Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


Бідна Інна Семенівна. Особливості прояву оперативного мислення студентів гуманітарних спеціальностей у процесі вирішення комп'ютерних задач : Дис... канд. наук: 19.00.07 - 2009.



Анотація до роботи:

Бідна І. С. Особливості прояву оперативного мислення студентів гуманітарних спеціальностей у процесі вирішення комп’ютерних задач. Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук зі спеціальності 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. – Південноукраїнський державний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського, Одеса, 2009.

Дисертацію присвячено дослідженню особливості вираженості оперативного мислення в студентів-гуманітаріїв у процесі рішення комп’ютерних задач. У роботі уточнено зміст поняття «оперативне мислення», розкрито його структуру. Досліджено вплив комп’ютерних технологій на розумову сферу студентів, який обумовлюється специфікою комп’ютерних задач й умовами їх вирішення, визначено ключові моменти змісту комп’ютерної задачі.

Розроблено комплекс експериментальних комп’ютерних задач для дослідження оперативного мислення в студентів-гуманітаріїв у навчально-професійній діяльності. Установлено взаємозв’язки між різними рівнями оперативного мисленням та його когнітивним, операціональним й індивідуально-особистісним компонентами.

Проаналізовано ефективність використання комп’ютерних задач у формуванні основ операційного мислення в студентів гуманітарних спеціальностей. Виявлено, що запропонована система комп’ютерних задач може виступати не лише як певна психолого-педагогічна технологія, але й як інструмент його діагностики на різних етапах навчально-професійної діяльності студентів.

У дисертації подано теоретичне узагальнення та емпіричне розв’язання проблеми розвивального ефекту рішення комп’ютерних задач у становленні оперативного мислення в студентів гуманітарних спеціальностей. Висвітлення цієї проблеми зокрема передбачало: уточнення змісту поняття «оперативне мислення», розгляд його структурних компонентів, особливостей його прояву в студентів-гуманітаріїв, розробку й апробацію комп’ютерних задач з розвитку оперативного мислення під час їх рішення. Узагальнення результатів теоретико-емпіричного дослідження підтвердило наші наукові припущення і дало підстави для таких висновків.

1. Розгляд теоретико-методологічних підходів у дослідженні оперативного мислення в навчально-професійній діяльності студентів дозволив уточнити зміст цього феномену, тобто тлумачити його як структурно-цілісний процес, що забезпечує регулювання, декодування й прийняття рішень в умовах обмеження часу. При цьому рішення задачі або проблемної ситуації за таких умов є основною функцією оперативного мислення. З’ясовано, що оперативне мислення студентів переважно може реалізовуватися на рівні операціонального, когнітивного й індивідуально-особистісного компонентів, пов’язаних між собою. Установлено, що такі когнітивні особливості, як-от: гнучкість і критичність мислення та емоційна стійкість, як властивості особистості, виступають у цьому процесі важливими ознаками. Виявлена провідна роль операційного компоненту у структурі оперативного мислення в процесі рішення компютерних задач студентами.

2. Розкрито вплив комп’ютерних технологій на розумову сферу студентів, зумовлений специфікою комп’ютерних задач й умовами їх вирішення. При цьому з’ясовано, що найбільше він позначається як на характеристиках самого процесу мислення (оперативності, креативності, гнучкості, візуальності тощо), так і на певних особистісних спрямуваннях (мотиву, захопленості, емоційної стійкості та інше).

3. На підставі теоретичних й емпіричних результатів дослідження визначено такі ключові моменти змісту комп’ютерної задачі, як мета, якої потрібно досягнути в певних інформаційних умовах, та комбінування проблемних моментів, співвідношення між якими може змінюватися залежно від специфіки умов і суб’єктивного досвіту студентів. Їх урахування дозволило створити низку експериментальних комп’ютерних задач для дослідження оперативного мислення в студентів-гуманітаріїв у навчально-професійній діяльності. До них було віднесено систему задач, що моделюють роботу студентів з комп’ютером на основі взаємодії з графічним інтерфейсом. Запропоновані задачі та процедурні прийоми аналізу їх виконання дозволяють визначати особливості операціонального компонента оперативного мислення і фіксувати їх відображення в графічній формі.

4. Кореляційний аналіз дав змогу відстежити спрямованість і наявність зв’язків між показниками різного рівня оперативного мислення та його когнітивного, операціонального й індивідуально-особистісного компонентів, що знайшло своє відображення у специфіці їх прояву та активізації цього процесу в студентів під час продуктивного рішення комп’ютерних задач.

5. Результати застосованого методу рішення комп’ютерних задач виявили, що ступінь прояву оперативного мислення в студентів-гуманітаріїв знаходиться переважно на середньому та нижче від середнього рівнях, на відміну від студентів технічних спеціальностей, у яких ці показники перебувають на середньому та вище від середнього рівнях.

6. У дослідженні доведено, що розроблений та апробований метод побудови експериментальних кривих за критеріями «рухливості моторики руки та зорово-моторних дій» дозволяє з достатньою вірогідністю характеризувати складність комп’ютерної задачі й здійснити психологічний аналіз розвитку операціонального компонента оперативного мислення в студентів-гуманітаріїв, чітко виявити й діагностувати труднощі й помилки засвоєння студентами способів вирішення комп’ютерних задач у навчальній діяльності. Так, задачі типів «сумісна зверху» й «сумісна знизу» дають найбільший результат у розвитку операціонального компонента оперативного мислення порівняно із задачами типів «несумісна зверху» й «несумісна знизу».

7. Доведено, що розвивальний ефект використання комп’ютерних задач сприяє позитивному формуванню основ оперативного мислення, що позначається на зменшенні часу їх рішення, оптимізації рухових й зорових дій на рівні операціонального й індивідуально-особистісного компонентів. Розроблена система комп’ютерних задач слугує певною психолого-педагогічною технологією, а також інструментом його діагностування на різних етапах навчально-професійної діяльності студентів-гуманітаріїв.

Перспективу подальшого дослідження означеної проблеми вбачаємо в розкритті особливостей оперативного мислення під час аналізу стратегій рішення комп’ютерних задач в аспекті: по-перше, як певної здібності людини до діяльності в системі профорієнтації, професійного відбору; по-друге, як візуальної його специфіки та креативності цього мислення в системі психолого-педагогічних умов, орієнтованих на вдосконалення навчально-професійної підготовки студентів різних спеціальностей.

Публікації автора:

1. Бедная И. С. Общая характеристика надежности в системе человек-компьютер / И. С. Бедная // Наука і освіта. – 2004. – №8–9. – С. 58–61.

2. Бедная И. С. Исследование процесса решения компьютерных задач / И. С. Бедная, Т. Сенгупта // Наука і освіта. – 2005. – №7–8. – С. 82–84.

3. Бедная И. С. О системно-структурном анализе надежности решения компьютерных задач / И. С. Бедная // Наука і освіта. – 2006. – №1–2. – С. 58–60.

4. Bedna I. Analysis of students functional state during computer training / L. Chainova, D. Yakovetc, I. Bedna // HCI International 11th International Conference on Human-Computer Interaction, Las Vegas – 2005. – pp. 311–321.

5. Bedna I. Systems-structural analysis of HCI task and reliability assessment / I. Bedna, W. Karwowski, O. Chebykin// Meetinq Diversity in Erqonomics, Maastricht – 2006. – pp. 187–193.

6. Bedna I. Study of computer based tasks during skill acquisition process / I. Bedna // Ahfe International 2nd International Conference on Applied Human Factors and ergonomics, Las Vegas – 2008. – pp. 245–257.