1. Аналіз науково-методичної літератури свідчить, що питання змісту, організації фізичного виховання, спортивно-оздоровчої діяльності та їх професійної спрямованості у вузах вивчені недостатньо. Чинна на сьогодні система організації фізичного виховання у вузах не може ефективно забезпечити підвищення рівня фізичної підготовленості, здоров'я, мотивації студентів до занять фізичними вправами й спортом, сформувати професійно важливі психічні та психофізіологічні якості. Численні дослідження виявили суттєве погіршення стану здоров'я абітурієнтів і студентів. Зростає кількість студентів, які займаються в спеціальних медичних групах, констатується низький рівень рухової активності, фізичної підготовленості, зацікавленості фізичним вихованням. У більшості студентів не сформована потреба до систематичних занять фізичними вправами та спортом. Сьогодні не можна розглядати вдосконалення фізичних якостей як вузьку утилітарну мету – підвищення дієздатності індивіда до майбутньої професійної діяльності. Це тільки одна з цілей виховання людини, засіб підвищення рівня її особистої культури. Соціально зумовлена необхідність вдосконалення здоров'я людини має трансформуватися в культурну потребу, у прагнення молоді фізично самовдосконалюватися. 2. Вивчення мотиваційних факторів, що впливають на фізичну активність студентів та відношення до процесу фізичного виховання дозволяє стверджувати, що від курсу до курсу знижується інтерес до занять з фізичного виховання. Якщо на І курсі 15% юнаків і 13% дівчат вказали, що їм не подобаються заняття, то на ІІІ курсі це підтвердили 34% юнаків і 58% дівчат. Кількість студентів, які регулярно відвідують заняття з фізичного виховання не перевищує 10–12%. Майже чверть студентів акцентують увагу на тому, що заняття проходять нецікаво. Студенти всіх курсів (38–56%) відзначають недостатнє включення до змісту занять спортивних ігор, а дівчата (біля 30%) замість нецікавих вправ хотіли б займатися аеробікою. Інтерес до занять фізичним вихованням як навчальними так і позанавчальними формами можна підвищити, якщо в якості засобів використовувати ті види рухової активності, які користуються більшою популярністю серед даного контингенту студентів. 3. Дослідження показників фізичної підготовленості студентів НАУ дають підстави стверджувати, що: початковий рівень фізичної підготовленості студентів на I-му курсі недостатній і оцінюється як «низький» або «нижче середнього»; стан фізичної підготовленості студентів протягом навчання на І–II курсах зростає, а на III–ІV курсах навчання погіршується. Рівень фізичної підготовленості юнаків на ІV курсі не відрізняється від рівня на І курсі, а в дівчат на ІV курсі він гірший від зафіксованого наприкінці І курсу навчання (кількість студентів з високим рівнем фізичної підготовленості на ІV курсі навчання значно знижується). 4. Дослідження показників фізичного здоров'я і функціонального стану організму студентів у процесі навчання засвідчили, що рівень соматичного здоров’я дівчат усіх курсів навчання оцінюється як «низький», а юнаків – як «нижчий за середній». В період навчання на І і ІІ курсах, як у юнаків так і дівчат, відбувається певна якісна зміна показника рівня фізичного здоров’я, фізичної працездатності, але зважаючи на незначну величину абсолютного приросту (р<0,05), не можна говорити про значне поліпшення фізичного стану у процесі навчання. Однак, у порівнянні з показниками студентів ІІІ і IV курсів, відмічається достовірне зниження рівня фізичного здоров’я у дівчат на 2,5 бали (р<0,01), у юнаків на 2,32 бали (р<0,01), індексу Руф’є на 1,17 ум.од. (дівчата) і 2,09 ум.од. (юнаки) при р<0,05. Показники фізичної підготовленості та функціонального стану організму студентів у процесі навчання на ІІІ і IV курсах мають регресивну тенденцію, що може пояснюватися відсутністю занять з фізичного виховання, напруженістю навчального процесу та впливом інших факторів. 5. Дослідження показників розвитку психофізіологічних якостей і психічних станів, важливих для професійної діяльності (таких як гнучкість оперативного мислення, здатність до довгочасної концентрації уваги тощо), показали, що зміна показників концентрації та стійкості уваги в процесі навчання має негативну тенденцію як у юнаків так і в дівчат. Показники мислення в юнаків та дівчат у процесі навчання зростають, однак на ІV-му курсі достовірно не відрізняються (р>0,05) від показників студентів I курсу навчання. Показники концентрації та переключання уваги в юнаків практично не змінюються, а в дівчат цей показник в процесі навчання знижується на І–III курсах (р>0,05). Зазначені факти свідчать про низьку ефективність діючої у вузі системи професійно-прикладної фізичної підготовки. 6. Розроблені нами моделі фізичного виховання студентів вузів ґрунтуються на диференціації цілей і завдань структурних підрозділів кафедри фізичного виховання, раціонального підбору фізичних вправ і видів спорту, дозволяють суттєво підвищити його ефективність. Принциповими положеннями розроблених моделей фізичного виховання студентів вузів є: організація фізичного виховання в умовах жорсткої регламентації (І курс) і часткової регламентації (II курс і старше); взаємообумовленість і взаємодія ціннісно-орієнтованого, пізнавального, перетворювального й комунікативного видів спортивно-масової діяльності; на першому етапі домінують перетворювальні і пізнавальні види, на другому ціннісно-орієнтовані; превалювання на першому етапі суб'єкт-об'єктних відношень при педагогічній взаємодії по осі «викладач-студент», на другому етапі – «суб'єкт-суб'єктних»; узгодження на першому етапі змісту учбових занять з фізичного виховання і занять спортом; впровадження моделі формування у студентів потреби займатися фізичними вправами, яка передбачає реалізацію в процесі навчання когнітивного й мотиваційного компонентів; індивідуалізацію процесу й диференціацію змісту, форм і методів педагогічного впливу. 7. Дослідження розроблених нами пропозицій по зміні організаційної структури діяльності кафедри фізичного виховання і моделей фізичного виховання перевірялись у формуючому експерименті з виділенням контрольних і експериментальних груп студентів. Згідно визначених нами критеріїв ефективності занять з фізичного виховання в експериментальних і контрольних групах очевидно, що: рівень фізичного здоров’я в експериментальних групах дівчат підвищився до «вище середнього» і «високого» рівня в середньому на 30%, у контрольній групі – на 7%; в експериментальних групах юнаків в середньому на 25%, у контрольній групі – на 16%. Таким чином, «безпечний» рівень фізичного здоров’я мають біля 40% студентів експериментальних груп і 20% контрольних груп; фізична підготовленість підвищилася до цільового рівня («вище середнього» і «високий») на 30% у дівчат і юнаків експериментальних груп і на 10% у студентів контрольних груп. Загалом кількість студентів експериментальних груп, що мають «належний» рівень фізичної підготовленості становить в середньому 50%, а контрольних груп – 30%. 8. Відмічається специфіка змін показників функціонального стану і фізичних якостей залежно від виду спеціалізованих занять фізичними вправами. Заняття шейпінгом більшою мірою сприяють розвитку силових та швидкісно-силових якостей у дівчат, заняття баскетболом і волейболом – розвитку координаційних здібностей, швидкості і витривалості. Такий спеціалізований процес фізичного виховання з ознаками спортивного тренування впливає на показники функціональних систем, що забезпечують виконання основної спортивної вправи. Тому у групах Е2 (баскетбол) і Е3 (волейбол) значною мірою покращилися показники, які характеризують роботу серцево-судинної системи. Індекс Руф’є змінився на 4 пункти і відповідає оцінці працездатності «добре» (6 ум.од.), індекс Квааса зменшився на 5 пунктів і дорівнює 15,9 ум.од. Проведені дослідження дають підставу припустити, що використання у якості спеціалізованих занять з фізичного виховання спортивних ігор (баскетболу, волейболу, настільного тенісу) сприяє розвитку таких психологічних якостей, як стійкість, переключення уваги, швидкості і переробки інформації та прийняття рішення, які притаманні деяким інженерним спеціальностям, тому їх можна рекомендувати як основу їх ППФП. 9. Отримані результати експерименту дозволяють говорити про високу ефективність розроблених організаційних заходів і моделей фізичного виховання з удосконалення показників здоров'я, фізичної підготовленості, функціонального стану організму, розвитку важливих в професійній діяльності психологічних якостей і висловити пропозиції щодо підвищення ефективності системи фізичного виховання студентів вузів технічного профілю. Перспективою подальших досліджень може бути визначення ціннісних орієнтирів студентів стосовно дотримання здорового способу життя і підтримання своєї фізичної кондиції якнайдовше. |