Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


Пушкар Вікторія Анатоліївна. Особливості розвитку образу "Я" дітей-сиріт у навчальних закладах інтернатного типу : дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України. — К., 2007. — 191арк. : табл. — Бібліогр.: арк. 164-179.



Анотація до роботи:

Пушкар В.А. Особливості розвитку образу “Я” дітей-сиріт в навчальному закладі інтернатного типу. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. – Інститут психології
ім. Г.С.Костюка АПН України, Київ, 2007.

Дисертація присвячена особливостям розвитку образу “Я” дітей-сиріт в навчальних закладах інтернатного типу. В роботі теоретично обґрунтовано та емпірично досліджено особливості системи “Я”-образів підлітків – вихованців закладів інтернатного типу.

Визначено, що в системі “Я”-образів підлітків шкіл-інтернатів актуальними є статусно-рольові категорії. Натомість у підлітків загальноосвітніх шкіл до статусно-рольових категорій додаються соціально-діяльнісні.

Показано, що у підлітків шкіл-інтернатів структура “Я”-концепції мало диференційована, а система їх уявлень про себе узалежнюється уявленнями та нормативними приписами значимих інших.

З’ясовано, що у ідентифікаційній матриці підлітків шкіл-інтернатів переважають суб’єктивні характеристики. Об’єктивній інформації про себе протистоять суб’єктивні категорії, констатація загально поширених якостей поступається пошуку особливих, неповторних особистісних проявів.

Відмінності в емоційно-ціннісній складовій системи “Я”-образів менш виражені, ніж у когнітивній. Зокрема, у підлітків шкіл-інтернатів, у зв’язку з браком позитивних оцінок та позитивної підтримки з боку людей з найближчого оточення, відбувається формування емоційної залежності.

Відсутність самосхвалення, поблажливості до себе, позитивних рефлексивних очікувань щодо ставлення значимих інших призводять до внутрішньої конфліктності й самозвинувачення.

Розроблено й апробовано соціально-психологічний тренінг, спрямований на інтеграцію “Я”-образів в єдину “Я”-концепцію. За допомогою статистичних методів показано, що запропонована система впливів є ефективним засобом психокорекційної роботи з підлітками, позбавленими батьківського піклування в умовах деприваційного середовища.

У висновках підводяться підсумки проведеного дослідження; намічено перспективу подальшої розробки проблеми.

На основі теоретичного аналізу і результатів власного емпіричного дослідження, виокремлено подані нижче положення, які розкривають особливості розвитку образу “Я” дітей-сиріт у навчальному закладі інтернатного типу.

1. Категорія “Я” представлена як переживання, відчуття, окремі образи “Я”,
а на вищому рівні – як концепція “Я”, як систематизоване поняття “Я”.
“Я”-концепція не є тотожною поняттю “образ “Я”. Вона включає в себе як образ реального “Я”, так і суб’єктивну конструкцію можливого і необхідного “Я”, програму і механізм самоздійснення, з компонентами самооцінки й вибором індивідом цілей, завдань. Образи “Я” є окремими проявами єдиної “Я”-концепції,
в якій узагальнюються і систематизуються знання, отриманні індивідом про себе.

Параметрами “Я”-образу є: когнітивна складність, виразність, послідовність, стійкість, міра прийняття або неприйняття самого себе, позитивне або негативне ставлення до себе.

Факторами розвитку “Я”-образу виступають соціальне оточення та індивідуальний досвід діяльності та спілкування з іншими людьми. В умовах соціальної депривації формування системи “Я”-образів гальмується.

2. Відмінності в системі “Я”-образів у підлітків шкіл-інтернатів від системи “Я”-образів підлітків з повних сімей полягають у наступному:

підлітки, позбавлені батьківського піклування, порівнюючи себе з іншими, оперують явними поверхневими ознаками особистості, в них недостатньо сформовані оцінювальна та прогностична функції самосвідомості. Оцінка інших людей відбувається переважно через когнітивно-прості інтерпретаційні схеми. Це призводить до того, що вони виявляються не здатними до адекватної оцінки оточуючих, прогнозування їхніх можливих конативних та афективних реакцій, а також відповідно у цих підлітків не вибудовується система самооцінювання себе через людей з найближчого оточення. Натомість підлітки загальноосвітніх масових шкіл, порівнюючи себе з іншими, оперують переважно груповими категоріями;

у групі підлітків шкіл-інтернатів актуальними є лише статусно-рольові категорії. Засвоєння нової інформації утруднено через сталість та жорсткість сформованої та недиференційованої ідентифікаційної матриці. Це може призводити до утруднення формування нових «Я»-образів. Натомість у групі підлітків загальноосвітніх шкіл до статусно-рольових категорій додаються соціально-діяльнісні;

у колективній ідентифікаційній матриці підлітків шкіл-інтернатів переважають суб’єктивні характеристики, що пояснюється браком соціальних груп, до яких залучені підлітки. Загалом це позначається на структурі системи
“Я”-образів. Тобто, не об’єктивні життєві позиції визначають складові “Я”,
а особистісні характеристики складають систему самоідентифікації підлітків, які перебувають в умовах соціальної депривації. В когнітивному компоненті ідентифікаційної матриці цих підлітків об’єктивній інформації про себе протистоять суб’єктивні категорії, констатація загально поширених якостей поступається пошуку особливих, неповторних особистісних проявів.

3. В результаті порівняння ступеня інтегрованості “Я”-концепції підлітків з’ясовано, що значеннєвий простір підлітків, позбавлених батьківського піклування, утворено трьома векторами – “дзеркальне майбутнє “Я”, “неможливе уявне “Я”, “нормативне “Я”, а значеннєвий простір підлітків загальноосвітніх масових шкіл утворено чотирма векторами – “нормативне “Я”, “ідеальне “Я”, “бажане “Я” “дзеркальне “Я” через однолітків”.

При порівняльному аналізі отриманих у двох групах результатів виділено наступні особливості:

обмеження соціальних контактів зумовлює залежність системи «Я»-образів майбутнього, від засвоєних оцінок значимих дорослих;

підлітки інтернатів співвідносять своє майбутнє з рефлексивними очікуваннями значимих дорослих, у той же час ідентифікуючи себе з очікуваннями значимих однолітків. Це можна виразити як: «Я серед однолітків такий же, як вони». На відміну в підлітків з повних сімей образ майбутнього формується шляхом інтеграції власних уявлень про себе;

образ-«Я» в підлітків шкіл-інтернатів погано диференційований, це скоріше самовідчуття, а не рефлексія й усвідомлена оцінка своїх якостей.
У підлітків з повних сімей образ-«Я» більш диференційований, у них зовнішні оцінки опосередковуються уявленням своєї особистісної цінності й унікальності.

4. За результатами порівняння емоційно-ціннісних складових системи
“Я”-образів підлітків обох груп можна зробити висновки про особливості емоційно-ціннісної складової в зазначених групах.

В підлітків шкіл-інтернатів, у зв’язку з браком позитивних оцінок та емоційної підтримки з боку людей з найближчого оточення, відбувається формування емоційної залежності від значимих дорослих.

Відсутність самосхвалення, поблажливості до себе, позитивних рефлексивних очікувань щодо ставлення призводять до внутрішньої конфліктності й самозвинувачення.

Для обох груп є характерним значущий позитивний зв’язок між “віддзеркаленим самоставленням” і шкалами “аутосимпатії”, “самоповаги”. Тобто інтеріоризовані ставлення значущих інших є важливим аспектом емоційно-ціннісної складової системи “Я”-образів підлітків.

5. Дисгармонійність системи “Я”-образів пов’язана з особливостями психомоторних характеристик. Гармонія психіки й тіла у підлітків інтернатів, як правило, порушена тож вони перебувають в стані внутрішнього дискомфорту. У них страждають механізми енергозабезпечення життя й діяльності.

6. Адекватним і ефективним методом корекції дезінтегрованості і недиференційованості системи “Я”-образів підлітків, позбавлених батьківського піклування, є соціально-психологічний тренінг. Психокорекційні заходи дозволили підліткам експериментальної групи сформувати більш інтегровану систему “Я”-образів та скоригувати окремі аспекти самоставлення. Найбільших змін вдалося досягти в корекції когнітивного компонента системи “Я”-образів, водночас емоційно-ціннісний компонент системи “Я”-образів змінився набагато менше.

Перспектива подальших досліджень полягає у психологічному обґрунтуванні системи організації виховного процесу в закладах інтернатного типу для створення середовища, яке б стимулювало особистісний розвиток дитини. З іншого боку, потребують обґрунтування та розробки навчальні програми та специфічні психокорекційні заходи, спрямовані на формування та розвиток цілісної інтегрованої “Я”-концепції у дітей, позбавлених батьківського піклування.

Публікації автора:

  1. Пушкар В.А. Особливості психічного розвитку і Образу “Я” дітей-сиріт в інтернатних закладах освіти // Проблеми загальної та педагогічної психології.
    Зб. наук. пр. Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України / За ред. С.Д.Максименка. – К., 2003. – Т. 5, ч. 7. – С. 252-255.

  2. Пушкар В.А. Розвиток Образу “Я” у підлітків школи-інтернату // Актуальні проблеми психології: Зб. наук. пр. Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. К., 2005. – Т. 7, вип. 4. – С. 316-323.

  3. Пушкар В.А. Особливості емоційно-ціннісної складової системи “Я”-образів підлітків, позбавлених батьківського піклування // Наукові записки Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України // За ред. С.Д.Максименка. – Главник, 2005. – Вип. 26, в 4-х томах, Т. 3. – С. 425-432.

  4. Пушкар В.А. Соціально-психологічні чинники формування структури ідентифікаційної матриці підлітків // Проблеми загальної та педагогічної психології: Зб. науков. праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України. – К., 2005. – Т. VІІ, вип. 7. – С. 289-299.

  5. Пушкар В.А. Особливості емоційно-ціннісної складової системи “Я”-образів підлітків, позбавлених батьківського піклування // Матерiали першого Всеукраїнського конгресу психологів // Наукові записки Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України // За ред. С.Д.Максименка. – Главник, 2005. – Вип. 26,
    в 4-х томах. – Т. 3. – С. 425-432.

  6. Пушкар В.А. Вивчення змiстовного наповнення “Образу-Я” підлітків // Матерiали міжнародної науково-практичної конференції “Психологічні проблеми збереження репродуктивного здоров’я. – К., 2005. – С. 320-327.