У дисертаційній роботі здійснено систематизацію, теоретичне узагальнення та запропоновано вирішення важливого науково-практичного завдання розвитку методів управління конкурентоспроможністю підприємства. Основні висновки та рекомендації зводяться до такого: 1. Розвиток сучасної світової економіки характеризується великим динамізмом. Основним чинником забезпечення нормального економічного розвитку держави є конкурентоспроможність національного товаровиробника. В ході аналізу сучасних підходів до формування конкурентоспроможності підприємства було підтверджено наявність та визначено їх основні недоліки, які полягають у невідповідності вимогам системності та комплексності, чим й зумовлюють необхідність подальшого розвитку науково-методичних засад управління конкурентоспроможністю підприємства. 2. В процесі теоретичного обґрунтування сутності системного управління конкурентоспроможністю підприємства було удосконалено визначення, обґрунтовано характер взаємозв’язку та взаємовпливу основних категорій теорії конкуренції: конкурентний потенціал, конкурентні переваги, конкурентна політика, конкурентоспроможність, конкурентна позиція, конкурентний статус. Було відзначено змістовну доповнюваність та динамізм визначених категорій, що обумовлює необхідність постійного оновлення механізму та методів управління конкурентоспроможністю підприємства в умовах нестабільного зовнішнього середовища. Аналіз відомих трактувань категорії ,,конкурентоспроможність” дозволив виділити їх основні недоліки і сформулювати уточнене визначення ,,конкурентоспроможності підприємства” як здатність підприємства ефективно використовувати свій конкурентний потенціал, зберігаючи при цьому своє положення на відповідному ринку на довгостроковий час або ж розширювати займаний сектор ринку, постійно вести пошук та раціонально реалізовувати виявлені резерви конкурентного потенціалу в умовах обмеженості ресурсів та впливу факторів зовнішнього середовища. 3. Умови конкурентної боротьби вимагають від товаровиробників постійного пошуку шляхів підвищення рівня своєї конкурентоспроможності, що досягається чітким орієнтуванням на ефективне використання всіх наявних у його розпорядженні можливостей, що ще раз підкреслює вирішальну роль конкурентного потенціалу підприємства в процесі формування його конкурентоспроможності. Тому на основі аналізу підходів до визначення сутності категорії ,,конкурентний потенціал” доведено необхідність запропонувати його наступне визначення як систематизованого комплексу взаємоузгоджених можливостей і ресурсів внутрішнього середовища підприємства, який забезпечує отримання конкурентних переваг в умовах змінюваного зовнішнього середовища та обмеженості ресурсів, сприяє досягненню поставлених конкурентних цілей та при раціональному використанні забезпечує підприємству високий конкурентний статус. Такий підхід дозволив визначити складові елементи структури конкурентного потенціалу підприємства такі як: виробничий, фінансово-економічний, управлінський, інноваційний, трудовий, маркетинговий, інформаційний та запропонувати систему показників їх оцінки, зумовив необхідність систематизації та уточнення методичного підходу до його оцінки. 4. Проведене дослідження сучасних підходів до управління конкурентоспроможністю підприємства дозволило сформулювати новий концептуальний підхід, зокрема запропоновано логіко-структурну схему концепції підвищення рівня конкурентоспроможності підприємства, що відтворює процес управління конкурентоспроможністю підприємства, в рамках якого конкурентний потенціал підприємства, необхідно розглядати, як основу забезпечення конкурентоспроможності підприємства та базу для обґрунтування механізму підвищення її в майбутньому, за умов виявлення та ефективного використання резервів його складових. Основними складовими наданої схеми є взаємопов’язані підсистеми: теоретичне забезпечення, науково-методичне забезпечення, організаційно-методичне забезпечення, практичне забезпечення, практична реалізація. Оскільки ефективність управління визначається як характеристика, яка відображає відношення між досягнутим та можливим результатом, можна зробити висновок про те, що повний комплекс умов ефективного формування, розвитку та використання конкурентного потенціалу можна забезпечити тільки за умови використання не окремих підходів до управління, а їх комплексу, які поєднує в собі запропонована схема. 5. На підставі узагальнення методичних підходів до оцінки конкурентоспроможності підприємства, пропонується попередньо проводити оцінку конкурентного потенціалу, використовуючи інтегральний показник комплексних оцінок окремих його складових. Такий підхід дозволяє усунути вплив різнорідності та непорівнянності окремих показників локальних потенціалів, які утворюють загальну систему показників виміру та оцінки конкурентного потенціалу підприємства. 6. Аналіз сучасних підходів до оцінки конкурентоспроможності підприємства виявив, що жоден з усіх відомих методів не пристосований для використання системного відбору та аналізу всіх факторів, які можуть чинити вплив на конкурентні переваги підприємства. Найбільші труднощі викликає відсутність механізму визначення та врахування, а також приведення до спільного виміру всіх факторів які впливають на конкурентоспроможність підприємства. Систематизація складових конкурентоспроможності підприємства дозволила на системні основі вдосконалити методичний підхід до оцінки конкурентоспроможності підприємства, який ґрунтується на комплексній оцінці як конкурентного потенціалу так і конкурентної стійкості підприємства, що дозволяє враховувати вплив дестабілізуючих факторів невизначеного зовнішнього середовища шляхом оцінки рівня загрози з боку конкурентних сил (зокрема, постачальників, споживачів та конкурентів). 7. З метою прискорення пошуку невикористаних резервів конкурентоспроможності розроблено методичні рекомендації щодо виявлення резервів конкурентного потенціалу та окремих його складових на підставі розрахунку відхилень значень від відповідних їм серед досліджуваних підприємств, що уможливлює підвищення рівня конкурентоспроможності підприємства з урахуванням обмежуючих факторів зовнішнього середовища. 8. Згідно сформованої методики оцінки конкурентоспроможності підприємств в роботі було проведено оцінку рівня конкурентоспроможності, шляхом інтегрування результатів комплексної оцінки конкурентного потенціалу та конкурентної стійкості машинобудівних підприємств. Крім того було визначено резерви в рамках кожної функціональної складової та рівня конкурентоспроможності в цілому, що дозволило запропонувати заходи щодо підвищення рівня конкурентоспроможності в майбутньому. Основні результати дослідження можуть бути рекомендовані для подальшого впровадження в науково-дослідних та проектних установах, промислових підприємствах, а також для використання в Міністерстві промислової політики. |