Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Блага Вікторія Вікторівна. Оцінка ефективності інвестиційних проектів як складова процесу прийняття інвестиційного рішення на підприємствах автомобільного пасажирського транспорту : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Блага В.В. Оцінка ефективності інвестиційних проектів як складова процесу прийняття інвестиційного рішення на підприємствах автомобільного пасажирського транспорту. Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (автомобільний транспорт і дорожнє будівництво). Національний транспортний університет, Київ, 2009.

Дисертацію присвячено розробці методичного забезпечення прийняття рішення про доцільність інвестування на підприємствах автомобільного пасажирського транспорту з позиції підприємства, споживачів та держави.

Розроблено методичні положення оцінки екологічного ефекту інвестиційного проекту на підприємствах автомобільного пасажирського транспорту. Запропоновано комплексний показник оцінки рейтингу інвестування, що включає оцінку впливу транспортного процесу на навколишнє природне середовище. Доповнено перелік ефектів від реалізації екологічно доцільних інвестиційних проектів. Розроблено порядок розподілу екологічних витрат між суб’єктами економіки. Запропоновано методичні основи вибору об’єкта інвестування та підприємства з метою інвестування на рівні держави.

У дисертації розроблено теоретичні основи та методичні рекомендації з вдосконалення методичного забезпечення оцінки ефективності інвестиційних проектів на підприємствах пасажирського автотранспорту як складової процесу прийняття інвестиційного рішення на підприємствах автомобільного пасажирського транспорту. Результати досліджень дозволили сформулювати висновки концептуального, теоретичного, методичного та науково-практичного напрямку.

  1. Узагальнено дослідження вчених-економістів з проблем оцінки ефективності інвестиційних проектів. Виявлено, що вони стосуються лише особливостей фінансової оцінки, при цьому економічним результатам залучення інвестицій уваги приділяється мало. Аналіз впливу транспортного процесу підприємств автомобільного пасажирського транспорту на навколишнє природне середовище є дуже важливою складовою при виборі об’єкта інвестування, тому що на сучасному етапі пріоритетною є економічна, насамперед, екологічна ефективність інвестиційних проектів. Це свідчить про необхідність вдосконалення методичного забезпечення з оцінки ефективності інвестиційних проектів на підприємствах автомобільного пасажирського транспорту та включення до нього оцінки екологічних ефектів інвестування.

  2. Комплексний аналіз пріоритетності інвестування підприємств автомобільного пасажирського транспорту з метою визначення підприємств, які потребують державної підтримки для реалізації екологічно спрямованих інвестиційних проектів, визначив рейтинг інвестування підприємств що полягає у присвоєнні визначеного місця підприємства в процесі оцінки його комерційних, фінансових, управлінських характеристик у впорядкованому ряді пріоритетності інвестування підприємств не тільки з точки зору фінансової, а й економічної ефективності. Реалізація цього завдання здійснена на основі комплексної оцінки складових пріоритетності інвестування підприємств пасажирського автотранспорту, особливість яких полягає в урахуванні оцінки шкідливості процесу перевезень автомобільним транспортом. Запропонований підхід до визначення комплексної оцінки пріоритетності інвестування був застосований до 50 автотранспортних підприємств, що здійснюють пасажирські перевезення у м. Харкові. Результати розрахунків довели, що вид комплексного показнику рейтингу інвестування 30 АТП – першорядний, що вимагає прийняття інвестиційного рішення, яке необхідно обґрунтувати за допомогою комплексної оцінки ефективності інвестиційних проектів.

  3. Визначено, що головні напрямки вдосконалення методичного забезпечення з оцінки ефективності інвестиційного проекту полягають у комплексній оцінці економічних та фінансових результатів, а також додаткових ефектів, що виникають на підприємстві, у інвестора та споживачів. Для чого розроблено методичні положення оцінки екологічного ефекту інвестиційного проекту на підприємствах автомобільного пасажирського транспорту, суть яких полягає у визначенні величини відверненого екологічного збитку, завданого навколишньому природному середовищу в результаті впровадження певного інвестиційного проекту. Доповнено перелік ефектів від реалізації екологічно доцільних інвестиційних проектів на основі включення до їх складу інституціональних ефектів у грошовій та негрошовій формах, фіскального та екологічного ефекту у грошовій формі, управлінського ефекту у негрошовій формі. За допомогою запропонованого методичного апарату була проведена оцінка ефективності 30 інвестиційних проектів автотранспортних підприємств м. Харкова, що є першорядними у рейтингу інвестування, за результатами якої: 19 інвестиційних проектів мають низький рівень фінансової ефективності, 11 – середній, але рівень екологічної та соціальної ефективності – високий. Тому була розглянута можливість пільгового кредитування у вигляді зменшення відсоткових ставок за кредитами, що відшкодовує держава з бюджету у разі здійснення екологічно спрямованих інвестиційних проектів, економічний ефект яких перевищує екологічні витрати. Проведена фінансова та економічна оцінка ефективності цих інвестиційних проектів довела доцільність державної підтримки, а саме: 11 проектів отримали високий рівень економічної ефективності та високий рівень фінансової ефективності.

  4. Визначено критерій оптимізації інвестиційного рішення, що передбачає не тільки максимізацію екологічного ефекту інвестиційного проекту, а й мінімізацію бюджетних витрат. При цьому доведено необхідність вдосконалення порядку розподілу екологічних витрат між суб’єктами економіки на основі економічної доцільності і справедливості, що передбачає віднесення лімітного рівня викидів на собівартість перевезень, яке відшкодовують споживачі послуг, встановлення плати за понадлімітні викиди, що відшкодовують підприємства з свого прибутку, пільгового кредитування у вигляді зменшення відсоткових ставок за кредитами, що відшкодовує держава з бюджету у разі здійснення екологічно спрямованих інвестиційних проектів, економічний ефект яких перевищує екологічні витрати. Реалізація цього методичного апарату для вибору об’єкта інвестування, який здійснено за
    10 видами транспорту, показала, що зазначеним умовам відповідає MERCEDES BENZ-0815 D-K.

  5. Визначено критерій вибору підприємства з метою інвестування на рівні держави, що передбачає врахування таких параметрів, як: величина сукупного економічного ефекту інвестиційного проекту, розмір бюджетних коштів на його підтримку та їх вагових коефіцієнтів. Органи державного управління та місцевого самоврядування з метою зниження техногенного навантаження на навколишнє природне середовище, повинні спрямовувати свою діяльність на підтримку екологічно доцільних інвестиційних проектів підприємств автомобільного пасажирського автотранспорту. Реалізація цього методичного апарату для вибору підприємства з метою інвестування за 11 інвестиційними проектами, що мають середній рівень фінансової ефективності, показала, що критерію оптимізації відповідає проект з заміни автобусу марки ГАЗ-322131-95 на MERCEDES BENZ-0815 D-K.

Публікації автора:

в наукових фахових виданнях

  1. Блага В.В. Теоретичні засади інвестиційної діяльності автотранспортних підприємств / В.В. Блага // Технічний прогрес і ефективність виробництва: Вісник Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут». – 2005. – №41 (1). – С. 3–5.

  2. Благая В.В. Инвестиции и инвестиционная привлекательность предприятий: уточнение определения категорий / В.В. Благая // Научный информационный журнал «Бизнес информ». – 2007. – № 9 (2). – С. 18–23.

  3. Блага В.В. Оцінка економічної ефективності інвестиційних проектів на підприємствах пасажирського автотранспорту / В.В. Блага // Економіка: проблеми теорії та практики. – 2007. – Т. І, № 232. – С. 160–165.

  4. Горєлов Д.О. Оцінка зовнішньої суспільної економічної ефективності інвестиційних проектів на підприємствах автомобільного транспорту / Д.О. Горєлов, В.В. Блага // Економіка транспортного комплексу. – 2007. – № 11. –
    С. 17–21.

  5. Блага В.В. Якість пасажирських перевезень як стимул інвестиційної активності АТП / В.В. Блага // Економіка: проблеми теорії та практики. – 2007. – Т. IV, № 234. – С. 900–905.

  6. Блага В.В. Інвестиційно привабливий імідж АТП / В.В. Блага // Економіка: проблеми теорії та практики. – 2008. – Т. IІ, № 235. – С. 506–512.

  7. Блага В.В. Моделювання процесу оцінки зовнішньої суспільної економічної ефективності інвестиційних проектів на підприємствах пасажирського автотранспорту / В.В. Блага // Коммунальное хозяйство городов. – 2008. – № 83. – С. 32–37.

в інших виданнях

  1. Блага В.В. Інвестиції в автотранспортні підприємства: проблеми та шляхи вирішення / В.В. Блага // Дослідження та оптимізація економічних процесів: V міжнар. наук.-практ. конф., 23 – 24 листопада 2006 р.: тези допов. – Харків: СПД-ФЛ Воронюк В.В., 2006. – С. 152.

  2. Блага В.В. Урахування екологічних та соціальних чинників при визначенні економічної ефективності інвестиційних проектів на АТП /
    В.В. Блага // Умение и нововъведения – 2007: ІІІ міжнар. наук.-практ. конф., 16 – 31 жовтня 2007 р.: тези допов. – Софія: «Бял ГРАД-БГ» ООД, 2007. – С. 7–9.

  3. Блага В.В. Система показників оцінки інвестиційних проектів АТП / В.В. Блага // Проблеми та перспективи розвитку підприємництва: міжнар. наук.-практ. конф., 14 – 15 грудня 2007 р.: тези допов. – Ч. 1. – Харків: ХНАДУ, 2007. – С. 96–98.

  4. Блага В.В. Інвестиційна активність АТП та якість пасажирських перевезень автомобільним транспортом / В.В. Блага // Наука и образование без граница – 2007: ІІІ міжнар. наук.-практ. конф., 16 – 27 грудня 2007 р.: тези допов. – Софія: «Бял ГРАД-БГ» ООД, 2007. – С. 3–5.