Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Осадчий Вячеслав Володимирович. Педагогічні засади професійного консультування молоді засобами Інтернет : дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Вінницький держ. педагогічний ун-т ім. Михайла Коцюбинського. - Вінниця, 2005.



Анотація до роботи:

Осадчий В.В. Педагогічні засади професійного консультування молоді засобами Інтернет. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Вінницький державний педагогічний університет ім. М.Коцюбинського.

Дисертацію присвячено обґрунтуванню педагогічних засад професійного консультування молоді засобами Інтернет. Розроблено та обґрунтовано зміст, принципи відбору змісту та структуру інформаційно-освітнього порталу професійного консультування молоді, експериментально перевірено педагогічні засади професійного консультування молоді за його допомогою (педагогічна концепція, принципи відбору змісту, зміст, форми, методи та критерії ефективності); суб'єкт-суб'єктні відносини процесу професійного консультування молоді засобами мережі Інтернет; критерії ефективності технології професійного консультування молоді за допомогою Інтернет-порталу, розроблений навчально-методичний посібник по його використанню; концептуальні засади професійного консультування молоді у мережі Інтернет.

1. Науковий аналіз проблеми використання сучасних інформаційних технологій в освітньому просторі показав, що розвиток засобів роботи з інформацією є значущим фактором зовнішнього впливу на систему освіти, який сприяє підвищенню ефективності освітніх процесів, урізноманітненню форм і методів навчання та виховання; дав змогу виділити освітні можливості Інтернет. Аналіз вітчизняного та зарубіжного Інтернет-контенту засвідчує наявність у глобальній мережі інформаційних ресурсів профконсультаційного та профорієнтаційного спрямування, проте, результати дослідження україномовного Інтернет-контенту засвідчили майже відсутність мережних проектів, які б мали реалізувати послуги професійного консультування молоді.

Вивчення сучасного стану професійного консультування молоді підтвердило актуальність обраної теми дослідження і дозволило виявити протиріччя щодо потреб у професійному консультуванні молоді, працевлаштуванні незайнятого населення на ринку праці, і практично відсутнім досвідом використання мережних технологій з метою здійснення цієї роботи.

2. Розроблено та обґрунтовано педагогічні засади професійного консультування молоді засобами інформаційно-освітнього порталу у мережі Інтернет (педагогічна концепція, принципи відбору змісту, зміст, форми, методи та критерії ефективності).

Основні положення педагогічної концепції професійного консультування молоді засобами інформаційно-освітнього порталу розкривають поняття освітнього порталу, професійного консультування молоді у мережі Інтернет, інформаційно-освітнього порталу професійного консультування молоді, професійного консультування молоді засобами Інтернет-порталу; мету, функції, стратегічні освітні та соціальні цілі, основні принципи професійного консультування молоді засобами мережі Інтернет; очікувані наслідки реалізації професійного консультування молоді за допомогою Інтернет-порталу; специфіку суб'єкт-суб'єктної взаємодії при здійсненні професійного консультування молоді засобами інформаційно-освітнього порталу у мережі Інтернет.

Розроблена педагогічна концепція дозволила обґрунтувати принципи відбору змісту (доцільності, можливості інформаційного нагромадження, науковості, доступності, структуризації, актуальності, наочності, ментальності) та зміст професійного консультування молоді засобами Інтернет-порталу (комплекс профдіагностичних тестових методик, професіограми, словник професій та довідники навчальних закладів України, кадрових агенцій, центрів зайнятості), блок засобів інтерактивного спілкування для забезпечення консультацій кваліфікованих спеціалістів, інформацію щодо працевлаштування (база даних резюме та вакансій, законодавчі акти) для батьків та працівників центрів зайнятості).

3. Визначено, що доцільними формами професійного консультування молоді засобами мережі Інтернет є: колективне обговорення проблемного питання за допомогою інтерактивних засобів спілкування; групові та індивідуальні он-лайн консультації та бесіди; інструктаж по роботі з порталом (покроковий алгоритм); самоаналіз результатів тестування та отриманої інформації; розв'язування завдань на самоаналіз; он-лайн ігри та тренінги; Web-конференції, семінари та диспути. Виділено методи професійного консультування молоді засобами мережі Інтернет: он-лайн спостереження; аналіз документів; Інтернет-анкетування; Інтернет-тестування; бесіди-інтерв'ю через інтерактивні системи спілкування; складання профконсультантом індивідуальних характеристик особистості; ознайомлення відвідувачів порталу професійного консультування молоді з інформацією, що розміщена на ньому.

4. Відповідно до педагогічної концепції обґрунтовано структуру інформаційно-освітнього порталу професійного консультування молоді, яка включає чотири основних віртуальних модулі, що об'єднують Web-сторінки спорідненої тематики: модуль інформації про структуру порталу, зворотного зв’язку, новини; модуль для роботодавців та для тих, хто шукає роботу; модуль професійного діагностування особистості та інформації про професії та навчальні заклади України; модуль додаткової інформації з професійного консультування, професійної орієнтації та працевлаштування. та засоби забезпечення функціонування інформаційно-освітнього порталу професійного консультування молоді.

5. Розроблено та обґрунтовано критерії ефективності професійного консультування молоді засобами мережі Інтернет: кількісні (загальна кількість відвідувачів порталу; кількісний показник зовнішніх звертань за ключовими словами; кількість відвідувань за означений період; середній показник тривалості візитів; кількість зареєстрованих користувачів; загальна кількість одиниць наповнення) та якісні (показники зацікавленості; результативності роботи порталу; задоволеності; потрібності; симпатії), які дозволили експериментально підтвердити ефективність розроблених педагогічних засад професійного консультування засобами інформаційно-освітнього порталу.

6. Теоретично обґрунтовані та експериментально перевірені педагогічні засади професійного консультування молоді засобами мережі Інтернет було покладено в основу розробки змісту, структури та засобів забезпечення функціонування інформаційно-освітнього порталу професійного консультування; змісту навчально-методичного посібника з проблем використання можливостей глобальної мережі у професійному консультуванні молоді. Впровадження інформаційно-освітнього порталу у процес професійного консультування молоді сприяло організації інтерактивного процесу всебічного вивчення особистості; реалізації альтернативних шляхів отримання інформації та послуг профконсультаційного характеру, про що свідчать результати педагогічного експерименту.

Результати дослідження можуть бути використані в процесі професійного консультування молоді психолого-педагогічними лабораторіями, середніми, професійно-технічними, вищими навчальними закладами, центрами зайнятості, кадровими та рекрутинговими агенціями, а також у процесі психолого-педагогічної підготовки профконсультантів.

Дане дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми професійного консультування молоді. Перспективу її подальшої розробки пов'язуємо з вивченням зарубіжного теоретичного і практичного досвіду впровадження Інтернет-технологій у процес професійного консультування молоді та розробкою педагогічних технологій у мережі Інтернет для української молоді.

Публікації автора:

Навчально-методичні посібники

  1. Сисоєва С.О., Осадчий В.В. Професійне консультування молоді: можливості мережі Інтернет. Навчально-методичний посібник. – Київ-Мелітополь: ТОВ “ВбМмд”, 2005. – 200 с.

Методичні матеріали

  1. Осадчий В.В. Методичні матеріали до курсу "Комп’ютерна графіка". – Мелітополь: ПП "Демченко", 2003. – 96 с.

Статті у наукових фахових виданнях, затверджених ВАК України

  1. Осадчий В.В. Теоретичні аспекти створення інформаційної системи професійного консультування молоді // Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання: Зб. наук. праць. – Випуск 2 (9). – К.:НПУ ім. М.П.Драгоманова, 2005. – С. 238-243.

  2. Осадчий В.В. Обґрунтування педагогічно доцільної структури порталу професійного консультування молоді // Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання: Зб. наук. праць. – Випуск 3 (10). – К.:НПУ ім. М.П.Драгоманова, 2005. – С. 188-195.

  3. Осадчий В.В. Принципи відбору змісту Інтернет-порталу професійного консультування молоді // Професійна та моральна культура в педагогічній системі: Зб. наук. праць / Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка. - Харків-Луганськ: СтильІздат, 2004. – С.101-107.

  4. Осадчий В.В. До проблеми створення експрес-методик професійного діагностування молоді за допомогою мережі Інтернет // Педагогічні основи навчально-виховного процесу у вищих закладах освіти України: Зб. наук. праць / Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка. – Харків-Луганск: СтильІздат, 2004. – С.158-164.

  5. Осадчий В.В. Освітні можливості мережі Інтернет //Педагогічний процес : теорія і практика.: Зб. наук. праць. – Вип.2. - Київ: ПП “Екмо”, 2004. – С.179-188

  6. Осадчий В.В. Використання Інтернет-технологій для професійного консультування молоді // Неперервна професійна освіта: теорія і практика: Науково-методичний журнал. – 2004. – Вип. 3. – С. 221-226.

  7. Осадчий В.В. Принципи створення інтерактивних методик професійного консультування молоді // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми виховання і спорту: Зб. наук. праць. – Харків: ХДАДМ (ХХПІ)Ю, 2004. – №23. – С. 38-46.

  8. Осадчий В.В. Програми реалізації дистанційних технологій роботи освітнього Інтернет-порталу // Проблеми сучасного підручника: Зб. наук. праць. – К.: Педагогічна думка, 2004. – Вип.5. – Ч ІІ. – С.137-143.

  9. Осадчий В.В. Шрифт як один з елементів естетичного виховання майбутніх викладачів інформатики // Морально-духовний розвиток особистості в сучасних умовах: Зб. наук. праць. – К.: Пед. думка., 2000 – С. 289-293.

  10. Осадчий В.В. До питання про викладання графічних редакторів у вузі // Професійна підготовка педагогічних працівників: Науково-методичний збірник / За ред. О.А.Дубасенюк, Л.П.Пуховської. – Київ-Житомир: Житомир. держ. пед. ун-т, 2000. – С.250-254.

  11. Осадчий В.В. Формування у студентів національних та естетичних цінностей під час викладання графічних редакторів // Педагогічні науки: Зб. наук. праць. – Вип. 15. – Ч.1. – Херсон: Айлант, 2000. – С. 68-72.

  12. Осадчий В.В. Підвищення професійної підготовки майбутніх вчителів інформатики при вивченні графічних редакторів // Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання: Зб. наук. праць. – Вип. 4. – К.: НПУ ім. М.П.Драгоманова, 2001. – С. 175-179.

  13. Осадчий В.В. Естетичне виховання майбутніх викладачів інформатики за допомогою творів мистецтва // Теоретичні питання освіти та виховання: Зб. наук. праць. – Вип. 15. – К.: Видавничий центр КДЛУ, 2001. – С. 85-87.

  14. Осадчий В.В. Досвід впровадження сучасних технологій навчання графічних редакторів у вузі // Наукові записки. – Вип. 46. Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВЦ КДПУ ім. В.Виниченко. – 2002. – С. 162-165.

Статті у збірниках наукових праць

  1. Осадчий В.В. Методология работы студентов с локальными сетями и использование виртуальных WWW-серверов в учебном процессе // Комп’ютерне моделювання та інформаційні технології в природничих науках: Зб. наук. праць. – Кривий Ріг: Видавничий відділ КДПУ, 2000. – С.415-418.

  2. Осадчий В.В. Інтернет-технології як засіб естетичного виховання молоді // Теорія і методика навчання інформатики та математики: Зб. наук. праць. – Вип. 3. –Мелітополь: МДПУ, 2004. – С.108-112.

  3. Осадчий В.В. Місце відкритого програмного забезпечення в обробці графічної інформації // Теорія та методика навчання фундаментальних дисциплін у вищій технічній школі: Зб. наук. праць. – Вип. 3: В 3-х т. – Кривий Ріг: Вид. відділ НМетАУ, 2003. – Т. 3: Теорія та методика навчання інформатики. – С. 247-251.

Статті у збірниках матеріалів конференції

  1. Осадчий В.В. Компьютерная обучающе-контролирующая программа по алгоритмическому языку Паскаль // Всеукраїнська конференція молодих науковців “Інформаційні технології у науці та освіті”: Матеріали тез. – Черкаси: ЧДУ, 1997. – С. 45-46.

  2. Осадчий В.В. Підвищення ефективності використання обчислювальної техніки в навчальних закладах // Комп’ютери в навчальному процесі: Матеріали Всеукраїнської наукової конференції / Збірник під ред. К.Пахотіна. – Умань: ІНКОМТЕХ, 1999. – С.79-80.

  3. Осадчий В.В. Підвищення професійної підготовки майбутніх вчителів інформатики під час викладання графічних редакторів // Інформатика. – 2001. – №38. – С.4.

  4. Осадчий В.В. Формування професійних навичок спеціалістів-інформатиків на прикладі вивчення графічних редакторів PHOTO SHOP та COREL DRAW // Сучасні педагогічні інновації у підготовці і післядипломній освіті педагогічних кадрів: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Черкаси, 2000. – С. 120-123.

  5. Осадчий В.В., Осадчая Е.П. Повышение профессиональной компетентности будущих учителей информатики с помощью произведений искусства // Проблемы педагогической инноватики в профессиональной школе: Материалы 2-й межрегиональной межотраслевой научно-практической конференции. – Ч.2. – Т.2. – Санкт-Петербург, 2001. – С. 54-55.

  6. Осадчий В.В. Підвищення професійної підготовки майбутніх вчителів інформатики при вивченні графічних редакторів // Інформатизація освіти України: стан, проблеми, перспективи: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції. – Херсон: Айлант, 2001 – С. 100-101.

  7. Осадчий В.В. Значення елементів зображального мистецтва у естетичному вихованні майбутніх викладачів інформатики // Всебічний розвиток особистості студента: Матеріали науково-практичної конференції / За ред. Д.О.Тхоржевського. – Ірпінь, 2001. – С. 432-439.

  8. Осадчий В.В. Програми реалізації дистанційних технологій роботи освітнього Інтернет-порталу // Інформатика та комп'ютерна підтримка навчальних дисциплін у середній і вищій школі: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Бердянськ, 2004. – С. 94-96.

  9. Осадчий В.В. Теоретичні питання створення інформаційної системи професійного консультування молоді // Інформаційні технології в системі керування вищою освітою України: Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. – Херсон, 2004. – С. 10-11.