Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Фізичне виховання та спорт / Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення


Домашенко Анатолій Васильович. Організаційно-педагогічні засади системи фізичного виховання студентської молоді України : Дис... канд. наук з фіз. виховання і спорту: 24.00.02 / Одеський національний політехнічний ун-т. — К., 2003. — 346арк. — Бібліогр.: арк. 152-176.



Анотація до роботи:

Домашенко А.В. Організаційно-педагогічні засади системи фізичного виховання студентської молоді України. – Рукопис.

Дисертація на здобуття вченого ступеня кандидата наук з фізичного виховання і спорту за спеціальністю 24.00.02 – Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення. - Львівський державний інститут фізичної культури, Львів, 2003.

Дисертація присвячена актуальній педагогічній проблемі – фізичному вихованню студентів ВНЗ. В роботі, на підставі використання сучасних дослідницьких методів, виявлено об'єктивні соціально-економічні, наукові передумови та умови здійснення фізичного виховання студентської молоді в Україні, встановлено соціальне замовлення на нього з боку суспільства, держави та виробництва. Вперше системно представлено та експериментально обгрунтовано зміст, організаційно-педагогічні основи і методику його оптимальної прогностичної динамічної моделі. Запропоновано численні педагогічні новації, які спрямовано на підвищення ефективності цього процесу, що знайшли широке застосування на практиці.

  1. Здійснення дієвого фізичного виховання студентської молоді в Україні є актуальною проблемою, розв'язання якої має важливе значення для розвитку суспільства, держави, виробництва, фізичного та духовного вдосконалення молодого покоління в теперішній час і в майбутньому.

  2. Теоретичні дослідження і масове опитування репрезентативної групи керівників трудових та творчих колективів, викладачів фізичного виховання і студентів ВНЗ дозволили обгрунтувати доцільність, загальні контури та реальний зміст прогностичної динамічної моделі фізичного виховання студентської молоді України.

  3. Встановлено, що фізичне виховання студентів – складна відкрита керівна динамічна педагогічна система, ефективне запровадження якої в практику передбачає обов'язковий розгляд, представлення та реалізацію її у п'яти взаємопов'язаних аспектах: макроскопічному, ієрархічному, функціональному, мікроскопічному та процесуальному.

  4. Діяльнісну організаційно-педагогічну основу моделі ефективного фізичного виховання студентів, що забезпечує фізичну готовність випускників ВНЗ до активної життєдіяльності та продуктивної роботи складають:

теоретична, методична і практична підготовка, що базується на підставі навчальних (обов'язкових і факультативних) та позанавчальних занять загальнокондиційним, професійно-прикладним психофізіологічним та психофізичним вдосконаленням, спортивним тренуванням, фізичною реабілітацією, фізичними вправами в режимі дня;

дидактичне наповнення, яке передбачає переважно використання засобів і методів фізкультурної освіти та традиційно популярних серед студентів систем фізичних вправ: легкої атлетики, гімнастики, плавання, спортивних ігор;

використання соціально дієвого комплексу методів мотивації студентів до занять фізичним вихованням: семестрового заліку, відбирання для престижної роботи з урахуванням рівня фізичної підготовленості, пропаганди фізичного вдосконалення, регулярної діагностики фізичного стану, щорічного державного тестування фізичної підготовленості, поточної та підсумкової атестації після закінчення вузу з видачею паспортуфізичної готовності.

  1. Обов'язковими умовами ефективного здійснення фізичного виховання в теперішній час і в майбутньому є:

достатнє кадрове забезпечення, яке може бути реалізовано шляхом застосування як екстенсивного, так і інтенсивного підходів;

організація комплексного контролю за безпекою занять;

інформаційне і науково-методичне забезпечення навчального процесу, що здійснюється силами викладачів та спеціалізованою лабораторією ВНЗ;

проведення занять з фізичного виховання на сучасних відкритих і закритих спортивних спорудах з одночасним використанням найпростіших відкритих спортивних споруд та місцевості;

достатнє фінансове забезпечення за рахунок бюджетного, позабюджетного та змішаного фінансування;

тісний структурний і функціональний макроскопічний зв'язок з системою формування фахівців в цілому, шкільною та виробничою фізичною культурою, антропологією, валеологією, профілактичною медициною, фізіологією і психологією праці, безпекою життєдіяльності, екологією;

патронат і керівництво з боку держави і адміністрації ВНЗ шляхом директивних вказівок, атестації та конкурсів постановки фізичного виховання, проведення універсіад, морального і матеріального стимулювання безпосередніх організаторів навчальних та позанавчальних занять фізичним вихованням.

  1. Дослідна перевірка підтверджує реальність і дієвість усіх організаційно-педагогічних заходів, запропонованих на основі розробленої прогностичної моделі системи фізичного виховання студентської молоді.

  2. Запровадження цих заходів дозволяє суттєво підвищити ефективність фізичного виховання, що здійснюється у ВНЗ країни, а саме:

стимулює позитивне відношення студентів до свого фізичного вдосконалення, відвідування ними більше 80 запланованих навчальних та позанавчальних занять;

забезпечує практично на 100% виконання програми теоретичної, методичної і практичної підготовки студентів з фізичного виховання;

дозволяє в 3,5 рази збільшити обсяг науково-методичного і методичного забезпечення педагогічного процесу;

гарантує виконання державних тестів і нормативів фізичної підготовленості на “добре” та “відмінно” більш ніж 80% студентів.

Показники ефективності сукупності організаційно-педагогічних заходів діючої системи фізичного виховання в ВНЗ країни значно нижче (t>2,5, p<0,05).

8. Результати проведеного дослідження можуть бути використані на всіх етапах оновлення суспільства в Україні та інших країнах при організації фізичного вдосконалення студентської молоді в системі освіти у ВНЗ усіх типів і форм власності шляхом створення на їх підставі для ВНЗ відповідних розпоряджень, програмно-нормативних документів, актів організаційно-педагогічного регулювання (положень про ліцензування, акредитацію, проведення універсіад), підручників, навчальних посібників, науково-методичних рекомендацій та ін.

  1. Виконане дослідження виявило доцільність подальшого вдосконалення організаційно-педагогічних основ фізичного виховання студентів у системі вищої освіти України: розробки державного стандарту введення і постановки цієї дисципліни у ВНЗ у різні періоди розвитку суспільства, створення ефективних технологій гуманізації, демократизації, підвищення прикладної дієвості, дидактичного наповнення, інформатизації, мотивації, комп'ютеризації її педагогічного процесу, підготовку підручників і навчальних посібників з традиційного та дистанційного фізичного виховання.

Публікації автора:

  1. Домашенко А.В. Концепція розвитку фізичного виховання студентів у вузах України 3-4 рівнів акредитації// Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: Зб. наук. праць за ред. С.С.Єрмакова. – Харків: ХХПІ, 2001. - №22. – С.53-57.

  2. Домашенко А.В. Прогностична динамічна модель фізичного виховання студентської молоді в період оновлення суспільства в Україні// Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: Зб. наук. праць за ред. С.С.Єрмакова. – Харків: ХХПІ, 2002. - №23. – С.3-8.

  3. Домашенко А.В. Соціальне замовлення на фізичне виховання фахівців сучасного народного господарства// Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: Зб. наук. праць за ред. С.С.Єрмакова. – Харків: ХХПІ, 2002. - №24. – С.15-19.

  4. Домашенко А., Стефанишин В., Козібрудський С. Науково-теоретичні засади організації професійно-прикладної фізичної підготовки студентів.// Молода спортивна наука України: Зб. наук. статей в галузі фізичної культури та спорту. – Львів: ЛДІФК, 2003. – С.189-192.

  5. Домашенко А.В. Физическая подготовленность и здоровье населения – приоритетная задача государственного строительства// Фізична підготовленість та здоров'я населення: Зб. наук. матеріалів Міжнар. наук. симпозіуму, (м. Одеса, 9-11 липня 1998 р.). – Одеса: ТЕС, 1998. – С.10-12.

  6. Домашенко А.В. О роли и месте физического воспитания населения в социально-экономическом развитии Украины// Физическая культура, спорт, туризм - в новых условиях развития стран СНГ: Сб. науч. статей Междунар. науч. конгресса. – М.: Изд-во фонда им. М.Ю.Лермонтова, 1999. – С.141-146.

  7. Домашенко А.В. Пути решения проблемы физического воспитания молодежи Украины// Молодь Третього тисячоліття: гуманітарні проблеми та шляхи їх розв'язання: Зб. наук. статей у 3-х томах. – Одеса: ІСЦ, 2000. – Том II. – C.287-293.

  8. Домашенко А.В. Государственная стратегия обеспечения физической подготовленности и здоровья молодежи Украины// Молодь та суспільство: проблеми фізичної культури молоді в період оновлення суспільства: Зб. наук статей та матеріалів Всеукраїнської наукової конференції, присвяченої 10-річчю незалежності України. – Одеса: Техносервіс, 2001. – Том 3. – С. 13-19.

  9. Раевский Р.Т., Канишевский С.М., Домашенко А.В. Физическое воспитание как составная часть образования учащейся молодежи// Теорія і практика фізичного виховання. – 2002. - №1. – С.31-37.