Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Євтухова Світлана Миколаївна. Параметри стратегічного планування розвитку корпоративних підприємств : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Євтухова С.М. Параметри стратегічного планування розвитку корпоративних підприємств. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України, Одеса, 2009.

Дисертація присвячена дослідженню питань впровадження параметрів стратегічного планування розвитку корпоративних підприємств харчової промисловості. У роботі проаналізовано сучасні підходи до визначення ролі стратегічного планування, що дозволило обґрунтувати теоретичну базу дослідження структурних складових оточення підприємств та практичні підходи до його реалізації, наведено класифікацію параметрів стратегічного планування та визначено взаємозв’язок функції менеджменту, управлінських технологій та засобів планування діяльності корпоративних підприємств.

Проведено стратегічний аналіз стану та перспектив розвитку корпоративних підприємств харчової промисловості з урахуванням формування та комбінування функціональних стратегій з базовою стратегією розвитку відповідних підприємств, основою чого стала побудова SWOT-матриць для кожного аналізованого підприємства. Проведено моделювання альтернативних параметрів стратегічного розвитку корпоративних підприємств харчової промисловості, визначено шляхи ідентифікації стратегічних рішень підприємств цієї галузі з урахуванням інтеграційних чинників, запропоновано підхід до підвищення ефективності стратегічного розвитку підприємств з урахуванням розробленої інноваційно-інвестиційної стратегії, здійснено моделювання параметрів щодо залучення інвестованих коштів та побудовано економіко-математичну модель оптимізації ресурсів, запропоновано підхід до визначення ключових параметрів стратегічного планування розвитку корпоративних підприємств харчової промисловості, який дає можливість знаходження оптимальних та критичних параметрів, що є основою для розробки і впровадження стратегій розвитку підприємств.

У дисертаційній роботі наведено теоретичне узагальнення та нове вирішення науково-прикладного завдання впровадження параметрів стратегічного планування розвитку корпоративних підприємств, що виявляється у наступних положеннях.

  1. Обґрунтовано ключові параметри стратегічного планування в діяльності корпоративних підприємств, які характеризують системність використання стратегічних управлінських рішень і є визначальним атрибутом для обрання інноваційного шляху розвитку. Розмежування параметрів стратегічного планування на кількісні та якісні параметральні оцінки відображає особливий і взаємопов’язаний інструментарій для проведення аналізу діяльності господарюючих суб’єктів та побудови стратегій стійкого розвитку корпоративних підприємств харчової промисловості.

  2. Сформовано основні засади визначення ключових параметрів стратегічного планування розвитку корпоративних підприємств харчової промисловості, які дають можливість знаходження оптимальних і критичних параметрів, що є основою для розробки і впровадження стратегій розвитку підприємств, та узгодження орієнтирів стратегічного плану з іншими планами підприємства, складеними в розрізі реалізації обраних стратегій, і привести до побудови цілісної системи стратегічного планування діяльності розвитку корпоративних підприємств харчової промисловості на певний період часу.

  3. Визначено та обґрунтовано можливості побудови концепції стратегічного планування на основі ідентифікації альтернативних параметрів розвитку корпоративних підприємств, які представлені у вигляді вхідних параметрів (менеджменту, маркетингу та фінансової стратегії) та вихідних параметрів (інноваційно-інвестиційної стратегії розвитку), що дозволили визначити два аспекти для розгляду стратегічного планування: 1) „процесу”, який розглядається з позиції цілей та терміну виконання, управлінського рішення, обмеження виробничих ресурсів, адаптації до ринку, ризику, управління виробництвом, адаптації організації до зовнішнього середовища, нововведень; 2) „системи”, що включає параметральний зв’язок елементів, стратегію, погляд у майбутнє та управління людськими ресурсами. Таким чином, стратегічне планування необхідно розглядати з позиції „системи”, що охоплює декілька взаємопов’язаних процесів, які динамічно поєднуються в структурно-логічну схему „процес-система”, де основними етапами виступають: моніторинг структурних складових підприємств, аналіз середовища, діагностика обраних стратегій, ідентифікація альтернативних параметрів та задач розвитку корпоративних підприємств із системою управління, побудова реалізації стратегічного плану й критерії ефективності впровадження стратегій. Даний підхід до побудови концепції стратегічного планування на корпоративних підприємствах дозволить практично підвищити ефективність функціонування таких підприємств в умовах невизначеності ринкового середовища.

  4. На основі організаційно-структурних принципів побудови системи взаємозв’язків між функціями менеджменту, управлінськими технологіями та засобами планування розвитку корпоративних підприємств харчової промисловості досліджено методологію формалізації стратегічних параметрів для визначення актуальності та перспектив їх застосування в практичній діяльності корпоративних підприємств, що дозволяє здійснити оцінку результативності стратегії компаній за трьома основними критеріями: відповідність середовищу, конкурентна перевага, ефективність функціонування і комплексно визначати ступінь впливу тієї або іншої конкретної ситуації на формування фінансових ресурсів, досягнення результатів та їх розподіл для потреб розвитку корпоративних підприємств. При цьому основна роль в побудові такої системи належить органам управління корпоративних підприємств, де автором проведено їх детальну структуризацію та визначено основні функції у рамках стратегічного розвитку й механізму управління інноваційними процесами. Так, крім вищої, середньої та нижчої ланок управління, виділено ще одну, додаткову, – виконавчий орган, представлений правлінням і ревізійною комісією, що відповідають за реалізацію адміністративних рішень підприємства. Такий принцип може використовуватися корпоративними підприємствами як з функціональною, так і з дивізіональною структурою управління при обов’язковому взаємозв’язку складових організаційної структури внутрішнього менеджменту, що приведе до динамічного переходу корпоративних підприємств харчової промисловості на шлях стійкого розвитку.

  5. На підставі проведення порівняльної характеристики ключових параметрів корпоративних підприємств харчової промисловості запропоновано розробку системи планування та реалізації фінансової стратегії з урахуванням проведеної оцінки ключових параметрів впливу на розвиток інноваційно-інвестиційних процесів, що дозволило визначити програми стратегічної діяльності корпоративних підприємств, які поділяються на програми забезпечення стійкого розвитку корпоративного підприємства та програми стратегічного планування корпоративного підприємства. Застосування відповідних програм при впровадженні системи стратегічного планування дає можливість як управляти процесом виробництва, так і використовувати декілька бізнес-планів щодо здійснення низки інвестиційних проектів в рамках реалізації однієї стратегії.

  6. Розроблено та обґрунтовано при формуванні та комбінуванні функціональних стратегій з базовою стратегією розвитку корпоративних підприємств якісні стратегії розвитку корпоративних підприємств харчової промисловості на основі процесу вибору стратегій, який побудований з двох позицій: 1) системного взаємозв’язку поставлених завдань підприємства, аналізу середовища і структуризації адаптованих стратегій з урахуванням переваг стану підприємства; 2) розробки стратегічного плану підприємства, представленого як взаємозв’язку сукупності параметрів з наявними ресурсами підприємства і бізнес-планами, що носять інвестиційно-інноваційний характер та здатні забезпечити виконання обраної корпоративної стратегії й здійснити необхідні проекти. Це дозволяє структурувати стратегії, запропонувати засоби ідентифікації параметрів щодо вибору управлінських рішень стосовно забезпечення маркетингової, виробничої і фінансової діяльності, екологічних заходів та управління персоналом на підприємствах та обрати ефективні стратегії стійкого розвитку, що відповідають як змінам зовнішнього середовища функціонування корпоративного підприємства, так і його власним внутрішнім можливостям.

  7. Визначено альтернативи стратегічного планування розвитку корпоративних підприємств на основі вибору ключових параметрів та аналізу реалізації інноваційно-інвестиційної стратегії, що дозволило оцінити параметри кожного стратегічного рішення щодо інвестування, оптимального для конкретних умов. Побудовано систему чотирьох секторів фінансування інвестиційної стратегії розвитку корпоративних підприємств шляхом залучення як фінансових так і нефінансових ресурсів, що базуються на їх вартісній оцінці і не тільки забезпечують необхідний загальний обсяг інвестиційних ресурсів для реалізації проекту, а й оптимізують джерела цього фінансування, що полягає, насамперед, у встановленні ефективного використання фінансових ресурсів як для підприємства-отримувача, так і для самого інвестора.

  8. Розроблено рекомендації щодо моделювання системи розрахунків для обґрунтування інноваційно-інвестиційного проекту та проведено дисконтування грошових потоків за п’ятьма варіантами можливої зміни попиту на інновації корпоративного підприємства на підставі процесу прийняття стратегічних рішень в інноваційно-інвестиційному проекті, головним етапом якого є перегляд або усунення можливого варіанту проекту при визначених умовах. За допомогою економіко-математичних розрахунків доведено, що в стратегічному плануванні необхідно використовувати кілька бізнес-планів, оскільки кожен з них має часові обмеження управлінських рішень щодо раціонального розподілу ресурсів.

Публікації автора:

Публікації у фахових наукових віданнях:

  1. Євтухова С. М. Стратегічне планування як важливий чинник удосконалення системи управління підприємством // Ринкова економіка : Сучасна теорія і практика управління : зб. наук. праць : статті / С.М. Євтухова. – Одеса, 2001. – Т.4. – С. 123-131.

  2. Євтухова С. М. Вплив зовнішнього середовища на конкурентоспроможність підприємства // Ринкова економіка : Сучасна теорія і практика управління : зб. наук. праць : статті / С. М. Євтухова. – Одеса, 2002. – Т.5. – С. 183-189.

  3. Євтухова С. М. Особливості формування і реалізації корпоративної стратегії на підприємствах України // Корпоративна культура організацій ХХІ століття :

  4. Євтухова С. М. Управління людськими ресурсами корпорації в контексті стратегічного планування // Ринкова економіка : сучасна теорія і практика управління : зб. наук. праць : статті / С. М. Євтухова. – Одеса, 2003. – Т.6. – С. 403-410.

  5. Євтухова С. М. Вплив стратегічного планування на управління персоналом корпоративних підприємств // Економіка : проблеми теорії та практики :
    зб. наук. праць : статті / С. М. Євтухова. – Дніпропетровськ, 2005. – Т.4. – С. 1113-1119.

  6. Євтухова С. М. Стратегічний план як перспективний напрямок розвитку українського підприємства / С. М. Євтухова // Актуальні проблеми економіки. – 2007. – № 3 (69). –
    С. 108-113.

  7. Євтухова С. М. Стратегічні пріоритети інноваційного розвитку Херсонської області / С. М. Євтухова // Наука й економіка. – 2008. – № 2 (10). – С. 231-235.

Матеріали і тези конференцій:

  1. Євтухова С. М. Шляхи удосконалення кадрового складу управління // Педагогічні науки : зб. наук. праць : статті / С. М. Євтухова. – Херсон, 2001. – № 17. – С. 266-273.

  2. Євтухова С. М. Механізм адаптації підприємства в умовах активного впливу зовнішнього середовища / С. М. Євтухова // Економіко-правові проблеми становлення в Україні громадянського суспільства : міжнар. наук.-практ. конф., 21 вересня 2001 р. : тези доповідей. – Херсон, 2002. – С.273-279.

  3. Євтухова С. М. Стратегія підприємництва як основа розвитку системи планування у ринковій економіці / С. М. Євтухова // Проблеми підготовки фахівців на новому етапі розбудови української держави : міжнар. наук.-практ. конф., 14-15 листопада 2002 р. : тези доповідей. – Херсон, 2003. – С. 71-76.

  4. Євтухова С. М. Застосування SWOT-аналізу в управлінських системах корпоративних підприємств / С. М. Євтухова // Регіональні проблеми становлення ринкових економічних відносин в Україні : всеукр. наук.-практ. конф., 27-28 листопада 2003 р. : тези доповідей. – Херсон, 2004. – С. 29-31.

  5. Євтухова С. М. Процес формування стратегічної інформації підприємства / С. М. Євтухова // Економіко-правові проблеми розвитку підприємництва в Україні : регіон. наук.-практ. конф., 28 жовтня 2004 р. : тези доповідей. – Херсон, 2005. – С.42-48.

  6. Євтухова С. М. Роль планування та прогнозування у системі стратегічного планування діяльності підприємства / С. М. Євтухова // Теорія і практика сучасної економіки : VІ міжнар. наук.-практ. конф., 28-30 вересня 2005 р. : тези доповідей. – Черкаси, 2005. – С.255-259.

  7. Євтухова С. М. Особливості використання стратегічного плану в управлінській діяльності підприємств / С. М. Євтухова // Формування сучасної стратегії розвитку підприємництва в Україні : всеукр. наук.-практ. конф., 30 листопада - 1 грудня 2006 р. : тези доповідей. – Херсон, 2006. – С. 72-74.

  8. Євтухова С. М. Людський капітал в сучасній системі управління / С. М. Євтухова // Молодь і освіта. Європейський вибір : наук.-практ. конф., 16 березня 2007 р. : тези доповідей. – Житомир, 2007. – С.116-118.

  9. Євтухова С. М. Проблеми прийняття управлінських рішень в умовах реалізації стратегічного планування на підприємствах харчової промисловості / С. М. Євтухова // Перспективи становлення конкурентоспроможної регіональної економіки : VІ Пленум Спілки економістів України та міжнар. наук.-практ. конф., 21 вересня 2007 р. : тези доповідей. – Київ, 2007. – С. 245-248.

Інші видання:

  1. Євтухова С. М. Шляхи активізації інвестиційної стратегії в умовах євроінтеграційних перетворень / С. М. Євтухова // Печатное слово. – 2007. – № 1 (22). – С. 70-73.