1. Проведений аналіз наукових джерел, практичної діяльності керівного і викладацького складу, практики підготовки курсантів до майбутньої роботи з військовослужбовцями із девіантною поведінкою дозволив з’ясувати сутність проблеми. Підготовка майбутніх офіцерів-прикордонників до роботи із запобігання і подолання девіантної поведінки військовослужбовців розглядається нами як цілеспрямований та організований процес з оволодіння системою знань, навичок і умінь формування необхідних особистісних якостей, умінь знаходити ефективні вирішення завдань з військовослужбовцями, які схильні до девіантної поведінки. Особливості змісту підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до запобігання девіантної поведінки військовослужбовців передбачають: поглиблення теоретичної і практичної підготовки майбутніх вихователів; вдосконалення індивідуальної роботи з військовослужбовцями схильними до девіантної поведінки; використання соціально-психологічних і педагогічних можливостей військового колективу; активізації самовиправлення військовослужбовців з девіантною поведінкою і керівництва ним; формування і розвиток у курсантів спрямованості до майбутньої превентивної педагогічної діяльності; підвищення педагогічної майстерності викладацького складу військових закладів; використання спеціальної методики навчання. Сучасний стан підготовки майбутніх офіцерів до роботи із запобігання і подолання девіантної поведінки військовослужбовців вказує на те, що в навчальному процесі не надається достатньої уваги педагогічній підготовці курсантів до майбутньої превентивної діяльності з військовослужбовцями, повністю не використовуються проблемний і дослідницький підходи щодо підготовки курсантів до майбутньої превентивної діяльності. 2. Підготовка майбутніх офіцерів-прикордонників до діяльності із запобігання девіантної поведінки військовослужбовців є цілеспрямований та організований процес оволодіння курсантами системою знань, умінь і навичок, формування у них необхідних особистісних якостей для ефективного вирішення превентивних педагогічних завдань відповідно до посадового призначення. Структура процесу підготовки курсантів до роботи з військовослужбовцями із девіантною поведінкою включає: мету і завдання, зміст, функції, закономірності та суперечності, принципи, методи, прийоми, засоби і форми його реалізації, управління і види контролю за його результатами. Підготовка проводилася за такими етапами: перший – виявлення рівня педагогічної спрямованості курсантів до превентивної педагогічної діяльності; другий – виділення основних знань, навичок і умінь, що свідчили б про обізнаність курсантів щодо змісту, організації і методики превентивної діяльності; третій – визначення рівня педагогічної готовності курсантів до майбутньої профілактичної і виховної діяльності; четвертий – комплексна підготовка курсантів до практичної педагогічної діяльності, спрямованої на запобігання і подолання відхилень у поведінці військовослужбовців. 3.Готовність до превентивної діяльності майбутніх офіцерів-прикордонників можна визначити як цілісне особистісне утворення, яке передбачає наявність у курсантів сукупності певних якостей особистості майбутнього офіцера, знань, умінь, навичок, що забезпечують успішну реалізацію превентивної діяльності, зокрема педагогічних знань, умінь, навичок, потреб та інтересу до ефективної превентивної діяльності, відповідальності за її результати. Діагностику готовності майбутніх офіцерів-прикордонників до роботи з військовослужбовцями девіантної поведінки здійснено на основі сукупності критеріїв (цільовий, діяльнісний, змістовий, організаційний, результативний) і рівнів оцінки ефективності процесу підготовки до такої діяльності (високий, достатній і низький). 4. Під час проведення дослідно-експериментальної роботи було розроблено та апробовано педагогічні умови підвищення ефективності педагогічної підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до запобігання і подолання девіантної поведінки військовослужбовців: удосконалення організаційно-педагогічних засад підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до запобігання і подолання девіантної поведінки військовослужбовців; оптимізація змісту педагогічної підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до превентивної діяльності; підвищення педагогічної майстерності викладацького складу та формування суб’єкт-суб’єктних взаємовідносин у процесі підготовки курсантів до превентивної діяльності; використання специфічних методів і прийомів педагогічної підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до запобігання і подолання девіантної поведінки військовослужбовців. Урахування запропонованих педагогічних умов, дозволило розробити комплексну цільову програму підвищення ефективності педагогічної підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до роботи з запобігання і подолання девіантної поведінки військовослужбовців та реалізувати її. Програма була спрямована на: забезпечення організації підготовки курсантів до майбутньої роботи із запобігання і подолання девіантної поведінки військовослужбовців; оптимізацію змісту і методики підготовки курсантів до майбутньої превентивної педагогічно діяльності; відпрацювання алгоритму і системи заходів щодо підготовки курсантів до майбутньої роботи з військовослужбовцями схильними до девіантної поведінки. 5. Результати експериментальної роботи засвідчили, що реалізація сукупності педагогічних умов і комплексної цільової програми мають перевагу проти традиційної методики підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до роботи з запобігання і подолання девіантної поведінки військовослужбовців Проведені в дослідно-експериментальній роботі підсумкові виміри за розробленими в дисертації критеріями дозволили виявити ступінь ефективності і результативності педагогічного експерименту щодо підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до превентивної педагогічної діяльності. Так, на високому рівні готовність курсантів зросла від 18,3% до 34,1%, а на низькому зменшилась від 60,5% до 22,3%. У курсантів ЕГ спостерігались достовірні зміни за сформованістю змістового, організаційного і результативного критеріїв. Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів досліджуваної проблеми. Подальшого опрацювання потребують питання комплексного підходу до превентивної підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників, використання у процесі професійної підготовки особистісно-орієнтованих технологій навчання та виховання. |