Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Фізичне виховання та спорт / Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення


Гавришко Сергій Гаврилович. Оцінка індивідуальних можливостей моторно обдарованих дітей 4-6 років : Дис... канд. фіз. виховання і спорту: 24.00.02 / Кіровоградський держ. педагогічний ун-т ім. Володимира Винниченка. — Кіровоград, 2004. — 281арк. — Бібліогр.: арк. 197-220.



Анотація до роботи:

Гавришко С.Г. Оцінка індивідуальних можливостей моторно обдарованих дітей 4-6 років. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук з фізичного виховання і спорту за спеціальністю 24.00.02 – фізична культура, фізичне виховання різних груп населення. – Львівський державний інститут фізичної культури. – Львів, 2004.

Об’єкт дослідження – рухова функція дітей 4-6 років.

Мета дослідження – розробити науково обґрунтовану системи оцінки індивідуальних можливостей дітей 4-6 років для виявлення їхньої моторної обдарованості.

Методи дослідження: аналіз науково-методичної літератури, педагогічне тестування, педагогічний експеримент, психофізіологічні методи дослідження, медико-біологічні методи дослідження, метод експертних оцінок, методи математичної статистики.

Наукова новизна отриманих результатів полягає у тому, що доповнено та уточнено дані теорії і методики фізичного виховання про стан і динаміку рухової функції дітей 4-6 років; вперше одержано дані, пов’язані з розробкою системи оцінки рухової обдарованості дітей 4-6 років; набуло подальшого розвитку дослідження критеріїв визначення рухової обдарованості дітей 4-6 років, які отримали цифрове вираження у кількісній і бальній оцінці з урахуванням віку дітей; розроблено профілі рухової функції дітей для виявлення схильності до роботи різного характеру; експериментально обґрунтовано систему оцінки індивідуальних можливостей моторної обдарованості на основі застосування інтеґральної оцінки; визначено надійність та прогностичність оцінки за стабільністю індивідуальних рівнів розвитку.

Результати дослідження – розроблено систему оцінки моторної обдарованості дітей, яка передбачає: комплексне тестування індивідуальних можливостей дітей, переведення результатів в бали за загальними і диференційованими оціночними шкалами, використання вагових коефіцієнтів значущості кожного показника для різних видів рухової діяльності та визначення інтеґральної оцінки моторної обдарованості.

Визначено надійність системи оцінки моторної обдарованості. На основі цього вона рекомендована для впровадження у практику фізичного виховання і спортивного відбору.

У дисертації теоретично узагальнено і знайдено нові підходи до розв’язання проблеми виявлення моторної обдарованості дітей 4-6 років:

  1. Аналіз науково-методичної літератури дав змогу визначити, що тільки на основі науково обґрунтованої системи оцінки моторної обдарованості можна своєчасно оцінити індивідуальні рухові можливості дітей 4-6 років. Саме у цьому віці важливо виявити індивідуальну схильність дітей, оскільки у них починають формуватись інтереси і схильності до певних видів фізичної активності, виявляється специфіка індивідуальних моторних проявів, що є досить важливим чинником для індивідуального підходу у фізичному вихованні та у формуванні мотивації до занять фізичною культурою та спортом. Водночас у галузі фізичного виховання відсутня чітка система оцінки моторної обдарованості хлопчиків і дівчаток 4-6 років, тому не всі діти, особливо обдаровані, здатні досягти максимальних індивідуально можливих результатів.

  2. Аналіз отриманих даних виявив, що показники рухової функції хлопчиків і дівчаток 4-6 років з віком поліпшуються. При цьому показники рухових можливостей у середньому збільшуються на 54,75%, морфофункціональних – на 32,53%, психофізіологічних – на 28,07%. Проте зростання показників гнучкості та функціонального стану вегетативної нервової системи виявилося невірогідним.

  3. Кореляційний аналіз показників рухової функції дітей 4-6 років визначив неоднорідні зміни кількості взаємозв’язків у динаміці вікового розвитку. Так, у дітей 4 років виявлено 48,54% значущих взаємозв’язків, у 5-річних їх кількість зменшується на 15,2%, у 6-річних – підвищується на 9,65%. Рівень збалансованості систем організму можна визначити як середній.

  4. Результати кореляційного аналізу дозволили визначити комплекс інформативних показників рухової функції для оцінки моторної обдарованості дітей дошкільного віку до роботи різного характеру, який включає рухові, морфофункціональні та психофізіологічні можливості. Найвищий рівень інформативності виявили показники рухових можливостей (біг у чергуванні з ходьбою 400 м, біг 20 м, човниковий біг 4х9 м, вис на зігнутих руках, піднімання тулуба в сід за 1 хв., стрибок у довжину з місця, нахил тулуба вперед, динамометрія). Для морфофункціональних (зріст, вага, окружність грудної клітки, екскурсія грудної клітки, життєва ємність легень, максимальне споживання кисню, проба Штанге, проба Генчі) та психофізіологічних показників (теппінг-тест 30 с, теппінг-тест 10 с, ортостатична проба) характерний середній та низький рівень інформативності.

  5. Диференційовані і загальні оціночні шкали, які ми розробили, дають змогу оцінити індивідуальні рухові можливості дітей. Формування оціночних шкал здійснювалося на основі стратегії відсотково-рівномірного шкалювання, що ґрунтується на нормальності розподілу результатів тестування (правило трьох сигм). Загальні оціночні шкали включають показники, за якими виявлено невірогідні зміни (Р>0,05) у хлопчиків і дівчаток різного віку; диференційовані оціночні шкали доцільно розробляти за показниками, зміни яких виявилися вірогідними (Р<0,05).

  6. Система оцінки моторної обдарованості дітей 4-6 років до роботи різного характеру передбачає: комплексне тестування індивідуальних можливостей дітей, переведення результатів тестування в бали за загальними і диференційованими оціночними шкалами, використання вагових коефіцієнтів значущості кожного показника для різних видів рухової діяльності та визначення інтеґральної оцінки моторної обдарованості дітей. За значенням інтеґральної оцінки моторної обдарованості дітей можна зробити висновок про рівень їхньої обдарованості за десятибальною шкалою.

  7. Розроблені індивідуальні профілі рухової функції моторно обдарованих дітей 4-6 років дають можливість визначити їхню схильність до роботи короткочасного характеру та роботи тривалого характеру.

  8. Дослідження підтвердило високу надійність системи оцінки моторної обдарованості дітей 4-6 років, які виявили схильність до різних видів рухової діяльності, упродовж шести тестувань. Аналіз динаміки групових інтеґральних оцінок показав невірогідні (Р>0,05) відмінності між ними, які свідчать про їхню надійність. Розроблені індивідуальні профілі моторної обдарованості дітей, схильних до роботи короткочасного характеру та роботи тривалого характеру виявили незначні коливання (у межах 2,91%, 4,60%), які підкреслюють надійність інтеґральних оцінок. Тенденція до збереження рейтингу інтеґральних оцінок на високому рівні моторної обдарованості свідчить про їхню прогностичність.

  9. Система оцінки індивідуальної моторної обдарованості дітей 4-6 років, яку ми запропонували, рекомендована для впровадження у практику фізичного виховання та спортивного відбору. Використання в системі фізичного виховання розробленої системи оцінки моторної обдарованості допоможе педагогам зорієнтувати дитину на заняття тим видом рухової діяльності, до якого вона виявляє схильність. Крім того, впровадження системи оцінки буде сприяти індивідуальному підходу до дітей у процесі їх фізичного виховання.

Вважаємо, що перспективи подальших досліджень полягають у розробці програм корекції фізичної підготовленості для хлопчиків і дівчаток 4-6 років залежно від їх схильності до роботи певного характеру.

Публікації автора:

  1. Гавришко С.Г., Воропай С.М. Методика оцінки моторної обдарованості хлопчиків і дівчаток 4-6 років: Метод. рек. для вихователів та організаторів фіз. виховання в дошкільних закладах. – Кіровоград: Видав. центр КДПУ ім. В.Винниченка, 2003. – 24 с.

  2. Гавришко С.Г. Визначення збалансованості та надійності рухової функції дітей 4-6 років //Молода спортивна наука України: Зб. наук. статей з галузі фіз. культури і спорту. – Вип. 6. – Л., 2002.– Т.1. – С. 189-193.

  3. Гавришко С.Г. Визначення стану рухової функції дівчаток 4-6 років //Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: Зб. наук. пр. /За ред. С.С.Єрмакова. – Х., 2002. – №27. – С. 3-8.

  4. Гавришко С.Г. Визначення стану рухової функції хлопчиків 4-6 років //Молода спортивна наука України: Зб. наук. статей з галузі фіз. культури і спорту. – Вип. 7. – Л., 2003.– Т.2. – С. 6-8.

  5. Гавришко С.Г. Визначення інтеґральної оцінки моторної обдарованості дітей 4-6 років до різних видів рухової діяльності //Молода спортивна наука України: Зб. наук. статей з галузі фіз. культури і спорту. – Вип. 8. – Л., 2004.– Т.3. – С. 70-75.

  6. Воропай С.М., Гавришко С.Г. Розроблення диференційованих і загальних оціночних шкал для хлопчиків 4-6 років //Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: Зб. наук. пр. /За ред. С.С.Єрмакова. – Х., 2004. – №4. – С. 36-42.

  7. Гавришко С.Г. Проблема відбору та орієнтації хлопчиків 4–6 років до певного виду рухової діяльності //Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія “Педагогіка. Соціальна робота”. – Ужгород, 2002. – №6. – С. 42-45.