Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Марченко Ольга Геннадіївна. Педагогічні умови формування критичного мислення курсантів у процесі навчання у вищих військових навчальних закладах : дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Харківський національний педагогічний ун-т ім. Г.С.Сковороди. — Х., 2005. — 251, [5]арк. — Бібліогр.: арк. 161-188.



Анотація до роботи:

Марченко О.Г. Педагогічні умови формування критичного мислення курсантів у процесі навчання у вищих військових навчальних закладах. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Харківський

національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди, Харків, 2007.

Дисертацію присвячено проблемі формування критичного мислення курсантів у процесі навчання у ВВНЗ. У рамках дослідження уточнено основні групи вмінь критичного мислення майбутніх військових фахівців: інформаційно-прогностичні, рефлексивно-оцінні, контрольно-аналітичні. Обґрунтовано педагогічні умови формування критичного мислення курсантів (урахування специфічних особливостей підготовки курсантів ВВНЗ, створення інноваційно-рефлексивного середовища, поєднання діагностики та самодіагностики стану сформованості критичного мислення курсантів) та експериментально їх перевірено. Визначено критерії сформованості критичного мислення курсантів: гностичний, навчально-процесуальний, особистісно-позиційний.

1. У дисертації наведено теоретичне узагальнення питань формування критичного мислення курсантів, що виявляється в обґрунтуванні й науково-методичній розробці шляхів упровадження педагогічних умов формування критичного мислення курсантів у навчальний процес вищих військових навчальних закладів.

2. На основі системного аналізу філософської, соціологічної, психолого-педагогічної літератури, зокрема в галузі військової освіти, з’ясовано, що критичне мислення можна схарактеризувати як оцінну констатувально-коригувальну розумову діяльність особистості, спрямовану на забезпечення її професійної компетентності, здатності майбутнього фахівця до адекватних конструктивних змін у всіх сферах життєдіяльності, адекватної самооцінки, сталої критичної позиції в соціумі. Уточнено, що до основних груп умінь критичного мислення належать такі: інформаційно-прогностичні, рефлексивно-оцінні, контрольно-аналітичні.

3. Експериментально доведено ефективність упровадження в навчальний процес у ВВНЗ теоретично обґрунтованих педагогічних умов формування критичного мислення курсантів (урахування специфічних особливостей підготовки курсантів вищих військових навчальних закладів, створення інноваційно-рефлексивного середовища, поєднання діагностики та самодіагностики стану сформованості критичного мислення курсантів).

4. У дисертації показано, що зміст природничо-математичних дисциплін, які утворюють фундаментальний блок освітньо-професійної підготовки майбутніх військових спеціалістів, має значні гносеологічні можливості щодо формування критичного мислення. Особливо дієвими виявилися такі форми та методи організації навчальних занять з цих дисциплін, як-от: лекції із забезпеченням зворотного зв’язку, заняття з елементами самоконтролю, взаємоконтролю у форматі малих груп, з використанням дидактичних ігор, мозкового штурму тощо.

5. У ході дослідження визначено критерії та показники сформованості критичного мислення курсантів: гностичний (повнота, глибина, усвідомленість знань про сутність критичного мислення та його місце в системі освітньо-професійної підготовки майбутніх військових фахівців); навчально-процесуальний (ступінь сформованості інформаційно-прогностичних, рефлексивно-оцінних, контрольно-аналітичних умінь); особистісно-позиційний (здатність до адекватної самооцінки, комунікативна рефлексія).

6. Урахування специфічних особливостей підготовки до майбутньої фахової діяльності забезпечило професійне спрямування процесу формування критичного мислення курсантів ВВНЗ, а також усвідомлення курсантами значущості критичного мислення у професійному становленні. Створення інноваційно-рефлексивного середовища через внесення в навчальний процес об’єктивних і суб’єктивних змін стимулювало рефлексію курсантів як основу їхнього критичного мислення. Поєднання діагностики та самодіагностики стану сформованості критичного мислення курсантів вплинуло на позитивні зміни в особистісно-позиційному аспекті: на об’єктивність самооцінки та оцінювання оточення, характер реакції щодо критичних зауважень тощо.

Помічено суттєве зрушення стану сформованості критичного мислення курсантів в експериментальних групах порівняно з контрольними в бік покращення за всіма виділеними критеріями. Ефективність упроваджених у ході педагогічного експерименту педагогічних умов формування критичного мислення курсантів підтверджена засобами математичної статистики.

7. Розроблено методичні рекомендації з проблеми формування критичного мислення для курсантів вищих військових навчальних закладів. Визначено методи, форми та прийоми навчання курсантів з використанням зазначених рекомендацій.

Отже, проведене дослідження дозволило успішно розв’язати поставлені завдання. Але воно, безумовно, не вичерпує всіх аспектів порушеної проблеми. Перспективи подальших розвідок у цьому напрямі ми бачимо у формуванні критичного мислення курсантів у процесі самоосвіти та самовиховання.

Публікації автора:

Статті в наукових фахових виданнях

1. Марченко О.Г. Розвиток критичного мислення як передумова успішного формування ціннісних орієнтацій студентів вищих навчальних закладів // Вісник Львівського університету: Зб. наук. пр. – Львів: Львівський націо-нальний університет, 2006. – Вип. 21. – С. 303–308.

2. Марченко О.Г. Розвиток когнітивних здібностей курсантів вищих військових навчальних закладів щодо формування критичного мислення // Вісник Харківської державної академії культури: Зб. наук. пр. – Х.: Харківська державна академія культури, 2006. – Вип. 17. – С. 245–249.

3. Марченко О.Г. Специфічні особливості формування критичного мислення у курсантів вищих військових навчальних закладів // Проблеми інженерно-педагогічної освіти: Зб. наук. пр. – Х.: Українська інженерно-педагогічна академія, 2005. – № 11. – С. 208–212.

4. Марченко О.Г. Розвиток рефлексії як властивості критичного мислення у студентів вищих навчальних закладів // Теорія та методика навчання та виховання: Зб. наук. пр. – Х.: Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди, 2005. – Вип. 15. – С. 172–178.

5. Марченко О.Г. Педагогічні умови формування критичного мислення у студентів вищих навчальних закладів // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: Зб. наук. пр. – Х.: Харківська державна академія дизайну і мистецтв (Харківський художньо-промисловий інститут), 2005. – № 14. – С. 39–43.

6. Марченко О.Г. Особливості формування критичного мислення студентів вищих навчальних закладів під час викладання природничо-математичних дисциплін // Підвищення ефективності та якості підготовки фахівців педаго- гічної спрямованості: Зб. наук. пр. – Х.: Стиль-Іздат, 2005. – С. 97–102. (“Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка”)

7. Марченко О.Г., Жовтоніжко І.М. Роль оцінно-ціннісних знань у формуванні критичного мислення студентів вищих навчальних закладів // Педагогічні шляхи реалізації загальноєвропейських цінностей у системі освіти України: Зб. наук. пр. – Х.: Стиль-Іздат, 2005. – С. 95–99. (“Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка”) (0,12 авт. арк.)

8. Марченко О.Г. До проблеми формування критичного мислення у курсантів вищих військових навчальних закладів // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. пр. – Київ –Запоріжжя: Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти, 2004. – Вип. 33. – С. 399–401.

Статті в інших виданнях

9. Марченко О.Г. Критичне мислення як коригуючий фактор виховання молоді в умовах свободи вибору // Науковий вісник. Серія “Філософія” / Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди. – Х.: Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди, 2006. – Вип. 20. – С. 71–75.

10. Марченко О.Г. Методологія викладання фундаментальних дисциплін у вищому навчальному закладі в контексті формування у студентів критичного мислення // Теорія та методика навчання фундаментальних дисциплін у вищій школі: Зб. наук. пр. – Кривій Ріг: Видавничий відділ Національної металургійної академії України, 2006. – С. 41–48.

Матеріали конференцій

11. Марченко О.Г. К вопросу формирования критического мышления будущих летчиков // Проблеми підготовки фахівців: Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції “Дні науки ‘2005”. – Дніпропетровськ, 2005. – Т. 25. – С. 61–63.

12. Марченко О.Г. Актуальність проблеми формування критичного мислення у майбутніх військових // Проблеми підготовки фахівців: Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції “Дні науки ‘2005”.– Дніпропетровськ, 2005. – Т. 33. – С. 52–53.

13. Марченко О.Г. До питання розвитку рефлексії як характерної риси критичного мислення // Проблеми підготовки фахівців: Матеріали Між-народної науково-практичної конференції “Дні науки ‘2005”.– Дніпропетровськ, 2005. – Т. 33. – С. 53–54.

14. Марченко О.Г. К вопросу формирования критического мышления у курсантов военных вузов // Психология: Материалы научно-практической конференции “Перспективные разработки науки и техники”. – Белгород; Днепропетровск, 2004. – Т.14. – С. 22–24.

15. Марченко О.Г. Педагогические условия формирования критического мышления у преподавателей и студентов высших учебных заведений // Профессионально-педагогическая культура: концептуальные основания и технологический контекст: Материалы Всероссийского научного семинара. – Белгород, 2004. – С. 217–218.

Навчально-методичні праці

16. Марченко О.Г. Формування критичного мислення курсантів вищих військових навчальних закладів при вивченні природничо-математичних дисциплін: Методичні рекомендації. – Х.: Харківський університет Повітряних Сил імені Івана Кожедуба, 2006. – 44 с.

17. Мунтян В.К., Марченко О.Г. Методичні вказівки для самостійних занять з дисципліни “Вища математика”: Навчальний посібник. – Х.: Харківський інститут Військово-Повітряних Сил імені І.М. Кожедуба, 2004. – 121 с. (4,95 авт. арк.)

18. Мунтян В.К., Марченко О.Г. Похідна: Навчальний посібник. – Х.: Харківський інститут Військово-Повітряних Сил імені І.М. Кожедуба, 2004. – 24 с. (0,74 авт. арк.)

19. Мунтян В.К., Марченко О.Г. Функції кількох змінних: Навчальний посібник. – Х.: Харківський інститут Військово-Повітряних Сил імені І.М. Кожедуба, 2004. – 21 с. (0,62 авт. арк.)

20. Старець Г.О., Марченко О.Г. Границі: Навчальний посібник. – Х.: Харківський інститут Військово-Повітряних Сил імені І.М. Кожедуба, 2004. – 22 с. (0,8 авт. арк.)