Проведене дослідження й узагальнення його результатів на науково-методичному, організаційному і нормативному рівнях підтверджує висунуту нами гіпотезу і дає можливість зробити наступні висновки: 1. Аналіз наукових джерел і чинного законодавства України про загальну середню освіту доводить, що в сучасних соціально-економічних умовах доцільним є проведення об’єктивного оцінювання управлінської діяльності керівників ЗНЗ як процесу контролю, який ґрунтується на загальних (систематичність, демократичність, економіко-правове регулювання, науковість) і специфічних (циклічність, періодичність, відкритість, прозорість, правовий захист, стимулювання, оптимальність, об’єктивність, інноваційність, технологічність) принципах; має основні функції (планування, організація, координування, аналіз, регулювання, узагальнення, прогнозування); рівні (мікрорівень, макрорівень, мезорівень) та умови здійснення (нормативні, фінансово-технічні, науково-методичні, кадрові). Оцінювання управлінської діяльності керівників ЗНЗ нами визначено як процес державно-громадського контролю, який здійснюється з метою встановлення рівнів їх управлінської кваліфікацій і психолого-педагогічної підготовленості до діяльності на посаді керівника. Зміст оцінювання управлінської діяльності керівників ЗНЗ ґрунтується на базовому стандарті їх професійної діяльності, який містить стратегічний менеджмент, управління навчально-виховним процесом, менеджмент персоналу, фінансово-господарський менеджмент, внутрішні і зовнішні комунікації, враховує їх особистісно-ділові якості. Оцінювання управлінської діяльності керівників ЗНЗ здійснюється методами спостереження, анкетування, бесіди, тестування; застосовується під час акредитації, інспектування, ліцензування й атестації. Атестація є однією з форм контролю і забезпечується: претендентським оцінюванням, в результаті якого визначається рівень готовності педагогічного працівника до діяльності на керівній посаді; кадровим оцінюванням, яке визначає відповідність займаній посаді керівника ЗНЗ; кваліфікаційним оцінюванням, яке визначає рівень його управлінської кваліфікації – високий, достатній, середній і низький. 2. Аналіз стану оцінювання управлінської діяльності керівників ЗНЗ районним управлінням освіти свідчить про наявність претендентського й кадрового оцінювання і відсутність кваліфікаційного, причинами чого є: недосконалість нормативно-правової бази системи загальної середньої освіти; відсутність науково обґрунтованих розрахунків щодо видатків державного бюджету, потрібних для підвищення оплати їх праці за результатами оцінювання управлінської діяльності; невизначеність структури, змісту і технології оцінювання управлінської діяльності керівників; відсутність інформаційно-ресурсного забезпечення оцінювання. У ході діагностування рівнів управлінської кваліфікації керівників ЗНЗ експериментальної групи на констатувальному етапі експерименту найнижчі показники виявлено за такими напрямами базового стандарту, як внутрішні і зовнішні комунікації та менеджмент персоналу; найвищі – за напрямами управління навчально-виховним процесом та стратегічний менеджмент. У ході констатувального експерименту з’ясовано, що оцінювання управлінської діяльності керівників ЗНЗ відбувається лише державним органом управління освіти і здійснюється у межах атестації закладу освіти без визначення рівня їх управлінської кваліфікації; більшість керівників ЗНЗ вважають за доцільне введення окремого оцінювання їх управлінської діяльності із залученням до групи державних експертів представників громадськості. 3. Обґрунтовано і розроблено систему оцінювання управлінської діяльності керівників ЗНЗ районним управлінням освіти на державно-громадських засадах при різних видах їх атестації (претендентській, кадровій, кваліфікаційній), яка має три складові (концептуальну, змістову, технологічну) і включає мету, структуру, зміст і технології відповідного виду оцінювання управлінської діяльності керівників ЗНЗ за базовим стандартом їхньої професійної діяльності та прояву особистісно-ділових якостей, а також технології стимулювання керівників ЗНЗ за результатами оцінювання їх управлінської діяльності та відбору державних і громадських експертів. Кваліфікаційне оцінювання управлінської діяльності керівників ЗНЗ доцільно проводити на державно-громадських засадах, якими передбачено створення експертних груп, до складу яких входять представники державних і громадських органів управління освітою (на відміну від претендентського і кадрового оцінювання); технологія стимулювання керівників повинна ґрунтуватися на результатах оцінювання їх управлінської діяльності; технологія відбору експертів – на врахуванні рівнів компетентності державних та громадських експертів. Кваліфікаційне оцінювання управлінської діяльності керівників ЗНЗ є більш об’єктивним порівняно з претендентським і кадровим, забезпечує визначення рівнів їх управлінської кваліфікації і кваліфікаційних категорій: нормативно-репродуктивному (низькому) рівню відповідає кваліфікаційна категорія «керівник»; перетворювальному (середньому) - «керівник першої категорії»; технологічному (достатньому) - «керівник вищої категорії»; творчо-інноваційному (високому) - «керівник–наставник». У результаті застосування кваліфікаційного оцінювання підвищився рівень управлінської кваліфікації керівників ЗНЗ експериментальної групи (з середнього до достатнього) та якість управління експериментальними ЗНЗ за показниками інноваційності (кількість інноваційних педагогічних проектів, зміна організаційно-правової форми), конкурентоспроможності (рейтинг закладу освіти в районі, обсяг одержаних інвестицій) і відкритості (кількість комунікативних зв’язків з різними установами й організаціями та інформації про навчальний заклад у вітчизняній і зарубіжній пресі). 4. Оцінювання управлінської діяльності керівників ЗНЗ здійснюється за допомогою розробленого інформаційно-ресурсного комплексу, який включає нормативно-правове, науково-методичне й організаційно-кадрове забезпечення і розкриває особливості проведення кожного виду оцінювання: претендентського – через сукупність застосованих стандартних психолого-педагогічних діагностик та результатів співбесіди претендентів на посаду директора школи з керівником районного управління освіти; кадрового – за допомогою критеріїв оцінювання управлінської діяльності керівників ЗНЗ, розроблених районним управлінням освіти на основі їх посадових обов’язків; кваліфікаційного – за допомогою критеріїв оцінювання, розроблених на основі базового стандарту професійної діяльності директора школи з урахуванням прояву їх особистісно-ділових якостей. Розроблені спецкурс для підвищення кваліфікації керівників ЗНЗ в інститутах післядипломної педагогічної освіти та методичні рекомендації для керівників закладів і установ освіти спрямовані на навчання і проведення об’єктивного оцінювання управлінської діяльності керівників ЗНЗ на державно-громадських засадах для різних видів їх атестації. Сукупність наукових підходів і принципів, організаційних форм і педагогічних методів оцінювання управлінської діяльності керівників ЗНЗ органами управління освіти на засадах державно-громадського управління характеризують організаційно-педагогічні засади оцінювання їх управлінської діяльності. Проведена експериментальна робота не вирішує всіх протиріч і проблем, пов’язаних з оцінюванням управлінської діяльності керівників ЗНЗ. Подальшого дослідження потребують проблеми організації і психолого-педагогічного забезпечення оцінювання управлінської діяльності керівників навчальних закладів різних типів – дошкільних, позашкільних, професійно-технічних; питання моніторингу управлінської діяльності керівників навчальних закладів і установ освіти на різних рівнях управління. Основний зміст роботи відображено у таких публікаціях: Пархоменко І.М. Аналіз моделей атестації керівників загальноосвітніх навчальних закладів // Освіта на Луганщині.— 2006.— №1 (24).— С. 62–67. Пархоменко І.М. Теоретичний аналіз оцінювання управлінської діяльності керівників загальноосвітніх навчальних закладів // Наша школа.— 2006 — № 2–3.— С. 23–30. Пархоменко І.М. Атестація як процес періодичного оцінювання керівників загальноосвітніх навчальних закладів // Науковий часопис НПУ ім. М.П.Драгоманова, – серія 16: «Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики», –2006. –Вип. 5(15). – С.208-213. Пархоменко І.М. Зміст та технологія оцінювання управлінської діяльності керівників загальноосвітніх навчальних закладів // Науковий вісник Чернівецького ун-ту: Серія “Педагогіка і психологія”.— Вип. 257.— Чернівці: “Рута”, 2006.— С. 92-100. Пархоменко І.М. Концептуальні підходи до атестації керівників загальноосвітніх навчальних закладів // Педагогічний вісник.— 2006.— №2(44).— С. 18–21.
Пархоменко І.М. Аналіз стану оцінювання управлінської діяльності керівників загальноосвітніх навчальних закладів // Імідж сучасного педагога.— 2006.— № 3–4.— С. 60–63. Пархоменко І.М. Оцінювання управлінської діяльності керівників загальноосвітніх навчальних закладів під час їх атестації: Наук.-метод. посібник.— Кам’янець-Подільський, Абетка-НОВА, 2006.— 120 с. Пархоменко І.М. Деякі організаційні аспекти атестації директорів загальноосвітніх навчальних закладів // Инновационные технологии в образовании: Материалы ІІ Междунар. конференции.— Сімферополь, –2005. – С. 115–117.
|