Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Чернишова Ольга Борисівна. Оцінка конкурентоспроможності промислових підприємств (на прикладі підприємств кондитерської галузі харчової промисловості України) : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Чернишова О.Б. Оцінка конкурентоспроможності промислових підприємств (на прикладі підприємств кондитерської галузі харчової промисловості України). – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами. – Одеський державний економічний університет. – Одеса, 2009.

У дисертаційній роботі подані результати теоретичного дослідження змісту, сутності та особливостей понять „конкурентоспроможність”, „конкурентоздатність”, „конкурентність”. Визначено показники і фактори конкурентоспроможності суб’єктів господарювання, доведено латентний характер показника, що досліджується, проаналізовано існуючі методи оцінки конкурентоздатності підприємств промисловості.

На цій основі розроблено процедуру кількісної оцінки конкурентоздатності промислових підприємств, обґрунтовано й досліджено необхідність використання канонічного аналізу ознак й чинників-симптомів конкурентоспроможності, розглянуто можливість застосування інших багатовимірних підходів до вирішення завдань, поставлених у дисертаційній роботі.

Вивчено стан сучасної конкурентної боротьби у кондитерській галузі України, здійснено кількісне оцінювання конкурентоспроможності кондитерських підприємств за допомогою багатовимірних статистичних методів, обґрунтовано вибір найкращого варіанту оцінки конкурентоздатності кондитерських підприємств та її практичне використання в процесі аналізу, прогнозування та діагностики рівня конкурентоспроможності об’єктів господарювання.

У дисертації наведено теоретичне узагальнення й нове вирішення наукового завдання, що полягає у розробці процедури кількісного оцінювання конкурентоздатності промислових підприємств на базі існуючих багатовимірних статистичних методів. Оцінка та аналіз рівня конкурентоспроможності групи кондитерськихпідприємств, а також практичне використання побудованої моделі конкурентоздатності об’єктів дозволило здобувачу зробити наступні висновки та рекомендації.

1. Для відображення фактичного (реального) рівня успішності конкурентної боротьби на ринку пропонується застосовувати термін „конкурентність”, який, на відміну від термінів „конкурентоспроможність”, „конкурентоздатність”, „конкурентний потенціал”, є вільним від будь-якого додаткового змістовного навантаження. Останні ж є синонімами й адекватно характеризують лише можливість, тобто потенційну (прогнозну) здатність виробників змагатися на ринку за прихильність споживачів.

2. Показники рентабельності виробництва, частки ринку (або його відповідного сегменту), цінової еластичності попиту споживачів на диференційований товар у певній мірі відображають рівень конкуренто-спроможності підприємства і здатні виконувати роль частинних ознак даного складного економічного явища. Однак, жодна з указаних частинних ознак не може розглядатися ізольовано, як самостійний показник конкуренто-спроможності, оскільки кожна з них характеризує лише окремий бік складної властивості сучасного промислового підприємства – здатність вести боротьбу на ринках збуту за прихильність споживачів.

3. Відсутність єдиного вимірювача поняття конкурентоспроможність підприємства, а також групових факторів, що впливають на його рівень, означає, що будь-який дослідник у даній сфері зіштовхується з так званими латентними (прихованими) показниками, про величину яких, зазвичай, судять експерти на основі значень їхніх зовнішніх проявів – факторів-симптомів.

4. Структура поняття „конкурентоздатність підприємства” досить складна й ієрархічна. Вона включає чотири основних рівні елементів: 1) латентний показник потенційної або фактичної конкурентоспроможності підприємства; 2) частинні ознаки конкурентоздатності або конкурентності, виміряні у метричній шкалі; 3) групові фактори, що характеризують економічний, збутовий, управлінський та інші аспекти функціонування підприємства, які по суті теж є латентними; 4) первинні чинники (показники майнового стану, коефіцієнти ліквідності, фінансової стійкості, ділової активності тощо).

5. Більшість існуючих в економічній теорії методів оцінки конкуренто-спроможності підприємств промисловості, по-перше, не враховують латентний характер даного показника, а, по-друге, базуються на спрощеній структурі досліджуваного економічного явища, не враховуючи наявності частинних показників конкурентоздатності.

6. На основі обґрунтованої структури поняття „конкуренто-спроможність підприємства” здобувачем розроблено процедуру оцінювання, що базується на широкому застосуванні різноманітних багатовимірних статистичних методів – найбільш придатній моделі латентного показника, що досліджується. Оцінку конкурентоздатності підприємств пропонується будувати на безпосередньому використанні частинних ознак конкурентоспроможності – рентабельності виробництва, частки ринку або його відповідного сегмента, цінової еластичності попиту споживачів. При цьому первинні чинники-симптоми повинні відігравати аналітичну роль для оцінювання рівня латентного показника, що досліджується.

7. В умовах жорсткої конкурентної боротьби, коли вся внутрішня інформація про діяльність суб’єкта господарювання оголошується комерційною таємницею, автор вважає за доцільне застосовувати виключно публічну інформацію для визначення частинних ознак та первинних чинників-симптомів конкурентоздатності підприємств, яка міститься в мережі Інтернет, наприклад, на сайтах Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку України.

8. Канонічний аналіз двох груп економічних показників (частинних ознак та первинних чинників-симптомів у процесі оцінювання конкурентоспроможності підприємств) доцільно проводити за аналогією з регресійним моделюванням, коли пошук найкращого рівняння регресії базується на покроковому включені факторів в модель або на переборі усіх можливих сполучень вихідних змінних. Це забезпечує знаходження найбільш точних оцінок латентного показника, що досліджується.

9. Для уникнення помилкових висновків та отримання найбільш надійних оцінок рівня конкурентоспроможності досліджуваних підприємств пропонується використовувати змішаний підхід при проведенні їхньої таксономії. В основу розробленої автором методики визначення об’єднаної оцінки латентного економічного показника на базі методів таксономії покладено гнучкі статистичні ваги, які змінюються при поступовому русі по ранжованому ряду оцінок, отриманих за класичним та модифікованим методами таксономічного аналізу конкурентоздатності промислових підприємств.

10. Отриману на основі різних багатовимірних методів множину оцінок конкурентоспроможності автором запропоновано тестувати з метою вибору оптимальної оцінки за допомогою певного переліку первинних чинників-симптомів, який був визначений в ході канонічного аналізу. Зазначене тестування ґрунтується на виборі найбільш точної регресійної моделі, яка пов’язує певну оцінку конкурентоздатності промислових підприємств із заданим колом її первинних чинників-симптомів.

11. Оцінювання конкурентоспроможності 9-ти кондитерських підприємств за даними відкритої звітності за період 2005-2007 років за допомогою багатовимірних статистичних методів дозволило отримати п’ять варіантів оцінок латентного показника, що досліджується, які досить щільно взаємозв’язані. Оптимізація даних варіантів оцінок відкрила можливість здійснити вибір найкращої оцінки, заснованої на запропонованому автором алгоритмі канонічних кореляцій. Згідно з визначеною оптимальною оцінкою всі підприємства за рівнем конкурентоспроможності були класифіковані на чотири достатньо однорідні групи.

12. Визначена динаміка рівня конкурентоздатності кондитерських підприємств показала, що на п’яти з дев’яти досліджуваних підприємств спостерігалося зниження даного показника у 2007 р. Аналіз внутрішніх причин зниження конкурентоспроможності окремих кондитерських підприємств здійснювався на основі побудованої регресійної моделі, що включала чотири первинних чинники-симптоми: коефіцієнти загальної та абсолютної ліквідності, показники оборотності активів і оборотності коштів підприємств.

13. Прикладне використання побудованої моделі дозволило розраховувати величину існуючих резервів росту конкурентоздатності та конкурентних переваг у розрізі окремих факторів, зокрема на ЗАТ „Одесакондитер”, отримати інформацію про майбутній рівень конкурентоспроможності підприємств на 2009 р., а також класифікувати нові підприємтва (Рівненську, Роменську, Макіївську фабрики).

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях:

  1. Чернишова О.Б. Багатовимірна оцінка конкурентоспроможності підприємств зернопереробної промисловості / О.Б. Чернишова // Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг: зб. наук. Праць. Харк. держ. ун-т харчування та торгівлі. – Харків, 2007. – Вип.1 (5). – у 2-х т. – Т. 1. – С. 254–259. (0,28 д. а.).

  2. Чернишова О.Б. Теоретичні основи багатовимірного статистичного аналізу конкурентоспроможності продукції / О.Б. Чернишова, О.Г. Янковий // Торгівля і ринок України: Темат. зб. наук. праць. – Донецьк: ДонНУЕТ, 2007. – Вип. 23. – Т. 2. – С. 272–278. (0,46 д. а.). Особистий внесок здобувача (0,34 д. а.): визначено латентний характер показника конкурентоспроможності продукції.

  3. Чернишова О.Б. Стан конкурентної боротьби у кондитерській галузі України / О.Б. Чернишова // Науковий вісник. Одеський державний економічний університет. Всеукраїнська асоціація молодих науковців. – Науки: економіка, політологія, історія. – 2008. – № 19 (75). – С. 31–41. (0,56 д. а.).

  1. Чернишова О.Б. Оцінка конкурентоспроможності підприємств у маркетинговому дослідженні / О.Б. Чернишова, О.Г. Янковий // Вісник соціально-економічних досліджень. Зб. наук. праць. – Одеса: ОДЕУ, 2008. – Вип. 33. – С. 250–257. (0,6 д. а.). Особистий внесок здобувача (0,5 д. а.): структура поняття конкурентоспроможність підприємства та методи його оцінки.

Публікації за результатами участі у конференціях:

  1. Чернишова О.Б. Аналіз методик оцінки конкурентоспроможності підприємств / О.Б. Чернишова // Інноваційні технології в науці, підготовці та перепідготовці фахівців. Матеріали міжнародної науково-практичної конференції 17-18 травня 2007р. – Одеса: ОІФ УДУЕФ, 2007. – С. 120–123. (0,25 д. а.).

  2. Чернышова О.Б. Анализ конкурентоспособности промышленных предприятий: многомерный подход / О.Б. Чернышова // Матеріали другої науково-практичної конференції для викладачів, аспірантів та молодих вчених: „Сучасні технології управління підприємством та можливості використання інформаційних систем: стан, проблеми, перспективи”. – Одеса: ОНУ ім. Мечникова.– 2007. – С. 118–119. (0,3 д. а.).

  3. Чернишова О.Б. Структурно-логічна схема оцінки конкуренто-спроможності промислових підприємств / О.Б. Чернишова // Матеріали третьої міжнародної науково-практичної конференції для викладачів, аспірантів та молодих вчених: „Сучасні технології управління підприємством та можливості використання інформаційних систем: стан, проблеми, перспективи” (28-29 березня 2008). – Одеса: ОНУ ім. Мечникова.– 2008. – С. 135–138. (0,1 д. а..).

  4. Янковий О.Г. Объединенная таксономическая оценка латентных экономических показателей / О.Г.Янковий, Г.В. Кошельок, О.Б. Чернышова // Проблеми вдосконалення інституційних умов функціонування української економіки. – Матеріали третьої науково-практичної конференції. – Одеський національний університет ім. І.І. Мечникова. – Одеса, 2008. – Частина І. – С. 45–47. (0,1 д. а.). Особистий внесок здобувача (0,04 д. а.): метод об’єднаної таксономії.

Публікації в інших виданнях:

  1. Янковий О.Г. Фактичний та потенційний аспекти поняття „конкурентоспроможність” підприємства / О.Г. Янковий, О.Б.Чернышова // Одеська національна академія харчових технологій. Наукові праці Одеської національної академії харчових технологій / Міністерство освіти і науки України. – Одеса: 2007. – Вип. 30. – Т. 2. – С. 363–366. (0,1 д. а.). Особистий внесок здобувача (0,08 д. а.): застосування терміну конкурентність.

  2. Янковий О.Г. Конкурентоспроможність підприємств кондитерської галузі в умовах вступу України до СОТ / О.Г. Янковий, О.Б. Чернишова // Наукові праці ОНАХТ/ Міністерство освіти і науки України. – Одеса: 2008. – Вип. 33. – С. 209–214. (0,6 д. а.). Особистий внесок здобувача (0,5 д. а.): проблеми та стан конкуренції на кондитерському ринку України.