Анотація до роботи:
Ледняк Ю.В. Педагогічний потенціал фольклору Східного регіону України. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки. – Луганський державний педагогічний університет, Луганськ, 2002. Дослідження розкриває педагогічний потенціал фольклору Східноукраїнського регіону. У дисертації обґрунтовується використання фольклору як виховного засобу, розглядається педагогічний зміст української та російської усної народної творчості Східної України, досліджуються виховні можливості фольклору регіону, накреслюються шляхи використання східноукраїнської усної народної творчості у навчально-виховному процесі. Фольклор розглядається як один із регуляторів суспільної свідомості, що виступає як суспільна цінність, відбиває ідеї про прекрасне, належне, справедливе, а також ідеали, норми, оцінки і сприяє їх формуванню. Педагогічний зміст і виховне значення української й російської усної народної творчості Східноукраїнського регіону аналізуються у зв’язку зі специфікою ментальності даного соціуму. Фольклор аналізується як естетична педагогічна система, яка, охоплюючи всі сторони життя, супроводжує людину від народження до смерті і в якій кожний жанр посідає певне місце й виконує певні функції. У дослідженні підкреслюється, що різноманітність засобів художньо-виховного впливу, притаманна системі фольклору в цілому, дозволяє виховати гармонійно розвинену особистість – національно свідому, інтелектуально та емоційно багату, фізично здорову людину. Як додаток до дисертації пропонуються побудована на регіональному фольклорному матеріалі система вправ і практичних завдань, яка може бути використана в процесі вивчення російської мови у вузі, та програма спецкурсу “Виховні можливости фольклору Донбасу” (для філологічних факультетів, спеціальність “Російська мова і література, українська мова і література”). |