У дисертаційній роботі поставлено і вирішено науково-практичне завдання – розроблення теоретичних та методологічних засад оцінювання та забезпечення економічної ефективної діяльності підприємств. У результаті проведених дисертаційних досліджень зроблено подані нижче висновки. 1. Керівникам хлібопекарських підприємств запропоновано систему економічних показників, яка служить інструментом для здійснення аналізування економічної ефективності діяльності хлібопекарських підприємств. Система показників дає певну кількісну характеристику виробничої (загальнооцінювальні показники ефективності; показники ефективності використання ресурсів), фінансової і збутової діяльності підприємств (показники ефективності збутової діяльності; ліквідності та фінансової стійкості). З метою підвищення ефективності діяльності хлібопекарських підприємств запропоновано модель оптимізації виробничої програми підприємства для випуску різних видів хлібопекарської продукції на основі наявних трудових і виробничих ресурсів, умов ринкового попиту та виконання умов відносно запланованих поставок продукції. Це дало можливість визначити мінімальні витрати праці і доцільність використанні технологічний ліній для виробництва запланованих обсягів хлібопекарської продукції. Для подальшого вдосконалення процедури оцінювання конкурентоспроможності підприємства запропоновано методичний підхід, який можна здійснювати у певній послідовності: етап 1 – визначення конкурентних позицій підприємства; етап 2 – аналіз конкурентного середовища; етап 3 – розрахунок показників конкурентоспроможності підприємства (конкурентоспроможність продукції, ефективність використання ресурсів підприємства, ефективність виробничо-господарської діяльності); етап 4 - розрахунок узагальнювального показника конкурентоспроможності підприємства; етап 5 – висновок про рівень конкурентоспроможності підприємства і шляхи його підвищення. Запропонований метод може бути використаний керівниками підприємства, економістами для обґрунтування та вибору цілей і пріоритетів розроблення конкурентної стратегії підприємства.
6. У роботі запропоновані методичні рекомендації з ціноутворення на хлібопекарську продукцію, які містять критерії вибору та застосування адекватних методів ціноутворення з урахуванням рівня монополізації ринку, використання ресурсів, конкурентоспроможності продукції і можуть бути використанні керівниками, менеджерами хлібопекарськими підприємствами при встановленні цін на продукцію. 7. На основі маркетингових досліджень ринку хліба і хлібобулочних виробів для підприємства ТзОВ “Тернопільхлібпром” запропоновано систему збуту хлібопекарських виробів, яка дасть змогу підвищити ефективність функціонування підприємств за рахунок зменшення транспортних витрат на засадах оптимізації каналів розподілу та просування продукції. На основі дисертаційного дослідження можна запропонувати:
– Міністерству освіти і науки України використовувати теоретичні аспекти щодо забезпечення економічної ефективності діяльності підприємств для розробки навчальних програм з циклу дисциплін спеціальності 7.050107 “Економіка підприємства”; – Міністерству економіки України використовувати запропоновані у дисертації методичних рекомендацій з ціноутворення на хлібопекарську продукцію, які містять критерії вибору та застосування адекватних методів ціноутворення з урахуванням рівня монополізації ринку, використання ресурсів, конкурентоспроможності продукції. |