У дисертації представлене теоретичне узагальнення і експериментальне вирішення проблеми особистісних детермінант успішної професійної підготовки майбутніх підприємців, яке полягає в обгрунтуванні структурного змісту суб’єктності як провідної особистісної детермінанти успішної професійної підготовки майбутніх підприємців, визначенні критеріїв діагностування, рівнів становлення та динаміки особистісної суб’єктності у процесі професійної підготовки майбутніх підприємців, а також розробці та апробації програми розвитку особистісних детермінант успішної професійної підготовки майбутніх підприємців на засадах структурно-динамічного та етико-смислового змісту характеристик особистісно-професійної суб’єктності майбутніх підприємців. 1. В рамках системного підходу до особистості та діяльності майбутніх підприємців особистісно-професійна суб’єктність являє собою специфічний паттерн параметрів особистісних детермінант, що утворюють функціональну систему самодетермінації підприємницької діяльності та визначають самодетерміновану спроможність особистості в здійсненні економічного самоконтролю. 2. Структурний зміст особистісних детермінант професійної підготовки майбутніх підприємців об’єднує когнітивний, мотиваційний та поведінковий компоненти діяльності. В паттерні когнітивних характеристик відображаються функціонально-смислові складові Я-образу особистості майбутнього підприємця. У мотиваційному компоненті визначається система мотивації досягнень та уявлень майбутніх підприємців про цілі досягнення успіху, які супроводжують їх професійну підготовку. У поведінковому компоненті реалізуються особистісно-детерміновані передумови суб’єктно-орієнтованої успішної підприємницької діяльності. Вибір студентами підприємницької сфери діяльності є показником успішного втілення особистісних детермінант у підготовку майбутніх підприємців. 3. Я-образ особистості майбутніх підприємців як системоутворююча основа індивідуального функціонування їх діяльності характеризується особливостями само-ефективності, локалізацією суб’єктивного контролю, співвідношенням усвідомлюваних конструктів та професійними ауто-стереотипними уявленнями про власну успішність у підприємницькій діяльності. 4. Становлення особистісно-професійної суб’єктності та її динаміка в процесі професійної підготовки визначається рівнями та критеріями діагностування функціонально-смислових характеристик системи Я-образу майбутніх підприємців, мотивацією досягнень з переважанням мотиву прагнення успіху за рахунок раціональності, якості здійснюваних послуг, накопичення індивідуального стилю економічної поведінки. 5. Професійну підготовку майбутніх підприємців супроводжують недостатньо сформовані рівні Я-образу їх особистості, мотивація досягнення з переважанням мотиву уникнення невдачі, прагнення майбутніх фахівців до підлеглості, підкорення авторитету, зневажання загальнолюдських норм і цінностей раціональної моралі з її універсальними правилами. 6. Встановлені кореляційні зв’язки між структурно-динамічними та етико-смисловими характеристиками особистісних детермінант професійної підготовки майбутніх підприємців свідчать про те, що ці характеристики можуть бути включеними до складу єдиної інтегральної детермінанти успішної підготовки майбутніх підприємців– особистісно-професійної суб’єктності. 7. Актуалізація особистісно-професійної суб’єктності можлива засобами цілеспрямованого розвитку у майбутніх підприємців структурно-динамічних та етико-смислових її характеристик. Ефективність розробленої та апробованої експериментальної програми розвитку особистісних детермінант з метою забезпечення успішної професійної підготовки майбутніх підприємців засвідчилася позитивними змінами структурно-динамічних та етико-смислових характеристик особистісно-професійної суб’єктності. Одержані результати дозволяють рекомендувати навчальним закладам введення до навчальних планів підготовки майбутніх підприємців спецкурс з розвитку особистісних детермінант успішної діяльності майбутніх спеціалістів. Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми. Перспективу подальшого дослідження вбачаємо у вивченні соціально-психологічних чинників формування особистісно-професійної суб’єктності майбутніх підприємців, що зміцнюють дану якість, а також забезпечують відповідальність за практичну результативність підприємницької діяльності. |