Науковий аналіз проблеми управління районними системами освіти дозволив виявити основні тенденції розвитку сучасної системи освіти та її управління в Україні, урахування яких зумовлює необхідність вдосконалення теорії і практики управління, пов’язаного, перш за все, з модернізацією змісту діяльності управлінських структур різного рівня організації, у тому числі і районного. Виявлені наступні основні тенденції розвитку освіти, які обумовлюють необхідність реформації управління:
гуманізація освіти; диверсифікація освітніх послуг і структур; диференціація та інтеграція освіти; наукова орієнтованість практики освіти та управління освітою; регіоналізація управління освітою. 2. Аналіз педагогічних досліджень і практики управління районною системою освіти свідчить, що зроблені спроби сформулювати оптимальні принципи, розробити технології, механізми управління системою освіти на рівні району. Найбільш типовими характеристиками позитивних змін є: модернізація змісту організаційної структури органів управління освітою з урахуванням конкретних умов, цілей, завдань, тенденцій розвитку сучасної освіти; корекція функцій, що реалізуються районним відділом освіти; зміна стилю управління, моделей взаємодії; оволодіння новими методами управління; створення та реорганізація центрів, відділів і інших структур, які забезпечують органи управління освітою необхідною інформацією для ухвалення адекватних управлінських рішень і реорганізації функцій управління на науковій основі; Разом з тим аналіз теорії та практики управління показує, що діючим управлінським системам властиві і певні недоліки: недостатньо оперативно визначаються цілі управління; плани роботи не повною мірою відповідають реальним ресурсам: матеріальним, людським; не здійснюється достатній прогноз майбутніх освітніх потреб і послуг; відсутні оптимальні структури управління під час реалізації проектів, програм, які вимагають спільних зусиль різних фахівців і організацій. В цілому проблема управління районною системою освіти продовжує залишатися актуальною. Перш за все це стосується структурно-функціональних характеристик діяльності районного відділу освіти, розробки алгоритмів реалізації державної політики в умовах конкретного району, формулювання змістовно і інструментально доцільних критеріїв діяльності районного відділу освіти. 3. Управління районною системою освіти будується на певних фундаментальних основах - принципах, які відображують його головні структурні та змістові характеристики. Нами виділена наступна система принципів, на підставі яких здійснювалася модернізація роботи Ленінського районного відділу освіти: загальні (організаційні): системності, конкретності, міри; конкретні (структурно-змістові): ресурсно-операційні (демократичного централізму, соціальної детермінації й аналітичного прогнозування, інформаційної достатності, зворотного зв’язку, оперативного регулювання, правової пріоритетності і законності, фінансово-економічної раціональності); функціонально-рольові (єдності одноосібності і колегіальності в управлінні, раціонального поєднання прав, обов’язків і відповідальності, наступності в управлінні); особистісні (наукової компетентності, гуманізації і психологізації). Урахування виділеної системи принципів управління освітою при організації роботи районного відділу освіти забезпечує її відповідність сучасним тенденціям і перспективам розвитку освіти в Україні та в світі. 4. До основних функцій районних відділів освіти на сучасному етапі розвитку системи освіти в Україні відносяться: аналітико-прогностична, проектна, регулятивно-координаційна, інноваційно-впроваджувальна, інформаційно-методична, розвитку економіки освіти, соціального захисту, контрольна. Визначення змісту та напрямків діяльності районного відділу освіти повинне включати роботу з ієрархизації вказаних функцій на основі аналізу особливостей освітнього середовища відповідного регіону. 5. Основним механізмом ефективної реалізації оновлених функцій районного відділу освіти є організація його діяльності на основі розробленого нами управлінсько-організаційного алгоритму, який включає: аналіз особливостей регіонального освітнього середовища відповідно до завдань і перспектив загальнодержавної політики; визначення концептуальної бази управління на основі співвідношення можливостей того або іншого теоретичного підходу із завданнями розвитку регіональної освітньої системи; ієрархизацію функцій управління і визначення способів їх реалізації відповідними структурами конкретного органу управління; визначення критеріїв і показників оптимальності діяльності районного відділу освіти. 6. Об’єктивна оцінка ефективності діяльності районного відділу освіти повинна бути заснована на аналізі її показників відповідно до наступних критеріїв: управління формуванням освітнього середовища району; забезпечення оптимального функціонування установ освіти району; забезпечення соціального захисту суб’єктів освітньої діяльності району; забезпечення готовності апарату управління до реалізації нових функцій управління. 7. Ефективна реалізація заявлених в дослідженні підходів до управління сучасною освітою залежить від управлінської компетентності керівника. Стрижньовим компонентом цієї компетентності є здатність керівника до творчої самореалізації. Маніпулятивні характеристики особистості, що виявляються в специфічних особливостях управління, значно знижують ефективність функціонування керованої системи як на рівні певного навчального закладу, так і на рівні освітньої системи району. 8. Встановлена в дослідженні достовірна позитивна динаміка показників функціонування системи освіти Ленінського району м. Севастополя свідчить про високу ефективність розробленої моделі організації діяльності районного відділу освіти. Закладені в основу моделі підходи до виокремлення принципів управління, змісту функцій, визначення критеріїв оцінки ефективності діяльності районного відділу освіти можуть бути ефективно використані в практиці роботи інших регіонів України. З метою вдосконалення діяльності районних відділів освіти вважаємо за доцільне керуватися наступними науково-практичними рекомендаціями: а) при плануванні роботи районних відділів освіти пріоритетним вважати принцип регіоналізації, що передбачає аналіз і урахування своєрідності конкретного освітнього середовища; б) реорганізацію структури і визначення основних напрямків діяльності районних відділів освіти здійснювати, виходячи з можливостей реалізації ними оновленого змісту управлінських функцій: аналітико-прогностичної, проектної, регулятивно-координаційної, інноваційно-впроваджувальної, інформаційно-методичної, управління розвитком економіки освіти, соціального захисту, контрольної; в) оцінку ефективності діяльності районних відділів освіти здійснювати на основі комплексу критеріїв і показників, співвіднесених з основними управлінськими функціями регіональних відділів освіти різного рівня підпорядкованості; д) організацію процесу управління районною освітньою системою доцільно здійснювати на основі розробленого алгоритму. Деталізація алгоритму може бути представлена у вигляді наступної послідовності кроків: збір і узагальнення інформації від потенційних замовників регіонального освітнього середовища; формулювання і розподіл соціального замовлення між підвідомчими установами; співвіднесення моделі розподіленого замовлення з наявними можливостями територіальної освітньої системи; ухвалення на цій основі узгоджених з суб'єктами управління рішень про коректування наявних в установах практик і результатів освіти; вибір оптимального типа управління; розробка критеріїв і показників ефективності діяльності всієї регіональної системи освіти та її компонентів (установ); забезпечення особистісної та професійної підготовки співробітників апарату і керівників установ освіти до реалізації поставлених завдань; проведення заходів щодо управлінського забезпечення соціального замовлення; порівняння отриманих результатів з операціонально поставленою метою; прогноз подальшого розвитку регіональної системи освіти. Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів поставленої проблеми визначення організаційно-методичних засад вдосконалення управління сучасною освітою. Вимагають подальшої розробки проблеми методологічного забезпечення управління відповідно до нових парадигм освіти, нових функцій районних відділів освіти. Актуальним є вивчення можливостей уніфікації управлінських дій, спрямованих на оперативну реорганізацію регіональних систем освіти. Бажано підкреслити особливо: повноцінне вирішення проблеми ефективного управління регіональними системами освіти можливо тільки в тісному зв'язку з подальшою розробкою його теорії в межах проблем всієї системи освіти України. Саме в межах такої співпраці реалізована представлена в даному дослідженні модель структурно-функціональної модернізації діяльності Ленінського районного відділу освіти м. Севастополя. |