Особистісний фактор є важливим аспектом ефективного управління організацією поруч із різними видами ресурсів і технологіями. У новітній же літературі аналіз цього фактору розпочинається з критики теорії бюрократії М. Вебера й теорії організації праці Ф. Тейлора. У пошуках альтернативного підходу до даної проблеми зарубіжні та вітчизняні дослідники виявили не лише принципову значимість даного показника (хоча й суттєвого), але й описали ряд механізмів, умов і чинників, які безпосередньо визначають його необхідність і ефективність: тип суспільних відносин; соціальна зумовленість управління; технологічна й соціальна організація праці; механізми винагороди; ступінь загальної та конкретно-ситуативної бюрократизації управління; наближеність реального трудового процесу до безпосереднього виробничого циклу на підприємстві; культурне середовище організації; соціально-психологічний клімат у трудовому колективі; взаємодія формальних і неформальних структур організації; її ґендерний склад; характер соціального оточення; ступінь і форма прояву відчуження праці тощо. В дисертації поставлено й на певному рівні розв’язано проблему залежності проявів персонального чинника від типу соціальної організації. У відповідності з цим у дисертації розкрито поняття соціальної організації, описано процедури її класифікації та типологізації, здійснено реальну типологізацію організацій за характером їх соціального середовища. Особливої уваги надано культурно-освітнім організаціям, де, на думку дисертанта, особистісний фактор виявляється особливо чітко й безпосередньо. Проведене на основі цього теоретично обґрунтованого припущення конкретно-соціологічне опитування в цілому підтвердило правомірність такого твердження. Основні результати дисертації відображено у 7 публікаціях фахових видань: 1.Теоретичні засади технології прийняття управлінських рішень в освітніх організаціях // Соціальні технології: Актуальні проблеми теорії та практики. Міжвузівський збірник наукових праць. – Київ-Запоріжжя-Одеса: ГУ “ЗІДМУ”, 2002. – Вип. 14. – С. 49-59. 2.Деякі риси середнього закладу освіти як соціальної організації (соціологічний підхід) // Соціальні технології: Актуальні проблеми теорії та практики. Міжвузівський збірник наукових праць. – Київ-Запоріжжя-Одеса: ЗДУ, 2002. – Вип. 16. – С. 60-67. 3.Проблеми управління освітою на регіональному рівні: погляд практикуючого соціолога // Нова парадигма. Альманах наукових праць. – Запоріжжя: “Тандем У”, 2003. – Вип. 29. – С. 156-160. 4.Синтез структуралістського і персоналістського підходів до управління // Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства: Збірник наукових праць. – Харків: Видавничий центр Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна, 2002. – С. 405-409. 5.Особистісний фактор у соціології організацій і управління (Вебер-Тейлор-Форд) // Соціальні технології: Актуальні проблеми теорії та практики. Міжвузівський збірник наукових праць. – Київ-Запоріжжя-Одеса: ГУ “ЗІДМУ”, 2003. – Вип. 20. – С. 105-113 (у співавторстві). 6.Модели адаптивного управления региональным образованием: взгляд руководителя-практика // Вестник Одесского национального университета им. И.И. Мечникова. – 2003. – Т. 8. – Вып. 9. – С. 235-241. 7.Персоналістські чинники технологій управління у соціологічних концепціях // Социальные технологии: Актуальные проблемы теории и практики. Международный межвузовский сборник научных трудов. – Киев-Москва-Одесса-Запорожье: ГУ “ЗИГМУ”, 2004. – Вип. 22. – С. 173-187. |