Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Медичні науки / Гігієна


105. Бутирська Ірина Борисівна. Особливості формування здоров'я учнів середнього та старшого шкільного віку в учбових закладах інтернатного типу: дис... канд. мед. наук: 14.02.01 / Інститут гігієни та медичної екології ім. О.М.Марзеєва АМН України. - К., 2004.



Анотація до роботи:

Бутирська І.Б. Особливості формування здоров’я учнів середнього та старшого шкільного віку в учбових закладах інтернатного типу. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата медичних наук за спеціальністю 14.02.01 - гігієна. – Інститут гігієни та медичної екoлогії ім. О.М. Марзеєва, Київ, 2004.

Дисертацію присвячено вивченню стану здоров'я (за показниками фізичного розвитку, функціонального стану організму, захворюваності) учнів середнього та старшого шкільного віку шкіл-інтернатів і факторів, що впливають на нього (організація і гігієнічне забезпечення навчання, спосіб життя, екологічні умови, навчальні навантаження). Показано, що недотримання гігієнічних вимог до організації навчального процесу, умов проживання, екологічного оточення більш негативно впливає на стан здоров’я школярів в інтернатах із нестандартною системою навчання (з підвищеним інтелектуальним навантаженням), що виявляється відхиленнями в гармонійності фізичного розвитку, зниженням функціональних резервів організму та імунітету, підвищенням захворюваності. Виявлено деякі особливості захворюваності підлітків, характер змін в організмі при підпорогових рівнях забруднення навколишнього середовища. Розроблено й апробовано комплекс медико-профілактичних заходів щодо зміцнення здоров'я учнів шкіл-інтернатів і запобігання його відхилень шляхом удосконалення гігієнічного забезпечення навчання та способу життя. Апробація запропонованого комплексу заходів виявила позитивний його вплив на стан здоров'я і запобігання морфо-функціональних відхилень в учнів шкіл-інтернатів.

  1. У результаті комплексного вивчення умов життєдіяльності учнів шкіл-інтернатів різного типу дано гігієнічну характеристику особливостей формування здоров’я дітей середнього та старшого шкільного віку залежно від організації навчально-виховного процесу та екологічної ситуації в районах розміщення навчальних закладів. Отримані дані дозволили запропонувати та апробувати комплекс заходів, які сприяють оптимізації умов навчання та зміцненню здоров’я учнів шкіл-інтернатів.

  2. Стан здоров’я учнів середніх і старших класів шкіл-інтернатів характеризується відхиленням в фізичному розвитку, зниженням функціональних можливостей організму. Виявлено різницю в структурі захворюваності в інтернатах різного типу. Внесок різних типів організації навчання в процес формування здоров’я складав від 29 до 48%. Виявлено вірогідний вплив екологічних умов на формування здоров’я учнів шкіл-інтернатів (р<0,05).

  3. Факторами негативного впливу на стан здоров’я учнів шкіл-інтернатів є організація учбово-виховного процесу, який в школах-інтернатах ліцейного типу характеризується високим навчальним навантаженням (на 10-12 годин на тиждень вище гігієнічно припустимого), переважанням складності навчального матеріалу на 17-20%, великими позаурочними розумовими навантаженнями. Перевантаження навчального процесу предметами високої складності порушує адекватність шкільного розкладу. В усіх школах-інтернатах має місце нераціональний режим дня, в школах-інтернатах ліцейного типу виявлено недостатній рівень рухового компоненту.

  4. Порівняльна оцінка фізичного розвитку вихованців шкіл-інтернатів показала, що високі та підвищені антропометричні показники мають 12,8% учнів шкіл-інтернатів ліцейного типу та 10,4% учнів інтернату зі звичайною формою навчання, відстають 14,2% и 31,1% учнів відповідно. Виявлено, що серед вихованців звичайної школи-інтернату більше гармонійно розвинених, ніж у інтернатах-ліцеях (на 11,9%), де дисгармонійність обумовлена надлишком маси тіла. При вивченні біологічного розвитку учнів встановлено більш високі показники в інтернатах ліцейного типу (високі біологічні показники мають 16,9% учнів інтернатів-ліцеїв і 9,5% учнів звичайної школи-інтернату, відстають у біологічному розвитку 16,1% и 33,1% відповідно).

  5. Функціональний стан серцево-судинної системи в учнів школи-інтернату із загальноприйнятим навчальним навантаженням характеризується більшою стабільністью, ніж в інтернатах ліцейного типу: учнів з порушенням адаптаційних можливостей на 17% більше, ніж у звичайній школі-інтернаті. Виявлено несприятливий вплив підвищеного навчального навантаження на функціональний стан ЦНС учнів інтернатів-ліцеїв, що проявляється ознаками стомлення протягом усього часу навчання (р<0,05).

  6. Поширеність захворювань серед учнів шкіл-інтернатів, що розміщені в екологічно несприятливому районі, на 18,7% та гостра захворюваність на 27% вища, ніж в інтернаті-ліцеї, який знаходиться в помірно забрудненій зоні. Відзначено різницю в структурі захворюваності учнів в інтернатах-ліцеях порівняно зі звичайною школою-інтернатом: нейроциркуляторна дистонія зустрічається в 2,1 рази частіше, міопія – на 71,4%, сколіотична постава – на 44,3% більше.

  7. Апробація запропонованого комплексу оздоровчо-профілактичних заходів дозволила одержати позитивний соціальний ефект у вигляді покращення стану здоров’я учнів обстежених шкіл-інтернатів. Кількість школярів із середнім рівнем фізичного розвитку збільшилась на 8,5%, кількість гармонійно розвинених підлітків - на 10,3%. Кількість підлітків з доброю реакцією на дозоване фізичне навантаження підвищилася на 12,0%. Показники фізичної працездатності збільшились на 19,7%, показники інтелектуальної працездатності поліпшилися в 63,0% учнів. Загальна захворюваність зменшилась на 8,9%, кількість підлітків I групи здоров’я збільшилась на 13,3%, а III групи знизилась на 16,9%.

Публікації автора:

  1. Бутырская И.Б., Неуймина Г.И. Возрастная динамика некоторых показателей состояния здоровья подростков в зонах с различной экологической нагрузкой // Проблемы, достижения и перспективы развития медико-биологических наук и практического здравоохранения (Труды КГМУ. – Том 135. – Часть I). – Симферополь, 1999. – С. 336-340.

Здобувачем зібрано і оброблено матеріали з фізичного розвитку та розподілу учнів шкіл-інтернатів за групами здоровґя.

  1. Неуймина Г.И., Бутырская И.Б., Гук М.Г. Сравнительная оценка физического развития крымских школьниц // Гигиена населенных мест. – Вып.35. – Киев. – 1999. – С. 392-395.

Здобувачем проведено статистичне оброблення отриманих антропометричних даних з оцінки фізичного розвитку кримських дівчат.

  1. Бутырская И.Б. Динамика физического развития школьников Крыма // Гигиена населенных мест. – Вып.37. – Киев. – 2000. – С. 462- 465.

  2. Бутирська І.Б. Гігієнічна оцінка стану здоров’я підлітків, що проживають на територіях Криму з різними рівнями забруднення навколишнього середовища // Вісник Вінницького державного медичного університету. – 2001. – №1. – С. 236-238.

  3. Бутырская И.Б. Гигиеническая оценка условий обучения в крымских школах нового типа и их влияние на здоровье старших школьников // Гигиена населенных мест. – Вып.38. – Киев. – 2001. – С. 333-338.

  4. Бутырская И.Б. Возрастные особенности реакций старших школьников на оздоровительно-реабилитационные мероприятия в учебных заведениях интернатного типа (на примере Автономной Республики Крым) // Гігієна населених місць. – Вип.41. – Київ. – 2003. – С. 326-329.

  5. Бутирська І.Б. Оцінка стану здоров’я учнів молодшого і середнього шкільного віку, що проживають у регіонах з різним екологічним навантаженням (на прикладі Автономної Республіки Крим) // Науковий вісник Ужгородського університету, серія “Медицина”. – Випуск 15. – 2001. – С. 168-171.

  6. Бутырская И.Б. Гигиеническое обоснование коррекции условий обучения и укрепления здоровья школьников в Крыму // Матеріали науково-практичної конференції «Актуальні проблеми організації медичного забезпечення дітей та підлітків” – Харків: Інститут охорони здоров’я дітей та підлітків АМН України, 2002. – С. 54-59.

  7. Стандарты физического развития школьников Автономной Республики Крым: Метод. рекомендации / Неуймина Г.И., Бутырская Г.И., Лахно В.А. – Симферополь: Министерство здравоохранения АР Крым, Крымский медицинский университет. – 2002. - 30 с.

Здобувачем проведено статистичне оброблення даних з фізичного розвитку школярів Криму, виготовлено макет.