1. Зміна орієнтації суспільних відносин, що відбувається у нашій країні, призводить до переосмислення мети та завдань сучасної освіти на всіх її рівнях, у тому числі і на вищому. У сучасному суспільстві немає жодної сфери життя, жодної професії, де б людина могла почувати себе незалежно від світу економіки. Сьогодні не викликає сумнівів той факт, що нове покоління у руслі сучасних тенденцій повинно бути більш адекватно орієнтованим в економічній галузі знань. Загальноекономічна освіта є основою підготовки фахівців будь-якого напряму, проте економічна компетентність майбутніх офіцерів-прикордонників має визначені та проаналізовані пріоритети і особливості. 2. Результати аналізу поглядів дослідників на сутність компетентності та особливості її формування свідчать про різноплановість підходів до трактування її змісту. Головною особливістю компетентності як педагогічного явища є не лише специфічні предметні вміння та навички, але й конкретні життєво важливі професійні якості, необхідні людині будь-якого фаху, віку чи сімейного стану. У результаті уточнення і розмежування основних понять компетентнісного підходу в економічній підготовці майбутніх офіцерів-прикордонників, таких як «компетенція», «компетентність», «економічна компетентність» було з’ясовано, що економічна компетентність офіцера-прикордонника – це сукупність засвоєних офіцерами загальноекономічних знань і сформованих умінь і навичок, а також набутий професійний досвід, які необхідні офіцерам під час проходження служби. Основними складовими економічної компетентності є: когнітивна, соціально-політична, інформаційно-операційна, комунікативна, особистісна. Традиційні методики викладання економічних дисциплін ще недостатньо забезпечують формування економічної компетентності майбутніх офіцерів-прикордонників. 3. Здійснено логічне структурування навчального матеріалу з дисципліни «Основи економічної теорії» з метою використання основних економічних понять і знань при вивченні таких дисциплін: «Основи економічної теорії»; «Деталі машин»; «Теорія машин і механізмів»; «Взаємозв’язок, стандартизація та взаємозаміна»; «Автомобілі та автомобільний двигун»; «Використання експлуатаційних матеріалів»; «Військове господарство»; «Матеріально-технічне забезпечення прикордонної служби»; «Гідравліка». Одночасно розроблено систему дидактичного супроводу формування економічної компетентності майбутніх офіцерів-прикордонників, основними компонентами якої є: методичний комплекс, навчально-матеріальна база, навчальна програма з дисципліни «Основи економічної теорії», методичні рекомендації, підручники, опорний конспект, тестові завдання, друковані роздаткові матеріали, електронні носії інформації. 4. Визначено та обґрунтовано педагогічні умови формування економічної компетентності майбутніх офіцерів-прикордонників: формування позитивної мотивації до засвоєння економічних навчальних дисциплін; визначення основних понять загальноекономічних знань для професійної діяльності майбутніх офіцерів-прикордонників; використання міжпредметних зв’язків; організація цілеспрямованої самостійної роботи курсантів, що забезпечило підвищення рівня сформованості економічної компетентності майбутніх офіцерів-прикордонників. Зазначені педагогічні умови формування економічної компетентності уможливили створення педагогічної моделі, основними складовими якої є: зміст загальноекономічної освіти, п’ять складових економічної компетентності, педагогічні умови, рівні сформованості економічної компетентності. 5. Конкретизовано критерії (когнітивний – базова компетентність, що стосується основних загальноекономічних знань, умінь і навичок; інформаційно-операційний – передбачає вміння оперувати простими економічними показниками; соціально-політичний – вміння реально оцінювати вплив економічної поведінки підпорядкованого прикордонного відділу/відділення на суспільні процеси; комунікативний – поінформованість щодо міжнародних економічних процесів; особистісний – бажання отримати самостійно економічну інформацію) та рівні сформованості економічної компетентності майбутніх офіцерів-прикордонників (високий, достатній, середній, початковий). 6. У ході дослідження експериментально доведено, що реалізація розроблених педагогічних умов, моделі, а також комплексу методичних рекомендацій забезпечили підвищення економічної підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників, тобто рівня сформованості економічної компетентності. З коефіцієнтом значущості 0,05 за критерієм Вілкінсона-Манна-Уїтті доведено, що в експериментальній групі результати формувального експерименту є вищими, ніж у контрольній за усіма складовими економічної компетентності. Одночасно з цим, проведене дослідження виявило низку нових проблем, які потребують розв’язання: дослідження нових підходів щодо оцінювання сформованості компетентності майбутніх фахівців, можливості інших навчальних дисциплін (як фундаментальних, так і професійних) щодо формування економічної компетентності майбутніх фахівців. |