Проведений аналіз низки психолого-педагогічних досліджень, спрямованих на вивчення вікових аспектів засвоєння навчальної діяльності та опосередкованих нею форм поведінки особистості дозволив уточнити та розмежувати зміст понять „мотив”, „мотивація”, „учіння”, „мотивація учіння”, „досягнення успіху”, „особистісна тривожність”, „нормативна й девіантна поведінка” та інші, які є ключовими для теоретичного розуміння та практичного застосування в процесі об’єктивації мотивації учіння підлітків з девіантною поведінкою. Детальне ознайомлення з науковою літературою та практичним досвідом роботи педагогічних колективів навчальних закладів засвідчило, що проблема вивчення мотивації учіння підлітків з поведінковими відхиленнями ще не отримала достатнього науково-практичного розв’язання, хоча певна теоретико-методична база для вирішення цих завдань вже існує, але кожен з його аспектів здійснюється в контексті окремих напрямків дослідження. Наявні теоретико-практичні розробки та проведене експериментальне дослідження дало можливість створити модель детермінації структури мотивації учіння підлітків, у яку входять такі компоненти-чинники: особистісні, соціально-психологічні та психолого-педагогічні. Ця модель може бути прийнята за основу для здійснення навчально-виховних і превентивно-корекційних психолого-педагогічних впливів у професійній діяльності вчителя загальноосвітньої школи. Відмінності в структурі мотивації учіння підлітків з нормативною й девіантною поведінкою проявляються у рівнях дієвості зазначених чинників і значущості окремих мотивів для цих категорій учнів.
Визначення рівнів мотивації учіння здійснювалось за наступними критеріями: значущість мотиву, рівень досягнення успіху, актуальність потреби у схваленні й інтенсивність особистісної тривожності. Експериментально виявлено прояви трьох (низького, середнього та високого) рівнів сформованості мотивації учіння підлітків з нормативною й девіантною поведінкою. Об’єктивними умовами продуктивного забезпечення навчально-виховної та профілактико-корекційної роботи, спрямованої на формування мотивації учіння підлітків, є співпраця психолога та вчителя. Останній насамперед має виробити відповідну стратегію й тактику повсякденного, послідовного формування високого рівня відповідної мотивації у підлітків як з нормативною, так і девіантною поведінкою.
Доведено, що позитивна динаміка зміни рівнів мотивації учіння підлітків з девіантною поведінкою суттєво зменшує кількість дітей групи ризику, збільшуючи показник нормативних. Результати формувального експерименту дають підстави пропонувати для широкого впровадження у практику шкільної програми систему апробованих у роботі превентивно-корекційних заходів. Теоретико-експериментальне дослідження сприяло формулюванню психолого-педагогічних рекомендацій вчителям і значущим дорослим щодо формування пізнавального інтересу підлітків, орієнтацією їх на досягнення успіху, зняття особистісної тривожності, використовуючи при цьому принцип позитивного підкріплення тощо. Ефективність здійснення превентивно-корекційних заходів у значній мірі обумовлена процесом актуалізації в свідомості підлітків індивідуально-особистісних якостей, властивостей і характеристик значущих для них дорослих.
Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів цієї наукової проблеми. У подальшому ґрунтовного вивчення вимагають, зокрема, питання організації навчально-виховної роботи, спрямованої на підвищення рівня мотивації учіння підлітків з девіантною поведінкою; пошуку адекватних критеріїв і методів формування мотивації учіння у цієї категорії учнів при вивченні окремих навчальних дисциплін та інші. Основні результати дослідження висвітлені в таких публікаціях автора: Сичова Н.Г. Мотиви учіння як основа інтелектуального розвитку підлітків на Буковині // Матеріали міжнародної науково-практичної конференції (15 – 18 травня 1996 р.). – Чернівці – Київ: ЧДУ ім. Ю.Федьковича, 1996. – С. 266-272. Рудюк Н.Г. Вікові особливості як чинник формування девіантної поведінки підлітків // Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (18 – 19 травня 2000 р.): Наукові записки Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України (за матеріалами виступів учасників конференції „Українська еліта та її роль в державотворенні”). – К., 2000. – С. 201-206. Рудюк Н. Г. Поняття мотиву і мотивації в сучасній психології // Психологія. Збірник наукових праць. НПУ імені Д.П.Драгоманова, 2001. – Вип. 14. – С. 44-51. Апетик Н.М., Рудюк Н.Г. Особливості мотивації навчальної діяльності підлітків // Психологія у XXI столітті: перспективи розвитку: Матеріали VI Костюківських читань (28-29 січня 2003 р.). – Т.1. – К.: Міленіум, 2003. - С. 101-105. Гуцуляк Н.М., Рудюк Н.Г. Алкоголізація та вживання наркотичних засобів сучасними підлітками // Психологія. Збірник наукових праць. – К.: НПУ імені М.П.Драгоманова, 2004. – Випуск 24. – С. 176-183. Рудюк Н.Г. Рівні сформованості тривожності дітей підліткового віку // Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. Серія № 12. Психологія: Зб. наукових праць. – К.: НПУ імені М.П.Драгоманова, 2004. - № 2 (26). – С. 203-211. Рудюк Н.Г. Соціально-психологічні особливості мотивації успіху підлітків // Вісник Харківського національного університету. Психологія: Зб. наукових праць. – Харків: ХНУ, 2005. - № 653. – С.182-186. Гуцуляк Н., Рудюк Н. Специфіка попередження поведінкових відхилень неповнолітніх // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції „Підготовка соціальних педагогів у вищій школі до здійснення соціального супроводу кризових категорій населення” (14-15 жовтня 2004 року Чернівці). Науковий вісник ЧНУ: Збірник наукових праць. - Вип. 244: Педагогіка та психологія. – Чернівці: Рута, 2005. – С. 50-55. Гуцуляк Н.М., Рудюк Н.Г. Теоретичні підходи до розуміння понять “норма” та “девіація” в психології // Наукові записки. Серія „Психологія і педагогіка”. – Острог: Вид-во НУ „Острозька академія”, 2006. – Вип. 6. – Ч.2. – С.62-71. Гуцуляк Н.М., Ніколенко О.С., Рудюк Н.Г. Мотивація навчальної діяльності як умова попередження девіантної поведінки підлітків // Науковий вісник Чернівецького університету: Збірник наукових праць. – Вип. 284: Педагогіка та психологія. – Чернівці: Рута, 2006. – С. 27-32. Рудюк Н.Г. Тренінг формування мотивації учіння підлітків. – Чернівці: Рута, 2006. – 40с. Рудюк Н.Г. Формування соціально-бажаної мотивації учіння підліків-девіантів // Проблеми загальної та педагогічної психології: Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України / За ред. Максименка С.Д. – К., 2006. –
|