Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


Казаннікова Олена Василівна. Особливості інтелектуального розвитку тривожних дітей 6-8-річного віку. : Дис... канд. наук: 19.00.07 - 2008.



Анотація до роботи:

Казаннікова О. В. Особливості інтелектуального розвитку тривожних дітей 6–8-річного віку. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07. – педагогічна та вікова психологія. – Інститут психології імені Г. С. Костюка АПН України, Київ, 2008.

Дисертаційне дослідження присвячено аналізу впливу тривожності на інтелектуальний розвиток учнів молодшого шкільного віку. В роботі систематизовано основні теоретичні та експериментальні підходи до розв’язання зазначеної проблеми, висувається й обґрунтовується положення про існування певних особливостей співвідношення перебігу інтелектуального розвитку 6–8-річних школярів і проявів тривожності.

У роботі розроблена й апробована програма корекції надмірної тривожності учнів молодшого шкільного віку, яка підтвердила свою ефективність в практиці навчально-виховного процесу початкової школи.

У висновках підбиваються підсумки проведеного теоретико-експериментального дослідження, результати якого підтвердили висунуту гіпотезу, окреслюються перспективи подальшого дослідження порушеної проблеми.

Узагальнення результатів дослідження дозволило дійти таких висновків:

  1. У дослідженні встановлено, що у молодшому шкільному віці тривожність виникає внаслідок фрустрації потреби в захищеності з боку найближчого оточення. Показано, що висока тривожність чинить деструктивний вплив на інтелектуальний розвиток, передусім у напружених ситуаціях, рівень розумової працездатності, викликає невпевненість учнів у власних можливостях, обмежує простір між персональної взаємодії.

  2. Констатовано, що прояви високої тривожності виявляються у доволі значної частини учнів перших (27 %), других (29 %) і третіх (30 %) класів, що вказує на те, що з віком прояви тривожності виявляють тенденцію до підвищення. Показано, що збільшення кількості учнів із вираженою тривожністю зумовлено як соціально-психологічними чинниками, так і особливостями впливу шкільного та родинного середовища.

  3. Встановлено кореляційний зв’язок між високою тривожністю та показниками інтелектуального розвитку. Зокрема, висока тривожність чинить гальмуючий вплив на загальний інтелектуальний розвиток, що призводить до певного його відставання від нормативного. У свою чергу, неуспіх в інтелектуальній діяльності детермінує підвищення тривожності.

  4. Встановлено, що високий рівень тривожності зумовлює специфічні особливості перебігу інтелектуального розвитку молодших школярів, що виявляється у:

    • низькому рівні пізнавальній активності;

    • несформованості контролю над всіма ланками інтелектуального процесу;

    • схильності до шаблонів;

    • слабкому аргументуванні відповідей;

    • залежності від думки дорослого.

Доведено, що зазначені особливості, детерміновані високою тривожністю, яка має тенденцію до посилення.

  1. Оптимізація процесу інтелектуального розвитку можлива за умови впровадження спеціальних психокорекційних заходів. Обґрунтовано, що запропонована у дослідженні психокорекційна програма сприяє істотним позитивним змінам інтелектуального розвитку молодших школярів, а також базових особистісних якостей, зокрема, упевненості у собі, рівня домагань і мотивації досягнення, що дозволяє рекомендувати створену програму в практику психологічної служби початкової ланки освіти.

Очевидно, що проведене дослідження не вичерпує усіх аспектів порушеної проблеми. Актуальною залишається проблема створення і верифікації програми в формі цілісної технології діагностики і прогнозування досліджуваного феномену впродовж усього часу перебування учня у стінах загальноосвітнього навчального закладу.

Публікації автора:

І. У фахових виданнях, що входять до переліку ВАК України:

  1. Казаннікова О. В. Проблема співвідношення інтелектуальної та афективної сфер особистості / О. В. Казаннікова // Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. Проблеми загальної та педагогічної психології / ред. С. Д. Максименка. – К. : Гнозіс, 2006. – Т. VIII. – вип. 4. – C. 155–159.

  2. Казаннікова О. В. Особливості інтелектуальної діяльності тривожних дітей / О. В. Казаннікова // Збірник наукових праць Інституту психології
    ім. Г. С. Костюка АПН України. Проблеми загальної та педагогічної психології / ред. С. Д. Максименка. – К. : Гнозіс, 2006. – Т. VIII. – вип. 5. – C. 119–123.

  3. Казаннікова О. В. Особливості інтелектуальної діяльності імпульсивних дітей / О. В. Казаннікова // Збірник наукових праць Інституту психології
    ім. Г. С. Костюка АПН України. Проблеми загальної та педагогічної психології / ред. С. Д. Максименка. – К. : Гнозіс, 2006. – Т. VIII. – вип. 6. – C.123–127.

  4. Казаннікова О. В. Взаємозв’язок афективних чинників та інтелектуальної діяльності невстигаючих молодших школярів / О. В. Казаннікова // Корекційна та спеціальна психологія : зб. наук. праць НПУ ім. М. П. Драгоманова. – К.,
    2006. – серія 19, вип. 5. – C. 123–128.

  5. Казаннікова О. В. Дослідження впливу тривожності на інтелектуальну діяльність дітей / О. В. Казаннікова // Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. Проблеми загальної та педагогічної психології / ред. С. Д. Максименка. – К. : Гнозіс, 2007. Т. IX, ч. 5. –
    C. 165–169.

ІІ. У матеріалах конференцій та семінарів:

  1. Казаннікова О. В. Особливості інтелектуального розвитку шестирічних дітей із затримкою психічного розвитку / О. В. Казаннікова // Формування ціннісних орієнтацій молодших школярів у європейському контексті : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (Херсон, 19–20 квітня 2004 р.) / М-во освіти і науки України, Херсонськ. держ. ун-т. – Херсон : Айлант, 2004. – С. 138–142.

  2. Казаннікова О. В. Проблема дезадаптації на початку навчання в середній школі / О. В. Казаннікова. // Наступність і перспективність у навчанні між початковою школою та середньою ланкою освіти : матеріали регіональної науково-практичної конференції (Херсон, 7–8 квітня 2005 р.) / М-во освіти і науки України, Херсонськ. держ. ун-т. – Херсон : Видавництво ХДУ, 2005. –
    C. 5–11.

  3. Казаннікова О. В. Суб’єктивні та об’єктивні чинники дитячої тривожності / О. В. Казаннікова // Підготовка фахівців освіти в контексті вимог Болонської угоди: матеріали II-х Міжнародних педагогічних читань (Херсон, 16–17 травня 2006 р.) / М-во освіти і науки України, Херсонськ. держ. ун-т. – Херсон : Айлант, 2006. – С. 61-63.

ІІІ. Публікації в інших виданнях:

  1. Казаннікова О. В. Діагностика та корекція тривожності у дітей молодшого шкільного віку: методичні рекомендації / О. В. Казаннікова; Херсонський державний університет. – Херсон : Айлант, 2006. – 24c.