1. Соціально-економічні зміни в суспільстві зумовлюють необхідність професійної підготовки фахівців. Впровадження ступеневої освіти посилює мобільність випускників на ринку праці, сприяє їхній конкурентоспроможності. Вищі навчальні заклади нового типу мають реальні можливості для інноваційної діяльності, розробки і впровадження авторських програм і методик підготовки спеціалістів, зокрема, для роботи в закладах та установах модельного бізнесу. Зміст управлінської підготовки студентів вищих навчальних закладів з менеджменту модельного бізнесу постає як нове динамічне утворення, а тому важливого значення набуває професійна підготовка керівника будь-якого управлінського підрозділу. 2. На основі аналізу психолого-педагогічної літератури зроблено висновок, що управлінські уміння і навички формуються планомірно, за допомогою вирішення типових управлінських завдань. Обґрунтовано структуру таких управлінських умінь і навичок спеціаліста з управління закладами та установами модельного бізнесу, як використання знань сучасної теорії управлінської діяльності; аналізу управлінської ситуації; алгоритмізації власної виробничої діяльності і передбачення її наслідків; вироблення рішень у нестандартних виробничих ситуаціях; встановлення ділових стосунків; долання комунікативних бар’єрів; підтримка стилю та іміджу поведінки. 3. Теоретичний аналіз проблеми дослідження та результати констатуючого експерименту дали можливість обґрунтувати методику формування управлінських умінь і навичок студентів, яка включає такі етапи їх формування: здобуття студентами знань науково-теоретичних основ управління, менеджменту; вміння використовувати здобуті теоретичні знання у професійній діяльності. 4. Запропонована та експериментально перевірена методика формування управлінських умінь і навичок студентів побудована на основі принципів індивідуалізації навчання, інтегрованого підходу, наступності, а також з урахуванням традицій науки сучасного менеджменту, специфіки роботи в закладах та установах модельного бізнесу. 5. Вперше теоретично і методично обґрунтовані положення про організацію наскрізної практичної підготовки менеджерів модельного бізнесу. Застосований нами метод перевірки спрямованості управлінських умінь і навичок у майбутніх менеджерів модельного бізнесу забезпечив достатню застосовуваність результатів дослідження, відобразив цілісність підходу до оцінювання якості фахової підготовки менеджерів модельного бізнесу. Результати дослідження дають підстави вважати, що: опрацьований підхід сприяє оптимізації процесу, визначені завдання реалізовані, мету досягнуто, гіпотеза підтвердилась за умови, якщо спрямованість економічної освіти студентів, які готуються до управлінської діяльності в галузі модельного бізнесу, здійснюється шляхом спеціально організованої наскрізної практичної підготовки. В цьому випадку підвищується ефективність формування управлінських умінь і навичок у майбутніх фахівців. Сукупність одержаних наукових висновків та практичних рекомендацій має важливе значення для професійної підготовки фахівців у закладах професійної освіти. Проведене дослідження уможливлює розробку таких рекомендацій: – сприяти створенню підручників і дидактичних посібників з курсу “Основи підприємницької та управлінської діяльності менеджерів модельного бізнесу” для студентів вищих навчальних закладів ; – відкрити рубрику “Топ-менеджер” у журналі “Рідна школа” з питань використання сучасних інформаційних технологій та інноваційних методик навчання при підготовці спеціалістів до управлінської діяльності у сфері малого та середнього бізнесу; – запропонувати періодично проводити всеукраїнські конференції студентів вищих навчальних закладів з теорії і практики сучасного менеджменту модельного бізнесу. До подальших напрямів дослідження цієї важливої проблеми вважаємо за доцільне віднести: дослідження обсягу управлінських умінь і навичок для студентів вищих навчальних закладів; виявлення педагогічних умов позааудиторної виховної роботи з формування мовної та професійної культури студентів; здійснення порівняльно-педагогічного аналізу системи управлінської підготовки менеджерів модельного бізнесу в зарубіжних країнах. |