Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Коваль Олександр Євгенійович. Педагогічні умови підвищення методичної майстерності викладачів вогневої підготовки вищих навчальних закладів правоохоронних органів України : Дис... канд. наук: 13.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Коваль О. Є. Педагогічні умови підвищення методичної майстерності викладачів вогневої підготовки вищих навчальних закладів правоохоронних органів України. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – «Теорія і методика професійної освіти». – Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького. – Хмельницький, 2008.

Дисертацію присвячено дослідженню педагогічних умов підвищення методичної майстерності викладачів вогневої підготовки вищих навчальних закладів правоохоронних органів України. У результаті дослідження створено Комплексну програму підвищення методичної майстерності викладачів вогневої підготовки ВНЗ правоохоронних органів; визначено та обґрунтовано сукупність педагогічних умов, що сприяють підвищенню рівня методичної майстерності викладачів кафедр вогневої підготовки: структурно-функціональне вдосконалення системи підвищення методичної майстерності викладачів вогневої підготовки у ВНЗ правоохоронних органів; впровадження технології підвищення методичної майстерності викладачів вогневої підготовки у ВНЗ правоохоронних органів; професійно-педагогічне самовдосконалення викладачів вогневої підготовки ВНЗ правоохоронних органів. З’ясовано сутність, зміст і закономірності підвищення методичної майстерності викладачів вогневої підготовки у ВНЗ правоохоронних органів, визначено основні критерії, показники та рівні методичної майстерності викладачів вогневої підготовки.

У дисертації проаналізовано проблему підвищення методичної майстерності викладачів вогневої підготовки ВНЗ правоохоронних органів України. Сформульовано визначення «методична майстерність», розроблено Комплексну програму підвищення методичної майстерності викладачів вогневої підготовки та обґрунтовано педагогічні умови її реалізації.

1. Методична майстерність притаманна кожному викладачу ВНЗ, але ступінь її сформованості є різним. Під методичною майстерністю ми розуміємо цілеспрямований процес оволодіння педагогічною діяльністю і формування професійно важливих якостей особистості, необхідних для успішного її здійснення. Особливостями методичної майстерності викладачів вогневої підготовки є: вміння чітко регламентувати службовий час, розподіляти додаткове навантаження через виконання обов’язків із служби військ (внутрішні наряди, виконання оперативно-службових завдань); уміння проводити заняття з використанням бойової зброї та підготовки курсантів до правильного володіння нею незалежно від погодних умов і часу (у зв’язку з чим зростає відповідальність за життя людей); володіння інформацією про морально-психологічний стан курсантів, особливо перед проведенням практичних занять із використанням зброї.

Підвищення методичної майстерності викладачів вогневої підготовки – це організований цільовий педагогічний процес, спрямований на оволодіння науковими та фаховими знаннями, формування у них практичних навичок і умінь навчання правил та особливостей застосування стрілецької зброї, на розвиток професійно важливих особистісних якостей з метою здійснення успішної педагогічної діяльності у вищих навчальних закладах правоохоронних органів України. Структура методичної майстерності базується на взаємодії компонентів (мотиваційний, змістовий, діяльнісний і результативний) та специфічних критеріях (чисельність, профіль і рівень її сформованості). Мотиваційний компонент характеризується певною структурою мотивів і ступенем їхньої виразності. Діяльнісний компонент є сукупністю навичок і умінь вирішення педагогічних завдань і професійно важливих якостей особистості викладача. Основу змістового компоненту становить сукупність психолого-педагогічних, предметних та інших наукових знань. Результативний компонент визначає ступінь досягнення цілей підвищення методичної майстерності, що проявляється в рівні методичної підготовленості викладачів.

2. Основу авторської Комплексної програми становить сукупність цільових настанов й організаційно-педагогічних заходів, спрямованих на підвищення методичної майстерності викладачів вогневої підготовки ВНЗ правоохоронних органів України в підрозділах спеціальної та післядипломної освіти. Програму спроектовано на основі теорії педагогічної підготовки викладачів ВНЗ правоохоронних органів України з урахуванням сучасного стану цієї підготовки та особливостей методичної майстерності викладачів вогневої підготовки у зазначених ВНЗ. Комплексна програма складається з двох розділів: навчального плану професійно-педагогічної підготовки викладачів вогневої підготовки ВНЗ правоохоронних органів України в підрозділах післядипломної освіти та методики проектування й організації професійно-педагогічного самовдосконалення викладачів вогневої підготовки ВНЗ правоохоронних органів України.

3. Визначальними факторами підвищення методичної майстерності викладачів є Комплексна програма та педагогічні умови її реалізації. Першою умовою є структурно-функціональне вдосконалення системи підвищення методичної майстерності викладачів вогневої підготовки (для її забезпечення було використано три стратегії розвитку методичної підготовки викладачів: мінімальна, проміжна, максимальна). Мінімальна стратегія передбачає збереження й удосконалення існуючих компонентів методичної підготовки (реалізується на курсах перепідготовки і підвищення кваліфікації). Відмінними рисами проміжної стратегії є: підвищення методичної майстерності викладачів у ВНЗ правоохоронних органів за рахунок одержання базової професійно-педагогічної освіти, зокрема у педагогічних групах, освітньо-кваліфікаційного рівня «Магістр», або отримання наукового ступеня кандидата наук. Сутність максимальної (перспективної) стратегії розвитку методичної підготовки викладачів полягає у створенні педагогічних факультетів при вищих навчальних закладах України, організація підготовки викладачів ВНЗ правоохоронних органів у ад’юнктурі і докторантурі. Другою педагогічною умовою є впровадження технології підвищення методичної майстерності викладачів вогневої підготовки, яка передбачає чотири етапи: початковий, самовдосконалення (самоаналіз, самооцінка), самопроектування та розробка програми підвищення професійно-педагогічного рівня викладачів. Третьою умовою зазначеного процесу є професійно-педагогічне самовдосконалення викладачів вогневої підготовки, що забезпечується формуванням стійкої мотивації до оволодіння педагогічною діяльністю, плануванням реальних цілей і завдань самовдосконалення та оволодінням методами самовдосконалення.

4. Формувальний експеримент підтвердив ефективність педагогічних умов та Комплексної програми підвищення методичної майстерності викладачів вогневої підготовки ВНЗ правоохоронних органів України. Аналіз результатів дослідження за рівнями сформованості компонентів методичної майстерності, засвідчив, що найбільш суттєві зміни відбулись за діяльнісним компонентом. У КГ зменшився відсоток викладачів на низькому рівні в 1,25 рази, а в ЕГ – в 1,66 рази. Одночасно збільшилась кількість викладачів на високому рівні сформованості методичної майстерності для цього компоненту. В ЕГ їх кількість збільшилась в 4,5 разів, а в КГ – в 1,5 рази. При визначенні рівнів сформованості методичної майстерності було враховано шість видів спеціальних педагогічних умінь: діагностичні, прогностичні, проективні, виконавські, оцінні та регулятивні. Результати аналізу даних показали, що високого рівня методичної майстерності досягли: в ЕГ – 21,43% викладачів, а в КГ – 3,57%; середнього рівня методичної майстерності в ЕГ – 17,86% викладачів, а в КГ – 10,72%. Отже, динаміка поліпшення показників в експериментальній групі є вищою.

Результати дослідження дали змогу проаналізувати й установити чисельне значення динамічних коефіцієнтів, що відображають інтенсивність оволодіння професійно-педагогічними вміннями. При цьому динамічний коефіцієнт Кд було визначено як приріст кількості викладачів, що досягли за певний час більш високого, порівняно з вихідним, рівня методичної майстерності (позитивне значення коефіцієнту свідчить про приріст кількості викладачів, які досягли більш високого рівня методичної майстерності порівняно з вихідним, негативне значення – про зниження кількості викладачів з необхідним рівнем методичної майстерності). Стосовно показників низького рівня, то зазначений процес розглядали як позитивний, оскільки відбулось збільшення числа викладачів, які підвищили рівень своєї підготовленості до педагогічної діяльності.

Динаміка показників в ЕГ виявилась більш вагомою, ніж у КГ. Підтвердженням цьому є кількісне співвідношення динамічних коефіцієнтів Кд: середнє значення Кд в ЕГ – 26,19%, а в КГ – 9,52%.

Подальші дослідження, що сприяли б підвищенню методичної майстерності викладачів вогневої підготовки ВНЗ правоохоронних органів України, доцільно зосередити на таких напрямках: розробка методик відбору офіцерів для проходження методичної підготовки; формування організаційно-методичних і змістовних основ методичної підготовки викладачів у магістратурі; удосконалення технологій методичної підготовки викладачів у різних освітніх установах (підрозділах); розробка професійно орієнтованих технологій підвищення методичної майстерності викладачів вогневої підготовки ВНЗ правоохоронних органів України.

Публікації автора:

1. Коваль О. Є. Методологічний і теоретичний аналіз проблеми підвищення методичної майстерності викладачів вогневої підготовки вищих навчальних закладів правоохоронних органів України / Коваль О. Є. // Зб. наук. пр. Нац. акад. Держ. прикордон. служби України ім. Б. Хмельницького. – Хмельницький, 2006. – № 37, ч. ІІ. – С. 86–88.

2. Коваль О. Є. Аналіз факторів, що впливають на організацію, зміст і методику підвищення методичної майстерності викладачів вогневої підготовки ВНЗ правоохоронних органів / Коваль О. Є. // Наук. записки Він. держ. пед.
ун-ту ім. М. Коцюбинського. Сер. ”Педагогіка і психологія”. – 2007. – Вип. 20. – С. 81–86.

3. Коваль О. Є. Самовдосконалення професійно-педагогічних умінь як умова підвищення методичної майстерності викладачів вогневої підготовки вищих навчальних закладів правоохоронних органів / Коваль О. Є. // Зб. наук. пр. Нац. акад. Держ. прикордон. служби України ім. Б. Хмельницького. – Хмельницький, 2007. – № 38, ч. ІІ. – С. 97–99.

4. Коваль О. Є. Оптимізація організації і змісту підвищення методичної майстерності викладачів вогневої підготовки у вищих навчальних закладах правоохоронних органів / Коваль О. Є. // Зб. наук. пр. Нац. акад. Держ. прикордон. служби України ім. Б. Хмельницького. – Хмельницький, 2007. – № 39, ч. ІІ. – С. 91–93.

5. Коваль О. Є. Структурно-функціональне вдосконалення системи підвищення методичної майстерності викладачів вогневої підготовки у вищих навчальних закладах правоохоронних органів України / Коваль О. Є. // Наук. записки Він. держ. пед. ун-ту ім. М. Коцюбинського. Сер. ”Педагогіка і психологія”. – 2007. – Вип. 21. – С. 208–212.

6. Коваль О. Є. Теоретичні основи підвищення ефективності методичної майстерності викладачів вогневої підготовки / Коваль О. Є. // Педагогіка і психологія проф. освіти. – Львів, 2007. – № 5. – С. 95–102.

7. Коваль О. Є. Методологічний і теоретичний аналіз проблеми підвищення методичної майстерності викладачів вогневої підготовки вищих навчальних закладів правоохоронних органів України / Коваль О. Є. // Сучасні тенденції та перспективи розвитку освіти і науки у вищих навчальних закладах України : матеріали Всеукраїн. наук.-теорет. конф. (Хмельницький, 12 трав. 2006 р.). – Хмельницький, 2006. – С. 188–189.

8. Коваль О. Є. Аналіз протиріч в системі підвищення методичної майстерності викладачів вогневої підготовки ВНЗ правоохоронних органів
/ Коваль О. Є. // Актуальні проблеми сучасної науки : матеріали другої Всеукраїн. наук.-практ. інтернет-конф. (Київ, 23–25 жовт. 2006 р.). – К., 2006. – Ч. 1. – С. 33–34.

9. Коваль О. Є. Актуальність та практичне значення розробки педагогічних основ підвищення методичної майстерності викладачів вогневої підготовки ВНЗ правоохоронних органів України / Коваль О. Є. // Наука и образование – 2007 : материалы V Международ. науч.-практ. конф, ( Днепропетровск, 03–15 янв. 2007 г. ). – Д. , 2007. – Т.1 : Педагогические науки. – С. 33–34.

10. Коваль О. Є. Сутність та зміст підвищення методичної майстерності викладачів вогневої підготовки у вищих навчальних закладах правоохоронних органів / Коваль О. Є. // Проблеми якості практичної підготовки фахівців в умовах реформування вищої освіти : матеріали міжвуз. наук.-метод. конф., ( Хмельницький, 25 січ. 2007 р. ). – Хмельницький, 2007. – С. 111–112.

11. Коваль О. Є. Оптимізація організації і змісту підвищення методичної майстерності викладачів вогневої підготовки у вищих навчальних закладах правоохоронних органів / Коваль О. Є. // Сучасні психолого-педагогічні тенденції розвитку освіти у вищих навчальних закладах України : матеріали Всеукраїн. наук.-теорет. конф. ( Хмельницький, 18-19 жовт. 2007 р. ). – Хмельницький, 2007. – С. 23–24.