Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Медичні науки / Гігієна


Тимощук Оксана Василівна. Особливості психофізичного розвитку дітей 6-10 років у різних клімато- географічних і соціальних умовах Прикарпаття в онтогенезі : дис... канд. мед. наук: 14.02.01 / Івано-Франківський держ. медичний ун-т. — Івано-Франківськ, 2006. — 338арк. : табл. — Бібліогр.: арк. 224-261.



Анотація до роботи:

Тимощук О. В. Особливості психофізичного розвитку дітей 6-10 років у різних клімато-географічних і соціальних умовах Прикарпаття в онтогенезі. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата медичних наук за спеціальністю 14.02.01 – гігієна. – Львівський національний медичний університет імені Данила Галицького, Львів, 2006.

Дисертація присвячена розв’язанню актуального гігієнічного завдання - встановленню особливостей психофізичного розвитку дітей 6-10 років у різних клімато-географічних і соціальних умовах Прикарпаття в онтогенезі для наукового обґрунтуваня заходів щодо оптимізації психофізичної готовності дітей до навчальної діяльності у початковій школі. На основі гігієнічної оцінки соціально-побутових умов життя, сучасного шкільного середовища, стану здоров’я, в тому числі фізичного, біологічного та психофізичного розвитку дітей, встановлено особливості шкільної зрілості дітей Прикарпаття. Визначено морфофункціональний стан, рівень біологічного та психофізіологічного розвитку обстежених дітей за результатами дослідження основних властивостей центральної нервової системи, уваги, пам’яті, мислення, психоемоційного стану та мотиваційних аспектів психологічної готовності дітей до систематичного навчання у початковій школі.

Розроблено, науково обгрунтовано та впроваджено в практику регіональні стандарти комплексної оцінки фізичного розвитку дітей 6-10-річного віку Прикарпаття.

На основі проведених комплексних досліджень вирішено актуальне наукове завдання щодо встановлення особливостей психофізичного розвитку дітей 6-10 років у різних клімато-географічних і соціальних умовах Прикарпаття в онтогенезі для наукового обґрунтуваня заходів щодо оптимізації психофізичної готовності дітей до навчальної діяльності.

1. Провідні клімато-географічні фактори (висота над рівнем моря, середньорічні і середньомісячні температури, середньорічна кількість опадів, середньорічна відносна вологість повітря, середньорічна швидкість вітру) характеризуються суттєвими територіальними відмінностями в залежності від зони Прикарпаття.

2. На стан психофізичного розвитку школярів початкової школи впливають соціально-побутові умови проживання: кількість членів сім’ї (до дев’яти чоловік), конфліктна і неспокійна сімейна обстановка, шкідливі звички батьків, тимчасова або постійна відсутність роботи, незадовільний матеріальний стан, нерегулярний режим харчування дітей.

3. Стан умов навчання в школах не забезпечує комфортні умови для учасників навчального процесу: у передгірській зоні і в зоні гірських Карпат – до 87,0 % шкіл і харчоблоків знаходяться в пристосованих приміщеннях з незадовільною матеріально-технічною базою; система водопостачання децентралізована, середня площа класу та рекреаційних приміщень є найнижчою; дискомфортний мікроклімат; три четверті загальноосвітніх навчальних закладів не відповідають гігієнічним нормативам за штучним освітленням, майже половина – за природним освітленням; 82,3 % шкіл мають застарілі, зношені меблі; харчування шестирічних дітей організовано незадовільно.

4. Функціональна готовність до систематичного навчання у початковій школі серед дітей Прикарпаття характеризується тенденцією до територіальних, вікових та статевих відмінностей. Недостатня функціональна готовність до систематичного навчання у школі характерна для 16,2 % дівчаток і 18,8 % хлопчиків із зони гірських Карпат.

5. Однією з характерних особливостей дітей під час навчання у початковій школі є прогресивне зростання показників фізичного та біологічного розвитку. При цьому виявляються суттєві територіальні відмінності: за фізіометричними показниками переважають діти із передгірської зони і зони гірських Карпат, за соматометричними – міські школярі.

6. Територіальні відмінності у рівнях захворюваності за даними медичних оглядів характерні для інфекційних та паразитарних хвороб, дифузного зобу, хвороб ока та придаткового апарату, хронічного риніту, назофарингіту, фарингіту, карієсу зубів та сколіозу. Відмічається достовірне зростання протягом навчання відсотка школярів з хронічними захворюваннями серед сільських дітей рівнинного Придністров’я та міських дітей. Розроблені таблиці для комплексної оцінки морфо-функціонального стану, рівня біологічного розвитку та стану здоров’я дітей 6-10 років різних зон Прикарпаття рекомендується використовувати під час медичних оглядів даного контингенту дітей.

7. У процесі навчання в початковій школі як серед дівчаток так і хлопчиків, як міської, так і сільської місцевості переважають збуджувальні процеси у корі головного мозку внаслідок навчального навантаження. Подовження латентного періоду сенсомоторних реакцій в динаміці робочого дня у 1-му і 2-му класах свідчать про незрілість основних властивостей нервової системи та появу втоми. Суттєвих статевих, вікових і територіальних відмінностей між показниками суб’єктивної оцінки самопочуття, активності та настрою не встановлено.

8. Протягом навчання в початковій школі, особливо у дітей із передгірської зони та зони гірських Карпат, знижується загальна розумова працездатність, стійкість уваги, концентрація і переключення уваги в динаміці робочого дня; появляються ознаки перевтоми організму (до 59,0 % дітей) за показниками продуктивності механічної, образної та вербально-логічної пам’яті; психоемоційний стан характеризується високими рівнями особистісної тривожності. На час закінчення початкової школи більшість обстежених дітей мають середній рівень інтелектуального розвитку. Відмічено статеві відмінності за показниками коефіцієнта інтелекту між хлопчиками (88,1±1,9) ІQ і дівчатками (95,4±3,0) ІQ гірських Карпат.

9. Перебіг адаптаційних процесів до клімато-географічних умов Прикарпаття, соціально-побутових умов, умов шкільного середовища та організації навчання у початковій школі на основі розрахунку узагальнених індексів психофізіологічної адаптації має нестабільний характер з напруженням адаптивних механізмів. Найнижчий показник адаптації – у міських дітей м. Івано-Франківська. У порівнянні з ними, сільські діти ліпше переносять шкільне навантаження, особливо діти із зони гірських Карпат (р<0,05). Результати пропонується використовувати для оцінки адаптації організму дитини до нової структури і змісту навчання, під час складання нових програм навчання та оздоровлення дітей, під час диспансеризації.

Для своєчасної корекції планів медичного забезпечення під час проведення поглиблених медичних оглядів особливу увагу необхідно приділяти виявленню донозологічних станів, встановленню факторів ризику, групи здоров’я, групи для занять фізкультурою, визначенню гармонійності фізичного розвитку та групи меблів, складанню індивідуального плану оздоровлення для диспансерних хворих.

Публікації автора:

1. Тимощук О. В. Психофізіологічна готовність дітей до навчання в школі // Гігієна населених місць. – Вип. 41. – К., 2003. – С. 311-314.

2. Взаємозв'язок морфологічних параметрів шести-семирічних дітей з їхнім біологічним віком / Мізюк М. І., Заяць Л. М., Суслик З. Б., Галаган С. І., Загайкевич І. С., Дерпак В. В., Тимощук О. В., Кіріяк О. П. // Гігієна населених місць: Зб. наук. пр. – К., 2003. – Вип. 41. – С. 307-311. (Здобувач провела обстеження дітей 6-7-річного віку, статистичну обробку отриманих даних, сформулювала висновки, оформила статтю до друку).

  1. Вплив нової структури і змісту навчання на стан організму дітей / Мізюк М. І., Заяць Л. М., Тимощук О. В., Суслик З. Б., Галаган С. І., Загайкевич І. С., Дерпак В. В., Кіріяк О. П. // Гігієна населених місць: Зб. наук. пр. – К., 2003. – Вип. 42. – С. 323-326. (Здобувач провела обстеження дітей, оцінку впливу нової навчальної програми на стан організму дітей).

4. Фізичний розвиток і стан організму дітей першого року навчання / Мізюк М. І., Суслик З. Б., Тимощук О. В., Заяць Л. М., Галаган С. І., Загайкевич І. С., Дерпак В. В., Кіріяк О. П., Погорілий М. П. // Буковинський медичний вісник. – 2003. – Т.7, № 4. – С. 17-19. (Здобувачеві належить ідея, методичний підхід, обстеження дітей першого року навчання, формулювання висновків, оформлення статті до друку).

5. Психофізіологічний розвиток шести-семирічних дітей Прикарпаття / Мізюк М. І., Тимощук О. В., Суслик З. Б., Заяць Л. М., Галаган С. І., Загайкевич І. С., Дерпак В. В., Кіріяк О. П. // Вісник Вінницького держ. мед. ун-ту. – 2003. - № 7, 2/2. – С. 879-880. (Здобувач провела обстеження першокласників, статистичну обробку отриманих даних, брала участь в обговоренні результатів і висновків, оформила статтю до друку).

6. Тимощук О. В. Антропометричні та фізіометричні показники дітей першого року навчання в Івано-Франківській області // Галицький лікарський вісник. – 2004. – Том 11, число 1. – С. 101-104.

7. Тимощук О. В. Соціально-гігієнічні аспекти способу життя дітей шести- і семирічного віку Прикарпатського регіону // Гігієна населених місць. – Вип. 43. – К., 2004. – С. 442-447.

8. Тимощук О. В. Зміни показників простої моторно-зорової та простої моторно-слухової реакції у школярів другого класу шкіл Прикарпатського регіону // Гігієна населених місць: Зб. наук. пр. – К., 2005. – Вип. 45. – С. 397-400.

  1. Комп’ютерна програма для обробки анкет з вивчення умов життя, соціального і матеріального стану дітей: А. с. про реєстрацію права на твір №9618 / Мізюк М. І., Тимощук О. В., Суслик З. Б., Грималівський В. М., Римарчук М. І.; 22. 03, 2004. – 1 с. (Здобувач сформулювала ідею, розробила програму комп’ютерної обробки анкет).

10. Проблеми у засвоєнні графічних навичок письма першокласниками і шляхи подолання / Мізюк М. І., Суслик З. Б., Галаган С. І., Загайкевич І. С., Тимощук О. В. // Актуальні питання гігієни та екологічної безпеки України: матеріали наук.-практ. конф. до 120-річчя з дня народження академіка О. М. Марзеєва, Київ, 24-25 квітня 2003 р. – К., 2003. – С. 172-173. (Здобувач провела статистичну обробку матеріалів, сформулювала висновки).

11. Гігієнічна оцінка стану харчування дітей першого року навчання в м. Івано-Франківську / Мізюк М. І., Суслик З. Б., Заяць Л. М., Галаган С. І., Загайкевич І. С., Тимощук О. В., Мікула Ю. С. // Харчування як фактор формування здоров’я населення: Матеріали міжнар. наук.-практ.конф. на честь 70-річчя розвитку гігієни харчування в Україні, Київ, 15-16 травня 2003 р. – К., 2003. – С. 64. (Здобувач провела статистичну обробку анкетних даних, сформулювала висновки, оформила статтю до друку).

12. Суслик Зоряна, Тимощук Оксана, Фіглевський Віталій. Вплив способу життя на фізичний розвиток і стан здоров’я дітей 6-7-річного віку” // VІІ Міжнародний медичний конгрес студентів і молодих учених: Матеріали конгресу, 21-23 травня 2003 р. – Тернопіль, 2003. – С. 305. (Здобувачеві належить ідея, проведення анкетування, формулювання висновків).

13. Тимощук Оксана, Римарчук Маріяна, Тимощук Мар’яна. Спосіб життя як один з найважливіших чинників впливу на стан здоров’я дітей 6-7-річного віку // ІV Міжнародна конференція студентів і молодих вчених „Медицина – здоров’я ХХІ сторіччя” 18-20 вересня 2003 р. – Дніпропетровськ, 2003. – С. 222-235. (Здобувач провела статистичну обробка даних, оформила матеріали до друку).

14. Тимощук О. В. Реактивна та особистісна тривожність як один з показників нейротизму молодших школярів Прикарпаття // Гігієнічні проблеми півдня України: Тези наук.-практ. конф., присвяченої 100-річному ювілею кафедри загальної гігієни Одеського державного медичного університету (1903-2003 рр.). – Одеса, 2003. – С. 283.

15. Вплив соціально-гігієнічних чинників на стан організму дітей 6-7-річного віку Прикарпатського регіону / О. В. Тимощук, З. Б. Суслик, М. І. Римарчук, М. В. Тимощук // Тези 58 наук.-практ. конф. студентів та молодих учених Нац. мед. ун-ту ім. О. О. Богомольця з міжнар. уч. «Актуальні проблеми сучасної медицини». - Київ, 28-31 жовтня 2003 р. – С. 259. (Здобувач провела статистичну обробку даних, оформила матеріали до друку).

16. Гігієнічні проблеми шкільної зрілості дітей Прикарпаття / Мізюк М. І., Суслик З. Б., Заяць Л. М., Тимощук О. В., Галаган С. І., Дерпак В. В., Загайкевич І. С., Кіріяк О. П., Погорілий М. П. // Матеріали ХІV з’їзду гігієністів України “Гігієнічна наука та практика на рубежі століть”, 19-21 травня 2004 року, Дніпропетровськ. – С. 204-207. (Здобувач провела статистичну обробку даних, оформила матеріали до друку).

17. Особливості психофізичного розвитку учнів початкової школи Прикарпаття / Мізюк М. І., Суслик З. Б., Тимощук О. В., Заяць Л. М., Дерпак В. В., Галаган С. І., Мельник В. І., Загайкевич І. С., Лімбах В. М. // Вплив екопатологічних чинників на стан здоров’я дітей: Матеріали Всеукраїнської наук.-практ. конф., 27-29 жовтня 2005 року, Тернопіль. – С. 93-94. (Здобувач провела статистичну обробку даних, сформулювала висновки, оформила матеріали до друку).

18. Регіональні стандарти для комплексної оцінки фізичного розвитку дітей 6-7-річного віку Прикарпаття (методичні рекомендації) / Мізюк М. І., Суслик З. Б., Тимощук О. В., Заяць Л. М., Галаган С. І., Загайкевич І. С., Дерпак В. В., Кіріяк О. П., Пантазі В. В., Яворський В. П., Власюк В. І., Недоступ М. О. // Івано-Франківська, 2003. – 25 с. (Здобувач провела статистичну обробку даних, оформила матеріали до друку).

19. Середні величини основних показників фізичного та біологічного розвитку дітей першого року навчання Прикарпатського регіону: Методичні рекомендації / Мізюк М. І., Суслик З. Б., Тимощук О. В., Кіріяк О. П., Орнат С. Я. - Київ, 2004. – 22 с. (Здобувач провела статистичну обробку даних, сформулювала висновки, оформила матеріали до друку).