Анотація до роботи:
Нечітайло І.С. Освіта як чинник соціально-класової ідентифікації та диференціації. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата соціологічних наук за спеціальністю 22.00.04 – спеціальні та галузеві соціології. – Харківський національний університет внутрішніх справ, Харків, 2008. Дисертація присвячена дослідженню впливу освіти на процеси соціально-класової диференціації. Соціально-класова диференціація розглядається як процес, розділення на класи, класові утворення чи класоподібні групи. У визначенні класу, підтримується структурно-діяльнісний підхід, що підкреслює багатовимірність цього макроутворення, розкриває його діяльнісний потенціал. Розроблено теоретико-методологічну концепцію дослідження ролі освіти як класодиференціюючого чинника на макро-, мезо- та мікрорівні соціальної взаємодії. Відповідно до цієї концепції освіта розглядається як соціальна система, значущий ресурс, критерій соціально-класової ідентифікації та фактор формування ідентифікаційних практик. Здійснено конкретно-соціологічний аналіз впливу освіти на процес формування класів. Виділені чотири автобіографічні типи життєвих стратегій, що відрізняються ідентифікаційними практиками та відповідають різним соціально-класовим позиціям. На цій підставі обґрунтовано впливовість явних (офіційних) і прихованих навчальних програм на процеси соціально-класової ідентифікації та диференціації. Практична значущість дисертаційного дослідження полягає у виявленні шляхів такого впливу, що передбачає удосконалення навчальних програм. |