1. Аналіз літературних джерел показав, що економічне мислення фахівців економічного профілю є видом суспільного і різновидністю професійного мислення, яке своїм об’єктом має економічне життя, економічні стосунки, всю господарську практику в цілому та проявляється в його універсальній психічній здатності до опосередкованого, абстрактного, раціонального та узагальненого пізнання явищ економічної дійсності. Сучасний фахівець економічного профілю повинен володіти високим рівнем професійного мислення, але практично відсутні роботи, у яких розглядається ця проблема. Аналіз результатів констатувального експерименту виявив низку недоліків у підготовці майбутніх фахівців економічного профілю. Вони проявляються через середні значення рівнів: професійного мислення, сформованості творчих здібностей, засвоєння знань. З’ясовано особливості економічного мислення: специфіка змісту професійного навчання, орієнтація на сучасні вимоги до фахівців економічної сфери, розроблення конкретних шляхів підвищення якості навчального процесу і практичної підготовки (цілеспрямоване формування провідних характеристик економічного мислення студентів, як самостійність, гнучкість, широта, глибина, швидкість, системність, послідовність і логічність). 2. Для розроблення системи формування професійного мислення було визначено педагогічні умови, які забезпечують її дієвість. До таких умов віднесли: формування культури професійного мислення на основі реалізації особистісного та творчого потенціалу студентів; мотивація навчальної діяльності студентів; забезпечення формування основних видів компетентностей (загальнонаукової, професійної, технологічної, управлінської) за використання проблемного навчання; наявність суб’єкт-суб’єктних відносин між викладачами і студентами; активізація самостійної навчально-пізнавальної діяльності студентів з орієнтацією на майбутню професійну діяльність), застосуванням суб’єктно-діяльнісних методів, методик і системи формування професійного мислення). Результати формувального експерименту підтвердили гіпотезу дослідження, для верифікації якої застосовані педагогічні методи, методи психологічного тестування, формувальний експеримент і методи математичного аналізу експериментальних даних. За результатами досліджень одержана позитивна динаміка ефективності запропонованої системи і сукупності педагогічних умов у формуванні професійного мислення (зміни у показниках успішності, розвитку загального і професійного інтелекту, обсяг короткочасної пам’яті, концентрація і швидкість переключення уваги). 3. Удосконалено методику формування професійного мислення у майбутніх фахівців економічного профілю з використанням оптимізації процесу за такими етапами: цілі, завдання, принципи, зміст, організаційні форми, методи, умови й оцінювання результатів їхньої підготовки. Вони забезпечуються за рахунок: виділення головного в змісті навчальної дисципліни; використання організаційних форм проведення навчальних занять з професійно-орієнтованих дисциплін відповідно до особливостей підготовки майбутнього фахівця; вибір критеріїв перевірки та ефективності процесу вивчення професійно-орієнтованих дисциплін (професійне мислення і розвиток психічних пізнавальних процесів; ефективність розв’язання квазіпрофесійних завдань); розроблення специфічних методів оцінювання професійного інтелекту, ЗНУ (прогнозування поведінки фахівця в нестандартних умовах професійної діяльності); стан і рівень загального інтелекту; норма часу навчально-виховної роботи; комплексність планування; відповідність змісту навчання; темп вивчення нового навчального матеріалу; вибір методів і технічних засобів навчання; вибір організаційних форм навчання (конкретизуються завданнями, засобами, змістом і методами на кожному етапі підготовки фахівця); диференційований й індивідуальний підхід (здійснюється шляхом організації індивідуальної підготовки на базі експертного відбору, екзаменаційних оцінок і рівня загального й професійного інтелекту). 4. Науково-методичні рекомендації для науково-педагогічних працівників щодо оптимального формування професійного мислення у майбутніх фахівців економічного профілю вибудовуються на основі дотримання досліджуваних педагогічних умов. У рекомендаціях знайшли відображення: ефективність функціонування педагогічних систем і методик навчання, які творчо адаптовані до умов вивчення професійно орієнтованих дисциплін у ВНЗ майбутніми фахівцями економічного профілю; концептуальна основа ефективного функціонування методичної системи; творчого наповнення змістового і методичного компонентів педагогічної системи; комплексного застосування методики з іншими формами і видами навчальної роботи студентів; формування культури творчого стилю навчальної діяльності студентів та формування у них умінь творчо розв’язувати квазіпрофесійні завдання у навчальній діяльності тощо. Здійснене дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми дослідження. Перспективними напрямами подальших досліджень є: теоретико-методологічне обґрунтування формування і розвитку мислення у школярів; теоретико-методологічне обґрунтування формування і розвитку професійного мислення у різних майбутніх фахівців у ВНЗ. Основний зміст дисертації відображено у таких публікаціях Статті у фахових виданнях Ковальчук В.Б. Генеза проблеми інтелекту у філософській, психологічній і педагогічній науках // Військова освіта: Зб. наук. пр. – Київ. – 2005. – №15. – С.94-103. Ковальчук В.Б. Експериментальне дослідження формування професійного мислення у майбутніх фахівців // Військова освіта: Зб. наук. пр. – Київ. – 2005. – № 16. – С.85-96. Ковальчук В.Б. Теоретичні основи підготовки фахівців-економістів у вищій школі // Наукові записки. – Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВЦ КДПУ імені Володимира Винниченка, 2005. – С.91-95. Ковальчук В.Б. Людський інтелект: поняття, сутність і класифікація // Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2005 – №12. – С.108-113. Ковальчук В.Б. Формування професійного мислення у студентів // Теорія і практика управління соціальними системами: Щоквартальний науково-практичний журнал. – Харків: НТУ “ХПІ”, 2006. – № 1. – С. 90-99.
Статті в інших виданнях Ковальчук В.Б. Психолого-педагогические основы формирования профессионального интеллекта специалиста экономического профиля// Научные труды Государственной лётной академии Украины, специальный выпуск VII / Под ред. Р.Н. Макарова. – Кировоград: Издательство ГЛАУ, 2004. – С. 27-38. Ковальчук В.Б. Пути решения проблемы формирования профессионального интеллекта современного специалиста в области экономики // Научные труды академии Государственной лётной академии Украины: специальный выпуск IХ / Под ред. Р.Н. Макарова. – Кировоград: Издательство ГЛАУ, 2004. – С. 38-44.
Матеріали конференцій КовальчукВ.Б. Оптимізація процесу формування професійного мислення фахівців економічного профілю // Сучасні тенденції та перспективи розвитку освіти і науки у вищих навчальних закладах України: Матеріали всеукраїнської науково-теор. конф. (12 травня 2006 р.). – Хмельницький, 2006. – С. 118-120. Ковальчук В.Б. Педагогічні умови формування професійного мислення у майбутніх спеціалістів економічного профілю // Модернізація освіти: пошуки, проблеми, перспективи: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції (22-25 травня 2006 р.). – Київ – Переяслав-Хмельницький, 2006. – С. 245-247. Ковальчук В.Б. Українська мова – важливий засіб формування професійного інтелекту в майбутніх фахівців економічного профілю // Збірник наукових праць Науково-дослідного інституту українознавства. – Київ: Поліграфічний центр “Фоліант“, 2006. – Т. ІХ. – С. 338-346.
|