Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Кіріленко Олена Георгіївна. Педагогічні умови підготовки викладачів вищих технічних навчальних закладів до організації дистанційного навчання : Дис... канд. наук: 13.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Кіріленко О.Г. Педагогічні умови підготовки викладачів вищих технічних навчальних закладів до організації дистанційного навчання. Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі спеціальності 13.00.04 теорія і методика професійної освіти. Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди. Харків, 2008.

Дисертація присвячена теоретико-експериментальному дослідженню проблеми формування педагогічної компетентності викладачів ВТНЗ щодо організації дистанційного навчання.

Теоретично обґрунтовано зміст професійної компетентності викладача ВТНЗ в умовах дистанційного навчання, до складу якої входять педагогічна компетентність, фундаментальна інженерна компетентність, інформаційна компетентність та сформованість якості особистості викладача (педагогічна спрямованість і педагогічні здібності, професійно значущі особистісні якості).

Обґрунтовано, що ефективність підготовки викладачів ВТНЗ забезпечується педагогічними умовами, які передбачають диференціацію підготовки залежно від: а) характеру сформованості мотивації викладачів щодо організації дистанційного навчання; б) ставлення до оволодіння педагогічними знаннями й уміннями як складниками педагогічної компетенції викладача ВТНЗ та розробки адекватних варіативних моделей, що відрізняються змістом, методами, формами і засобами підготовки.

Перевірено моделі диференційованої підготовки викладачів до організації ДН, які включали розроблені автором модулі дистанційного курсу, що передбачали зміст, методи, форми, засоби підготовки, адаптованих до особливостей викладачів.

Здійснено цілісний процес підготовки викладачів вищих технічних навчальних закладів до організації дистанційного навчання. Результатами варіативної експериментальної роботи доведено ефективність реалізованих педагогічних умов підготовки викладачів вищих технічних навчальних закладів до організації ДН.

Аналіз результатів теоретичного пошуку, експериментальної роботи дозволяють зробити такі висновки.

1. У дисертації з’ясовано, що становлення дистанційного навчання пов’язане з розробкою й реалізацією міжнародних і національних проектів та програм інформатизації освіти, які передбачають використання нових мережних інформаційних технологій у навчальному процесі; підготовку викладачів до організації дистанційного навчання; розробку програмних систем керування дистанційним навчанням.

2. У дослідженні уточнено поняття «дистанційне навчання» й розкрито основні особливості діяльності викладача ВТНЗ в умовах дистанційного навчання, які пов'язані зі зміною функціональної спрямованості викладача, тому що зросла роль студента в процесі навчання і викладач стає координатором навчального процесу, основна мета якого - активізувати самостійну пізнавальну діяльність студентів; зміною педагогічних завдань у проектуванні, поданні навчального матеріалу, плануванні, координації діяльності студентів, проведенні консультацій, контролю, перевірці якості виконання завдань та ін.; розподілом праці, функцій викладача, їхня спеціалізація (автор ДК, дизайнер курсу, координатор, експерт курсу, спеціаліст з інтерактивного подання курсів, контролю якості самостійної пізнавальної діяльності студентів тощо); ускладненням розробки дистанційного курсу, організацією взаємодії між суб'єктами навчання і дистанційним контролем знань, оскільки швидко розвивається їхня технологічна основа.

3. Схарактеризовано зміст педагогічної компетентності викладача вищого технічного навчального закладу, необхідної для організації дистанційного навчання (сукупність педагогічних знань і вмінь, які потрібні для розробки дистанційного курсу, організації взаємодії між суб’єктами навчання, організації дистанційного контролю навчально-пізнавальної діяльності студентів).

4. Теоретично обґрунтовано педагогічні умови успішності підготовки викладачів ВТНЗ до організації дистанційного навчання, які передбачають її диференціацію залежно від характеру мотивації викладачів щодо організації дистанційного навчання, ставлення викладачів до оволодіння педагогічними знаннями й уміннями як складниками їх педагогічної компетентності та розробки відповідних варіативних моделей, що відрізняються змістом, методами, формами і засобами підготовки. Диференціація підготовки передбачала створення таких умов, за яких педагогічна компетентність формувалася в контексті набутого досвіду, особливостей індивідуальності, внутрішнього спрямування, потреб.

5. Експериментально перевірено моделі диференційованої підготовки викладачів ВТНЗ до організації ДН, що включали розроблені автором модулі дистанційного курсу, в яких мета, зміст, методи, форми, засоби підготовки були адаптовані до особливостей викладачів, їхнього досвіду.

Обґрунтовано критерії і показники сформованості педагогічної компетентності викладача ВТНЗ в умовах дистанційного навчання: характер сформованості мотивації викладачів щодо організації дистанційного навчання й ставлення викладачів до оволодіння педагогічними знаннями й уміннями; якість педагогічних знань (повнота, глибина); сформованість педагогічних умінь, пов’язаних з розробкою дистанційного курсу, організацією взаємодії між учасниками навчання, організацією дистанційного контролю навчально-пізнавальної діяльності студентів як складниками педагогічної компетентності викладача вищого технічного навчального закладу в умовах дистанційного навчання.

6. Доведено, що технологія реалізації педагогічних умов підготовки викладачів ВТНЗ до організації дистанційного навчання сприяла таким позитивним змінам:

  1. у характері мотивації кількість викладачів, які мають позитивний характер мотивації щодо організації дистанційного навчання в педагогічну діяльність і позитивне ставлення до оволодіння педагогічними вміннями та знаннями збільшилась, що зумовлено забезпеченням індивідуалізації навчального процесу, моделюванням реальних об'єктів і процесів навчання, систематичним зворотним зв'язком у навчанні, організацією групової роботи тощо;

  2. у підвищенні якості педагогічних знань (їх повнота і глибина), сформованості педагогічних умінь як складників педагогічної компетентності викладача ВТНЗ в умовах дистанційного навчання (кількість викладачів, які мають високий рівень педагогічної компетентності у групі Е2 8%; достатній рівень у групі Е1 57,8%, у групі
    Е2 81,6%);

  3. у сформованості адекватної самооцінки викладачами свого рівня педагогічної компетентності (54% у викладачів групи Е1, 78% у викладачів групи Е2).

7. Розроблено науково-методичні матеріали, посібники для викладачів, магістрів щодо впровадження дистанційного навчання у вищому технічному навчальному закладі.

Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми. Перспективними можуть бути такі напрями наукових досліджень, як: порівняльна характеристика систем підготовки викладачів вищих навчальних закладів в Україні і за рубежем, технології викладання технічних дисциплін в умовах дистанційного навчання, технології організації мережної взаємодії в умовах дистанційного навчання та організації дистанційного контролю знань.

Публікації автора:

Статті в наукових фахових виданнях

1. Кіріленко О.Г. Поняття дистанційна освіта і дистанційне навчання // Педагогіка та психологія: Зб. наук. пр. Харків: Харківський державний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2002. Вип. 22. С. 13 19.

2. Кіріленко О.Г. Вимоги до діяльності педагога вищих технічних навчальних закладів в умовах дистанційного навчання // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. пр. Київ-Запоріжжя: Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти, 2004. Вип. 30. С. 13 19.

3. Кіріленко О.Г. Фактори, що визначають актуальність упровадження дистанційного навчання // Педагогіка та психологія: Зб. наук. пр. - Харків: Харківський державний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2004. Вип. 25. С. 105 111.

4. Кіріленко О.Г. Умови підготовки викладачів вищих навчальних закладів до організації дистанційного навчання // Гуманізація навчально-виховного процесу: Зб. наук. пр. Слов’янськ: Слов’янський державний педагогічний університет, 2006. Вип. ХХХІІІ. С. 24 32.

5. Кіріленко О.Г. Діагностика педагогічної та інформаційної компетентностей викладачів втузу // Вісник Луганського національного педагогічного університету ім. Т. Шевченка Луганськ: ЛНПУ «Альма-матер», 2006. Вип. №18(113). С. 107 117.

6. Кіріленко О.Г. Вимоги до рівня психолого-педагогічної компетентності викладача втузу в умовах дистанційного навчання // Вісник Луганського національного педагогічного університету ім. Т. Шевченка Луганськ: ЛНПУ «Альма-матер», 2007. Вип. № 9(126). С. 58 66.

Матеріали науково-практичних конференцій

7. Кіріленко О.Г. Основні особливості педагогічної діяльності викладачів вищих навчальних закладів в умовах дистанційного навчання // Педагогічна підготовка викладачів вищих навчальних закладів: Матеріали міжвузівської науково-практичної конференції. Харків: Харківський державний педагогічний університет імені

Г. С. Сковороди, 2002. С. 159 163.

8. Кириленко Е.Г. Методика разработки педагогических тестов // Міжнародна науково-технічна конференція «Інтегровані комп’ютерні технології в машинобудуванні. ІКТМ 2005». Харків: Національний аерокосмічний університет імені

М.Є. Жуковського «ХАІ», 2005. С. 465.

9. Кириленко Е.Г. Проблемы проектирования компьютерных тестов // Інформаційно-культурологічна та мистецька освіта (консенсус, партнерство, стандарти) в контексті Болонського процесу: Матеріали науково-практичної конференції. Харків: Харківська державна академія культури, 2005. С. 63 - 64.

10. Кіріленко О.Г. Вимоги до рівня компетентності викладача втузу в умовах дистанційного навчання // Сучасні тенденції розвитку інформаційних технологій в науці, освіті та економіці: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. Луганськ: Луганський національний педагогічний університет імені Тараса Шевченка «Альма-матер», 2006. С. 40 43.

11. Кириленко Е.Г. Подготовка преподавателей высших технических учебных заведений к организации дистанционного обучения // Розвиток наукових досліджень 2006: Матеріали другої міжнародної науково-практичної конференції. Полтава: Полтавський державний педагогічний університет імені В. Короленка, 2006. С. 67 70.

Навчально-методичні матеріали

12. Кіріленко О.Г. Розроблення тестових завдань до комп’ютерного тестування: Навч. посібник. Х.: Національний аерокосмічний університет імені М.Є. Жуковського «ХАІ», 2007. 128 с.

Анотації