Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Овсюченко Юрій Вікторович. Оцінка функціонування економічного механізму діяльності транспортних підприємств : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Овсюченко Ю.В. Оцінка функціонування економічного механізму діяльності транспортних підприємств. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – Українська державна академія залізничного транспорту, Харків, 2008.

Дисертацію присвячено формуванню методики оцінки функціонування економічного механізму діяльності автотранспортних підприємств (АТП) в умовах інтеграції. Визначено сутність та уточнено поняття «економічний механізм діяльності підприємства».

Проаналізовано функціонування економічного механізму діяльності підприємств (ФЕМДП), а також методи оцінки ФЕМДП, які використовуються. Запропоновано концептуальну модель розвитку організаційної структури транспортних підприємств. Запропоновано показник гнучкості розвитку підприємств. Удосконалено методику оцінки чутливості за трьома напрямками: організаційно-технічний рівень виробництва; фінансовий стан підприємства; гнучкість розвитку підприємства. Розроблено методичний підхід до розрахунку інтегрального показника кількісної оцінки ФЕМДП. Запропоновано напрямки застосування методики шляхом порівняння величини показників, що оцінюються, з аналогічними у базисному році, в якому результати діяльності були найкращими.

Запропонована модель дозволяє без залучення істотних додаткових коштів забезпечити отримання об’єктивної інформації про функціонування економічного механізму транспортних підприємств, оцінити його, виявити напрямки удосконалення такого механізму, збільшити рентабельність власного виробництва та зміцнити фінансовий стан суб’єктів господарювання. Основні теоретичні та практичні результати впроваджено в практику діяльності АТП.

Отримані в ході дослідження результати в сукупності вирішують важливе науково-практичне завдання з узагальнення й удосконалення засад розробки теоретичних і методичних положень, науково-практичних рекомендацій щодо комплексної оцінки функціонування економічного механізму діяльності транспортних підприємств у сучасних умовах. Основні висновки науково-практичного характеру, які отримані в процесі дослідження:

1. На основі проведеного дослідження діяльності транспортних підприємств рекомендується розглядати економічний механізм як одну із складових господарського механізму, що відбиває сукупність організаційних, фінансових та економічних методів, способів, форм, інструментів і важелів, за допомогою яких здійснюється регулювання організаційно-управлінських, фінансово-економічних, виробничо-технологічних, організаційно-технічних, власне економічних процесів та відносин з метою ефективного впливу на кінцеві результати діяльності суб’єкта господарювання. З урахуванням логічно-послідовного взаємозв’язку й взаємодії правового, соціального та економічного механізмів були виділені основні складові економічного механізму діяльності підприємства, а саме: організаційно-управлінська; фінансово-економічна; виробничо-технологічна; організаційно-технічна та власне економічна. Вони максимальною мірою розкривають сутність, призначення та можливість вибору найбільш ефективного арсеналу регулювання, координацію та управління підприємства у поточному періоді.

2. Виділено та обґрунтовано фактори та умови функціонування правового, соціального механізмів у взаємозв’язку з економічним механізмом діяльності підприємства транспортного комплексу. Основне завдання автотранспортного підприємства – це пошук та вибір замовників довгострокового співробітництва у сфері надання транспортних послуг. Рекомендується обґрунтувати управлінські рішення під час надання відповідних послуг як автотранспортними підприємствами, так і замовниками за критеріями. В умовах інтеграції автотранспортних підприємств до каналів розподілу на основі міжгалузевого підходу пропонується створювати логістичний виробничо-розподільний ланцюг, що дозволить забезпечити ефективне використання транспортних засобів.

3. Обґрунтована необхідність відповідності сучасної організації вимогам ринкової економіки, що викликає потребу постійного її удосконалення та організаційного розвитку. На підставі конкретних підходів запропоновано модель розвитку організаційної структури підприємства, основою якої є процедура здійснення структурних змін, що включає такі етапи: визначення потреби у структурних змінах; проектування організаційної структури; впровадження структурного проекту; оцінку результатів структурних змін.

4. На основі результатів дослідження існуючих підходів до оцінки функціонування економічного механізму діяльності (ФЕМДП) та визначених недоліків і переваг було виявлено відсутність організаційно-методічного забезпечення узагальнюючої її оцінки на підприємствах транспортного комплексу. Спрощені методи оцінки, які мають найбільше використання на автотранспортних підприємствах, передбачають відокремлену оцінку за одним з напрямків (рівень організації виробництва, рівень організації праці тощо). Комплексні методи оцінки, що вміщують узагальнення результатів ФЕМДП суб’єкта господарювання, використовуються незначною кількістю автотранспортних підприємств (АТП).

5. Запропоновано методичний підхід кількісної оцінки ФЕМДП на основі узагальнення та систематизації існуючих підходів окремої оцінки організаційно-технічного рівня, фінансового стану, гнучкого розвитку підприємства та чутливості економічного механізму. На основі стандартизованих значень до кількісної оцінки рекомендується визначати інтегральний показник оцінки ФЕМДП за такими етапами: 1) інформаційна база для проведення оцінки; 2) кількісна оцінка ФЕМДП; 3) аналітична обробка результатів оцінки; 4) виявлення резервів підвищення ефективності ФЕМДП; 5) розробка комплексу заходів для удосконалення ФЕМДП.

6. Оцінку фінансового стану АТП пропонується здійснювати з урахуванням рейтингової експрес-оцінки та стійкості суб’єкта господарювання. Відмінністю такого підходу до оцінки фінансового стану автотранспортних підприємств є сукупне використання цих складових.

7. Обґрунтовано вибір основних факторів гнучкості розвитку автотранспортних підприємств, а саме здатність суб’єкта господарювання до оновлення (фінансування створення нових видів послуг у визначені строки) та кількості нововведених послуг АТП і вплив цього показника на ФЕМДП. Гнучкість розвитку дозволяє визначити рівень адаптації підприємств до ринку з урахуванням їх фінансових можливостей. Під час порівняльної оцінки декількох підприємств максимальне значення показника гнучкості свідчитиме про кращу адаптованість.

8. У залежності від змін середовища автотранспортного підприємства рекомендується розраховувати коефіцієнт чутливості ФЕМДП за змінами таких показників: прибуток на оновлення та накопичувальний прибуток, кількість нових послуг і фінансова стійкість підприємства (коефіцієнт Бівера), що дозволяє коректувати узагальнюючу оцінку ФЕМДП.

9. Запропонований підхід до оцінки ФЕМДП на основі узагальнюючого інтегрального показника дає можливість провести комплексну оцінку в динаміці як окремого підприємства, так і транспортного комплексу. Ця оцінка може стати критерієм вибору зваженого та економічно обґрунтованого вибору контрагентів серед підприємств транспортного комплексу в сучасних умовах створення інтегрованої системи постачання.

Публікації автора:

Статті у наукових збірниках і журналах

1. Коюда П.Н. Основные направления развития организационной структуры предприятия в условиях рынка / П.Н. Коюда, Ю.В. Овсюченко // Економіка: проблеми теорії та практики. – Вип. 139. – 2002. – С. 22 - 27.

2. Овсюченко Ю.В. Механизм развития организационной структуры предприятия / Ю.В. Овсюченко // Економіка: проблеми теорії та практики. – Вип. 174: Том І. –2003. – С.225-229.

3. Овсюченко Ю.В. Оценка организационно-технического уровня производства / Ю.В. Овсюченко // Економіка: проблеми теорії та практики. – Вип. 184: Том І. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2003. – С.168-174.

4. Овсюченко Ю.В. Оценка гибкости производственно-предпринимательских структур / Ю.В. Овсюченко // Економіка: проблеми теорії та практики. – Вип. 187: Том ІІІ. – 2004. – С.625-631.

5. Полозова Т.В. Оценка чувствительности организационно-экономического механизма функционирования предприятия / Т.В. Полозова, Ю.В. Овсюченко // Економіка: проблеми теорії та практики. – Вип. 188:
Том ІV. – 2003. – С. 989-995.

6. Овсюченко Ю.В. Оценка организационно-экономического механизма функционирования предприятия / Ю.В. Овсюченко // Економіка: проблеми теорії та практики. – Вип. 193: Том ІІІ. – 2004. – С. 734-738.

7. Овсюченко Ю.В. Оценка эффективности функционирования организационно-экономического механизма предприятия / Ю.В. Овсюченко // Вісник Національного технічного універсітету “ХПІ”. – 2004. – №26. –
С. 101–108.

8. Полозова Т.В. Сутність організаційно-економічного механізму функціонування підприємств промисловості / Т. В. Полозова, Ю. В. Овсюченко // Вісник МСУ / Vesntnik VSU /, економічні науки. –Том VIII. – 2005. – №1-2. – С. 63-65.

9. Овсюченко Ю.В. Ключові складові економічного механізму діяльності підприємств автотранспорту / Ю.В. Овсюченко // Економіка: проблеми теорії та практики. – Вип. 231: Том 7. – 2007. – С. 1404–1410.

Матеріали і тези наукових конференцій

10. Овсюченко Ю.В. Механизм структурного совершенствования предприятия / Ю.В. Овсюченко // Радиоэлектроника и молодежь в ХХI веке: материалы 6-го международного молодежного форума, 23-25 апреля 2002 г., Ч.1, г. Харьков / МОН Украины, ХНУРЭ. – Х.: ХНУРЭ, 2002. – С.453.

11. Овсюченко Ю. В. Использование интегральной модели при рассмотрении вопроса об эффективности функционирования предприятия / Ю.В. Овсюченко // Інформаційні технології: наука, техніка, технологія, освіта, здоров’я: анотації доповідей міжнарод. наук.-практ. конф. 20–21 травня 2004 р., м. Харків / МОН України, НТУ ”ХПІ”. – Х.: НТУ ”ХПІ”, 2004. – С.821.

12. Овсюченко Ю.В. Оцінка функціонування економічного механізму діяльності підприємства за умовою односпрямованості показників / Ю.В. Овсюченко // Современные информационные технологии в экономике и управлении предприятиями, программами и проектами: материалы ІV международной научно-практической конференции г. Харьков / МОН Украины, НАУ «ХАІ». – Национальный аэрокосмический ун-т им. Н.Е. Жуковского «Харьковский авиационный институт», 2006. – С.122.

13. Овсюченко Ю.В. Оцінка фінансового стану підприємства / Ю.В. Овсюченко // Динаміка наукових досліджень – 2006: матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції 17–28 липня 2006 р., Том 2. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2006. – С. 85–87.

14. Овсюченко Ю.В. Современные особенности формирования и развития предприятий автотранспорта / Ю.В. Овсюченко // Vedecky potencial sveta – 2007: мaterialy IV mezinarodny vedecko-prakticka conference 16-30 вересня 2007р., Dil.1. – Praha. – Ekonomicke vedy: Praha. Publishing House “Education and Science” s.r.o., 2007. – C. 88–90.

15. Овсюченко Ю.В. Створення логістичних виробничо-розподільних ланцюгів – підхiд щодо вирішення сучасних проблем вітчизняного автотранспорту в умовах глобалізації економіки / Ю.В. Овсюченко // Наука и образование без граница – 2007: материали за 3-a международна научна практична конференція, 16–27 грудня 2007 р., Том 5. – Софія. – Икономики. София. «Бял ГРАД–БГ» ООД, 2007. – С. 99–101.