Мотузюк Олександр Петрович. 1.Особливості електричної активності кори го-ловного мозку при творчій літературній дія-льності : Дис... канд. наук: 03.00.13 - 2006.
Анотація до роботи:
Мотузюк О.П. Особливості електричної активності кори головного мозку при творчій літературній діяльності. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата біологічних наук за спеціальністю 03.00.13 – фізіологія людини і тварин. – Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, 2006.
Проведено дослідження електричної активності головного мозку у чоловіків та жінок з різним рівнем літературних здібностей за умов стану спокою, невербальної, вербальної стереотипної та творчої діяльності. Виявлено, що творчі вербальні завдання реалізуються з вищою активністю лобових ділянок при провідній ролі правої півкулі, а також, з тіснішою взаємодію між вказаними ділянками у осіб з високим рівнем літературних здібностей. Інтеграція структур кори мозку у систему при реалізації творчої вербальної діяльності на основі альфа та тета-ритму ЕЕГ є більш організована у осіб з високим рівнем літературних здібностей з домінуванням задніх відділів лівої півкулі у жінок, та правої – у чоловіків. Це дає можливість стверджувати, що за умов високого рівня здібностей творчий процес реалізується за особливих нейрофізіологічних механізмів роботи вищих відділів мозку, взаємодії таламо-кортикальних та лімбіко-ритикулярних систем, які, швидше за усе, формуються внаслідок тривалих професійних занять. Показано, що лінгвістична обдарованість пов’язана з показниками активованості та просторової синхронізації електричної активності головного мозку, що дає можливість використання цих показників як таких, які мають достатню стабільність та інформативність у діагностичних цілях.
Встановлено відмінності коркового електрогенезу головного мозку у осіб з різним рівнем літературних здібностей у стані функціонального спокою та при виконанні вербальних завдань з різним творчим навантаженням.
Фонова ЕЕГ жінок з високим рівнем літературних здібностей характеризується вищою присутністю повільних ритмів у передньоасоціативних ділянка мозку та вищими спектральними показниками альфа-ритму у лівопівкулевих тім’яно-потиличних відділах. Чоловікам з високим рівнем творчих літературних здібностей властива вища частка альфа-ритму у фоновій ЕЕГ та більш виражена просторова синхронізація між лівою лобовою часткою та правими тім’яно-потиличними відділами на частоті альфа- та бета-ритмів ЕЕГ.
Стереотипне тестування осіб з високим рівнем літературних здібностей виявило вищий, ніж у контролі, ступінь активації правої потиличної частки, більш виражену міжпівкулеву взаємодію з білатеральним залученням скроневих часток.
Творчі літературні завдання реалізуються з вищою активністю лобових ділянок при провідній ролі правої півкулі, а також, тіснішою взаємодію між вказаними ділянками у осіб з високим рівнем літературних здібностей, порівняно з контролем.
Інтеграція структур кори мозку у систему при реалізації творчої вербальної діяльності на основі альфа та тета-ритму є більш організована у осіб з високим рівнем творчих літературних здібностей з домінуванням задніх відділів лівої півкулі у жінок, та правої – у чоловіків.
ЕЕГ чоловіків є більш реактивною до зростання творчого навантаження вербального тесту, ніж жінок. Підвищення творчого навантаження літературного завдання супроводжується залученням скроневих часток з лівопівкулевим домінуванням у жінок творчої групи та більш вираженою активацією задніх правопівкулевих ділянок у чоловіків з високим рівнем літературних здібностей.
Нейрофізіологічними корелятами високого рівня літературних здібностей є: тісніша взаємодія між ділянками мозку, які беруть участь у творчій вербальній діяльності; вища активність лобових ділянок із білатеральним залученням скроневих часток; локальна активація задніх правопівкулевих ділянок при зростанні творчого навантаження вербального завдання.
За умов високого рівня літературних здібностей творчий вербальний процес реалізується за особливих нейрофізіологічних механізмів роботи вищих відділів мозку, взаємодії таламо-кортикальних та лімбіко-ритикулярних систем. Дані особливості, швидше за усе, формуються внаслідок тривалих лінгвістичних занять.
Лінгвістична обдарованість пов’язана з показниками активованості та просторової синхронізації електричної активності головного мозку, що дає можливість використання цих показників як таких, які мають достатню стабільність та інформативність у діагностичних цілях.
Публікації автора:
Гіттік Л.С., Мотузюк О.П. Топоселективні особливості інтенсивності альфа-ритму електричної активності головного мозку при вербальній творчій діяльності // Науковий вісник ВДУ імені. Лесі Українки. – 2004. - № 4. – С. 37- 43.
Мотузюк О.П. Особливості топографічного картування електричної активності кори головного мозку у альфа та тета-діапазонах у людей з різним рівнем літературних здібностей // Науковий вісник ВДУ імені Лесі Українки. – 2005. – №2. – С. 57-63.
Коцан І.Я., Мотузюк О.П. Особливості кореляційних зв’язків у корі півкуль головного мозку в альфа-діапазоні залежно від рівня творчих літературних здібностей // Фізика живого. - 2005. – Т. 13.- № 1. - С. 97-104.
Коцан І.Я., Мотузюк О.П. Динаміка інтенсивності альфа-ритму ЕЕГ залежно від рівня творчих літературних здібностей та статі // Науковий вісник ВДУ імені Лесі Українки. – 2005. - № 7. – С.39-49.
Швайко С.Є., Козачук Н.О., Поручинський А.А., Гінайло Л.М. Мотузюк О.П. Альфа-активність кори головного мозку при вербальній діяльності з різним творчим навантаженням // Актуальні проблеми психології. – Том 5. – Київ.: Нора Принт, 2002. – С. 49-55.
Козачук Н.О., Швайко С.Є., Журавльов О.А., Мотузюк О.П. Зміни альфа-активності кори головного мозку при зростанні творчого навантаження у вербальній діяльності // Психофізіоологічні та вісцеральні функції в нормі та патології. Тези доповідей Всеукраїнської наукової конференції. – Київ, 2002. – C.59.
Швайко С.Є., Козачук Н.О., Мотузюк О.П., Гінайло Л.М. Статеві особливості інтенсивності альфа-ритму при виконанні когнітивних завдань з різним творчим навантаженням // Матеріали VI Міжнародної конференції «Наука і освіта 2003». – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2003. – Т. 3. – Біологія. – С. 55-56.
Коцан І.Я., Козачук Н.О., Швайко С.Є., Гінайло Л.М., Журавльов О.А., Мотузюк О.П. Особливості інтенсивності тета-ритму електричної активності мозку при виконанні когнітивних завдань з різним творчим навантаженням // Особливості формування та становлення психофізіологічних функцій в онтогенезі. Матеріали Всеукраїнського наукового симпозіуму. – Київ – Черкаси: Видавництво ЧДУ, 2003. – 124 с.
Гиттик Л.С., Мотузюк А.П. Особенности топографического картирования электрической активности головного мозга у людей с различным уровнем творческих литературных способностей // Матеріали І Міжнародної науково-практичної конференції «Науковий потенціал світу 2004». Том 2. Біологія. - Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. – 68 с.
Мотузюк О.П. Особливості зонального розподілу основних ритмів електричної активності головного мозку у людей з різним рівнем творчих літературних здібностей // Матеріали VIII міжнародної науково-практичної конференції «Наука і освіта 2005». Том 11. Фізіологія людини та тварин. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2005. – 61 с.
Мотузюк О.П. Відмінності електричної активності головного мозку у альфа- та бета-діапазонах у людей з різним рівнем творчих здібностей // Молодь і поступи біології: Тези доповідей Першої Міжнародної конференції студентів і аспірантів. – Львів: СПОЛОМ, 2005. – 288 c.
Мотузюк О.П. Статеві особливості альфа-активності головного мозку у осіб з різним рівнем творчих літературних здібностей // Тези Всеукраїнської науково-практичної конференції «Проблеми вікової фізіології». – Луцьк, 2005. – С. 79.
Коцан І.Я., Мотузюк О.П., Желамська Н.О., Пашко В.В. Вплив тривалих занять літературою на електричну активність мозку людини / Матеріали IV Міжнародної науково-методичної конференції «Наука. Освіта. Здоров’я. Реабілітація.» – Вип. IV. – Луганськ: Знання, 2005. – 168 с.