х., 2002. – №17. – С. 36-40.
Жданова О. М. Тарасюк Н. Я. Порівняльний аналіз обсягів і змісту діяльності з пропаганди фізкультурних організацій Волинської області //Фізичне виховання спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві: Зб. наук. праць. – Луцьк, 2002. - Том 1. – С. 58-60.
Жданова О.М., Тарасюк Н.Я. Фізкультурно-спортивна інформація на шпальтах Волинських обласних газет // Проблеми активізації рекреаційно-оздоровчої діяльності населення: Матеріали ІІ Регіон. наук.-практ. конф. – Л., 2000. – С. 12-13.
Тарасюк Н.Я. Цільове комплексне програмування розвитку пропаганди і реклами фізкультурних занять // Проблеми активізації рекреаційно-оздоровчої діяльності населення: Матеріали ІІІ Між регіон. наук. – практ. конф. – Л., 2002. – С. 54-56.