1. Проведений нами аналіз праці попередників дозволив прийти до висновків що: професіонал діє у відповідності з законами буття і розуміє їх інтуїтивно; професіонал трансформує сировину у структуровану форму (прагматизм дій) задля використання людьми. У процесі перетворення матеріалу в предмети вирішальну роль відіграють певні характеристики сприймання (цілісність, константність, структурність, гармонійність тощо). 2. Становлення професійної Я-концепції і прийняття еталону фахової діяльності здій-снюється засобами особистісної (саморозуміння, самокерівництво та саморух; екзистенційно-буттєві чинники, внутрішня мотивація поведінки та вчинків, - виробляється образ Я-к,онцепції дорослої людини), предметної (використання досвіду дій як затвердження активної життєвої позиції на підставі екзистенційного та екологічно доцільного ставлення до середовища – оцінка успішності дій та вчинків) та соціальної рефлексії (формування та розвиток інтегрованого Я-образу професіонала, подолання соціальних стереотипів – цінність фаху). 3. Формування образу Я-професіонала в контрольній групі лише проглядається в окремих показниках, але не становить певної тенденції. За рівнем сформованості Я-кон-цепції перевага як у кількісному, так і в якісному аспектах належить студентам експе-риментальної групи. Досліджені структурні зміни Я-концепції складають певну ієрархію, є передумовою формування Я-професійного. У студентів експериментальної групи професійні аспектації є цілісним блоком провідного фактору впливу на Я-концепцію і посідають в ньому другу комплексну позицію. 4. Мотивація професіоналів відрізняється перманентним наповненням – постійною готовністю до стандартно-організованої діяльності. Самоздійснення робить професіонала внутрішньо-ініціативним - ініціатива дій зумовлена внутрішніми чинниками ядра особис-тості і характеризується творчим мисленням людини, чуттєво-інтуїтивною працєю. З’явля-ється прагнення перевершити природу, як найвища потреба у самоздійсненні професіонала. 5. Адаптація до навчання у контрольній групі виступає як прагматичне пристосування з залученням інтелектуальних психологічних захистів та реактивної поведінки. Студенти експериментальної групи не використовують інтелектуальний захист, а відпрацьовують власний стиль відносин, мислення та дій, вільний від стереотипів поведінки . 6. Виявлені стратегії адаптації, які трансформуються у самоздійснення. Одна з них – це стратегія поведінки переможця, яка спостерігається у студентів першого року навчання і пов’язана з розвитком Я-концепції особистості. Інші стратегії (стратегія перегляду позиції у бік прагматизації, стратегія “пошуку порятунку” в межах молодіжної субкультури, прагматична стратегія “маленької людини”) є варіаціями подолання перешкод через інтерналізацію. Провідна тенденція у формуванні Я-концепції студентів полягає у трансформації бут-тєвої сфери, активізації інтерналізації та / або конформізму, прагматизації. 7. Формуванню професійної Я-концепції сприяє розвиток здатності до перетворення знань – знакових систем на чуттєво-інтуїтивні конструкції у вигляді образів і почуттів. Застосування опису практичних дій, явищ природи та перебігу рефлексій під час праці створює чуттєвий Я-образ професії. За цих умов дискурсивно-логічні знакові системи перетворюються на чуттєво-інтуїтивні компоненти психіки, що набувають ролі регуляторів практичної діяльності. Я-концепція зміцнюється: а) екзистенційно-буттєвим змістом, б) поглибленням самоконтролю процесу праці та в) зростаючим рівнем адекватності самооцінювання. Проблема пошуку універсального образу Я-професіонала вимагає подальших досліджень. Актуальними є такі напрямки: гендерні відмінності професіоналів; соціо-етнічні особливості Я-образу професіонала., вплив буттєвих та інформаційних чинників на свідомість професіонала. |