Лисенко Людмила Миколаївна. Особливості розвитку емоційної пам'яті у старшокласників : дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / Харківський національний педагогічний ун-т ім. Г.С.Сковороди. — Х., 2007. — 195арк. — Бібліогр.: арк. 166-184.
Анотація до роботи:
Лисенко Л.М. Особливості розвитку емоційної пам’яті у старшокласників. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. – Харківський національний університет імені В.Н.Каразіна. - Харків, 2007.
Дисертація присвячена теоретичному узагальненню та емпіричному дослідженню проблеми розвитку емоційної пам’яті у старшокласників. У роботі здійснено вивчення сутності, вікові та психологічні особливості емоційної пам’яті, як чинника розвитку особистості в ранній юності. Представлено аналіз науково-теоретичних концепцій та підходів до вивчення даної проблеми у вітчизняній та зарубіжній психології. Розглянуто вікову динаміку емоційної пам’яті та особливості її прояву у старшокласників.
Визначено структурну характеристику емоційної пам’яті за такими критеріями, як стереотипність емоційної пам’яті, диференційованість емоційного досвіду людини, готовність до застосування емоційного досвіду, деталізація емоційного досвіду в негативному та позитивному почуттєвому варіанті - глибина та широта емоційного досвіду. На основі зазначених характеристик здійснена спроба розробки методів психологічної діагностики емоційної пам’яті. За результатами комплексного дослідження визначено рівні розвитку емоційної пам’яті у старшокласників. Результати застосування такого комплексу дають можливість як збагатити психологічну характеристику особистості старшокласника, так і створити програми розвитку особистості взагалі та емоційної пам’яті зокрема.
На основі існуючих методів психокорекційного впливу розроблено і апробовано розвивальну програму, яка спрямована на розвиток гнучкості поведінки, диференційованості емоційних проявів, розширення та поглиблення емоційного досвіду та активності його використання у життєвих ситуаціях. На основі аналізу результатів впровадження програми доведено її ефективність та позитивний вплив на особистісне зростання старшокласників.
У дисертації наведено теоретичне узагальнення і нове розв’язання проблеми особливостей розвитку емоційної пам’яті у старшокласників. Проблему частково вирішено в рамках розробки комплексу психодіагностичних методів з вивчення емоційної пам’яті та емоційного досвіду у старшому шкільному віці. Отримані результати дали змогу розробити програму спрямовану на розвиток емоційної пам’яті з урахуванням вікових особливостей. Узагальнення результатів дослідження дозволяє сформулювати наступні висновки:
Існуючі наукові підходи, зокрема асоціаністський, біхевіористський, психоаналітичний, гештальт напрямок, когнітивної психології, діяльнісний та системний підходи до дослідження емоційної пам’яті, дають можливість побудувати повну характеристику емоційної пам’яті та її відмінності від інших видів пам’яті.
Одним із структурних компонетів особистості старшокласника може виступати характеристика емоційної пам’яті та емоційного досвіду. Під емоційною пам’яттю ми розуміємо вид пам’яті, що виконує функції закріплення, збереження, відтворення та забування емоційних явищ у формі станів, процесів чи якостей. Емоційний досвід визначається як система емоцій та почуттів, які переживала людина в історії свого життя, що мають різну міру впливовості на теперішнє та майбутнє. Розвиток емоційної пам’яті – це розвиток системи процесів запам’ятовування, збереження і відтворення емоційно насиченої інформації, збагачення емоційного досвіду та збільшення рівня його дієвості.
Ефективне функціонування емоційної пам’яті проявляється у високій фективності запам’ятовування, збереження та відтворення різноманітних переживань, емоційних станів, почуттів і успішності їх застосування для ефективного здійснення різних видів діяльності.
Дослідження рівня розвитку емоційної пам’яті та емоційного досвіду має передбачати комплекс методів, який спрямований на визначення :
стереотипів емоційного досвіду, їх гнучкість і впливовість на поведінку та діяльність людини;
диференційованості емоційного досвіду людини;
готовності людини до застосування емоційного досвіду;
визначення міри деталізації емоційного досвіду в негативному та позитивному почуттєвому варіанті – глибину та широту емоційного досвіду;
здатності до відтворення емоційного досвіду у письмовому тексті;
здатності до відтворення емоційно насиченого тексту в умовах мнемічного та пізнавального завдання;
ефективності відтворення вербального матеріалу з частиною емоційно насичених слів.
Програма, спрямована на розвиток емоційної пам’яті школярів, повинна включати такі етапи: мотиваційний, основною метою якого є створення позитивного ставлення до участі в експерименті; інформаційний – головною метою якого є ознайомлення з поняттям емоційної пам’яті, історією її вивчення, механізмами функціонування; розвивальний, що має на меті розвиток основних якостей емоційного досвіду та емоційної пам’яті; метою регулятивного етапу є оволодіння способами використання емоційного досвіду в діяльності та для регуляції емоційних станів.
Результати стихійного становлення емоційної пам’яті та емоційного досвіду у старшокласників показують, що їх відрізняє низький рівень диференційованості, середній рівень глибини та широти емоційного досвіду, низький рівень готовності до застосування емоційного досвіду, низький та середній рівень відтворення емоційно насиченої інформації.
Цілеспрямований розвиток емоційної пам’яті та емоційного досвіду у старшокласників виявляється більш ефективним порівняно зі стихійним становленням і зумовлює успішність у засвоєнні предметів гуманітарного циклу та успішності у спілкуванні з однолітками і дорослими.
Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів розглянутої проблеми. Продовженням теми може стати вивчення прояву емоційної пам’яті на вікових етапах дошкільного, молодшого шкільного та підліткового віку та її прояв у різних видах діяльності: ігровій, навчальній, спортивній та спілкуванні.
Публікації автора:
Безкоровайна Л. М. Роль емоційної пам’яті в процесі навчання // Науковий вісник ХДПУ. Психологічні науки. – Харків: ХДПУ, 1998. – Вип. 1. – C. 9 – 15.
Безкоровайна Л.М. Роль емоційного компоненту в регуляції навчальної діяльності старшокласників на уроках біології // Науковий вісник ХДПУ. Психологічні науки. – Харків: ХДПУ, 1999. – Вип. – 2. – С.6 – 10.
Лисенко Л. М. Вплив емоцій на організацію мотиваційної сфери навчально-пізнавальної діяльності старшокласників // Вісник ХДПУ ім. Г.С.Сковороди. Психологія. – Харків: ХДПУ, 2001. – Вип.6. – С. 162 – 170.
Лисенко Л. М. Аналіз концепцій емоційної пам’яті в руслі основних психологічних підходів // Вісник ХДПУ ім. Г.С.Сковороди. Психологія. – Харків: ХДПУ, 2003. – Вип.10. –С. 126 – 131.
Лисенко Л. М. Особливості емоційного стану тривожності у старшокласників // Вісник ХДПУ ім. Г.С.Сковороди. Психологія. – Харків: ХДПУ, 2003. – Вип.11. – С. 140 – 144.
Лисенко Л. М. Особливості функціонування емоційної пам’яті в старшому шкільному віці. Вісник ХНПУ ім. Г.С.Сковороди. Психологія. – Харків, ХНПУ 2005. – Випуск 13. – Ч. 2. – С. 17 – 21.
Лисенко Л. М. Розвиток емоційної пам’яті засобом соціально-психологічного тренінгу // Вісник ХНПУ ім. Г.С. Сковороди. Психологія. – Харків: ХНПУ, 2005. – Вип. 15. – Ч. 2. – С.46 – 51.
Лисенко Л. М. Особливості диференційованості та готовності до використання емоційного досвіду у старшокласників // Вісник ХНПУ ім. Г.С. Сковороди. Психологія. – Харків, ХНПУ, 2006. – Вип. 16. – Ч. 2. – С.46 – 51.
Безкоровайна Л. М. Проблеми емоційної регуляції навчально-пізнавальної діяльності старшокласників // Психологія та педагогіка: Збірник наукових праць. – Харків: ХДПУ, 1998. – Вип. 7. – С.113 – 118.
Лисенко Л. М. Соціально-психологічний тренінг емоційної регуляції спілкування для старшокласників // Актуальні проблеми практичної психології Збірник наукових праць. – Херсон, Персей, 2004. – С. 149 – 150.
Лисенко Л. М. Діагностика емоційної пам’яті як компоненту соціально-психологічної характеристики юнацького віку // Вісник Чернігівського державного педагогічного університету ім. Т.Г.Шевченка. Серія: психологічні науки. – Чернігів: ЧДПУ, 2005. – № 31. – т. 2. – С. 97 – 101.
Лисенко Л. М. Емоційна регуляція навчально-пізнавальної діяльності// Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції “Динаміка наукових досліджень”. Том 10. Психологія. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2002, С. 20 – 22.
Лисенко Л. М. Особливості змін в емоційній сфері особистості у зв’язку з навчальною діяльністю // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції “Наука і освіта’2004”. Том 28. Психологія. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. – С.61 – 62.