1. Між функціональною асиметрією мозку, рівнем інтелектуального розвитку та швидкісними показниками розумової діяльності існує складний взаємозв’язок та взаємозалежність. Зокрема у обстежуваних з середніми значеннями коефіцієнту інтелекту зв‘язок рівня асиметрії та рівня інтелектуального розвитку є лінійним, тоді як у осіб з низьким та високим коефіцієнтом інтелекту цей зв’язок є нелінійним і для його об’єктивізації слід розраховувати вибіркові кореляційні відношення. 2. У осіб як з високим, так і низьким рівнем сенсомоторної асиметрії швидкість та якість аналітичного мислення тісно пов’язана з рівнем інтелектуального розвитку. При цьому у осіб з низьким рівнем сенсомоторної асиметрії працездатність головного мозку при діяльності другої сигнальної системи корелює з рівнем інтелектуального розвитку та є вірогідно нижчою порівняно з особами з високою асиметрією. 3. Величина активаційного коефіцієнту асиметрії може служити одним із об’єктивних критеріїв оцінки ефективності розумової діяльності обстежуваних. Ключовим фактором при цьому виступає градієнт асиметрії тім‘яних ділянок, оскільки він виявляє сильні зв’язки з рівнем інтелекту та функціональною рухливістю нервових процесів в групах обстежуваних, як з високим, так і низьким рівнем активаційного коефіцієнту асиметрії, причому значення коефіцієнтів кореляції в цих групах протилежні. 4. У осіб з високою активаційною асиметрією та у осіб, у яких арифметичні навантаження зменшують таку асиметрію, сенсомоторні реакції на першо-, другосигнальні, та поєднання першо- і другосигнальних подразників формують окремі функціональні системи, наслідком чого є переважання серед таких обстежуваних осіб із нижчим рівнем інтелектуального розвитку. Тоді як у осіб з низькою активаційною асиметрією та у осіб, у яких арифметичні навантаження підвищують таку асиметрію, сенсомоторні реакції на першо-, другосигнальні, та поєднання першо- і другосигнальних подразників формують дві функціональні системи, кожна з яких спеціалізована до обробки вербалізованої чи не вербалізованої інформації, наслідком чого є переважання серед таких обстежуваних осіб із вищим рівнем інтелектуального розвитку 5. Обстежувані з високим і низьким значенням активаційного коефіцієнту асиметрії та із його зменшенням чи зростанням при розв‘язанні арифметичного завдання використовують різні стратегії обробки інформації., що базуються на різниці в характері взаємодії першої та другої сигнальних систем дійсності. Тому ефективність розумової діяльності може бути пов’язана з функціональною асиметрією мозку через взаємодію першої та другої сигнальних систем дійсності, що виявляється у їх взаємоіндуктивних відносинах. |