1. Науковий аналіз проблеми використання сучасних інформаційних технологій в освітньому просторі показав, що розвиток засобів роботи з інформацією є значущим фактором зовнішнього впливу на систему освіти, який сприяє підвищенню ефективності освітніх процесів, урізноманітненню форм і методів навчання та виховання; дав змогу виділити освітні можливості Інтернет. Аналіз вітчизняного та зарубіжного Інтернет-контенту засвідчує наявність у глобальній мережі інформаційних ресурсів профконсультаційного та профорієнтаційного спрямування, проте, результати дослідження україномовного Інтернет-контенту засвідчили майже відсутність мережних проектів, які б мали реалізувати послуги професійного консультування молоді. Вивчення сучасного стану професійного консультування молоді підтвердило актуальність обраної теми дослідження і дозволило виявити протиріччя щодо потреб у професійному консультуванні молоді, працевлаштуванні незайнятого населення на ринку праці, і практично відсутнім досвідом використання мережних технологій з метою здійснення цієї роботи. 2. Розроблено та обґрунтовано педагогічні засади професійного консультування молоді засобами інформаційно-освітнього порталу у мережі Інтернет (педагогічна концепція, принципи відбору змісту, зміст, форми, методи та критерії ефективності). Основні положення педагогічної концепції професійного консультування молоді засобами інформаційно-освітнього порталу розкривають поняття освітнього порталу, професійного консультування молоді у мережі Інтернет, інформаційно-освітнього порталу професійного консультування молоді, професійного консультування молоді засобами Інтернет-порталу; мету, функції, стратегічні освітні та соціальні цілі, основні принципи професійного консультування молоді засобами мережі Інтернет; очікувані наслідки реалізації професійного консультування молоді за допомогою Інтернет-порталу; специфіку суб'єкт-суб'єктної взаємодії при здійсненні професійного консультування молоді засобами інформаційно-освітнього порталу у мережі Інтернет. Розроблена педагогічна концепція дозволила обґрунтувати принципи відбору змісту (доцільності, можливості інформаційного нагромадження, науковості, доступності, структуризації, актуальності, наочності, ментальності) та зміст професійного консультування молоді засобами Інтернет-порталу (комплекс профдіагностичних тестових методик, професіограми, словник професій та довідники навчальних закладів України, кадрових агенцій, центрів зайнятості), блок засобів інтерактивного спілкування для забезпечення консультацій кваліфікованих спеціалістів, інформацію щодо працевлаштування (база даних резюме та вакансій, законодавчі акти) для батьків та працівників центрів зайнятості). 3. Визначено, що доцільними формами професійного консультування молоді засобами мережі Інтернет є: колективне обговорення проблемного питання за допомогою інтерактивних засобів спілкування; групові та індивідуальні он-лайн консультації та бесіди; інструктаж по роботі з порталом (покроковий алгоритм); самоаналіз результатів тестування та отриманої інформації; розв'язування завдань на самоаналіз; он-лайн ігри та тренінги; Web-конференції, семінари та диспути. Виділено методи професійного консультування молоді засобами мережі Інтернет: он-лайн спостереження; аналіз документів; Інтернет-анкетування; Інтернет-тестування; бесіди-інтерв'ю через інтерактивні системи спілкування; складання профконсультантом індивідуальних характеристик особистості; ознайомлення відвідувачів порталу професійного консультування молоді з інформацією, що розміщена на ньому. 4. Відповідно до педагогічної концепції обґрунтовано структуру інформаційно-освітнього порталу професійного консультування молоді, яка включає чотири основних віртуальних модулі, що об'єднують Web-сторінки спорідненої тематики: модуль інформації про структуру порталу, зворотного зв’язку, новини; модуль для роботодавців та для тих, хто шукає роботу; модуль професійного діагностування особистості та інформації про професії та навчальні заклади України; модуль додаткової інформації з професійного консультування, професійної орієнтації та працевлаштування. та засоби забезпечення функціонування інформаційно-освітнього порталу професійного консультування молоді. 5. Розроблено та обґрунтовано критерії ефективності професійного консультування молоді засобами мережі Інтернет: кількісні (загальна кількість відвідувачів порталу; кількісний показник зовнішніх звертань за ключовими словами; кількість відвідувань за означений період; середній показник тривалості візитів; кількість зареєстрованих користувачів; загальна кількість одиниць наповнення) та якісні (показники зацікавленості; результативності роботи порталу; задоволеності; потрібності; симпатії), які дозволили експериментально підтвердити ефективність розроблених педагогічних засад професійного консультування засобами інформаційно-освітнього порталу. 6. Теоретично обґрунтовані та експериментально перевірені педагогічні засади професійного консультування молоді засобами мережі Інтернет було покладено в основу розробки змісту, структури та засобів забезпечення функціонування інформаційно-освітнього порталу професійного консультування; змісту навчально-методичного посібника з проблем використання можливостей глобальної мережі у професійному консультуванні молоді. Впровадження інформаційно-освітнього порталу у процес професійного консультування молоді сприяло організації інтерактивного процесу всебічного вивчення особистості; реалізації альтернативних шляхів отримання інформації та послуг профконсультаційного характеру, про що свідчать результати педагогічного експерименту. Результати дослідження можуть бути використані в процесі професійного консультування молоді психолого-педагогічними лабораторіями, середніми, професійно-технічними, вищими навчальними закладами, центрами зайнятості, кадровими та рекрутинговими агенціями, а також у процесі психолого-педагогічної підготовки профконсультантів. Дане дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми професійного консультування молоді. Перспективу її подальшої розробки пов'язуємо з вивченням зарубіжного теоретичного і практичного досвіду впровадження Інтернет-технологій у процес професійного консультування молоді та розробкою педагогічних технологій у мережі Інтернет для української молоді. |