Узагальнення результатів проведеного науково-педагогічного експерименту дає підстави для таких висновків: 1. У сучасних умовах удосконалення системи освіти у вищих навчальних закладах І-ІІ рівнів акредитації, зокрема в технікумах, особливе місце займає проблема стимулювання навчально-пізнавальної діяльності студентів. Аналіз психоло-педагогічної і методичної літератури показав, що вагомим стимулюючим фактором, який сприяє формуванню ініціативного, самостійного і творчого майбутнього молодшого спеціаліста високої кваліфікації стає контроль знань студентів з фундаментальних дисциплін, які є основою для одержання фахової освіти. Це стосується вивчення хімії в технікумах, де навчання здійснюється на базі дев'яти класів, із аспектом підготовки фахівців професійного спрямування "Технологія харчування", для яких хімічні знання є такими, що забезпечують якісну фахову професійну підготовку. 2. Констатуючий експеримент виявив низку недоліків у системі контролю знань з хімії, що послаблює його стимулюючу функцію. Найсуттєвішими серед них є: несистематичний характер контролю знань, що ускладнює використання його різних форм і методів; ігнорування значущості поточного оцінювання знань; слабке навчально-методичне забезпечення для професійної спрямованості вивчення хімії в технікумах; відведення другорядної ролі педагогічному контролю за самостійною і творчою роботою студентів. Як наслідок цих вад - низький рівень фундаментальної підготовки майбутніх фахівців. 3. Реалізація стимулюючої функції контролю знань з хімії залежить від сукупності педагогічних умов, які створюються викладачем, перебувають у взаємозв'язку, враховують вікові особливості студентів технікумів, об'ємність і професійну спрямованість програмового матеріалу з І курсу, сприяють забезпеченню систематичного контролю на основі завдань індивідуального та диференційованого характеру. Виявлення педагогічних умов реалізації стимулюючої функції контролю знань з хімії студентів технікумів дало можливість розробити їх модель, обґрунтувати технологію впровадження та експериментально перевірити її ефективність у підготовці технологів харчування в технікумах цього профілю. 4. Основою моделі педагогічних умов реалізації стимулюючої функції контролю є оптимізація навчального процесу шляхом упровадження модульно-рейтингової технології навчання, яка інтегрує елементи інших технологій і передбачає використання диференційованого, індивідуального, професійного, програмованого, творчого, комп'ютерного, проблемно-пошукового, особистісно-зорієнтованого, діалогічного навчання, дає можливість систематично використовувати різні форми і методи контролю за умов лекційно-семінарського навчання в технікумах, що стимулює студентів до активної навчально-пізнавальної діяльності та нівелює складність психологічної адаптації підлітків до переходу від шкільної до вищої освіти. 5. На основі модульно-рейтингової технології навчання базуються інші педагогічні умови, такі як: індивідуалізація і диференціація рейтингового контролю, який відображає чотири рівні навчальних досягнень студентів з хімії, що асоціюються з кваліфікаційними розрядами випускників технікуму, та професійна спрямованість вивчення курсу хімії у підготовці технологів харчування, яка здійснюється шляхом використання контрольних завдань технологічного, економічного, мікробіологічного та екологічного змісту, що відображає специфіку навчального закладу. Упровадження цих педагогічних умов забезпечує реалізацію ще однієї - формування "суб'єкт-суб'єктних" відносин між учасниками навчального процесу і досягається за умови систематичного використання різних форм і методів контролю. 6. Структурування змісту навчального матеріалу з хімії на основні компоненти (теоретичний, емпіричний і практичний) враховує значущість цієї дисципліни для майбутньої професійної діяльності технологів харчування та сприяє систематичному використанню контролю у формі тестів, хімічних диктантів, нестандартних семінарів - дидактичних ігор, які мають хіміко-технологічний характер і забезпечують розвиток пізнавального інтересу і мотивації вивчення хімії у студентів технікумів. 7. Для перевірки ефективності загальної моделі педагогічних умов запропоновано три варіативні шляхи реалізації контролю знань з хімії, в яких конкретизовано етапи впровадження кожної педагогічної умови шляхом їх взаємодоповнення; теоретично обґрунтовано та розроблено методику реалізації стимулюючої функції контролю у технікумах при підготовці технологів харчування, розроблено модульний варіант програми з хімії з методичним забезпеченням для проведення рейтингового контролю і врахуванням індивідуального і диференційованого підходу до студентів та професійного спрямування вивчення хімії; проведено експериментальні дослідження в різних закладах освіти І-ІІ рівнів акредитації з аспектом підготовки фахівців професійного спрямування "Технологія харчування"; проаналізовано результативність і ефективність запропонованих педагогічних умов. 8. Аналіз результатів проведеного педагогічного експерименту свідчить, що рівень успішності студентів поступово підвищувався при поетапному впровадженні педагогічних умов реалізації стимулюючої функції контролю і зріс при застосуванні їх моделі за показниками середнього балу на 0,56 (в контрольних групах на 0,12 бала), за показниками якості знань на 31,5% (в контрольних групах на 5,5%) порівняно з результатами вхідного контролю; кількість студентів, які усвідомлювали потребу хімічних знань для одержання високого фахового рівня, зросла на 43,1%; упровадження рейтингу, індивідуального і диференційованого контролю сприяло адекватній самооцінці студентів, що знайшло своє відображення у зміні відсоткових показників кількості тих студентів, які переконались у власних здібностях від 16,4% до 71,9%. Перспективи подальшого дослідження проблеми можуть бути пов'язані з конструюванням дидактичних матеріалів та розробкою сучасних комп'ютерних програм, які мають фахову орієнтацію для забезпечення контролю знань з хімії в технікумах та підготовкою викладацьких кадрів до реалізації стимулюючої функції контролю знань в навчальних закладах освіти І-ІІ рівнів акредитації. |