Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Семченко Надія Олександрівна. Педагогічні умови формування лідерських якостей майбутніх учителів у позааудиторній діяльності : дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Харківський національний педагогічний ун-т ім. Г.С.Сковороди. - Х., 2005.



Анотація до роботи:

Семченко Н.О. Педагогічні умови формування лідерських якостей майбутніх учителів у позааудиторній діяльності. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди. –Харків, 2005.

Дисертацію присвячено проблемі формування лідерських якостей майбутніх вчителів у позааудиторній діяльності. У ній на основі вивчення сучасних філософських, соціологічних та психолого-педагогічних наукових праць з проблем лідерства проаналізовано провідні концептуальні положення теорії формування лідерських якостей особистості та на цій основі було зроблено висновок, що реалізацію професійної підготовки майбутнього вчителя забезпечує формування у студентів таких груп лідерських якостей: інтелектуально-креативних, морально-вольових, організаторсько-ділових та емоційно-комунікативних. Було також обґрунтовано сутність, умови та критерії сформованості лідерських якостей студентів.

Було експериментально перевірено ефективність реалізації педагогічних умов формування лідерських якостей у студентів. За результатами дослідження видано методичні рекомендації для викладачів вищих педагогічних закладів з проблеми формування лідерських якостей студентів.

  1. Аналіз психолого-педагогічної літератури показав, що в сучасних умовах розвитку суспільства, коли істотно підвищуються вимоги до підготовки вчителя, виникає актуальна потреба в ефективному розв’язанні проблеми формування лідерських якостей майбутніх педагогів. За нових обставин, існуюча система підготовки вчителів у вищих навчальних закладах потребує модернізації, яка передбачає організацію цілеспрямованої педагогічної діяльності з формування лідерських якостей студентів. У ході проведеного дослідження нами було здійснено порівняльний аналіз існуючих у літературі підходів до розкриття сутності понять “лідерство” і “лідерські якості”, виділено провідні для вчителів групи лідерських якостей.

  2. Вивчення наукових джерел і практичного досвіду дозволило визначити і теоретично обґрунтувати педагогічні умови ефективного формування лідерських якостей майбутніх учителів у позааудиторній діяльності: урахування специфіки формування лідерських якостей майбутніх учителів у позааудиторній діяльності, розвиток в майбутніх учителів стійкої мотивації до формування якостей лідера, стимулювання рефлексивного ставлення до процесу формування лідерських якостей, здійснення постійного моніторингу рівня сформованості у студентів лідерських якостей.

  3. У ході проведення науково-дослідної роботи було виявлено й теоретично обґрунтовано рівні сформованості лідерських якостей у студентів: системно-творчий (дуже високий); локально-творчий (високий); адаптивно-творчий (середній); трансформативний (низький); елементарний (дуже низький). Характеристика кожного рівня дозволяє вести цілеспрямовану педагогічну діяльність з підвищення рівня сформованості необхідних якостей в окремого студента.

  4. Нами було визначено й експериментально перевірено педагогічні умови ефективного формування лідерських якостей майбутніх учителів у позааудиторній діяльності. Ці умови дозволяють забезпечити комплексний вплив на їхню мотиваційну, інтелектуально-змістовну й процесуально-діяльнісну сфери. Реалізація визначених умов у позааудиторній діяльності студентів здійснювалася за такими основними етапами:

навчально-інформаційним, на якому майбутні фахівці вивчали питання про сутність визначених лідерських якостей, специфіку виявлення їх у вчителів, особливості формування та самовиховання цих якостей, оволодівали рольовими моделями ефективної лідерської поведінки у конкретних типових педагогічних ситуаціях тощо;

навчально-практичним, на якому студенти відпрацьовували лідерські якості в процесі проведення різноманітних тренінгів, ділових ігор і застосування інших активних форм навчання;

практичному, на якому майбутні спеціалісти виявляли, вдосконалювали свої лідерські якості в процесі проходження педагогічної практики.

Важливо, щоб при формуванні лідерських якостей студентів органічно поєднувались теоретичні та практичні види їх роботи.

Аналіз отриманих результатів надав можливість зробити висновок про те що, реалізація виділених умов за визначеними етапами дійсно сприяє підвищенню рівня сформованості лідерських якостей студентів.

  1. На завершальному етапі дослідно експериментальної роботи було розроблено науково-методичні рекомендації щодо підвищення ефективності формування лідерських якостей майбутніх учителів у позааудиторній діяльності. В основі цих рекомендацій лежить залежність результату від вміння викладача знайти індивідуальний підхід до кожного студента, стимулювати у нього прагнення цілеспрямовано вдосконалювати свої лідерські якості, оволодівати методикою їх само діагностики.

Дане дослідження не претендує на остаточне вирішення визначеної проблеми. Подальшого вивчення потребують інші аспекти проблеми формування лідерських якостей майбутніх вчителів. Зокрема, відкритими залишаються питання дослідження особливостей формування лідерських якостей педагогів у залежності від специфіки їхньої фундаментальної професійної підготовки, визначення умов гармонійного поєднання аудиторних та позааудиторних видів діяльності у контексті вирішення поставленої проблеми, розробки методики педагогічного керівництва самовихованням студентів з метою формування у них лідерських якостей.

Публікації автора:

  1. Пасинок В.Г., Семченко Н.О. Розвиток емоційно-комунікативних якостей як складова формування лідерських якостей майбутнього педагога // Наукові записки. – Х., 2004. – С. 154-161.

  2. Семченко Н.О. Особливості формування лідерських якостей у студенток вузів // Сучасні проблеми науки та освіти. Матеріали IV Міжнар. Міждисцип. науково-практ. конф., м. Ялта. / Харків: Українська асоціація „Жінки в науці та освіті”, ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2003. – С. 217.

  3. Семченко Н.О. Використання ідей В.О. Сухомлинського в процесі формування лідерських якостей у студенток вищих навчальних закладів // Наукові записки. – Вип. 52. Част. 2. – Серія: Педагогічні науки. –Кіровоград: РВВ КДПУ імені В. Винниченка. – 2003. – С. 184-186.

  4. Семченко Н.О. Використання ідей В. Сухомлинського з питань формування лідерських якостей для виховання майбутніх учителів // Педагогіка та психологія: Зб. наук. пр. – Харків: 2004. – Вип. 25. – С. 51-57.

  5. Семченко Н.О. Вплив здорового способу життя на формування лідерських якостей особистості студента // Теорія та методика навчання та виховання: Зб. наук. пр. – Харків: ОВС, 2003. – Вип. 10. – С. 40-45.

  6. Семченко Н.О. Лідерство як актуальна педагогічна проблема // Зб. наук. пр. Наукові записки кафедри педагогіки Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. – Вип. 9. – Харків: Основа, 2002. – С. 306-312.

  7. Семченко Н.О. Мовленнєва культура як складовий компонент системи лідерства // Мова і культура. (Науковий щорічний журнал). – К.: Видавничий Дім Дмитра Бураго, 2003. – Вип. 6. – Т. ІІ. Психологія мови і культури. Мова і засоби масової комунікації. – С. 209-213.

  8. Семченко Н.О. Технологія формування лідерських якостей у студентів вищих закладів освіти // Актуальні проблеми безперервної освіти. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Харків, ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2003. – С. 98-99.

  9. Семченко Н.О. Формування лідерських якостей особистості / Методичні рекомендації по формуванню лідерських якостей майбутніх педагогів у позааудиторній діяльності. – Харків: ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2004. – 125с.

  10. Семченко Н.О. Формування моральної культури як компонента системи лідерських якостей у студенток вузів // Зб. робіт ІV Міжнародної науково-практичної конференції студентів, аспірантів, молодих учених “Людина, культура, техніка в новому тисячолітті”. – Харків: ХАІ, 2003. –С. 164-166.

  11. Семченко Н.О. Формування у майбутнього фахівця комунікативних якостей як складової системи лідерських властивостей // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. пр. – Київ-Запоріжжя. – 2002.– Вип. 27. – С. 130-134.

  12. Ткачова Н.О., Семченко Н.О. Гендерний аспект підготовки управлінців // Вчені записки: Науковий журнал. – Вип. 11. – Харків: ХІУ, 2003. – С. 222-226.