Денега Ольга Зінов'євна. Особливості функціонування і розвитку малих підприємств в умовах конкуренції : Дис... канд. наук: 08.06.01 - 2004.
Анотація до роботи:
Денега О.З. Особливості функціонування і розвитку малих підприємств в умовах конкуренції – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – Економіка, організація і управління підприємствами. – Хмельницький державний університет, Хмельницький, 2003.
Дисертацію присвячено теоретичним, методичним і практичним питанням функціонування і розвитку малих підприємств в умовах конкуренції.
В роботі досліджені існуючі теоретичні підходи до розгляду поняття “підприємець”, “підприємницька діяльність”, “мале підприємство”, запропонована власна класифікація і зміст даних категорій. Виявлені регіональні фактори формування сектору малого підприємства, оцінений їх вплив на особливості функціонування малих підприємств за напрямами економічної діяльності. Розроблений метод інтегральної оцінки результатів функціонування малих підприємств регіону, що дозволяє провести позиціювання згідно ступеню розвитку малих підприємств в регіоні на матриці “балансування”. Розроблена методика оцінки потенціалу до підприємництва на базі системи комплексних показників, яка включена у модель функціонування і розвитку малого підприємства з огляду на етапи його життєвого циклу та тип конкурентного ринку.
У дисертації наведене теоретичне узагальнення та новий розв’язок наукового завдання, що виявлений у розробці теоретико-методологічних і практичних рекомендацій щодо вдосконалення процесів планування розвитку малих підприємств. Сформульовані висновки і рекомендації щодо наукового і практичного використання одержаних рекомендацій висвітлюють найбільш важливі наукові і практичні результати.
У дисертації набула подальшого розвитку класифікація поняття “підприємець” і “підприємництво”, “принципи підприємництва”, “мале підприємство”, які відповідають сучасним умовам.
З нових позицій обґрунтовані понять “розвиток” і “функціонування” для малих підприємств, визначаючи, що розвиток вказує на внутрішній процес, тоді як функціонування обумовлено впливом зовнішньо керованого фактора.
Виявленні регіональні фактори формування сектору малого підприємства (природнокліматичні умови, сезонність, освітній компонент) та оцінений їх вплив на особливості розвитку та функціонування малих підприємств за напрямами економічної діяльності.
З нових позицій визначенні концепції та шляхи вирішення проблем розвитку малих підприємств на конкурентному ринку мезо- та мікрорівня.
Розроблений метод інтегральної оцінки результатів функціонування малих підприємств регіону, який об’єднує коефіцієнти матеріаломісткості, зарплатоміскості, трудомісткості, витратоміскості, екологічності, інноваційності.
Розширений зміст поняття “тактичне планування”, його методологія, методика та технологія (стосовно конкуруючих малих підприємств), яке розглядається як цілеспрямована синергічна діяльність з інтеграції підприємницьких зусиль для систематичного виконання робіт, орієнтованих на виконання короткотермінової конкретно поставленої задачі.
Вперше розроблена методика оцінки потенціалу до підприємництва на базі системи комплексних показників можливостей до підприємницької діяльності: професійних, психологічних, фізичних, фінансово-матеріальних, інтелектуальних, етичних, комунікативно-інформаційних. Кожен з показників структурований і оцінюється в бальній системі, що на основі сполучення з здатністю до розвитку дозволяє визначити тактики розвитку малого підприємства.
Вперше розроблена модель управління функціонуванням і планування розвитком малого підприємства з огляду на етапи його життєвого циклу та тип конкурентного ринку, що дає тактику розвитку на основі розрахунку показників стійкості функціонування (рентабельність активів, операційний важіль, норма прибутку; Z-модель Альтмана), стійкості розвитку (період підготовки нових виробів, період знаходження у виробництві, кількість модифікованих (нових виробів), запитаних ринком) та потенціалу до підприємництва.
Публікації автора:
в наукових фахових виданнях:
Денега О.З. Проблемы развития малых предприятий в условиях
конкуренции // Вісник Технологічного університету Поділля.-2000.-№3.- Ч.1.-С. 68-71.
2. Денега О.З. Бізнес-планування – вирішальний фактор підприємницького успіху // Вісник Технологічного університету Поділля.-2000.-№4.- Ч.3.-С. 113-117.
Денега О.З. Місце організаційного плану і менеджменту в бізнес-плані // Економіка: проблеми теорії та практики. – Дніпропетровськ: “Наука і освіта”. – 2000. – С. 58-64.
Денега О.З. Аналіз стану зайнятості на малих підприємствах у регіональному розрізі ринка праці // Соціально-економічні аспекти промислової політики. Соціально-трудові відносини в сучасних економічних умовах: Зб. наук. пр. Т.2. / НАН України. Ін-т ек-ки пром-ті; Редкол. Амоша А.І. – Донецьк, 2001 р. – С. 278-284.
Денега О.З. Розвиток малого бізнесу на Хмельниччині: стан, проблеми перспективи // Науково-виробничий журнал “Держава та регіони”- №3, 2001 – С.106-109.
Денега О.З. Дотримання прав робітників малих підприємств в сучасних умовах господарювання // Наукові праці Донецького державного технічного університету. Серія економічна. Випуск 37. – Донецьк, ДонНТУ, 2001р. – С. 162-169.
Денега О.З. Малий бізнес: проблеми та їх вирішення // Збірник наукових праць Українського державного морського технічного університету. – Миколаїв: УДМТУ, 2002. - № 1 (379). – С.130-134.
Денега О.З. Еколого-економічний розвиток у Хмельницькому регіоні і малі підприємства // Економіка: проблеми теорії та практики. Збірник наукових праць. Випуск 177: В 2 т. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2003. – Том І. – С. 123-128.
Денега О.З. Економетричний аналіз соціально-економічного розвитку Хмельницького регіону й освітня політика // Науково-практичний журнал “Регіональні перспективи”. – 2003. - № 2-3 (27-28). – С. 218-222.
Денега О.З. Особливості планування на малих підприємствах // Вісник Технологічного університету Поділля. – 2003. - №2. – Т.I. – С. 123-126.
Додаткові публікації:
Денега О.З. Методичні підходи визначення конкурентоспроможності малих підприємств (на прикладі аптечної сфери) // Праці Першої міжнародної другої всеукраїнської наукової конференції студентів та молодих вчених “Управління розвитком соціально-економічних систем: глобалізація, підприємництво, стале економічне зростання”. Частина 2. / ред. кол. Ступін О.Б. (голова), Александров І.О. (заст.гол.) – Донецьк: ДонНУ, 2001р. – С. 99-102.
Денега О.З. Проблеми вибору і застосування маркетингової стратегії малими підприємствами // Матеріали Першої всеукраїнської науково-практичної конференції “Україна наукова “2001” Том 11. Економічні науки. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2001. – С. 3-4.
Денега О.З. Комплексний підхід до значення малого підприємництва в сучасному суспільстві // Матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції “Наука і освіта-2002”. – Том 9. Економіка, - Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2002. – С. 36-37.
Денега О.З. “Важливість-ефективність”: регіональний аспект // Матеріали Х Міжнародно-практичної конференції 12-13 квітня 2002 р. / за ред. В.Г. Герасимчука. – К.: ІВЦ “Видавництво “Політехніка”, 2002. - С. 86-87.
Денега О.З. Регресійний аналіз соціально-економічних явищ у сфері малих підприємств на Хмельниччині // Материалы Всеукраинской Крымской научно-практической конференции «Управление региональным развитием» - Сімферополь: «Крымская академия природоохранного и курортного строительства», 2003 – С. 32-38.
Денега О.З. Управління результатами діяльності малих підприємств на Хмельниччині // Тиждень економіки ДНУ: матеріали доповідей. Випуск 2. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2003. – С. 23-24.