1. Аналіз наукових праць з проблеми творчого розвитку дитини дошкільного і молодшого шкільного віку дозволив зробити висновок про її недостатню розробленість для інноваційних навчальних закладів – навчально-виховних комплексів: дошкільний навчальний заклад – початкова школа. У більшості таких навчальних закладах проблемі творчого розвитку дитини не надається належна увага, не використовуються можливості як самого навчального закладу так і сензитивного періоду розвитку дошкільників та молодших школярів для їх творчого зростання. 2. Розроблена та обґрунтована модель творчого розвитку дитини дошкільного і молодшого шкільного віку в умовах навчально-виховного комплексу: дошкільний навчальний заклад – початкова школа відображає: мету; загальні педагогічні принципи та принципи педагогічної творчості; єдність навчальної та позанавчальної діяльності; організаційні етапи наступності творчого розвитку дитини; приоритетні підходи в організації навчально-виховного процесу; дидактичні умови; навчально-методичне забезпечення навчально-виховного процесу. Творча взаємодія вчителя та дитини відповідно до моделі спрямована на підтримку творчої діяльності дитини, стимулювання прояву творчих якостей дітей. Розроблено інтегрований тематично-блочний алгоритм творчого розвитку учнів у навчально-виховному процесі. 3. Виявлено та обґрунтовано організаційно-педагогічні умови творчого розвитку особистості дитини в умовах навчально-виховного комплексу: дошкільний навчальний заклад – початкова школа, а саме: усвідомлення педагогічним колективом можливостей навчально-виховного комплексу: дошкільний заклад – початкова школа для творчого розвитку дитини; підвищення наукового і технологічного рівня професійної компетентності вчителя; врахування вікових особливостей дошкільника та молодшого школяра при здійсненні педагогічних впливів на творчий розвиток їх особистості; організація навчально-виховного середовища на основі розробленої моделі творчого розвитку особистості дитини в умовах навчально-виховного комплексу, яка визначає мету, зміст, форми та методи діяльності педагогічного колективу з творчого розвитку особистості дитини; забезпечує єдність навчальної та позанавчальної роботи і наступність у творчому розвитку дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. 4. Наступність навчально-виховного процесу у дошкільній та шкільній ланках освіти забезпечується неперервністю освітнього простору, єдністю педагогічних підходів до творчого розвитку дитини у дошкільному навчальному закладі і початковій школі, єдиними вимогами до здійснення навчально-виховного процесу. Творчий розвиток дітей в умовах навчально-виховного комплексу планується на основі взаємодії сім’ї, дошкільного навчального закладу, початкової школи. Доведено, що оптимальною умовою для творчого розвитку дитини є поєднання навчальної діяльності з позанавчальною. Показано, що гармонізація особистісних і міжособистісних відносин засобами навчальної і позанавчальної роботи у дошкільному і шкільному віці найефективніше відбувається за умови максимального включення всього педагогічного колективу у вирішення проблеми творчого розвитку учнів. 5. Критерії ефективності творчого розвитку дитини в умовах навчально-виховного комплексу відображають рівень творчого розвитку дитини та рівень готовності педагога до творчого розвитку дитини. Розроблена система показників, за якою має визначатися рівень продуктивної творчої діяльності дітей. Результати педагогічного експерименту дозволили проаналізувати динаміку творчого розвитку дитини від дошкільного до молодшого шкільного віку та підтвердили ефективність запропонованої моделі. 6. Результатом дисертаційного дослідження стали науково-методичні матеріали щодо творчого розвитку дітей дошкільного та молодшого шкільного віку, розроблені концепція, статут і програми творчого розвитку дитини в умовах навчально-виховного комплексу: дошкільний навчальний заклад-початкова школа. Результати дисертаційного дослідження можуть бути використані на чотирьох рівнях: на рівні Міністерства освіти і науки України для розробки системи забезпечення творчого розвитку дітей, підготовки вихователів і вчителів початкових класів до формування творчої особистості дитини означених вікових категорій; на рівні регіональних інститутів післядипломної освіти вчителів для ознайомлення їх із специфікою творчого розвитку дітей дошкільного і молодшого шкільного віку; на рівні навчально-виховного комплексу: дошкільний навчальний заклад – початкова школа для творчого розвитку дітей, виявлення їх творчого потенціалу; на рівні вчителя початкових класів і вихователя дошкільної установи для використання програми творчого розвитку дітей в навчальній і поза навчальній роботі. Проведене дослідження не вичерпує всієї проблеми творчого розвитку дитини в умовах навчально-виховного комплексу. Перспективними можуть бути дослідження наступності формування творчої особистості учня у середній і старшій школі; проблеми поглиблення творчого розвитку дітей у системі позашкільної роботи. |