Дослідження підтвердило, що АВЗН відіграють важливу роль у виробленні вміння сприймати іншомовне мовлення. Однак у зв’язку з дефіцитом аудиторного часу в умовах нефілологічного ВНЗ організувати роботу досить складно. Розв’язання цієї проблеми, як показують результати проведеного дослідження, не можливе без врахування таких чинників:
а) комплексне використання АВЗН на різних етапах навчальної діяльності студентів, що максимально полегшує сприймання іншомовного мовлення, з дотриманням таких умов: - відеоматеріал використовується на етапі ознайомлення з навчальним матеріалом; - аудіоматеріал – на етапі закріплення умінь і навичок сприймання іншомовного мовлення; - мультимедійні та інтерактивні матеріали є найбільш ефективними для використання в процесі самостійної роботи з метою самоконтролю і самокорекції; б) забезпечення студентів надійними засобами семантізації незнайомих слів; в) створення сприятливих умов для роботи з АВЗН. 2. Теоретична модель навчальної діяльності майбутніх менеджерів-аграріїв при вивченні іноземної мови з використанням АВЗН сприяє підвищенню результативності навчального процесу лише за умов дотримання співвідношень між мотиваційними, змістовими і процесуальними компонентами, що репрезентуються шістьма складовими, кожна з яких виконують такі функції: - ознайомлення із навчальним матеріалом; - актуалізація мети стати менеджером-аграрієм - самостійне ознайомлення із змістом відео, аудіо та мультимедійного продукту. Комунікативні складові дозволяють здійснювати: - дублююче промовляння (на основі аудіо і відео матеріалу); - контрольований діалог з комп’ютером і здійснювати візуальну інтерпретацію на рівні графіку голосу фонетичних помилок студента в процесі комунікації; - відображати сферу спілкування менеджерів-аграріїв. Операційні складові виконують функції опор (екстралінгвістичних, лінгвістичних, змішаних). Котрольно-оціночні складові виконують функції загального контролю умінь і навичок, який може здійснюватися як викладачем, так і студентом у процесі самостійної роботи (самоконтроль і самокорекція). 3. Педагогічними умовами ефективного використання в навчальному процесі мультимедійних засобів, як різновиду АВЗН є: - максимальне використання синергетичної функції мультимедійних засобів; - опора на розроблену структуру програмно-педагогічних систем; - використання обґрунтованої системи комп’ютерних вправ та їх класифікації; - дотримання досліджених етапів використання мультимедійних технологій. У дисертації визначені дидактичні вимоги до добору навчальних текстів, які мають забезпечувати ефективне навчання аудіювання професійно спрямованого мовлення: - дотримання вимог до текстів, призначених для формування навичок сприймання іншомовного мовлення; - відповідність змісту текстів специфіці студентів-аграріїв (економічна та аграрна термінологія) на основі запропонованого глосарія. - відображення у текстах новітньої інформації. 4. Дослідження психологічних та психолінгвістичних передумов застосування АВЗН дозволило зробити висновок, що якість розуміння аудіо- матеріалів залежить від способу їх подачі. На фонетичному рівні звукове мовлення наукового стилю характеризується повнотою вимови, ясністю, чіткою артикуляцією, виділенням логічних центрів, пов’язаних з описами схем, графіків, креслень і т. ін., більш повільним темпом мовлення. 5. Технологія навчання сприйманню іншомовного професійно орієнтованого мовлення та дидактичне забезпечення роботи з використанням АВЗН полягає в наступному: 1) на початковому етапі роботи з АВЗН варто розподілити по заняттях підготовлені вправи у відеозаписи і звукозаписі в співвідношенні режимів роботи: 50% (ВФГ):50%(Ф); 2) при виконанні вправ варто дотримуватися послідовності, що передбачає градацію з рівнем труднощів семантізації нових слів; 3) підготовчі вправи виконуються при дворазовому прослуховуванні з наступною перевіркою за ключем; 4) для корективної роботи може бути передбачена розбивка аудіотекстів на n- частин для наступного автоматичного пошуку потрібного фрагмента з метою уточнення змісту. Дана технологія може модифікуватися і наповнюватися новим змістом, оскільки основні дидактичні вимоги зберігають свою дієвість щодо різних завдань і умов навчання. |