Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


Лець Юлія Анатоліївна. Особистісне самовизначення старшокласника в системі розвивального навчання : Дис... канд. наук: 19.00.07 - 2008.



Анотація до роботи:

Лець Ю.А. Особистісне самовизначення старшокласника в системі розвивального навчання. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07. – вікова та педагогічна психологія. – Харківський національний університет ім. В.Н. Каразіна, Харків, 2007.

Дисертація присвячена питанням становлення особистісного самовизначення в старшому шкільному віці. В роботі виявлено розбіжності у специфіці формування компонентів особистісного самовизначення учнів, які навчалися у навчальній та середній школі за системою Д.Б. Ельконіна – В.В. Давидова порівняно з учнями, які навчалися за системою традиційного навчання.

Результати свідчать, що в умовах формування суб’єкта навчальної діяльності в системі розвивального навчання відбувається розвиток особистості учнів, який характеризується вищим рівнем готовності до особистісного та професійного самовизначення, ніж в умовах традиційної системи навчання.

Під час становлення суб’єкта навчальної діяльності старшокласники в системі розвивального навчання оволодівають інструментами, які є необхідними для формування особистісного самовизначення, такими як самостійність і почуття особистої відповідальності за своє життя, здатність до планування та постановки життєвих цілей, високий рівень самокерівництва і саморегуляції в цілому, прагнення до самоактуалізації та потреба в пізнанні, здатність адекватно оцінювати результати своєї діяльності, ставити перед собою складні цілі та розв’язувати складні завдання, інтерес до життя, інтерес до власної особистості і позитивне самоставлення в цілому.

В процесі навчання за традиційною системою старшокласник не стає повноцінним суб’єктом навчальної діяльності. Для переважної більшості учнів в системі традиційного викладання механізми навчальної діяльності не стають засобами формування особистісного самовизначення.

Встановлені факти можуть бути використані для удосконалення навчально-виховного процесу, психокорекційної роботи з старшокласниками, а також у підготовці вчителів та психологів.

В роботі представлено результати теоретичного узагальнення
і експериментального дослідження проблеми особистісного самовизначення старшокласників в системі розвивального навчання, на основі яких можна зробити наступні висновки:

1. Самовизначення особистості набуває важливого значення в сучасних соціальних та економічних умовах, починаючи своє становлення в шкільному віці, воно значною мірою визначається системою навчання. В системі розвивального навчання в умовах формування суб’єкта навчальної діяльності здійснюється розвиток особистості учнів, який характеризується високим рівнем готовності до особистісного самовизначення.

2. У процесі становлення суб’єкта навчальної діяльності старшокласники в системі розвивального навчання оволодівають інструментами, які необхідні для

формування особистісного самовизначення, а саме: самостійніст і почуттям особистої відповідальності за своє життя, здатністю до планування та постановки життєвих цілей, високим рівнем самокерівництва і саморегуляції загалом, прагненням до самоактуалізації та потребою в пізнанні, здатністю адекватно оцінювати результати своєї діяльності, ставити перед собою складні цілі та розв’язувати складні завдання, інтересом до життя, інтересом до власної особистості загалом та позитивним самоставленням.

3. У процесі навчання за традиційною системою старшокласник не стає повноцінним суб’єктом навчальної діяльності. Для переважної більшості учнів в системі традиційного викладання механізми навчальної діяльності не стають засобами для формування особистісного самовизначення.

4. Отримані в дослідженні факти відображають різну логіку розвитку особистості в старшому шкільному віці залежно від способу організації навчальної діяльності в початковій та середній школі. Перетворення учня в суб’єкта навчальної діяльності створює підгрунтя для формування повноцінної, гармонічної, самостійної, відповідальної, здатної до саморозвитку та самостійного особистісного вибору людини на порозі дорослого життя. Інша логіка розвитку пов’язана з тим, що спосіб навчання в початковій і середній школі не створює умов для формування суб’єкта навчальної діяльності, отже, не створюються необхідні передумови для переходу особистості учнів на якісно новий рівень розвитку, для формування здатності бути суб’єктом життєдіяльності та для успішного особистісного самовизначення старшокласника.

5. Отримані в дослідженні кількісні та якісні показники, хоча і мають статистичну значущість, відображають лише певні тенденції в розвитку особистості учнів, та не можуть розглядатися як абсолютні характеристики, норми розвитку в тих чи інших умовах. Разом з тим, описані особистісні характеристики та новоутворення старшокласників можуть виступати в якості певних орієнтирів розвитку особистості в старшому шкільному віці в сучасних умовах.

Подальша перспектива досліджень в цій царині полягає в більш детальному вивченні механізму впливу способу організації навчальної діяльності на становлення самовизначення особистості та на розвиток особистості учнів загалом. Отримані в дослідженні якісно інші особливості розвитку особистості в старшому шкільному віці та особливості особистісного самовизначення старшокласників в системі розвивального навчання відкривають перспективу для досліджень впливу способу організації навчально-професійної діяльності на розвиток особистості у вищій школі.

Основний зміст роботи відображено в публікаціях:

  1. Лець Ю.А. Специфіка самовизначення особистості у старшому шкільному віці в залежності від форми організації навчальної діяльності // Вісник Харк. нац. ун-ту ім. В.Н. Каразіна. Серія Психологія. – 2004. - № 617. – С. 122-127.

  2. Лець Ю.А. Особливості саморегуляції діяльності у старшому шкільному віці в залежності від форми організації учбової діяльності у початковій та середній школі// Вісник Харк. нац. ун-ту ім. В.Н. Каразіна. Серія Психологія. – 2005. - № 653. – С. 143-146.

  3. Лець Ю.А. Форма організації учбової діяльності у початковій школі як фактор розвитку обдарованості // Науковий часопис. НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 12. Психологія. – Київ. – 2005. - Випуск 6 (30). – Ч.II. – С. 72-79.

  4. Лець Ю.А. Особливості сприйняття майбутнього у старшому шкільному віці // Вісник Харк. нац. ун-ту ім. В.Н. Каразіна. Серія Психологія. – 2006. - № 718. – С. 145-149.

  5. Лець Ю.А. Особливості розвитку особистості у ранньому юнацькому віці в умовах формування суб’єкта учбової діяльності у системі розвивального навчання // «Наукові записки Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. – Київ. – 2007. - № 32. – С. 143-146.

  6. Лець Ю.А. Дослідження рівня особистісної відповідальності учнів старших класів у системі розвивального навчання» // «Наукові студії із соціальної та політичної психології. Збірник статей Інституту соціальної й політичної психології // – № 16 (19). 2007. - С. 234-240.