Здійснення дієвого фізичного виховання студентської молоді в Україні є актуальною проблемою, розв'язання якої має важливе значення для розвитку суспільства, держави, виробництва, фізичного та духовного вдосконалення молодого покоління в теперішній час і в майбутньому. Теоретичні дослідження і масове опитування репрезентативної групи керівників трудових та творчих колективів, викладачів фізичного виховання і студентів ВНЗ дозволили обгрунтувати доцільність, загальні контури та реальний зміст прогностичної динамічної моделі фізичного виховання студентської молоді України. Встановлено, що фізичне виховання студентів – складна відкрита керівна динамічна педагогічна система, ефективне запровадження якої в практику передбачає обов'язковий розгляд, представлення та реалізацію її у п'яти взаємопов'язаних аспектах: макроскопічному, ієрархічному, функціональному, мікроскопічному та процесуальному. Діяльнісну організаційно-педагогічну основу моделі ефективного фізичного виховання студентів, що забезпечує фізичну готовність випускників ВНЗ до активної життєдіяльності та продуктивної роботи складають:
теоретична, методична і практична підготовка, що базується на підставі навчальних (обов'язкових і факультативних) та позанавчальних занять загальнокондиційним, професійно-прикладним психофізіологічним та психофізичним вдосконаленням, спортивним тренуванням, фізичною реабілітацією, фізичними вправами в режимі дня; дидактичне наповнення, яке передбачає переважно використання засобів і методів фізкультурної освіти та традиційно популярних серед студентів систем фізичних вправ: легкої атлетики, гімнастики, плавання, спортивних ігор; використання соціально дієвого комплексу методів мотивації студентів до занять фізичним вихованням: семестрового заліку, відбирання для престижної роботи з урахуванням рівня фізичної підготовленості, пропаганди фізичного вдосконалення, регулярної діагностики фізичного стану, щорічного державного тестування фізичної підготовленості, поточної та підсумкової атестації після закінчення вузу з видачею паспортуфізичної готовності. Обов'язковими умовами ефективного здійснення фізичного виховання в теперішній час і в майбутньому є:
достатнє кадрове забезпечення, яке може бути реалізовано шляхом застосування як екстенсивного, так і інтенсивного підходів; організація комплексного контролю за безпекою занять; інформаційне і науково-методичне забезпечення навчального процесу, що здійснюється силами викладачів та спеціалізованою лабораторією ВНЗ; проведення занять з фізичного виховання на сучасних відкритих і закритих спортивних спорудах з одночасним використанням найпростіших відкритих спортивних споруд та місцевості; достатнє фінансове забезпечення за рахунок бюджетного, позабюджетного та змішаного фінансування; тісний структурний і функціональний макроскопічний зв'язок з системою формування фахівців в цілому, шкільною та виробничою фізичною культурою, антропологією, валеологією, профілактичною медициною, фізіологією і психологією праці, безпекою життєдіяльності, екологією; патронат і керівництво з боку держави і адміністрації ВНЗ шляхом директивних вказівок, атестації та конкурсів постановки фізичного виховання, проведення універсіад, морального і матеріального стимулювання безпосередніх організаторів навчальних та позанавчальних занять фізичним вихованням. Дослідна перевірка підтверджує реальність і дієвість усіх організаційно-педагогічних заходів, запропонованих на основі розробленої прогностичної моделі системи фізичного виховання студентської молоді. Запровадження цих заходів дозволяє суттєво підвищити ефективність фізичного виховання, що здійснюється у ВНЗ країни, а саме:
стимулює позитивне відношення студентів до свого фізичного вдосконалення, відвідування ними більше 80 запланованих навчальних та позанавчальних занять; забезпечує практично на 100% виконання програми теоретичної, методичної і практичної підготовки студентів з фізичного виховання; дозволяє в 3,5 рази збільшити обсяг науково-методичного і методичного забезпечення педагогічного процесу; гарантує виконання державних тестів і нормативів фізичної підготовленості на “добре” та “відмінно” більш ніж 80% студентів. Показники ефективності сукупності організаційно-педагогічних заходів діючої системи фізичного виховання в ВНЗ країни значно нижче (t>2,5, p<0,05). 8. Результати проведеного дослідження можуть бути використані на всіх етапах оновлення суспільства в Україні та інших країнах при організації фізичного вдосконалення студентської молоді в системі освіти у ВНЗ усіх типів і форм власності шляхом створення на їх підставі для ВНЗ відповідних розпоряджень, програмно-нормативних документів, актів організаційно-педагогічного регулювання (положень про ліцензування, акредитацію, проведення універсіад), підручників, навчальних посібників, науково-методичних рекомендацій та ін. Виконане дослідження виявило доцільність подальшого вдосконалення організаційно-педагогічних основ фізичного виховання студентів у системі вищої освіти України: розробки державного стандарту введення і постановки цієї дисципліни у ВНЗ у різні періоди розвитку суспільства, створення ефективних технологій гуманізації, демократизації, підвищення прикладної дієвості, дидактичного наповнення, інформатизації, мотивації, комп'ютеризації її педагогічного процесу, підготовку підручників і навчальних посібників з традиційного та дистанційного фізичного виховання.
|