Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Загальна педагогіка, історія педагогіки і освіти


Уфімцева Світлана Василівна. Організаційно-педагогічні умови творчого розвитку особистості дитини в умовах навчально-виховного комплексу: дошкільний навчальний заклад - початкова школа. : Дис... канд. наук: 13.00.01 - 2007.



Анотація до роботи:

Уфімцева С.В. Організаційно-педагогічні умови творчого розвитку особистості дитини в умовах навчально-виховного комплексу: дошкільний навчальний заклад – початкова школа. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.01 “Загальна педагогіка і історія педагогіки”. Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, 2007 рік.

Дисертація присвячена проблемі творчого розвитку дитини в умовах навчально-виховного комплексу: дошкільний навчальний заклад – початкова школа. В дослідженні розроблено та обґрунтовано модель творчого розвитку дитини в умовах навчально-виховного комплексу: дошкільний заклад – початкова школа, яка визначає мету, принципи, зміст, форми та методи діяльності педагогічного колективу з творчого розвитку особистості дитини, забезпечує єдність навчальної та позанавчальної роботи; наступність у творчому розвитку дітей дошкільного і молодшого шкільного віку; виявлено та обгрунтовано організаційно-педагогічні умови та уточнено критерії ефективності творчого розвитку дитини в умовах навчально-виховного комплексу; розроблено концепцію, статут та програму творчого розвитку дітей в умовах навчально-виховного комплексу; дошкільний навчальний заклад – початкова школа.

1. Аналіз наукових праць з проблеми творчого розвитку дитини дошкільного і молодшого шкільного віку дозволив зробити висновок про її недостатню розробленість для інноваційних навчальних закладів – навчально-виховних комплексів: дошкільний навчальний заклад – початкова школа. У більшості таких навчальних закладах проблемі творчого розвитку дитини не надається належна увага, не використовуються можливості як самого навчального закладу так і сензитивного періоду розвитку дошкільників та молодших школярів для їх творчого зростання.

2. Розроблена та обґрунтована модель творчого розвитку дитини дошкільного і молодшого шкільного віку в умовах навчально-виховного комплексу: дошкільний навчальний заклад – початкова школа відображає: мету; загальні педагогічні принципи та принципи педагогічної творчості; єдність навчальної та позанавчальної діяльності; організаційні етапи наступності творчого розвитку дитини; приоритетні підходи в організації навчально-виховного процесу; дидактичні умови; навчально-методичне забезпечення навчально-виховного процесу. Творча взаємодія вчителя та дитини відповідно до моделі спрямована на підтримку творчої діяльності дитини, стимулювання прояву творчих якостей дітей. Розроблено інтегрований тематично-блочний алгоритм творчого розвитку учнів у навчально-виховному процесі.

3. Виявлено та обґрунтовано організаційно-педагогічні умови творчого розвитку особистості дитини в умовах навчально-виховного комплексу: дошкільний навчальний заклад – початкова школа, а саме: усвідомлення педагогічним колективом можливостей навчально-виховного комплексу: дошкільний заклад – початкова школа для творчого розвитку дитини; підвищення наукового і технологічного рівня професійної компетентності вчителя; врахування вікових особливостей дошкільника та молодшого школяра при здійсненні педагогічних впливів на творчий розвиток їх особистості; організація навчально-виховного середовища на основі розробленої моделі творчого розвитку особистості дитини в умовах навчально-виховного комплексу, яка визначає мету, зміст, форми та методи діяльності педагогічного колективу з творчого розвитку особистості дитини; забезпечує єдність навчальної та позанавчальної роботи і наступність у творчому розвитку дітей дошкільного та молодшого шкільного віку.

4. Наступність навчально-виховного процесу у дошкільній та шкільній ланках освіти забезпечується неперервністю освітнього простору, єдністю педагогічних підходів до творчого розвитку дитини у дошкільному навчальному закладі і початковій школі, єдиними вимогами до здійснення навчально-виховного процесу. Творчий розвиток дітей в умовах навчально-виховного комплексу планується на основі взаємодії сім’ї, дошкільного навчального закладу, початкової школи.

Доведено, що оптимальною умовою для творчого розвитку дитини є поєднання навчальної діяльності з позанавчальною. Показано, що гармонізація особистісних і міжособистісних відносин засобами навчальної і позанавчальної роботи у дошкільному і шкільному віці найефективніше відбувається за умови максимального включення всього педагогічного колективу у вирішення проблеми творчого розвитку учнів.

5. Критерії ефективності творчого розвитку дитини в умовах навчально-виховного комплексу відображають рівень творчого розвитку дитини та рівень готовності педагога до творчого розвитку дитини. Розроблена система показників, за якою має визначатися рівень продуктивної творчої діяльності дітей. Результати педагогічного експерименту дозволили проаналізувати динаміку творчого розвитку дитини від дошкільного до молодшого шкільного віку та підтвердили ефективність запропонованої моделі.

6. Результатом дисертаційного дослідження стали науково-методичні матеріали щодо творчого розвитку дітей дошкільного та молодшого шкільного віку, розроблені концепція, статут і програми творчого розвитку дитини в умовах навчально-виховного комплексу: дошкільний навчальний заклад-початкова школа.

Результати дисертаційного дослідження можуть бути використані на чотирьох рівнях: на рівні Міністерства освіти і науки України для розробки системи забезпечення творчого розвитку дітей, підготовки вихователів і вчителів початкових класів до формування творчої особистості дитини означених вікових категорій; на рівні регіональних інститутів післядипломної освіти вчителів для ознайомлення їх із специфікою творчого розвитку дітей дошкільного і молодшого шкільного віку; на рівні навчально-виховного комплексу: дошкільний навчальний заклад – початкова школа для творчого розвитку дітей, виявлення їх творчого потенціалу; на рівні вчителя початкових класів і вихователя дошкільної установи для використання програми творчого розвитку дітей в навчальній і поза навчальній роботі.

Проведене дослідження не вичерпує всієї проблеми творчого розвитку дитини в умовах навчально-виховного комплексу. Перспективними можуть бути дослідження наступності формування творчої особистості учня у середній і старшій школі; проблеми поглиблення творчого розвитку дітей у системі позашкільної роботи.

Публікації автора:

1. Уфімцева С.В. Особливості творчого розвитку дітей молодшого шкільного віку // Неперервна професійна освіта: теорія і практика: Науково-методичний журнал Інституту педагогіки і психології професійної освіти АПН України. – К., 2003. – Випуск № 2. – С. 201-205.

2. Уфімцева С.В. Використання художніх творів для творчого розвитку молодших школярів // Неперервна професійна освіта: теорія і практика: Науково-методичний журнал Інституту педагогіки і психології професійної освіти АПН України. – К., 2004. Випуск № 3-4. – С. 167-171.

3. Уфімцева С.В. Творчий розвиток молодших школярів на уроках української мови // Педагогічні особливості формування професійних якостей студентів: Збірник наукових праць // Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка. – Харків – Луганськ: СтильІздат, 2004. – С. 208-215.

4. Уфімцева С.В. Концептуальна модель формування творчої особистості дитини в умовах навчально-виховного комплексу // Педагогічний процес: теорія і практика: Збірник наукових праць // Педагогіка і психологія. – К., 2005. – Випуск №3. – С. 264-273.

5. Уфімцева С.В. Організація творчої діяльності молодших школярів в процесі навчання // Неперервна професійна освіта: теорія і практика: Науково-методичний журнал Інституту педагогіки і психології професійної освіти АПН України. – К., 2005. – Випуск № 3-4. – С. 170-173.

6. Уфімцева С.В. Наступність у творчому розвитку дошкільників і учнів початкових класів // Початкова школа. – 2005. № 12. – С. 14-18.

7. Уфімцева С.В. Особливості творчого розвитку дошкільника і молодшого школяра // Рідна школа. – 2006. № 2. – С. 65-67.

8. Уфімцева С.В. Організація творчої діяльності дітей у навчально-виховному процесі // Імідж сучасного педагога: Науково-практичний освітньо-популярний журнал. – К., 2005. № 9-10 (58-59) – С. 56-58.

9. Уфімцева С.В. Знайомтесь: “Домінанта” - дитячий садок + школа // Обдарована дитина: Науково-практичний журнал. – К., 2005. – № 2 – С. 13-21.

10. Уфімцева С.В. Формуємо творчу особистість // Директор школи. Газета для керівників шкіл. – К., 2005. № 48 (384). – С. 18-20.

11. Уфімцева С.В. Дитяча творчість як мистецтво // Директор школи. Газета для керівників шкіл. – К., 2006. № 1 (385). – С. 14-16.

12. Уфімцева С.В. Організація діяльності навчально-виховного закладу в Україні // Wychowanie techniczne. – Czestochowa, 2003. № 6. – C. 173-180.