1. На сьогоднішній день у світі сформувався ринок послуг з виконання різного роду завдань, які вимагають перебування людини під водою, в тому числі і військовослужбовців-водолазів. Експерти вважають, що в ХХI столітті водолазні підрозділи збережуть своє призначення. Більше того, по мірі створення все більш удосконалених технічних пристроїв, приладів та зброї, їх технічні можливості будуть ставити все більші вимоги до їх професійної підготовки. 2. Системи підготовки та спеціалізації, які існують сьогодні в провідних країнах, вказують на те, що навчання військовослужбовців-водолазів носить системний, закінчений характер при можливості вдосконалення професійної майстерності. Позитивні моменти підготовки військовослужбовців-водолазів за даною системою можуть і повинні бути використані для підготовки військовослужбовців-водолазів в Україні. 3. Формування професійних якостей у військовослужбовців-водолазів під час навчання – це спеціально організована, взаємопов’язана, взаємозумовлена і цілеспрямована навчально-виховна діяльність керівного, викладацького складу та самих військовослужбовців-водолазів з метою становлення та розвитку у них властивостей, необхідних особистості водолаза, які забезпечують висококваліфіковане виконання ними функціональних обов’язків згідно штатного призначення. Професійні якості поділяються на три групи: власне професійні – водолазна підготовленість, водолазна спрямованість, фізична підготовленість, педантичність; організаційні – бережливе ставлення до водолазного спорядження та засобів забезпечення водолазних спусків, ініціативність, господарність, товариськість, дисциплінованість; морально-психологічні –психічна готовність до дій у складних обставинах, психолого-педагогічна підготовленість, володіння прийомами емоційно-вольової саморегуляції. 4. Основними закономірностями формування професійних якостей у військовослужбовців-водолазів у процесі навчання є: відповідність спрямованості організації і методики навчання якостям, що формуються; відповідність змісту, методів і способів навчально-виховної діяльності рівню підготовленості й вихованості військовослужбовців-водолазів; залежність результатів формування професійних якостей від особистих якостей військовослужбовців-водолазів. Основні суперечності процесу формування професійних якостей у військовослужбовців-водолазів: між сучасними вимогами до рівня розвитку професійних якостей і реальним станом навчально-виховної діяльності керівного та викладацького складу; між постійно зростаючими вимогами до професійних якостей військовослужбовця-водолаза і відсутністю нової, науково обґрунтованої системи навчання. 5. Основними педагогічними умовами формування професійних якостей військовослужбовців-водолазів є: удосконалення системи відбору військовослужбовців-кандидатів на навчання водолазній справі; удосконалення навчально-виховного процесу підготовки військовослужбовців-водолазів; підвищення рівня педагогічної майстерності керівного та викладацького складу; активізація професійного самовдосконалення військовослужбовців-водолазів. 6. Результати аналізу формування професійних якостей у військовослужбовців-водолазів у процесі навчання підтвердили висунуту гіпотезу дослідження і дозволили розробити такі рекомендації: - впровадити методику відбору кандидатів на навчання водолазній справі, яка є ефективною формою подолання суттєвих труднощів і розв’язання багатьох суперечностей процесу формування професійних якостей військовослужбовця-водолаза, і дозволяє не тільки скоротити відсів військовослужбовців на 11,9% але й заощадити чи малу суму коштів; - запровадити алгоритм професійної підготовки всіх категорій військовослужбовців-водолазів, що дає змогу конкретизувати діяльність керівного і викладацького складу на різних етапах навчання, зумовлює оптимізацію професійної підготовки і дозволяє на більш професійному рівні готувати військовослужбовців-водолазів усіх категорій; - впровадити до навчально-виховного процесу модульно-рейтингову навчальну програму “Основи професійної діяльності військовослужбовця-водолаза”, а також врахувати рекомендації для керівного та викладацького складу щодо застосування активно-пошукових методів навчання військовослужбовців-водолазів, що дає змогу підвищити загальну успішність на 15,1%. 7. Результати дослідно-експериментальної роботи можуть сприяти подальшим дослідженням за такими напрямками: розробка методики оцінювання діяльності керівного та викладацького складу щодо формування професійних якостей у військовослужбовців-водолазів; удосконалення професійних якостей військовослужбовців-водолазів у процесі служби в ЗС України; розробка та удосконалення системи щорічного підтвердження та підвищення водолазної кваліфікації водолазними фахівцями. |