Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Зубко Анатолій Миколайович. Організаційно-педагогічні умови удосконалення навчального процесу в системі підвищення кваліфікації педагогічних кадрів: Дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Центральний ін-т післядипломної педагогічної освіти АПН України. - К., 2002. - 240арк. - Бібліогр.: арк.189-206.



Анотація до роботи:

Зубко А.М. Організаційно-педагогічні умови удосконалення навчального процесу в системі підвищення кваліфікації педагогічних кадрів. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04. – теорія і методика професійної освіти.Центральний інститут післядипломної педагогічної освіти Академії педагогічних наук України, Київ – 2002.

Дисертацію присвячено проблемі організації навчального процесу в системі підвищення кваліфікації педагогічних кадрів .

На основі аналізу психолого-педагогічної літератури, навчальних планів, програм навчальних закладів післядипломної педагогічної освіти та досвіду їх діяльності визначено і науково обґрунтовано відмінності процесу навчання фахівців у системі підвищення кваліфікації, його функцій, структури, характеру взаємозв’язків як специфічної системної цілісності. Виокремлено тенденції розвитку навчального процесу в закладах підвищення кваліфікації педагогічних кадрів, що мають суттєвий вплив на подальшу досконалішу організацію його.

На основі на методології синергетики створено узагальнену модель організації навчального процесу в закладах підвищення кваліфікації педагогічних кадрів та експериментально перевірено її правомірність і практичну придатність. У результаті дисертаційного дослідження розроблено і апробовано технологію організації навчального процесу в закладах підвищення кваліфікації педагогічних кадрів, вироблено конкретні прийоми підвищення ефективності навчання фахівців, забезпечення його безперервності, наступності та послідовності, визначено організаційно-педагогічні умови вдосконалення навчального процесу в закладах підвищення кваліфікації та шляхи оптимізації управління ним.

Проведене дисертаційне дослідження дозволило сформулювати такі висновки:

1. У сучасній науково-педагогічній літературі проблеми навчання фахівців у системі підвищення кваліфікації розроблені не повною мірою. Основна увага науковцями приділялося проблемам навчання у середній та вищій школі, а результати і висновки переносилися на сферу підвищення кваліфікації педагогічних кадрів без урахування її особливостей. У наукових працях, присвячених безпосередньо проблемам підвищення кваліфікації педагогів, навчальний процес в спеціальних навчальних закладах даної освітньої ланки предметно не розглядався, а висвітлювалися, переважно, окремі питання, пов’язані із його змістом, методами навчання, засобами формування певних професійно-необхідних вмінь, навичок та якостей педагогів. Наявні прогалини в теоретичних розробках дидактико-організаційних та управлінських питань навчання фахівців у закладах підвищення кваліфікації педагогічних кадрів суттєво стримують впровадження інноваційних особистісно-орієнтованих освітніх моделей та негативно позначається на ефективності навчального процесу.

Сучасна практика підвищення кваліфікації педагогів вимагає нових підходів до розуміння й організації навчального процесу, які б повніше враховували індивідуальні освітні потреби слухача, його реальні можливості та здібності, специфіку його професійної діяльності.

2. Навчальний процес в закладах підвищення кваліфікації педагогічних кадрів являє собою відкриту нелінійну та нерівноважну систему організації навчально-розвивальної діяльності, в основі якої органічна єдність і взаємозв’язок викладання й учіння (процес навчання), що спрямована на підвищення рівня кваліфікації педагогічних працівників.

Процес навчання є специфічною формою пізнання дійсності та опанування суспільно-історичним досвідом людства, що передбачає взаємодію того, хто навчає, з тим, хто навчається. Особливості такої взаємодії у системі підвищення кваліфікації педагогів містяться у тому, що провідною рушійною силою навчання є сам слухач, роль викладача більше набуває дорадчого, консультативного характеру, навчання спрямоване на збільшення освітніх потреб слухачів. Ці особливості виражені в освітньо-інформативній, аналітико-рефлексивній, виховній та розвивально-стимулюючій функціях процесу навчання і позначаються на характері взаємозв’язків цільового, стимулююче-мотиваційного, змістового, операційно-діяльнісного, контрольно-регулюючого й оціночно-результативного елементів його структури.

3. Аналіз ефективності навчального процесу в закладах підвищення кваліфікації педагогічних кадрів як відкритої нелінійної та нерівноважної системи, здійснений у відповідності з визначеними нами критеріями, дозволив виявити такі тенденції: диференціація змісту навчання у відповідності з індивідуальними освітніми потребами педагогів; залучення слухачів до визначення змісту їх курсового навчання, створення умов для вибору змісту, форм навчання; застосування інтерактивних методів навчання, діалогізація навчального процесу; побудова навчального процесу на основі критичного аналізу практики, адаптованість навчання до реальних умов життя і праці педагогів; розвиток творчої і моральної сфери особистості; спрямування навчального процесу на збільшення освітніх потреб фахівців та орієнтування педагогів у подальшому навчанні у міжкурсовий період; посилення уваги до розвитку і вдосконалення вмінь і навичок педагогів користування комп’ютерною технікою та сучасними засобами комунікації; стимулювання самоосвіти педагогів, поглиблення їх знань, вмінь і навичок у галузі самоосвітньої діяльності та наукової організації праці.

Ці тенденції існують об’єктивно і мають свій прояв на сучасному етапі розвитку навчального процесу, але значною мірою їх реалізація пов’язана з майбутньою досконалішою організацією навчального процесу.

4. На основі виявлених тенденцій було створено узагальнену модель організації навчального процесу в закладах підвищення кваліфікації педагогічних кадрів. Дослідження складноорганізованої відкритої системи на спрощеній моделі дозволило визначити стратегію навчання як структуру-атрактор, у напрямку якої еволюціонує дана система.

Правомірність та практична придатність запропонованої узагальненої моделі були підтверджені у процесі експериментальної перевірки методом експертних оцінок. Для математико-статистичної обробки результатів експериментальної перевірки було розроблено і застосовано спеціальну комп’ютерну програму.

5. Виходячи з результатів дослідження узагальненої моделі, були визначені організаційно-педагогічні умови вдосконалення навчального процесу в закладах підвищення кваліфікації педагогічних кадрів, шляхи оптимізації управління ним та практичні рекомендації.

Розгляд дисертаційної проблеми на теоретичному, методичному і практичному рівнях та одержані результати дають підставу вважати, що вихідна методологія є правильною, поставлені завдання реалізовані, мету досягнуто, гіпотеза підтвердилася. Сукупність одержаних наукових висновків та практичних рекомендацій має важливе значення для теорії і практики підвищення кваліфікації педагогічних працівників.

Проведене дослідження не претендує на повне розв’язання цієї багатоаспектної проблеми. Подальшої розробки потребує теорія змісту навчання в системі підвищення кваліфікації педагогічних кадрів; технології навчання педагогічних працівників у післядипломний період; система засобів оптимізації навчального процесу; проблеми управління закладами післядипломної освіти педагогічних кадрів; здійснення порівняльного аналізу системи підвищення кваліфікації педагогів у зарубіжних країнах тощо.

Публікації автора:

  1. Зубко А.М. Підготовка керівників навчальних закладів до впровадження інновацій // Управління якістю професійної освіти. Збірник наукових праць. – Донецьк: ТОВ “Лебідь”. – 2001. – С.322-326.

  2. Зубко А.М. Моніторинг впровадження інтерактивних методів у навчальний процес освітнього закладу // Збірник наукових праць. Педагогічні науки. Випуск 21. – Херсон: Айлант, 2001. – С.130-138.

  3. Зубко А.М. Особистісно-орієнтоване навчання в післядипломній освіті // Освіта на Луганщині. – №1 (14). – 2001. – С.55-61.

  4. Зубко А.М. Забезпечення ефективності навчального процесу під час підвищення кваліфікації педагогічних кадрів // Збірник наукових праць. Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи. Випуск 4. – К.: Логос, 2001. – С.109-115.

  5. Зубко А.М. Шляхи оптимізації управління навчальним процесом в закладах підвищення кваліфікації педагогічних кадрів // Збірник наукових праць. Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи. Випуск 5. – К.: Логос, 2001. – С.94-98.

  6. Зубко А.М. Управління сільськими навчально-виховними закладами різних типів // Збірник наукових праць. Освітня система сільського регіону: проблеми та перспективи розвитку. – К.: КП ВД “Педагогіка”, 2000.– С.41-48.

  7. Зубко А.М., Морева Т.Г., Товстуха К.М. Формуємо творчу особистість (технології опрацювання ІІІ етапу науково-методичної проблеми області). – Херсон, 2000. – 35 с.

  8. Зубко А.М., Морева Т.Г., Товстуха К.М. Формуємо інноваційний простір школи (технології опрацювання ІV етапу науково-методичної проблеми області). – Херсон, 2000. – 37 с.